Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER

hobokoga schreef:
ma 08 mar, 2021 16:40
Heb begin januari een Koga e-wts met rohlofnaaf besteld. In januari sprak men bij de winkel nog van een bosch performance cx motor. nu blijkt echter dat de motor een bosch performance motor is 65nm ipv 85nm. De nieuwe cx motoren passen niet meer op het frame. Wel verlies van kracht maar het bereik zou groter zijn en de motor zou heel wat stiller zijn. Eerst was de leveringstermijn 4 tot 6 weken. Zou deze week geleverd worden (8 weken). Ben wel heel benieuwd. Was een paar keer gaan testrijden met de oude cx motor en beviel me wel heel goed (nog 75nm). Maakte wel veel lawaai. Zou met de nieuwe motor heel wat beter zijn. Alle testen die je vindt op internet (outdoorguru, touring , ..) waren testen met de cx motor. Iemand ervaring met de nieuwe bosch performance motor ?
Ik heb al 2300 km plezier van de gewone Performance line van 2020.
Kracht genoeg, stil en lage weerstand.
Onderwerp: bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER
De Vakantiefietser schreef:
di 14 apr, 2020 11:47
Dag Jacos, Koga zit aan de veilige kant, daarom geven ze ook levenslange garantie op het frame. Alle andere merken die ik ken doen dat helaas niet.
Jacos schreef:
di 14 apr, 2020 12:14
Dat klinkt mooi maar stel dat je frame breekt of scheurt.....zeggen ze dan niet "te zwaar beladen?"

Zou ik wel mooi vinden als ze er echt mee aan de slag zijn gegaan.
FWIW, in mijn ervaring is Koga hier absoluut coulant mee. Sterker nog, ook bij Batavus is van die gevallen die ik ken als er iets aan de hand was met het frame er gewoon vervanging. Het komt niet vaak voor en de grotere fabrikanten (al zal een goede dealer meespelen!)gaan er goed mee om.

Op dit (en heel veel andere punten!) punt kan je op Erics ervaring vertrouwen.

Betreft Eric's mening over de systemen kan ik het alleen maar met hem eens zijn. Ik heb een paar jaar gelden hier al uiteengezet wat de voor en nadelen zijn van de verschillende systemen en daar waar Bosch een stap heeft kunnen nemen is dat bij het kleinere Alber nog niet het geval.

Op papier is de Koga een briljante fiets en gezien hun ervaring met het maken van goede fietsen zie ik geen reden om Eric's mening in twijfel te trekken. Als ik een ideale ebike zou samenstellen kom ik ongeveer op een zelfde fiets uit.
Ondertussen heb ik een kleine maand mijn koga e-worldtraveller met rohloff. Ondanks dat ik de schwalbe marathon almotion had besteld stonden er marathon evolution banden op. Ik kan begrijpen dat Koga leveringsproblemen had maar ze zouden minstens even kunnen verwittigen. Mij fietswinkel (De Geus in Antwerpen) heeft dan almotions besteld en zouden het regelen met Koga. Ondertussen mijn brooks flyer s er opgezet. Al enkele tochtjes gedaan (tussen de 70km en 100km). Rijd echt zalig ! Weinig weerstand van de motor en op eco een bereik van ongeveer 130km. Snelheidsaanduiding klopt wel niet ! Geeft ongeveer 2km/h minder aan. Motorondersteuning valt dus uit rond 23,5 km/h. Heb al wat geëxperimenteerd met de wieldiameter maar maakt weinig of geen verschil. Mooie, heel degelijke fiets die op de weg kleeft.
Gefeliciteerd! Geniet ervan.👍🏻

Vraagje: kun je de mate van ondersteuning van dit systeem ook zelf instellen, via het display of een app? Zodat je de fabrieksinstelling van Eco 55%, Tour 120%, Sport 200% en Turbo 300% naar eigen waardes kunt zetten?
Mij lijkt bv de 55% al te hoog (waarbij ik aanneem dat Bosch met dit percentage bedoelt dat de motor 55% vermogen toevoegt aan het door de fietser geleverde vermogen).
Flix schreef:
ma 05 apr, 2021 15:09
Mij lijkt bv de 55% al te hoog (waarbij ik aanneem dat Bosch met dit percentage bedoelt dat de motor 55% vermogen toevoegt aan het door de fietser geleverde vermogen).
Is het ook. Mijn vrouw stapte gisteren na lange tijd op de gravelbike weer op de e-bike en de ondersteuning van de Bosch-motor is ook in Eco al dusdanig hoog dat je eigenlijk niet meer "normaal" fietst.

Ze is dan ook afgestapt van het idee (wat ze eerst nog wel had toen ze alleen de e-bike had) dat het vergelijkbaar is met normaal fietsen. Dat zou met een lagere ondersteuning misschien nog wel het geval zijn.
Kan ik me voorstellen.
Maar je blijft natuurlijk wel je eigen baas: je kunt ook de stand OFF gebruiken, en alleen als de tegenwind, helling, afstand of algemene vermoeidheid hun tol eisen, bijschakelen naar Eco. Uiteindelijk hoor ik ook nooit iemand klagen als ie op het eind van een (lange) fietsdag wat meewind krijgt, of heuvelafwaarts richting eindpunt kan rijden. :wink:

Ben benieuwd naar de ervaring van Hobokoga in deze en zijn antwoord op mijn vraag.
Zelf zou ik willen weten of het mogelijk is om de ondersteuning te manipuleren, naar beneden voor alle duidelijkheid. Misschien niet door jezelf, maar wel de FM? Of heeft Bosch dat volledig afgeblokt?
Naar boven is mogelijk..
Naar beneden wordt wat lastiger.
Maar Eco is nou ook geen krachtpatser hoor.
Op Eco moet je eigenlijk best veel zelf doen.
Klopt het dat je op stand 300 er voor elke Watt die je trapt er 3 uit de accu bijkrijgt? Ik dacht dat je wettelijk maximaal evenveel mocht bijkrijgen.
Leon schreef:
di 06 apr, 2021 20:18
Klopt het dat je op stand 300 er voor elke Watt die je trapt er 3 uit de accu bijkrijgt? Ik dacht dat je wettelijk maximaal evenveel mocht bijkrijgen.
De regel is dat je motor maximaal 250W continu mag leveren en niet meer ondersteunt boven de 25 km/h.
Een Bosch performance line levert in de turbo stand inderdaad een extra van 300%, maar dan zit je uiteraard snel aan die grens.
Dat de motor niet meer trekt boven de 25 kan ik zelf wel testen, of de motor nooit meer dan 250 W levert.... dat is iets moeilijker te testen. In elk geval, op vlakke weg zit je in de turbo stand vrij snel aan de 25, en dan regelt de motor vanzelf terug.
PatrickL schreef:
di 06 apr, 2021 19:28
Zelf zou ik willen weten of het mogelijk is om de ondersteuning te manipuleren, naar beneden voor alle duidelijkheid. Misschien niet door jezelf, maar wel de FM? Of heeft Bosch dat volledig afgeblokt?
Ik dacht dat je zelf een profiel kon maken als je kiest voor de Kiox of de Nyon. Met de Purion of Intuvia kan je niks instellen.

Minder dan die 50% is vrij zinloos, je bent sowieso al een stuk zwaarder onderweg.

Voor ouderen zou het eigenlijk zinvoller zijn dat ze kunnen instellen bij welke snelheid de ondersteuning stopt. Dan hebben ze minder het gevoel dat die fiets sneller wil dan wat ze zelf zouden rijden.
Dank voor de uitleg.
De ondersteuning van 55% is echt niet overdreven. Je moet toch ook rekenen dat de fiets toch ongeveer 6 kg meer weegt en de tegenstand die de motor biedt is inderdaad wel miniem maar is er toch. Mijn schoonbroer heeft een norta gekocht met juist dezelfde motor maar de fiets weegt toch gemakkelijk 5 kg meer dan mijn koga. Op eco heb je zeker niet het gevoel dat je niet moet fietsen maar geeft met mijn kapotte knieën juist die extra ondersteuning die het aangenaam maakt. Ook is het zo dat ik met mijn gewone fiets dag afstanden deed tussen de 70km en 80km. Nu toch wel rond de 100km.Je blijft geen 40 jaar ! Is er iemand die ervaring heeft met oplaadpunten in België ? Ik lees altijd maar over de website oplaadpunten.org maar blijkbaar werkt die niet meer !
Fedor schreef:
ma 05 apr, 2021 15:27
Flix schreef:
ma 05 apr, 2021 15:09
Mij lijkt bv de 55% al te hoog (waarbij ik aanneem dat Bosch met dit percentage bedoelt dat de motor 55% vermogen toevoegt aan het door de fietser geleverde vermogen).
Is het ook. Mijn vrouw stapte gisteren na lange tijd op de gravelbike weer op de e-bike en de ondersteuning van de Bosch-motor is ook in Eco al dusdanig hoog dat je eigenlijk niet meer "normaal" fietst.

Ze is dan ook afgestapt van het idee (wat ze eerst nog wel had toen ze alleen de e-bike had) dat het vergelijkbaar is met normaal fietsen. Dat zou met een lagere ondersteuning misschien nog wel het geval zijn.
Zoiets is wel persoonlijk.

Als ik de Mountainbikes in travel spec erbij pak merk ik eigenlijk alleen bij het wegrijden en snoeiharde tegenwind het verschil met onze Razers, voor de rest is het als je op snelheid zit ook gewoon rustig de beentjes laten ronddraaien. Als ik dan op de teller kijk ga ik uiteraard iets langzamer, maar dat boeit mij verder niet.

De waarheid ligt wat mij betreft echt wel ergens in het midden.
hobokoga schreef:
zo 11 apr, 2021 18:20
De ondersteuning van 55% is echt niet overdreven. Je moet toch ook rekenen dat de fiets toch ongeveer 6 kg meer weegt en de tegenstand die de motor biedt is inderdaad wel miniem maar is er toch.
Gewicht is een red-herring tenzij je de bergen in gaat en de weerstand van een direct drive motor is niet dusdanig dat je 55% va 250watt nodig hebt ter compensatie. Eco is absoluut een flinke boost, dat valt niet te ontkennen.
Blackbelt schreef:
wo 07 apr, 2021 21:09
Leon schreef:
di 06 apr, 2021 20:18
Klopt het dat je op stand 300 er voor elke Watt die je trapt er 3 uit de accu bijkrijgt? Ik dacht dat je wettelijk maximaal evenveel mocht bijkrijgen.
De regel is dat je motor maximaal 250W continu mag leveren en niet meer ondersteunt boven de 25 km/h.
Een Bosch performance line levert in de turbo stand inderdaad een extra van 300%, maar dan zit je uiteraard snel aan die grens.
Dat de motor niet meer trekt boven de 25 kan ik zelf wel testen, of de motor nooit meer dan 250 W levert.... dat is iets moeilijker te testen. In elk geval, op vlakke weg zit je in de turbo stand vrij snel aan de 25, en dan regelt de motor vanzelf terug.
Die maximale vermogens haal je in Nederland (Keutenberg daargelaten^^) alleen als je zwaar beladen wegrijdt bij een stoplicht vol op de trappers stampt, daarna vlakt dat heel snel af. Dat zal bij een E-mtb duidelijk anders liggen.

Sowieso zit het de magie vooral in de ondersteuningscurve, zo is een Impulse veel te aggressief, maar zijn Yamaha's en Bosch niet zo wild, ondanks het hoge koppel.

Van de week met windkracht vier tegen en viertassen+mudvolle Carrie M wagen zat ik rond de 60% aan ondersteuning, dat is in mijn toch wel lange ervaring behoorlijk extreem. Wat mee zal hebben gespeeld is dat de accu al aardig leeg is, dan neemt het piekvermogen ook af.
hobokoga schreef:
zo 11 apr, 2021 18:20
De ondersteuning van 55% is echt niet overdreven. Je moet toch ook rekenen dat de fiets toch ongeveer 6 kg meer weegt en de tegenstand die de motor biedt is inderdaad wel miniem maar is er toch. Mijn schoonbroer heeft een norta gekocht met juist dezelfde motor maar de fiets weegt toch gemakkelijk 5 kg meer dan mijn koga. Op eco heb je zeker niet het gevoel dat je niet moet fietsen maar geeft met mijn kapotte knieën juist die extra ondersteuning die het aangenaam maakt. Ook is het zo dat ik met mijn gewone fiets dag afstanden deed tussen de 70km en 80km. Nu toch wel rond de 100km.Je blijft geen 40 jaar ! Is er iemand die ervaring heeft met oplaadpunten in België ? Ik lees altijd maar over de website oplaadpunten.org maar blijkbaar werkt die niet meer !
Op vlakke weg en zonder tegenwind trap ik sowieso boven de 25, en dan maakt de stand van de motor niks meer uit.
Pas als je echt kracht moet geven tegen de wind of bergop, dan zal je met ECU bv 20km/h rijden, op Tour 22 en op Turbo 24.

Wat oplaadpunten betreft... ik ken er vrijwel geen in België.
Soms vind je aan fietserscafés een paar stopcontacten, maar dan moet je je lader onbewaakt achter laten. Niet altijd kan je je fiets nog zien staan vanop het terras.
De beste manier lijkt me om binnen een tafel te zoeken (na corona) met een vlakbij een stopcontact waar je dan kan inpluggen.
Maar laat ons eerlijk zijn, op een uurtje laden met een standaard lader krijg je er ca 30% bij. HEb je de 2A lader, dan is het echt niet veel.
Zijn er nog veranderingen te verwachten bij Koga's E-Worldtraveller?

Je ziet dat ze bij andere fietsen b.v. steek assen monteren i.v.m. stijfheid en de E-Worldtraveller heeft dat niet volgens mij, is nog 'traditioneel' quick release.

Al nieuwtjes bekend over Koga Signature onder de ingewijden?
Even als E-bike nitwit: zijn er geen laders met een oog, waardoor je de kabel van het slot heen kunt halen als je je fiets daar toch op slot zet?
Of is dit een idioot idee van mij?
Leon schreef:
do 13 mei, 2021 16:44
Even als E-bike nitwit: zijn er geen laders met een oog, waardoor je de kabel van het slot heen kunt halen als je je fiets daar toch op slot zet?
Of is dit een idioot idee van mij?
Moet je wel je fiets op slot zetten naast een stopcontact. Verder zeker geen slecht idee.
Ik leg de lader/accu als het moet op elke plek in een restaurant/cafe aan het sap. Ook buiten mijn gezichtsveld
Ik zie er weinig risico in, ook rekening houdend met het soort uitspanningen die wij vakantiefietsers o.h.a. aandoen.
In ieder geval nog nooit problemen hiermee gehad.
Leon schreef:
do 13 mei, 2021 16:44
Even als E-bike nitwit: zijn er geen laders met een oog, waardoor je de kabel van het slot heen kunt halen als je je fiets daar toch op slot zet?
Of is dit een idioot idee van mij?
Meestal neem je de accu gewoon mee naar binnen en laadt je hem daar. Niet eens fijn qua diefstal van je lader, maar ook geen risico van regen o.i.d. Een accu is ook wat makkelijker naast een stopcontact te leggen dan een hele fiets :lol:

Maar er wordt veel gepraat over actieradius en accu's, terwijl het in de praktijk niet zo spannend meer is. Het actieradius issue is de laatste 5/6 jaar aanzienlijk verminderd. Alleen echt zware bergetapes vergen planning, maar voor de rest kan je als je rustig op eco rijdt enorme afstanden afleggen.