Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ouderen op de E bike - Forum Wereldfietser

Ouderen op de E bike

138 berichten
Veel ouderen kiezen voor de Ebike. Dat heeft duidelijk voordelen, maar er zit ook een gevaarlijke kant aan: velen zijn niet erg bekwame verkeersdeelnemers. Zie hier een gesprek met een verkeersdeskundige op leeftijd: https://www.rug.nl/news/2020/03/ouderen ... sus-moeten
Ergo: (ik citeer)

Ouderen op hun elektrische fietsen kunnen er ook wat van. ‘Die zetten dat ding op vol en racen met 26 km/uur overal doorheen. Terwijl hun reactievermogen daar helemaal niet op is ingesteld! Eigenlijk zouden ouderen daar een beetje begeleiding bij moeten hebben. Om niet te hard te rijden en te leren tijdig af te remmen. Er zou een verplicht cursusje en examentje bij aanschaf moeten komen. Net als bij brommers.

En die cursus met examen zou voor iedereen moeten gelden (met terugwerkende kracht) die op een elektrische fiets rijdt.

Daar zou het op straat allemaal wat veiliger door kunnen worden.
Edwin* schreef:
do 02 apr, 2020 12:27
En die cursus met examen zou voor iedereen moeten gelden (met terugwerkende kracht) die op een elektrische fiets rijdt.

Daar zou het op straat allemaal wat veiliger door kunnen worden.
Tja, die cursus kan geen kwaad, maar dat geldt zelfs voor een rollator .... of een examen daarna dan nog veel toevoegt.

Het gaat snel lijken op de medische keuring voor het rijbewijs van 75+ers.
Als je weet hoe dat werkt is het een lachertje.   Pas als je stekeblind of zwaar kreupel bent val je door de mand.
Weet je van de hoed en de rand dan is 't alleen een financiële en administratieve hobbel ... en een goede test van je "slimheid".
Dit alles nog afgezien van het feit dat zo'n keuring of examen slechts een moment-opname is.
Bridgestone SM schreef:
do 02 apr, 2020 12:51
Edwin* schreef:
do 02 apr, 2020 12:27
En die cursus met examen zou voor iedereen moeten gelden (met terugwerkende kracht) die op een elektrische fiets rijdt.

Daar zou het op straat allemaal wat veiliger door kunnen worden.
Tja, die cursus kan geen kwaad, maar dat geldt zelfs voor een rollator .... of een examen daarna dan nog veel toevoegt.

Het gaat snel lijken op de medische keuring voor het rijbewijs van 75+ers.
Als je weet hoe dat werkt is het een lachertje.   Pas als je stekeblind of zwaar kreupel bent val je door de mand.
Weet je van de hoed en de rand dan is 't alleen een financiële en administratieve hobbel ... en een goede test van je "slimheid".
Dit alles nog afgezien van het feit dat zo'n keuring of examen slechts een moment-opname is.
Het is zeker een momentopname en daarom vanaf een bepaalde leeftijd raadzaam om (net als bij het autorijbewijs) periodiek een herkeuring/-examen te verplichten.
Ik mag hopen dat het dan niet tot dezelfde chaos als bij de rijbewijskeuring voor ouderen leidt.
Ach.....
We komen allemaal op die leeftijd. (hopelijk)
Dan oordeelt de generatie na ons over ons.
Laten we hopen dat ze net zo veel begrip voor ons kunnen opbrengen als we ons op de elektrische fiets bewegen.
Zelf Senior zijnde, wil ik me volledig achter @Poppink scharen.

Ik zou de beperkte rijvaardigheid van veel senioren eerder wijten aan het feit dat hun fietsenmaker hen een veel te grote maat fiets heeft aangepraat.
Ik zie te vaak een senior op een fiets die bedoeld is voor mensen van 80 kg bij 1.80 mtr.
Een gangbaar postuur voor de generatie die wil oordelen over het verkeersgedrag van senioren.
Maar 80 kg bij 1.80 is geen gangbaar postuur voor senioren.
We komen allemaal op die leeftijd. (hopelijk)
: is nu maar de vraag :D .
Voor de duidelijkheid, ik ben 67 en de Groningse hoogleraar verkeerspsychologie is bijna 70. Kortom, hier is geen sprake van leeftijddiscriminatie maar van rationele (zelf)kritiek.
Ik heb meer schrik van aan hoge snelheid voorbij vlammende mensen die niet onder die leeftijdscategorie vallen, niet zelden zonder enige verwittiging langs achteren op fiets- of jaagpad. Bel dan eens of zo. (Soms denk ik dat ze zich veiliger voelen dan het geval is, waarschijnlijk omdat die meestal van helm en fluo hesje voorzien zijn). Naar mijn gevoel zijn die snelheden te hoog en het fietspad is geen snelweg.
Ik snap wat je zegt, maar het probleem van bellen is dat er dan eerst achterom en naar links uitgeweken wordt en als je te vroege belt word je niet gehoord.
Mijn waarneming:
Kom ik aanrijden en bel dan wijken ouderen uit en gaan jongeren eerst uitgebreid achterom kijken.

Zowel oud als jong:
Stoppen ze terwijl ze onderweg zijn op een fietspad dan gebeurt dat midden op dat fietspad en niet naast het fietspad.
Uitzondering:
Bij een knooppuntbord.
de meneer zegt nog andere dingen, o.a. 'zet je kind op de fiets en fiets er mee naar school', zeg maar. ik ben dat met hem eens. we rijden in NL met de auto naar de sportschool, zeg maar :evil:

qua elektrische fietsen: ik vind dat ze die met 100 à150 Watt vermogen en tot max. 20 km/u ondersteuning hadden moeten maken. 25 km/u op een gewone stadsfiets door het verkeer is veel te snel en veel mensen kunnen dat niet of moeilijk aan. niet of moeilijk qua beheersing van het voertuig en ook qua verkeersdeelname.

een voordeel :D van nu de maatregelen rond corona is dat deze week meerdere malen een 'oudere' van het (steevast) naast elkaar ebike-fietsende koppel achter of voor de ander ging fietsen als er een andere fietser aankomt. eureka! :shock: :D
Het is volgens diverse reageerders bar en boos op de fietspaden met ouderen. Leeftijddiscriminatie? Ik ben 72 en in het bezit van alle categorieën rijbewijzen. Heb veel ervaring op zware motoren en zware combinaties autobussen- en vrachtauto met aanhangwagen. Rijdt nu regelmatig op fietsen en ligfietsen boven de 25 km/h zonder ondersteuning. Gaf voor enkele jaren terug nog verkeersles aan diverse groepen.

Een verplichte cursus als ik een e bike ooit zal aanschaffen? Pak gewoon de motor zonder cursus :D
Peul schreef:
vr 03 apr, 2020 23:23
Bel dan eens of zo.
Wegens paniekerige schrikreacties probeer ik zo weinig mogelijk* te bellen. Dit levert hier en daar vervelende reacties op van fietsers die verrast zijn maar ik heb al te veel meegemaakt dat mensen als eerste reactie achterom kijken en zodoende bijna een ongeluk veroorzaken of zelf langs de weg geraken. Als je met de auto iemand voorbijsteekt is het toch ook niet de gewoonte om eerst te claxonneren?

[*] Ik bel altijd bij wandelaars met honden want honden horen de bel meestal wel, in tegenstelling tot hun baasjes.
Dat begrijp ik. Hier ooit het truukje van tegensturen geleerd bij het omkijken. Los van het al dan niet bellen zou even snelheid minderen en/ of wat verder uitwijken wel leuk zijn.
Wim schreef:
do 02 apr, 2020 11:23
Veel ouderen kiezen voor de Ebike. Dat heeft duidelijk voordelen, maar er zit ook een gevaarlijke kant aan: velen zijn niet erg bekwame verkeersdeelnemers. Zie hier een gesprek met een verkeersdeskundige op leeftijd: https://www.rug.nl/news/2020/03/ouderen ... sus-moeten
Ik denk dat het probleem een samenspel van probleempjes is.
+ Allereerst de opvallende rappe toename aan oudere e-bikers, en ook de rappe toename aan e-bike-ongevallen in die groep.
Er is juist nu nu de e-bike ineens modieus en ook voor velen bereikbaar is geworden nu een groep "ouderen" die al jaren terug de fiets liet staan en die dankzij de "e" als spijtoptant weer terug op de "bike" zijn gestapt. Deze mensen zijn het fietsen verleerd en/of lieten indertijd de fiets niet voor niks staan. En .. nu ineens, zegt iedereen dat het zo mooi is zo'n e-bike en het is ook mooi: op standje MAX hoef je de pedalen slechts proforma rond te draaien en de fiets gaat er als een speer vandoor ... met dus alle risico's van dien. Ik ben ervan overtuigd dat dit slechts een tijdelijke hobbel is, deze spijtoptanten krijgen heel snel nogmaals spijt, nu van de e-bike en die verdwijnen vanzelf.
+ Daarnaast gewoon de toename aan "bikes" met of zonder "e" op de altijd al te smalle fietspaden Je hoeft geen verkeersdeskundige te zijn, als je gewoon kan lezen dan lees je in het inmiddels oeroude "Tekenen voor de fiets" (of de nieuwere "Ontwerpwijzer fietsverkeer" uit 2006) wat de normbreedten en norm boogstralen zijn -- verkeerskundigen lijken niet te kunnen lezen, of anders lappen ze de normering op deze punten ineens aan de laars (dat terwijl ze veelal juist een rotsvast geloof in regels hebben en uiterst rigide aan normeringen vasthouden)"
+ En tenslotte zijn er ook nog eens de als dan niet blonde jeugdige onbenullen (m/v) die op een al dan niet "e" snorscooter zich als een tank door het verkeer begeven. Zo'n riant vormgegeven scooter geeft de berijder kennelijk het gevoel op een onoverwinnelijke strijdwagen te rijden, de uitwerking op de "zachtere" tweewielers is in ieder geval funest (je krijgt het gevoel dat je beter aan de wapenwedloop mee kan doen).
x O ja, "hors categorie" zijn er dan nog de "tokkies" die gewoon niets willen weten. Gister stopte ik nog een snorbrommer op een [urlhttps://verkeersregels.vvn.nl/situatie/onverplicht-fietspad]"onverplicht fietspad[/url] ... ze zijn genoteerd, en de volgende keer kunnen ze niet meer zeggen dat ze van niks weten en krijgen ze een "douw".
Overigens best verwarrend: een e-bike en ook een e-snorbrommer/scooter mag sinds 2011 weer wel op zo'n "onverplicht fietspad" rijden ... niet alleen verwarrend, maar soms ook gevaarlijk want die fietspaden hebben veelal nog de vormgeving uit de tijd dat het "rijwielpaden" waren, soms echt smal en soms ook bochtig.

Goed, ik ken fietsers - die oud genoeg zijn voor de verplichte leeftijdsgerelateerde medische keuring voor het rijbewijs - die op veilige wijze op de fiets (zonder "e") met 40 - 50 km/u of sneller de helling af rijden. Een keuring, een cursus, of een examen doen daar niks aan af of toe. Misschien helpt een cursus iets, maar ik denk dan meer aan een "verplichte" instructie. Een verkoper die zonder instructie iemand met een potentieel gevaarlijk apparaat de winkel uit laat gaan is goed beschouwd medeplichtig (net als iemand die iemand door drank beneveld in de auto laat stappen).
Dat er geen verplichte instructie bij een e-bike bestaat is natuurlijk ook raar: zelfs bij een rollator wordt instructie gegeven (dit overigens ook nadat er eerst nogal wat ongelukken met een rollator gebeurde).
Edwin* schreef:
do 02 apr, 2020 12:27
Ergo: (ik citeer)

Ouderen op hun elektrische fietsen kunnen er ook wat van. ‘Die zetten dat ding op vol en racen met 26 km/uur overal doorheen. Terwijl hun reactievermogen daar helemaal niet op is ingesteld! Eigenlijk zouden ouderen daar een beetje begeleiding bij moeten hebben. Om niet te hard te rijden en te leren tijdig af te remmen. Er zou een verplicht cursusje en examentje bij aanschaf moeten komen. Net als bij brommers.

En die cursus met examen zou voor iedereen moeten gelden (met terugwerkende kracht) die op een elektrische fiets rijdt.

Daar zou het op straat allemaal wat veiliger door kunnen worden.
Het is vooral dat (ontbreken van) tijdig afremmen wat soms gevaarlijke situaties veroorzaakt. Men gaat harder dan degene die ervoor fietst en haalt daarom in, zonder te kijken of dit wel kan of dat er even gewacht moet worden. Ik heb trouwens wel het gevoel dat dit nu iets minder gebeurt dan een paar jaar geleden, toen de e-bikes massaal werden geïntroduceerd.

Als ik op de racefiets zit vind ik het soms ook lastig dat oudere stellen op de e-bike vaak erg breed naast elkaar fietsen, waardoor inhalen lastig is. Maar ook daar geldt dan uiteraard: niet inhalen als het niet kan. Dus soms even er achter wachten, even bellen, en weer door als er ruimte is om in te halen.
Met dat laatste hebben we nu echt wel last. Ouderen op eBikes nemen het hele fietspad in beslag en dat is met Corona niet te doen. Ook rustig rijden en ze vragen achter elkaar te gaan rijden is onbegrijpelijk voor ze.
Wij vermijden ze nu maar. Heel vroeg weg en de brede polderwegen opzoeken. Maar eerlijk gezegd vind ik wel dat ouderen erop gewezen mogen worden dat in deze tijd achter elkaar rijden de norm moet zijn.
Marco Meijerink schreef:
za 04 apr, 2020 14:55
Met dat laatste hebben we nu echt wel last. Ouderen op eBikes nemen het hele fietspad in beslag en dat is met Corona niet te doen. Ook rustig rijden en ze vragen achter elkaar te gaan rijden is onbegrijpelijk voor ze.
Wij vermijden ze nu maar. Heel vroeg weg en de brede polderwegen opzoeken. Maar eerlijk gezegd vind ik wel dat ouderen erop gewezen mogen worden dat in deze tijd achter elkaar rijden de norm moet zijn.
Wel erg algemeen klagen dit draadje. :wink:
Ja een hoop ouderen op electrische fietsen maar ook op normale fietsen rijden niet zo bekwaam. Daarom hou ik daar rekening mee. Sowieso haal ik een ieder breed in voor de coronatijden. Nu fiets ik even niet meer.

Ikzelf vind wielrenners altijd meer dan eens te dicht inhalen. Ik schrik me iedere keer rot en vraag dan soms rij je ook zo auto?
NB ik fiets dan alleen en helemaal rechts van het fietspad! Daarom mijd ik altijd de momenten wanneer zij op pad zijn. :twisted: Ook eens meegemaakt bij twee naast elkaar fietsende tegenliggers en een snelheidsbeperkende dubbele heuvel dat er nog even een groep wielrenners ook nog doormoest op dat moment. Er bestaat en bestond voor de corona tijd zoiets als een ruimte waarin het onprettig is als iemand die te dichtbij binnenkomt. Voor veel wielrenners schijnt die niet te gelden. Prima als je dat in een wielrenner groep doen maar aub niet bij andere weggebruikers of mij. Zo nu ga ik weer lekker in de tuin werken 8)