bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER

één fiets of allebei?
Een derailleur met een Bosch motor kan wel, maar als je schakelt neemt de motor geen kracht terug . Met supersnelle slijtage als gevolg. Voor af en toe een stukje is dat wel OK, maar als je hem intensief gebruikt, niet dus.
Betaal pakweg 1300 meer (dus zeg maar 25% meer) en je hebt een Rohloff met riem. En je kan je dealer vragen om hem om te bouwen naar Rohloff.

Sowieso is op dit moment de Koge E WTS de beste e-vakantiefiets die wij hebben. Ondanks dat idworx en Santos ook erg mooie en goede fietsen maken. Maar Neodrive (achterwiel motor) moet eerst nog met een upgrade komen en de betrouwbare Pendix wordt zwaar gemarket en overschat (ik kwam er gisteren dat hun opgegeven actieradius geldt voor iemand 60 kilo:-))
De Vakantiefietser schreef:
do 15 okt, 2020 09:36
Een derailleur met een Bosch motor kan wel, maar als je schakelt neemt de motor geen kracht terug . Met supersnelle slijtage als gevolg.
Ik zie dit op E-MTB's ook veel, 500 tot 1000km met een ketting en cassette is niet gek :shock:
De Vakantiefietser schreef:
do 15 okt, 2020 09:36
Maar Neodrive (achterwiel motor) moet eerst nog met een upgrade komen...
Over wat voor een upgrade heb je het hier, Eric?
Ik neem aan de uitschakeling door oververhitting op hellingen?
De Vakantiefietser schreef:
do 15 okt, 2020 09:36
de betrouwbare Pendix wordt zwaar gemarket en overschat (ik kwam er gisteren dat hun opgegeven actieradius geldt voor iemand 60 kilo:-))
Auw... :shock:
De upgrade van Neodrive betreft in ieder geval de display en de afdichting tegen water.

Onze productspecialist Chris weet er veel meer van (hij heeft direct contact met Alber de fabrikant), maar hij zit nooit op het forum. En ik de afgelopen maanden ook niet wegens drukte:-)
De Vakantiefietser schreef:
do 15 okt, 2020 09:36
...
Sowieso is op dit moment de Koge E WTS de beste e-vakantiefiets die wij hebben. Ondanks dat idworx en Santos ook erg mooie en goede fietsen maken. Maar Neodrive (achterwiel motor) moet eerst nog met een upgrade komen en de betrouwbare Pendix wordt zwaar gemarket en overschat (ik kwam er gisteren dat hun opgegeven actieradius geldt voor iemand 60 kilo:-))
"De beste e-vakantiefiets"? Dat ligt iets genuanceerder...

Wat betreft de actieradius van de Pendix, die is inderdaad kleiner dan de Neodrives of Bosch. Hoeveel kleiner hangt onder meer van je rijstijl af. Daarentegen is het grote voordeel van de Pendix dat hij prima fietst als de motor uit staat.. Jouw actieradius voor een dagtocht kun je daardoor aanzienlijk vergroten als je in de ochtend begint met de motor uit, of je zet hem uit bij vlak terrein en/of voor de wind. Dus afhankelijk van hoe en waarom je elektrisch wilt rijden kun je deze eigenschap als voordeel zien. Met Bosch of Neodrives kun je ook fietsen met de motor uit maar die trappen zwaarder dan Pendix, en dat gaat tegenstaan.

De actieradius is echter niet de enige overweging bij de aanschaf van een elektrische ondersteuning. Duurzaamheid en onderhoud is voor veel vakantiefietsers bijvoorbeeld belangrijker, met name als je de komende jaren (decennia?) veel km's wilt gaan maken op een fiets waar je van houdt.

Door de complexe constructie is de levensduur van een Bosch-motor aanzienlijk korter dan van de fiets zelf. Dit gaat uiteraard pas spelen na intensief gebruik. Bij de Bosch-motoren zijn de geïntegreerde trapas-lagers de meest beperkende factor voor de duurzaamheid en die zijn niet te vervangen. De motor moet dan in zijn geheel vervangen worden (hopende dat een toekomstige motor dan nog compatible is). Bovendien is de Bosch Performance serie niet stil (zacht zoemend geluid, kun je al dan niet aan wennen).

Een achterwiel-motor van Neodrives is borstelloos en werkt zonder ingewikkelde overbrenging waardoor de motor geen onderhoud nodig heeft. Eventueel versleten lagers kunnen eenvoudig gerepareerd worden. De achtermotor geeft geen extra belasting op de tandwielen en ketting of riem, omdat het motorvermogen direct op de achteras tot stand komt wat de levensduur van de deze onderdelen ten goede komt. Bovendien ervaren veel mensen het als het meest natuurlijke rijgevoel. De gewichtsverdeling i.c.m. zware achtertassen is wellicht een nadeeltje t.o.v. de middenmotor, maar dat is met de accu in het frame geplaatst en eventueel iets meer gewicht in de voortassen niet zo'n probleem.

De Pendix-motor is een ‘direct drive’ type: de elektromotor brengt de kracht direct op de trapas over in plaats van via een tandwieloverbrenging. Hierdoor draait de motor trillingsvrij en geruisloos en levert de motor geen extra weerstand op bij fietsen met uitgeschakelde motor. Door de afwezigheid van slijtende onderdelen in de motor is de motor op zich onderhoudsvrij. De trapaslagers zijn eenvoudig te vervangen en zijn niet duur. De Pendix-motor geeft een klein zetje na als je stopt met trappen. Veelal een kwestie van wennen. De afwezigheid van het display heeft een groot voordeel: het kan niet stuk. Het display van Neodrives of Bosch zorgt nog wel eens voor uitval van het systeem. Bijkomend voordeel van géén display is dat het stuur niet te vol wordt en je niet afgeleid wordt...

Voor diegene die de fiets elektrisch wil rijden voor het woon- werkverkeer maar niet elektrisch tijdens de vakantie (of andersom) dan is dat bij Neodrives en Pendix geen probleem. Bij Neodrives is het een kwestie van een wiel omzetten en bij Pendix is het een kwestie van de batterij thuislaten of de trapas ombouwen (ongeveer een uur werk voor een ervaren fietsenmaker).

Alle systemen hebben zo hun voor- en nadelen en ook nog eens wat hebbelijkheden, waar je al dan niet goed aan kunt wennen. Dus er bestaat niet zoiets als dé beste e-vakantiefiets. Daar is het speelveld te divers voor.
Je citeert Eric verkeerd, hij zei namelijk 'de beste vakantiefiets die wij hebben' in plaats van 'de beste vakantiefiets'
De context blijft hetzelfde omdat hij alledrie de systemen verkoopt.
Tja, als je als Beagle alleen Santos verkoopt, dan kan ik mij goed voorstellen dat je een andere mening hebt :twisted: :twisted: . Wij verkopen ze allemaal en kunnen goed vergelijken wat klanten ervan vinden, wat wij terug krijgen met klachten, enzovoort.
Vergelijk vervolgens eens prijzen van alle grote merken en trek je conclusie.

In ieder geval heb ik het te druk om een heel epistel te schrijven, dus ik haak weer even tijdelijk af tot het voorjaar.
Beagle Bikes Utrecht schreef:
do 15 okt, 2020 15:36
Voor diegene die de fiets elektrisch wil rijden voor het woon- werkverkeer maar niet elektrisch tijdens de vakantie (of andersom) dan is dat bij Neodrives en Pendix geen probleem. Bij Neodrives is het een kwestie van een wiel omzetten en bij Pendix is het een kwestie van de batterij thuislaten of de trapas ombouwen (ongeveer een uur werk voor een ervaren fietsenmaker).
Weer terugbouwen naar Pendix mag neem ik aan alleen door een geautoriseerde dealer gebeuren?

Voor mij persoonlijk (heb al een heel fijne fiets) zou Pendix nog steeds een optie zijn mocht ik willen overstappen naar een E-bike. Het valt me wel op dat ze nog steeds zo ongeveer de enige aanbieder zijn (althans die interessant is) van ombouwsystemen.

Maar de E-WTS is zeker ook een optie dan (wel een stuk prijziger).
Het ging mij niet zo zeer om een mening als wel om de nuancering.
Ik denk dat het wel duidelijk is zo :P
Precies. De subtiele verschillen in karakter en temperament van een paar fietsenverkopers worden zo mooi zichtbaar ;-).
De Vakantiefietser schreef:
do 15 okt, 2020 12:50
De upgrade van Neodrive betreft in ieder geval de display en de afdichting tegen water.
Bedankt voor je antwoord.
Deze upgrade is blijkbaar inmiddels door Alber ingevoerd, want ik had idd op een gegeven moment last van dit binnendringende water. Santos heeft er een nieuwe versie van de Z20 display houder opgezet, en die is wel 100% waterdicht in de kabel-aansluiting, waar het probleem zat.



Shadow schreef:
do 15 okt, 2020 11:26
Ik neem aan de uitschakeling door oververhitting op hellingen?
Aannames...
Maar dit probleem is naar eigen zeggen al enige tijd geleden door Alber opgelost:
Thermomanagement: Fahrspaß auch bergauf. Lange Bergfahrten sind mit dem neodrives System durch die verbesserte Thermostabilität problemlos möglich.
Ikzelf heb iig in de 13.000 km met allerlei beklimmingen nooit een probleem gehad hierin. Nou gebruik alleen de laagste stand van de ondersteuning, dus of die thermische overbelasting nooit voorkomt in de hoogste stand, dat zou ik niet uit eigen ervaring kunnen zeggen.
En dan beginnen over aannames :roll:

Ik heb hier vanavond een aantal pb’s over gehad, met de vraag waar ik mijn mening op baseerde; ik doe wel eens iets met elektro en techniek zeg maar. :D Een elektromotor die met hetzelfde toerental als het achterwiel draait zal nooit hoge toerentallen draaien, 200rpm is wel max, dat is 4 omwentelingen per seconde, of 4Hz, de meeste elektromotoren mogen niet onder de 12Hz draaien omdat anders de ventilator niet voldoende koeling over de met koelribben bezaaide behuizing heen blaast. Dus dat er merken zijn die een achterwielmotor goed werkend en goed koel hebben gekregen vind ik echt knap, zelfde geld voor de Pendix, die nog minder omwentelingen maakt, maar misschien meer rijwind vangt? De Pendix profiteert in ieder geval wel van een lichter verzet in tegenstelling tot een achterwielmotor.