Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ouderen op de E bike - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ouderen op de E bike

138 berichten
Natuurlijk moet je rekening houden met weggebruikers waar je onverwacht gedrag van kan verwachten. Als dit onverwacht gedrag echter ronduit gevaarlijk is voor deze weggebruiker, mag je best nadenken wat daar tegen te doen is. Net zoals het zinvol is dat ouders hun peuters beletten de weg op te lopen. Ik heb er overigens bij het bestuur van de Wereldfietser al vaker voor gepleit fietsgroepen tot max 10 personen te beperken. Een groep wereldfietsers is vele male ongedisciplineerder als een groep racefietsers. Het is een wonder dat daar nog geen dodelijke ongelukken zijn gebeurd.
Rekening houden met elkaar.
Ik heb 2 keer in mijn leven verkeersles gehad die mij echt is bijgebleven.

1) Ik woonde in de 80-er jaren in Amsterdam. Er waren er die de onhebbelijke gewoonte hadden om de rij voor het stoplicht voorbij te gaan via de trambaan. Als dat geen taxi, ziekenwagen of politie was dan wilde ik wel eens vlak voor zo'n auto 'per ongeluk' naar links uitwijken om de haastige dwars te zitten.
Tót het moment dat Gerrit mij zie: Stel je nou eens voor dat het een vader is die op weg is naar het ziekenhuis waar zijn vrouw ligt te bevallen. De wegpiraat weet wel adequaat te reageren, maar die aanstaande vader niet. Komt die ook in het ziekenhuis te liggen. Wat zeg je dan?
2) Op weg naar m'n werk op de fiets nam ik altijd een rotonde linksom. een rotonde waar ook veel scholieren langs komen.
Op een dag sprak Ton mij aan. Hij zei dat hij zich kon voorstellen dat linksom makkelijker en sneller is, maar zou je niet eens overwegen om het goede voorbeeld voor de scholieren te geven?
Sindsdien wacht ik ook altijd tot de rode lichten gedoofd zijn. Niet omdat er nog een trein kan komen, maar om voor scholieren het goede voorbeeld te geven.

En wat ik niet doe: Anderen aanspreken op in mijn ogen ongewenst gedrag in het verkeer.
Poppink schreef:
zo 05 apr, 2020 15:51
En wat ik niet doe: Anderen aanspreken op in mijn ogen ongewenst gedrag in het verkeer.
Dus je zou nooit als Gerrit of Tom willen zijn?
Franzi schreef:
zo 05 apr, 2020 13:37
willem.m schreef:
zo 05 apr, 2020 12:17
...wacht maar totdat ook zij zo oud en stram zijn als wij, dan staat er een nieuwe generatie klaar om hen de les te lezen.
Haha dat duurt niet lang meer gezien het ledenbestand :wink:
Inderdaad. Misschien dat juist de groep 50-plussers het hardste roept.

Ik heb zojuist tijdens 90 minuten over dijkjes fietsen trouwens maar vier keer ebikende ouderen gezien. Steeds een duo, en dus geen groepen. Drie keer ging iemand netjes achter de ander fietsen toen ik ze tegemoet reed. Een keer niet, maar het ging toen denk ik even te snel voor die meneer. En dat geeft niet, de weg is immers niet van mij alleen. Tot zover deze anekdotische, empirische feitjes.
willem.m schreef:
zo 05 apr, 2020 18:47
Tot zover deze anekdotische, empirische feitjes.
Heel flauw willem, om iemand die het zo goed bedoelt en zelf tot de leeftijdscategorie behoort op de korrel te nemen.
Ik heb er al weer spijt van. Waarom wordt er hier toch steeds zo onzorgvuldig geargumenteerd en op de man gespeeld? Dit gaat niet over racefietsers, dit gaat niet over hoe je zelf met andere weggebruikers om gaat en dit gaat niet over vrijheid. Dit gaat slechts over de bezorgde observatie door de misschien wel meest deskundige man in ons land. Deze bekende wetenschapper is bovendien van een leeftijd dat je hem ook niet makkelijk van ongepaste vooroordelen jegens ouderen kunt betichten.
Leon schreef:
zo 05 apr, 2020 16:12
Poppink schreef:
zo 05 apr, 2020 15:51
En wat ik niet doe: Anderen aanspreken op in mijn ogen ongewenst gedrag in het verkeer.
Dus je zou nooit als Gerrit of Tom willen zijn?
Nee Leon, voor familie en vrienden maak ik een uitzondering.
Even wat goed nieuws. Zeer anekdotisch, ik hoop dat het hier niemand op de zenuwen werkt, maar toch: goed nieuws!

Na de door de huisarts verplichte quarantaine weer op de fiets gezeten. 65 kilometer langs Vlaandrens roemruchte knooppunten.
Heel veel fietsers en wandelaars gezien, ook senioren op e-bikes. Nagenoeg iedereen was voorkomend, zelfs - ja zélfs - de snelle jongens en meisjes op een racefiets. Afstanden werden netjes gerespecteerd, geen riskante inhaalbewegingen. Zo zie je maar, het kan, als er maar een algemeen bewustzijn heerst.

Jammer dat daarvoor een coronacrisis nodig is.
Misschien is de coronacrisis niet de enige verklaring. Er reden ook nauwelijks auto's. Het leek wel alsof daardoor aandacht vrijkwam voor de andere zwakke weggebruikers. Misschien gaf het goede weer iedereen een goed humeur.

Een opmerkelijke ervaring was het wel.

De enige grote overtreder was, helaas, een senior op een speed pedelec. Op een heel erg druk fietspad vlakbij de stad, waar ook massa's wandelaars, joggers en ouders met kleine kinderen liepen, vond hij het nodig om er flink de vaart in te zetten. Maar dat was, vermoed ik, niet omdat hij een senior was. Ik vermoed dat hij twintig jaar geleden ook al een lul was.
Lekker zo laten deze tekst, derdekeer. Iemand die van mening is dat de moderator de laatste zin moet aanpassen verdenk ik er van dertig jaar geleden al een mierenneuker geweest te zijn.

Hans
Wim heeft gewoon een weloverwogen observatie ingebracht. Als je daar normaal over praat heeft dat niets met leeftijdsdiscriminatie te maken en hoef je ook geen groepen weg te zetten met een beschuldigend vingertje.

Ik kan niet anders dan de observatie onderschrijven, als 73 jarige fietser, gelukkig nog zonder e-bike tot nu toe. Waar ik vroeger achteloos op de racefiets met losse handen een boterhammetje at en/of mijn regenjack aan en uittrok, onderwijl omkijkend of er nog wat bijzonders te zien was, houd ik nu altijd minimaal 1 hand aan het stuur.

Verder valt mij op dat, misschien omdat ik in rustig buitengebied woon en fiets, dat verreweg de meeste ouderen op een e-bike zich keurig gedragen. De aso’s zijn een uitzondering, en ook echt niet alleen senioren al of niet op een e-bike.
Senior2 schreef:
ma 06 apr, 2020 09:44
Wim heeft
Eigenlijk presenteerde Wim alleen het artikel van Karel Brookhuis. Die man blijft toch wel wat te weten over het onderwerp.
Bert van Sprang schreef:
vr 03 apr, 2020 23:36
Ik snap wat je zegt, maar het probleem van bellen is dat er dan eerst achterom en naar links uitgeweken wordt en als je te vroege belt word je niet gehoord.
Ik heb twee bellen op mijn aero bars, links en rechts. Kan ze bellen zonder houding te veranderen en dus meerdere keren herhalen als waarschuwing. Twee tegelijk klinkt luider en verder en soms lijkt het of mensen denken dat er een groep fietsers aankomt.
Wel altijd zeg ik netjes "dank je" bij het voorbijgaan, dat altijd ;-)
Misschien is het handiger om niet te bellen en te wachten (en snelheid te verminderen) tot de gewone fietser door heeft dat er een achterligger wil inhalen. Mijn ervaring leert dat snelle E-bikers dit normale fietsgedrag blijkbaar niet kennen. Je schrikt je namenlijk dood als er iemand op een speedbike met een snelheid van rond 40 km per uur op een fietspad je voorbij rijdt.
Dan kan je soms erg lang wachten en wat bedoel je met "gewone" fietser?
Nou, gewoon, gewoon.
A well respected man
Waarom wachten totdat ze het doorhebben?
Is een bel niet bedoeld om iemand te attenderen op een mogelijk gevaarlijke situatie. Zoals gezegd, ruim van te voren twee bellen en dichterbij nog een keer en tenslotte een vriendelijk "dank je" werkt tot dusver prima.
Natuurlijk heb je van achteren het overzicht en maak je soms de keuze je snelheid maar even te laten gaan en de situatie te nemen zoals ie komt.
Wat is gevaarlijk aan normaal inhalen op een fietstpad? Als fietser weet je toch dat de één sneller gaat dan de ander? Ik ervaar dat bellen en ook het toeteren van een brommer irritant en dwingend; zo van "ga aan de kant! "
BertKremer schreef:
za 18 apr, 2020 21:18
Misschien is het handiger om niet te bellen en te wachten (en snelheid te verminderen) tot de gewone fietser door heeft dat er een achterligger wil inhalen. Mijn ervaring leert dat snelle E-bikers dit normale fietsgedrag blijkbaar niet kennen. Je schrikt je namenlijk dood als er iemand op een speedbike met een snelheid van rond 40 km per uur op een fietspad je voorbij rijdt.
Niet alleen die snelle denken dat je wel opzij vlucht.. Het valt me op dat vooral ouderen niet doorhebben welke snelheid ze hebben. Op 5 meter achter me gaan bellen en verwachten dat ik weg ben als ze er zijn. Onmogelijk en dan een snauw toegeworpen krijgen als dankjewel.
Tomtom2012 schreef:
zo 19 apr, 2020 11:44
BertKremer schreef:
za 18 apr, 2020 21:18
Misschien is het handiger om niet te bellen en te wachten (en snelheid te verminderen) tot de gewone fietser door heeft dat er een achterligger wil inhalen. Mijn ervaring leert dat snelle E-bikers dit normale fietsgedrag blijkbaar niet kennen. Je schrikt je namenlijk dood als er iemand op een speedbike met een snelheid van rond 40 km per uur op een fietspad je voorbij rijdt.
Niet alleen die snelle denken dat je wel opzij vlucht.. Het valt me op dat vooral ouderen niet doorhebben welke snelheid ze hebben. Op 5 meter achter me gaan bellen en verwachten dat ik weg ben als ze er zijn. Onmogelijk en dan een snauw toegeworpen krijgen als dankjewel.
Op 5 meter achter je pas bellen is nogal dom laat, mijn vrolijke belletje klinkt ruim te voren als een vriendelijke verzoek en zorgzaamheid voor een ieders veiligheid.

Omdat mijn voorlegger mij niet kan zien gebruik ik ander zintuig om 'm op de hoogte te brengen van mijn aanwezigheid en aankomen(de passeer) wens. Komt iemand me tegemoet dan hadden onze ogen elkaar kunnen vinden in eenzelfde verstandhouding.

Als iemand op mijn vriendelijke zorgzaamheid knorrig reageert dan wens ik die nog even "een extra fijne dag" terug toe ;-)
We zijn inmiddels een paar weken verder. Waarom ben ik niet verbaasd als ik dit artikel lees?

Opvallend dat veel mensen zoveel mogelijk thuis zijn gebleven voor met name de ouderen en deze er juist lekker op uitgetrokken zijn op hun e-bike.

D12692BC-42EB-4270-8DC8-3C757C1681D4.jpeg
Bron: Algemeen Dagblad 14-05-2020