Blackbelt schreef: ↑vr 07 aug, 2020 12:55
90km op een dag is niet uitzonderlijk, maar beweren dat je 180 km doet op één batterij en dan nog 30% over houdt is niet geloofwaardig. Dan zou je verbruik rond de 2Wh per km zitten.
Meestal is het minstens 2 keer zo veel.
Of je hebt een fiets met 2 batterijen.
Het kan echt wel, maar dan heb je of :
- de mogelijkheid om de ondersteuning heel laag te zetten
- de ondersteuning meestal uit staan
- een zeer goed regeneratief systeem
- een combinatie van bovenstaande.
De vraag die in het algemeen gesteld kan worden is of het extra gewicht van de motor, accu en electronica dan niet een grotere last is dan de lust die je hebt ervan, als je het zo weinig gebruikt.
De vader van de vraagsteller waar het hier om gaat (, en dus niemand anders!,) woont in de bergen dus we moeten hier vooral kijken naar wat er in de bergen gebeurd. Vlakke routes zijn dus totaal niet relevant in deze discussie.
Dus......
Zeker als je bergop gaat telt dat extra gewicht nogal mee. Als je de motor niet of nauwelijks gebruikt betekent dat extra inspanning voor de berijder.
Als je daar echter de motor aanzet maak je 'm snel leeg. En hoe goed een eventueel regeneratief remsysteem ook is, dat maakt het bij de afdeling niet goed. In de bergen gebruik je de motor van je e-bike of je had beter op een gewone fiets kunnen gaan.
Als je in je eentje fiets, zie ik niet in wat de use-case is van super zuinig met je accu/motor om te gaan. En nogmaals, ingeval van de vader van de vraagsteller, al helemaal niet.
Maar als je samenfiets met iemand die jou bergop moeilijk kan bijhouden (kleine persoon met weinig spierkracht en veel kg bagage?) maar aan het eind van de dag wel meer kilometers kan fietsen dan jou, is het wellicht een oplossing om aan het einde van de dag 10-20 km elektrisch te rijden om samen aan te komen. Maar dat is niet het geval voor de vader van de vraagsteller, die rijdt samen met zijn redelijk fitte zoon.
Dus in het geval waar deze discussie over begonnen is, is het een kwestie van een e-bike met veel wH in de accu, een flink koppel, dat vooral flink gebruiken en daarnaast alles wat verder nodig is om de vader van de vraagsteller de berg op te krijgen.