door
loknor » di 04 mei, 2021 09:39
Fedor schreef: ↑ma 05 apr, 2021 15:27
Flix schreef: ↑ma 05 apr, 2021 15:09
Mij lijkt bv de 55% al te hoog (waarbij ik aanneem dat Bosch met dit percentage bedoelt dat de motor 55% vermogen toevoegt aan het door de fietser geleverde vermogen).
Is het ook. Mijn vrouw stapte gisteren na lange tijd op de gravelbike weer op de e-bike en de ondersteuning van de Bosch-motor is ook in Eco al dusdanig hoog dat je eigenlijk niet meer "normaal" fietst.
Ze is dan ook afgestapt van het idee (wat ze eerst nog wel had toen ze alleen de e-bike had) dat het vergelijkbaar is met normaal fietsen. Dat zou met een lagere ondersteuning misschien nog wel het geval zijn.
Zoiets is wel persoonlijk.
Als ik de Mountainbikes in travel spec erbij pak merk ik eigenlijk alleen bij het wegrijden en snoeiharde tegenwind het verschil met onze Razers, voor de rest is het als je op snelheid zit ook gewoon rustig de beentjes laten ronddraaien. Als ik dan op de teller kijk ga ik uiteraard iets langzamer, maar dat boeit mij verder niet.
De waarheid ligt wat mij betreft echt wel ergens in het midden.
hobokoga schreef: ↑zo 11 apr, 2021 18:20
De ondersteuning van 55% is echt niet overdreven. Je moet toch ook rekenen dat de fiets toch ongeveer 6 kg meer weegt en de tegenstand die de motor biedt is inderdaad wel miniem maar is er toch.
Gewicht is een red-herring tenzij je de bergen in gaat en de weerstand van een direct drive motor is niet dusdanig dat je 55% va 250watt nodig hebt ter compensatie. Eco is absoluut een flinke boost, dat valt niet te ontkennen.
Blackbelt schreef: ↑wo 07 apr, 2021 21:09
Leon schreef: ↑di 06 apr, 2021 20:18
Klopt het dat je op stand 300 er voor elke Watt die je trapt er 3 uit de accu bijkrijgt? Ik dacht dat je wettelijk maximaal evenveel mocht bijkrijgen.
De regel is dat je motor maximaal 250W continu mag leveren en niet meer ondersteunt boven de 25 km/h.
Een Bosch performance line levert in de turbo stand inderdaad een extra van 300%, maar dan zit je uiteraard snel aan die grens.
Dat de motor niet meer trekt boven de 25 kan ik zelf wel testen, of de motor nooit meer dan 250 W levert.... dat is iets moeilijker te testen. In elk geval, op vlakke weg zit je in de turbo stand vrij snel aan de 25, en dan regelt de motor vanzelf terug.
Die maximale vermogens haal je in Nederland (Keutenberg daargelaten^^) alleen als je zwaar beladen wegrijdt bij een stoplicht vol op de trappers stampt, daarna vlakt dat heel snel af. Dat zal bij een E-mtb duidelijk anders liggen.
Sowieso zit het de magie vooral in de ondersteuningscurve, zo is een Impulse veel te aggressief, maar zijn Yamaha's en Bosch niet zo wild, ondanks het hoge koppel.
Van de week met windkracht vier tegen en viertassen+mudvolle Carrie M wagen zat ik rond de 60% aan ondersteuning, dat is in mijn toch wel lange ervaring behoorlijk extreem. Wat mee zal hebben gespeeld is dat de accu al aardig leeg is, dan neemt het piekvermogen ook af.