Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER - Forum Wereldfietser

bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER

Hallo,

Is er iemand in het bezit van de koga E- worldtraveller? (basis versie.) Het valt mij dat deze koga ebike als trekking fiets wordt gepresenteerd maar ik deze niet of nauwelijks ergens tegen kom in forums en of op de weg. Dus hoor graag jouw ervaringen.
Ik overweeg aanschaf maar heb ook twijfels over de combinatie van onderdelen. En de vraag rijst of ik een "oude" fiets koop omdat ontwikkelingen t.a.v. ebike snel gaan.
doel : Europa rond fietsen de komende jaren. Heb de wereld gezien als fietser maar ik ga niet meer vliegen.
Mijn vriendin heeft sinds 1,5 jaar zo'n fiets en is er erg blij mee. Met Rohloff naaf, wordt dagelijks gebruikt voor woon/werk verkeer en vorig jaar zowel het fietserspad gedaan en in de zomer van Wenen naar huis gefietst. Het geeft haar net wat ondersteuning - en da's goed voor haar knieën - en mij de mogelijkheid om met mijn motorloze fiets een voor mij prettig tempo te fietsen :wink: . Fietst stabiel met volle bepakking. kortom, wat ons betreft een erg fijne fiets!
Ik denk dat de Koga E-WTS bij ons een van de meest verkochte fietsen van dit jaar wordt.
Je hebt de standaard versie (met nu nog de 'oude' Bosch motor en derailleur) en die kost 3.999,-.
Maar de sterke Bosch motor in combinatie met derailleur zorgt voor een hoge slijtage van je ketting en cassette. Dus wil je echt lange tochten gaan maken neem dan een extra ketting en cassette mee.

De E-WTS Rohloff E-14 versie is weliswaar pakweg 2000 euro duurder, maar als je schakelt neemt hij 180 milliseconde kracht terug zodat de kracht van de (nieuwe) Bosch motor niet volledig op de de drivetrain komt te staan. Kortom de riem en kransje gaan lang mee.
Een klant en ex-medewerker heeft ruim 40.000 kilometer met zijn idworx Power Rohler gereden met de oude Bosch motor. Dat zegt iets over de levensduur. Helaas wordt deze fiets niet meer gemaakt.
Vorige week is een klant terug naar Amersfoort gefietst op zijn nieuwe E-WTS. Hij heeft het hele stuk zonder ondersteuning gefietst, want hij vond hem zo al lekker rijden:-) En dat zegt iets over de stijfheid en effectiviteit van het Worldtraveller frame.
Het klinkt een beetje als reclame maken, maar hij rijdt erg goed. Kortom ga hem daar eens uitproberen waar je hem wilt gaan kopen.

Om toch even de andere kant te benoemen: We hebben tot nu toe 1 klant gehad die problemen met de E-WTS had (in Frankrijk). Die konden we helaas op afstand niet helpen dus die heeft hem als gewone fiets gebruikt met 6 kilo extra gewicht.

(NB. Ik ben ook ambassadeur van Koga, maar dat staat mijn integriteit niet in de weg, want er zijn genoeg Koga's die ik niet wil leveren omdat ze geen vakantiefietsen zijn :twisted: :twisted: )
Ik heb mijn Koga E-WORLDTRAVELLER-S nu bijna een jaar en hij bevalt geweldig goed. Die van mij is de uitvoering met de Rohloff E-14 naaf, riemaandrijving en 27,5 inch velgen met de 62 mm. Super Moto X banden. Daar kun je heerlijk mee door het bos over onverharde paden denderen :)

Vorig jaar in juli heb ik er de Europa Radweg R1 mee gefietst en heeft hij zich al flink kunnen bewijzen op het soms zeer slechte wegdek (voornamelijk in voormalig Oost Duitsland).
En ik hoop er dit jaar juli de Rhein Radweg mee te kunnen fietsen.

In eco modus op vlak terrein kom ik ruim 130 km. ver.
En ik fiets ook bijna altijd in eco modus, dan heb je al een goede ondersteuning. Alleen wanneer ik moet klimmen dan zet ik hem in tour en heel soms even in sport).
Van de veelgehoorde "muur" waar je tegenop fietst wanneer de ondersteuning stopt bij 27,5 km/h (vanaf 25 km/h bouwt hij langzaam af en stop dan bij 27,5 km/h helemaal) merk ik niets. Misschien ligt dat aan de afstelling van de software door Koga. En ook zonder ondersteuning fietst hij nog lekker licht.

De "outdoorguru" heeft hem vorig jaar uitgebreid getest met ook een mooi videoverslag van ruim 20 minuten.

https://outdoorguru.com/nl/fietsen/trek ... iets-test/
Goed om te weten als je de goede test van Gijs Loning leest; Inmiddels zit er een nieuwere Bosch motor op; nog stiller, 1 kilo lichter en zonder ondersteuning loopt hij nog mooier.
Daarnaast zit tegenwoordig op de E-WTS de Kiox display. Nu kun je wel je smartphone hiermee opladen en het 'automatisch' terugschakelen kun je ook uitzetten. Kan Gijs toch een surplace maken:-)
Helaas maar tot 130kg belastbaar. Dat is fiets, berijder en bagage.
Dat is voor een 'World Traveller' nogal weinig vind ik.
Heb ik al eens met Koga over gemaild maar ze deden er nogal flauw over, leken het niet echt leuk te vinden mijn bemerking daarop. Nou ja, ik vergeleek het met een dure boodschappen fiets omdat ik mezelf en fiets en bagage rekende.
Als je 95 kg weegt, zoals ik en 192 lang bent, en ja, beetje afvallen kan ook......dan is 130kg als max inclusief fiets best weinig.
Zeker als je b.v. extra batterij mee wilt nemen.
Fiets zo'n 25kg + berijder 95 = 120kg en blijft over 10 kg..........voor bagage.
Wat vind de Vakantiefietser hiervan?
T'is een heel mooie fiets en mijn vraag aan Koga was ook niet lullig bedoelt maar meer praktisch.

Overigens heb ik op een Flyer RS met xt groep ketting schakeling 14000 km gereden en toen pas de ketting en kransjes verwisseld.
Die motor geeft zo'n 60nm geloof ik. Kwestie van met beleid schakelen, niet onder volle last liefs en schoonhouden (maar ook niet overdreven trouwens).
Mij viel het erg mee. Ik heb de ketting nooit gemeten, dan moest het w.s. eerder, maar gewoon praktisch gebleven in de zin van ziet het er versleten uit?, schakelt het nog goed? En dus zonder problemen 14000 km gereden. En toen er een nieuwe op zat brak de ketting binnen 150 km op een zwakke schakel :-( dat was puur pech en is door fietsenmaker zonder mankeren weer goed gemaakt. Motor flyer loopt overigens ook nog mooi.
De xt schakeling is ook zonder meer goed, zelden iets aan hoeven doen qua verstellen b.v., blijft gewoon mooi schakelen.
Ik ben dus nog steeds wel een liefhebber van een goede derailleur schakeling alhoewel rohloff met riem natuurlijk prachtig is en je hoeft er weinig aan te doen.
Dag Jacos, Koga zit aan de veilige kant, daarom geven ze ook levenslange garantie op het frame. Alle andere merken die ik ken doen dat helaas niet.
Maar jouw vraag is blijkbaar wel bij de R&D afdeling binnengekomen, want ik weet dat ze ermee aan de slag zijn gegaan.
Dat klinkt mooi maar stel dat je frame breekt of scheurt.....zeggen ze dan niet "te zwaar beladen?"

Zou ik wel mooi vinden als ze er echt mee aan de slag zijn gegaan.

T'is een mooie fiets zonder meer.
Ik heb geen ervaringen met een gescheurd Koga frame, maar wel vertrouwen in een correcte afhandeling.
En dat ligt voor een groot deel bij jouw dealer. Want die moet service en garantie verlenen en daarin zijn eigen verantwoording nemen. Dat doe ik ook.
De Vakantiefietser schreef:
di 14 apr, 2020 11:47
daarom geven ze ook levenslange garantie op het frame. Alle andere merken die ik ken doen dat helaas niet.
B’Twin :D

Die frames zijn zelf ook een stuk zwaarder ;)
met veel dank voor jullie feedback...zie vandaag pas dat er een nieuwe bosch motor aan zit te komen... :D ja mooi
ik weeg slechts 65 kilo nog mooier maar...mijn lengte is 1.63... de 2e vraag is ...gaat het kleinste herenmodel passen?.. ik begrijp dat lichaams lengte maar iets zegt is..maar ik wil eigenlijk niet uitwijken naar een mixed frame..maar ja alles heeft zo zijn voor en tegens..dat wordt toch passen ergens..in de buurt van t Gooi (-;
De nieuwe Bosch motoren worden nu al op de E-WTS gebruikt (nog niet op de standaard derailleur Koga). Dus je hoeft daarop niet te wachten.
Laat je vooral opmeten, want naast de juiste framehoogte, zijn er nog zeven andere maten die minstens even belangrijk zijn.

Als je de E WTS configureert (https://www.koga.com/nl/koga-signature) dan kun je in het tweede scherm jouw binnenbeenlengte invullen en zo de juiste framemaat krijgen. Maar dat zegt dan nog niets over de juiste -lengte- voorbouw, de juiste hoek (backsweep) van het stuur, stuurbreedte, soort en grootte handvatten, stuurbreedte en hoogte, breedte en hardheid van het zadel etcetera.

Afbeelding
@eric ...klopt het dat het frame van de derailleur signature versie "belt ready " is en kan jij zeggen of een eventuele toekomstige ombouw naar een rohloff e14 betrekkelijk eenvoudig is??
mijn afweging zit hem vooral in het feit of ik de euros wil uitgeven voor de pakweg 12 weken fietsvakantie + 12? weekenden
Woon werk kan ik lopen dus daar is weinig voordeel te behalen..de koga signature met derailleur zal de meeste dagen vh jaar dus droog en stil staan..
Guubguub, de standaard E-Worldtraveller heeft alleen een derailleur frame en is niet belt ready. Maar je kan er wel achteraf een Rohloff naaf inbouwen als je dat wilt, alleen zonder riemaandrijving.

Als je de E-Worldtraveller Signature neemt (dus naar wens op te bouwen) met derailleur, betaal je pakweg 500 euro meer en krijg je wel een riemframe. En een van de elf kleuren :D
Het ombouwen naar een E-14 is op dit moment niet toegestaan. Ik heb daar contact over gehad met Rohloff en met Koga. Afgezien van het feit dat de set niet los verkrijgbaar is, zit je ook nog met een stukje communicatie protocol tussen de Rohloff en de Bosch. Dus ook in de motor zou iets aangepast moeten worden (waarschijnljk een kabeltje en wat software). Dus het is meer werk dan alleen maar iets vervangen.
En juist de communicatie tussen de Bosch en Rohloff maakt de E-WTS zo'n bijzondere fiets.
De Vakantiefietser schreef:
vr 17 apr, 2020 09:28
Guubguub, de standaard E-Worldtraveller heeft alleen een derailleur frame en is niet belt ready. Maar je kan er wel achteraf een Rohloff naaf inbouwen als je dat wilt, alleen zonder riemaandrijving.

Als je de E-Worldtraveller Signature neemt (dus naar wens op te bouwen) met derailleur, betaal je pakweg 500 euro meer en krijg je wel een riemframe. En een van de elf kleuren :D
Het ombouwen naar een E-14 is op dit moment niet toegestaan. Ik heb daar contact over gehad met Rohloff en met Koga. Afgezien van het feit dat de set niet los verkrijgbaar is, zit je ook nog met een stukje communicatie protocol tussen de Rohloff en de Bosch. Dus ook in de motor zou iets aangepast moeten worden (waarschijnljk een kabeltje en wat software). Dus het is meer werk dan alleen maar iets vervangen.
En juist de communicatie tussen de Bosch en Rohloff maakt de E-WTS zo'n bijzondere fiets.
dank nogmaals voor je heldere uitleg >> behalve dan .. stukje communicatie protocol. :roll:
en ja het is een bijzondere combinatie, ik lees 6 weken levertijd...is dat voor de bosch -rohloff ook zo?...en bij jou? kleinigheid ikzelf ben niet heel erg gecharmeerd van de 11 kleuren maar denk dat een custom kleur een flinke meerprijs heeft en ook een langere levertijd.
Klaas1964 schreef:
za 11 apr, 2020 21:20
Mijn vriendin heeft sinds 1,5 jaar zo'n fiets en is er erg blij mee. Met Rohloff naaf, wordt dagelijks gebruikt voor woon/werk verkeer en vorig jaar zowel het fietserspad gedaan en in de zomer van Wenen naar huis gefietst. Het geeft haar net wat ondersteuning - en da's goed voor haar knieën - en mij de mogelijkheid om met mijn motorloze fiets een voor mij prettig tempo te fietsen :wink: . Fietst stabiel met volle bepakking. kortom, wat ons betreft een erg fijne fiets!
ben even nieuwsgierig naar het route deel van wenen ... huiswaarts...en hoe dat bergop op ging? haalde jullie dan ook 70 km..
guubguub schreef:
za 18 apr, 2020 14:12
Klaas1964 schreef:
za 11 apr, 2020 21:20
Mijn vriendin heeft sinds 1,5 jaar zo'n fiets en is er erg blij mee. Met Rohloff naaf, wordt dagelijks gebruikt voor woon/werk verkeer en vorig jaar zowel het fietserspad gedaan en in de zomer van Wenen naar huis gefietst. Het geeft haar net wat ondersteuning - en da's goed voor haar knieën - en mij de mogelijkheid om met mijn motorloze fiets een voor mij prettig tempo te fietsen :wink: . Fietst stabiel met volle bepakking. kortom, wat ons betreft een erg fijne fiets!
ben even nieuwsgierig naar het route deel van wenen ... huiswaarts...en hoe dat bergop op ging? haalde jullie dan ook 70 km..
Ah... de Donauroute tot Regensburg, door via de Altmuhltalroute tot Rothenburg ob der Tauber, een 'eigen' stukje route naar Kunzelzau (koste me een kapot achterwiel...) en van daaruit Reitsma route naar Rome de andere kant op richting Nederland. Feitelijk weinig bergop, maar als er al wat geklommen moest worden was die 70 km geen probleem.
Mijn vrouw en ik hebben sinds een half jaar de koga e-bike wts. Wij hebben van de zomer de Maasroute gefietst tot aan Noord-Frankrijk en via Luxemburg en de Belgische Ardennen weer terug. De fiets rijdt stabiel en soepel. Ook zonder ondersteuning zeer goed te gebruiken. Door de Ardennen voornamelijk in de eco stand gereden, soms in de tour stand. Accu gaat ruim 120 km. mee met ruim 20 kg aan bepakking. In de heuvels krap 100. De kiox computer is ook zeer prettig en duidelijk. Een minpunt moet ik ook zeker melden en dat is het feit dat de ketting na 500 km begon te ratelen. En aangezien je in je vakantie vaak in de stilte fietst is dat een irritant geluid. De dealer weet helaas geen raad. Voor alle duidelijkheid, het gaat om een derailleurversnelling. Hopelijk dat iemand die dit leest wel raad weet of dezelfde ervaring heeft.
Klinkt gewoon als fijnafstelling van de derailleur?
één fiets of allebei?