Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER

De Vakantiefietser schreef:
do 15 okt, 2020 09:36
Een derailleur met een Bosch motor kan wel, maar als je schakelt neemt de motor geen kracht terug . Met supersnelle slijtage als gevolg. Voor af en toe een stukje is dat wel OK, maar als je hem intensief gebruikt, niet dus.
Betaal pakweg 1300 meer (dus zeg maar 25% meer) en je hebt een Rohloff met riem. En je kan je dealer vragen om hem om te bouwen naar Rohloff.


Ik rij momenteel nog op een Koga Randonneur en bij het schakelen haal ik altijd het vermogen van de trappers. Ik laat deze alleen bijna onbelast ronddraaien tot de ketting op de juiste krans ligt en trap dan weer volop door. Hierdoor is de slijtage lager en gaan de ketting en cassette langer mee. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe fiets met ondersteuning waarbij mijn oog is gevallen op de Koga E-traveller echter mijn budget rijkt niet tot de uitvoering met rohloff en riem. Dus als dan wordt het de uitvoering met ketting en tandwielen.

Als ik op dezelfde manier schakel als dat ik nu doe en tijdens het schakelen de kracht van de trappers haal blijft dan de hoge slijtage door de Bosch motor aan de ketting en tandwielen hoog of kun je daarmee ook de slijtage verminderen tot een acceptabel minimum?
Item is al ouder maar wat betreft mee gaan ketting en kransjes......
Op de Flyer RS heb ik met deore xt 14000km gefietst en toen pas ketting en kransjes vervangen.
Extreem goed, motor ook 65 nm.
Kracht terugnemen bij schakelen en af en toe schoonmaken, ben geen fanaat wat dat betreft maar hou het wel bij.
Motor in middenstand van 3 standen.
Je merkt het wel als je onder last schakelt, dan rukt ie echt aan de ketting en dat hoor je wel:-)

Dus ik zit opnieuw te kijken naar deze Koga en vind 1500 best een groot verschil in prijs.
Neig naar derailleur versie, ze zouden er eigenlijk een Deore XT Link Glide 11 speed op moeten zetten.
Ketting en kransjes gaan 3x langer mee volgens Shimano.


Is het nog steeds de beste vakantie e bike Eric van dit moment?
Dag Jacos, Koga zit aan de veilige kant, daarom geven ze ook levenslange garantie op het frame. Alle andere merken die ik ken doen dat helaas niet.
Die levenslange garantie van Koga heb ik toch echt als een "broodje aap" verhaal ervaren.

Ik heb naast mijn Santos TM2.6 ook nog steed een Koga Randonneur, een racefiets Koga Flyer en een MTB Koga fully XControl MK2.
De laatste was echt een dure (wedstrijd)fiets toen ik die nieuw kocht en daar ben ik heel zuinig op geweest.
Nu nog in vrijwel nieuwstaat en om het volgende:
Gekocht in 2006, nooit in wedstrijden gebruikt en na ca. 3-4 jaar en heel weinig (2500 km) als recreant fietsen brak spontaan de achterbrug. (nooit gevallen of ander incident)
Ik heb stad en land lopen leuren om de dure fiets gerepareerd te krijgen, maar kreeg van Koga via een dealer te horen dat de fiets door Koga (onder licentie van LaPierre) was gebouwd en geen garantie op het frame kon/wilde geven en ook geen vervangend frame meer had of een andere oplossing wist.... bijv. via LaPierre
Weg fiets van toen € 3500,- (in 2006).... gevalletje jammer dan, pech gehad...
Dusss, ik geloof niet meer in marketing sprookjes....

Groet, Gerard
GerardH schreef:
wo 09 feb, 2022 21:25
Weg fiets van toen € 3500,- (in 2006).... gevalletje jammer dan, pech gehad...
Dusss, ik geloof niet meer in marketing sprookjes....
Dat is de realiteit Gerard.
We hebben screens uit 2004. Geen onderdelen meer verkrijgbaar.
PVC vloer uit ik schat 2010, geen bijpassende vloerdelen meer te krijgen. Nieuwe collectie.
10 tot 15 jaar en het is gebeurd.
Gerard, begrijp ik het goed dat je een klacht had toen de fiets pas 3-4 jaar oud was? Dus in 2009-2010?
door Leon » do 10 feb, 2022 09:42
Gerard, begrijp ik het goed dat je een klacht had toen de fiets pas 3-4 jaar oud was? Dus in 2009-2010?
Precies! Na 3-4 jaar en 2500 km......
Het heeft er enige schijn van dat je je hebt laten afgeschepen en niet alleen door Koga maar misschien wel meer door de fietsenwinkel waar je die fiets hebt gekocht. Lees eens wat over de verschillende soorten garantie op websites van Consumentenwijzer en Consumentenbond.
Of Koga jou met de befaamde 10 jaar garantie op het frame had moeten helpen hangt af van de vraag of jij kunt bewijzen middels aankoopbon of folders of zo of die garantie ook voor jou fiets gold.
Wel had jouw winkelier jou moeten helpen omdat je bij hem een fiets hebt gekocht en dat die - schat ik even in - minder lang is meegegaan dan jij had mogen verwachten. Dan had jij wel moeten aantonen dat je de fiets niet mishandeld hebt.
Dat Koga de fiets niet wilde of kon repareren is bij dat laatste irrelevant. Ten eerste is het irrelevant want het type garantie op een te verwachten levensduur is de taak van de winkelier. Als een winkelier een produkt niet kan herstellen dan moet er een andere oplossing komen zoals een vervangend exemplaar of ontbinding van de koop. Daarbij moet dan rekening worden gehouden met een afschrijving. Meestal valt dat best tegen maar het is wel een stuk beter dan weggestuurd worden.

De vastgestelde afschrijvingstermijnen staan ergens op internet, alle consumentenwebsites hebben het er over maar ze zijn notoir slecht te vinden.
door Leon » do 10 feb, 2022 17:12
Het heeft er enige schijn van dat je je hebt laten afgeschepen
Natuurlijk heb ik me laten afschepen, bijna onontkoombaar ...... het begint al dat de onderhandelingsposities niet in evenwicht zijn.
Ik heb een probleem, ik wil dit graag opgelost zien.... en de andere partij wil/ is niet van zins/ kan niet/ gaat niet .... meewerken aan die oplossing.
Ja, gelijk hebben ... en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen...

De les is "Geloof en vertrouw niet teveel in marketing praatjes, garanties, etc."
Behalve het wettelijke halve jaar dan.
Dat brengt me weer op een idee dat, als je een nieuwe fiets koopt voor op vakantie, je dat idealiter een half jaar voor terugkomst moet doen. Dus een fiets waar je in juli mee wilt fietsen koop je het best in maart en niet eerder. Ook niet veel later want je wilt hem infietsen.
20200601_142154.jpg
Koga e worldtraveller Performance cx my2019, 50cm
Nu begonnen aan het derde jaar met een Koga e world traveller (vrouw), inmiddels 7600km op de teller. 10spd, derailleur, Performance cx, my2019.
Er zeer tevreden mee, voor woon-werk verkeer en fietsvakanties.
Afgelopen jaar de Pyreneeën van oost naar west (20+ cols) bedwongen, met een aantal keren aan het eind van de middag een verse accu nodig. Terwijl er geen bagage mee ging(zelf 78kg)
Vrij lage temperaturen lagen daaraan ten grondslag.5-10 graden. Dag afstanden 80-110 km.
De schijfremmen hadden halverwege de Pyreneeën wel nieuwe blokjes nodig :P
Een jaar eerder volle bepakking in het warme Franse binnenland was er -bijna- geen behoefte aan wisseling van accu. Zelfs meerdere dagen van 110+km gehad.
Enige minpunt is een snel roestende ketting, deze wordt nu vervangen door een kmc e10 ept, hopelijk dat die wat beter blijft.
Ervaringen en problemen met de Koga World Traveller op reis.

Sinds februari 2019 zijn we in het bezit van twee KOGA Signature World Traveller E-bikes, met riem en Rohlof naaf.
Daarvoor hebben we 20 jaar gefietst op de Giant Expedition.
Naast tochten door Nederland en Duitsland zijn we vanuit NL gefietst naar Frankrijk en via Barcelona en Sardinie naar Rome.
Dit jaar van Girona naar Sevilla gefietst met het plan door te fietsen naar Nederland.
Onze ervaringen zijn over het algemeen positief, de E-bikes geven ons net dat beetje onderstuening die we nodig hebben om deze reizen met bagage (we kamperen) te kunnen maken.

We hebben echter nu en in het verleden gemerkt dat problemen met een E-bike tijdens een lange trip niet makkelijk op te lossen zijn.

Uitvallen van de versnelling
Tijdens een tocht door Nederland kon ik ineens niet meer elektronisch schakelen en fietste ik in de 8ste versnelling terug naar huis. Daar bleek dat de aansturing vanuit het kastje naast de naaf het niet meer deed en moest vervangen worden. Gelukkig gebeurde dit in Nederland en niet ergens in de bergen in Frankrijk, waar fietsen in de 8ste niet echt handig is. Viel onder de garantie en was goed opgelost door de dealer.

Versleten tandwiel en as
Dit jaar deed een ander probleem zich voor tijdens onze tocht door Spanje.
In de buurt van Sevilla, na 15.000 km ging het mis met de fiets van mijn partner. Bij het wegrijden trapte ze ineens in het luchtledige. Het tandwiel, bevestigd op de as vanuit de motor bleek niet meer mee te doen, met of zonder ondersteuning. Het lukte de kundige fietsenmaker aldaar niet om het tandwiel te verwijderen. Daarvoor is het namelijk essentieel dat het tandwiel vast op de as zit. Ook Bosch Europa kon hem niet helpen. Kortom, we moesten onze vakantie afbreken. Nu wachten we op de trerugkomst van de fietsen en hulp van dealler en Koga. We denken dat de binnenzijde van het tandwiel en/of de uitsparingen op de uitgaande as van de motor versleten zijn. Heel raar en niet normaal natuurlijk voor een fietst van 6000,- na 3 jaar en 15.000 km gebruik. Herkent iemand dit probleem. Wat zou een goede strategie zijn richting dealer en vooral KOGA, met betrekking tot service en garantie. We willen dit nartuurlijk niet meer meemaken. Ik zie ook dat de overbrenging van de motor naar de riem van de KOGA World Traveller sinds 2020, drastisch is aangepast. Het tandwiel is veel groter en anders bevestigd op de as vanuit de motor.

We zijn nu blij dat de Giant Expedition nog in de schuur staat. :D

Ik voeg een filmpje en foto toe.
Op de eerste foto de world traveller van 2022
Op de tweede foto is de bevestiging van tandwiel op de as van de fiets zonder probleem te zien, hoewel je daar ziet dat de as beschadigd lijkt te zijn.
Een filmpje kon ik niet uploaden, stuur ik graag nog op. Erop is te zien dat wanneer de as wordt vastgezet, het tandwiel nog los van de as kan draaien.


Hartelijk dank voor jullie input

Hennie ter Hart

Bijlagen

Hennie en Evarien schreef:
zo 19 jun, 2022 15:27
Wat zou een goede strategie zijn richting dealer en vooral KOGA, met betrekking tot service en garantie.
De wet volgen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product waarin o.a. staat: "Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant."
Geef je dealer een redelijke termijn om het op te lossen. Vraag anders om gelijkwaardig vervangend vervoer.
Ouch, lastig met zoveel techniek aan boord als er iets mis gaat wat zo specifiek voor die fiets is. Zeker op een lange reis die je dan door dit soort problematiek wel moet afbreken. Met zo'n aanschafprijs, zo'n leeftijd, zo'n kilometerstand en zo'n merk met zo'n reputatie zou het met een oplossing vast wel goed moeten komen hoop ik. De dealer biedt daar vast wel een adequate oplossing voor. Maar ja, dan heeft jullie reis natuurlijk wel een flinke onderbreking gehad.

Ik snap wel dat concurrent Santos met Pendix en Neodrives de electronica relatief makkelijk te verwijderen houdt, en zo ook idworx op de Pinion modellen.

Al zou het aanschaffen van Bosch motoren in kleinere aantallen ook niet makkelijk zijn. Wel is dat electronisch schakelen van Rohloff daarmee best leuk, al is die achtste versnelling als het stuk gaat natuurlijk ook lang niet altijd fijn. Kun je zo'n electronisch geschakelde Rohloff ook nog net als bij een kabelbediende externe schakelbox ook nog met steeksleuteltje 8 in elke gewenste versnelling zetten?
Bedankt Leon en Jurr voor jullie reacties.

We zijn nu terug in Nederland en wachten af wat onze dealer voor ons kan doen.
We verwachten wel een adequate oplossing die ons de komende jaren vrijwaart van dit soort problemen.

Wat betreft de versnelling, die kan handmatig in een andere versnelling geplaatst worden.
Maar dat is natuurlijk geen oplossing, wanneer je elke keer af moet stappen om handmatig te schakelen (grapje).

Hennie
Na diefstal uit mijn afgesloten garage van mijn vorige Koga sign e-wordltraveller met rohloffnaaf terug dezelfde fiets besteld. Ik was zo tevreden dat ik er niet over getwijfeld heb. De leveringstermijn was 12 weken maar al na 9 weken stond mijn nieuwe fiets bij de Geus in Antwerpen. Al op de terugrit van de winkel naar huis bleken er een aantal mankementen te zijn. De schakelaar van de rohloff stond los ( bleek dat er maar één boutje inzat). Na 3 kilometer was het niet meer mogelijk om een hogere of lagere ondersteuning te kiezen. Ook sleepte er ergens iets aan de fiets.
Na de middagpauze van de winkel teruggereden en daar hebben ze onmiddellijk de fiets volledig nageken en hersteld.
- rohloff schakelaar vast gezet
- nieuwe elektronische bediening (was stuk))
- voorwiel stond niet volledig recht
Bij de Geus verontschuldigden ze zich. Fiets was waarschijnlijk per ongeluk bij de al nagekeken fietsen terecht gekomen.
Een week later tijdens een fietstocht een volgend incident. Bij het afdalen en remmen bleek de achterremschijf volledig los te zijn gekomen. Gelukkig had ik gereedschap bij zodat ik het zelf kon herstellen.
Je kan begrijpen dat ik niet blij was. Ik heb dan een mail gestuurd naar de Geus en Koga. Bij de Geus waren ze oprecht verveeld met heel de situatie en hebben ze de fiets nog eens volledig nagekeken, het antwoord van Koga echter was echt ontoereikend.

Beste meneer B.,

Hartelijk dank voor het geven van uw terugkoppeling. Ik begrijp dat u en uw KOGA fiets een valste start hebben gemaakt. U geeft aan dat er verschillende aspecten in de montage niet juist zijn uitgevoerd. Dit signaal zal ik doorzetten in onze organisatie, zodat productie dit mee kan nemen in de evaluatieronde. Dit is voor interne doeleinde en zal u geen inhoudelijk bericht van ontvangen.

Uit uw e-mail maak ik op dat u de kwestie bespreekbaar heeft gemaakt bij uw dealer en dat deze uw van de gewenste service voorziet. Ondanks de valse start hoop ik dat u vele mooie kilometers gaat maken.

Met vriendelijke groet,
D.H. - KOGA

Ik was echt boos over dit antwoord. Een fiets die zo veel geld kost en zogezegd door een meesterbouwer wordt gemaakt zo afleveren is schandalig en dan zulk een antwoord geven, is helemaal te gek voor woorden
Wie is volgens jou verantwoordelijk voor het controleren en rijklaar maken van de fiets? Als dat de dealer is, waarom ben je dan boos op Koga? En wat is er naar jouw mening ontoereikend aan het antwoord van Koga?
Waarschijnlijk voor het niet tonen van empathie door een mail te sturen die rechtstreeks uit het boek klantencommunicatie lijkt te komen maar verder volstrekt inhoudsloos is.
En ook waarschijnlijk doordat Koga dus niet zegt dat de fietsenmaker dit had moeten doen.
Inderdaad, een simpele sorry had al voldoende geweest van Koga. Mijn Koga is een fiets die volledig afgemonteerd van bij de fabrikant komt, dus Koga heeft hier ook wel een verantwoordelijkheid. Ik zeg altijd " fouten maken is menselijk maar je verontschuldigen kost niets ". Al gewoon de zin " jij en je Koga hebben een valse start gemaakt" Triestig !. Dit is nu het laatste dat ik er over zeg want ga nu genieten van mijn prachtige fiets.
Al met al is dit dan geen goede reclame voor Koga en de dealer. Meer empathie (en een betere beheersing van de Nederlandse taal) van Koga was zeker netjes geweest. Het zou ook sjiek zijn als je de naam van de medewerker van Koga uit je bericht weghaalt - voor je het weet staan er radicale fietsers bij deze persoon thuis voor de deur.

Ondanks deze valse start van Koga en je dealer wens ik je veel fietsplezier!
Ze heet H****a en niet Haga.

Wat me - geheel terzijde overigens - doet denken aan de redeneertrant van sommige volksvertegenwoordigers:
Wetenschappelijk aangetoond?
Bewijs dan maar eens dat dat zo is!