drive by wire, maar dan een fiets

https://www.heise.de/hintergrund/Die-el ... 87744.html

een elektrische fiets zonder ketting, zo te lezen werkt het nog aardig ook, zolang de accu gevuld is. Daarna is de efficiëntie 65 % ...
JurriaanK schreef:
vr 10 apr, 2020 08:27
https://www.heise.de/hintergrund/Die-el ... 87744.html

een elektrische fiets zonder ketting, zo te lezen werkt het nog aardig ook, zolang de accu gevuld is. Daarna is de efficiëntie 65 % ...
Ahh ... dan kan je bij het stoplicht de accu opladen.
Dus van mijn zeg 200 watt komt maar 65% dus 130 watt aan bij het achterwiel, terwijl een ketting dat 180-190 watt zou zijn. Dus de motor moet continu 50 a 60 watt bij klussen om dat ongedaan te maken.

Voordeel lijkt me wel dat je de hele route een gelijkmatige inspanning kunt doen op de pedalen en dus bij een afdaling kunt doortrappen terwijl de motor juist afremt en je zo de accu oplaad voor het moment dat het weer bergop gaat.
En natuurlijk dat je geen ketting, versnellingen etc hoeft te onderhouden...