Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ouderen op de E bike - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Ouderen op de E bike

138 berichten
Hier wat getalletjes over val-ongevallen (dus zonder fiets). 47% van deze ongevallen vinden in of rond het huis plaats.

"In 2018 vonden naar schatting 133.000 SEH-bezoeken plaats bij ouderen vanaf 65
jaar in verband met letsel door een valongeval. In 108.000 gevallen (81%) betrof dit
een privé-valongeval wat overeenkomt met 332 SEH-bezoeken per 10.000 inwoners
van 65 jaar of ouder. Dit komt neer op één SEH-bezoek door een valongeval elke vijf
minuten. De overige valongevallen zijn voornamelijk valongevallen in het verkeer
(22.400, 17%). In een enkel geval betreft het een valongeval tijdens sport (2%) of in
een arbeidssituatie (<1%)."

"In 2018 overleden er 4.396 ouderen van 65 jaar en ouder ten gevolge van letsel door
een valongeval, dit is 89 procent van het totaal aantal ouderen dat overleed door letsel
(4.928)".
Leon schreef:
ma 09 nov, 2020 22:05
Op die manier kun je systematisch alle verbeteringen in het verkeer die sinds 1970 zijn doorgevoerd bagatelliseren. Mag ik je er op wijzen dat er rond 1970 elk jaar 3500 doden in het verkeer vielen?. Is de Fietsersbond destijds voor niks opgericht? Was er geen ware slachting onder kinderen in het verkeer toen? Is de situatie inmiddels niet beter geworden ondanks dat er iets van tien keer zo veel auto's op straat rijden? Denk je heus dat we nu klaar zijn? Dus als jij paaltjes op het fietspad ziet staan van een type en op een plek die alleen door een $^**%$^* verzonnen kunnen zijn, met een hoop beschadigingen er op van de vele fietsers die daar al tegenaan hebben gezeten en zelfs bloedvlekken op de grond dan vind jij dat een fact of life?
Ja lachen man. Laatst fietste ik vanuit Eindhoven langs een kanaal over een fietspad. Achter mij kwam een vrachtauto die waarschijnlijk door zijn navigatie misleid werd. Als er paaltjes waren geweest had dit niet gebeurd.
De man heeft waarschijnlijk een fietsbord over het hoofd gezien.
Tegenover mijn woning is een straatje waar 2 paaltjes moet beletten dat automobilisten dit gebruiken als sluiproute. Er zit ook nog een lagere school aan dat straatje. Ik heb daar in de 35 jaar dat ik er woon nog nooit iemand tegenaan zien rijden. Toch is het een gewilde sluiproute voor fietsers en dergelijke. Is er een parkeerplaats. En de nodige voetgangers die gebruik maken van de doorgaande route aan de rand van de binnenstad. Ik kijk vanuit mijn raam erop uit.

In vergelijk met jaren 70 zijn er veel meer fietspaden bij gekomen, gescheiden van overig verkeer.
Ken ik helaas het trieste nieuws van een schoolvriendje uit de periode dat er nog geen gescheiden fietspad was, en hij geschept werd door een achterop komende auto. Jaren 50.
In nieuwbouw wijken zijn het juist weer bewoners die paaltjes willen om verlost te geraken van scooters die overlast veroorzaken. Afwegingen van verschillende belangen.
Dat paaltjesverhaal zie ik graag onderbouwd met feiten zoals je zelf graag formuleert. Met alle respect overigens.
joukon schreef:
ma 09 nov, 2020 23:27
Dat paaltjesverhaal zie ik graag onderbuwd met feiten zoals je zelf graag formuleert. Met alle respect overigens.
Als ik een onderzoek kan vinden naar kans is dat je tegen een paaltje fietst dat er NIET is zal ik het delen. Waarschijnlijk kan ik het vinden via de databank van de Ig-nobelprijzen.
Leon schreef:
ma 09 nov, 2020 17:01
PietV schreef:
ma 09 nov, 2020 16:29
Het beeld van ouderen verkeersslachtoffers op de fiets, wordt wat vertekend door een natuurlijke dood tijdens het fietsen en ongevallen met complicatie. Een oudere fietser die komt te vallen en i.v.m. zijn gezondheid wordt opgenomen in een ziekenhuis en binnen 30 dagen komt te overlijden, wordt geteld als verkeersdode op de fiets.
Heb je een getalsmatig overzicht van hoeveel dat uitmaakt?
Zover ik weet worden die cijfers niet uitgesplitst. Heb heel veel registratie sets opgemaakt t.b.v. CBS en verzekeringsmaatschappijen. Voor het BRON bestand (Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland).
Maar in de daaropvolgende jaren nam dat af. Prioriteiten stellen. Alleen bij geschil tussen partijen en (zwaar) letsel of dood werd een registratie set + proces-verbaal opgemaakt. In die set werd vermeld dat er slachtoffer(s) waren en/of waren opgenomen in het ziekenhuis en eventueel later overleden.

Ik ken de Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg onvoldoende, maar bij binnenkomst is het een verkeersslachtoffer. Info:

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... keersdoden
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/data ... -nederland
Nog een andere manier om naar ongevallencijfers te kijken:

Afbeelding

Bron: CBS.
Laat je hart nou maar los en laat ieder doen wat zij of hij graag wil.
Geniet van je eigen dingen en onthou je van een oordeel over anderen.
daulagari schreef:
di 10 nov, 2020 23:05
Nog een andere manier om naar ongevallencijfers te kijken:

Afbeelding

Bron: CBS.
Als een groep zo vaak "accidenteel valt", dan mag je je toch afvragen of hun aanwezigheid als rijdende weggebruiker zo evident is.
Ik kan me niet voorstellen dat men een erg hoog risico heeft om accidenteel te vallen, maar tegelijk de fiets, elektrische brommer, auto en dergelijke vlot onder controle heeft.
Ik denk trouwens dat veel mensen in die groep dat zelf ook wel weten, en zich dus relatief weinig in het verkeer wagen.
derdekeer schreef:
wo 18 nov, 2020 13:39
daulagari schreef:
di 10 nov, 2020 23:05
Nog een andere manier om naar ongevallencijfers te kijken:

Afbeelding

Bron: CBS.
Als een groep zo vaak "accidenteel valt", dan mag je je toch afvragen of hun aanwezigheid als rijdende weggebruiker zo evident is.
Ik kan me niet voorstellen dat men een erg hoog risico heeft om accidenteel te vallen, maar tegelijk de fiets, elektrische brommer, auto en dergelijke vlot onder controle heeft.
Ik denk trouwens dat veel mensen in die groep dat zelf ook wel weten, en zich dus relatief weinig in het verkeer wagen.
Boven de 60, en nog meer boven de 70 zijn de verschillen in fitheid enorm.
Mijn vader en zijn nieuwe partner zijn beide 80 plus, en wandelen nog heel veel. Ze zitten in een groepje waar nog een 90+ bij is, en die loopt meestal voorop. Een middagje wandelen draait dikwijls uit op 15-20 km. Ook 40 km fietsen is niks abnormaals. Nu met Corona is dat moeilijker omdat ze onderweg geen toilet vinden in een cafe of zo.

Maar ik ken ook mensen van 65 die geen km ver meer geraken.
Wie gaat eerst van de trap vallen of struikelen over een losse steen denk je?

Je moet die leeftijdsgroep vooral niet te veel betuttelen. Hoe sneller je ze achter de geraniums zet, hoe sneller het bergaf gaat.
Ik moedig mijn vader vooral aan om te blijven wandelen en fietsen, maar raad hem wel aan om een helm op te zetten.

Het allerrergst dat we voor die mensen kunnen doen is ze verbieden om buiten te komen, te wandelen en te fietsen.
Blackbelt schreef:
wo 18 nov, 2020 22:11

Het allerergst dat we voor die mensen kunnen doen is ze verbieden om buiten te komen, te wandelen en te fietsen.
Ik verbied niemand iets, hoor. Mijn eigen moeder is nu 89 en fietste elke dag tot een eind in de 80. Zonder e-fiets. Het hield haar fysiek - en mentaal! - gezond.
Maar ze wist ook wanneer ze moest stoppen.
Ik denk dat veel mensen in die leeftijdscategorie dat weten, gezien hun lagere aantal verkeersongevallen. Wanneer ik onderweg fietsers zie die me de indruk geven écht oud te zijn, gedragen die zich vrijwel altijd voorzichtig.
20-40 en 60-80 doen het volgens die grafiek minder goed (al moet je dat ook vergelijken met het aantal mensen in die leeftijdscategorieën).
Het probleem lijkt vooral te liggen bij de jeugdige overmoed (20-40 jaar) en bij mensen die niet doorhebben dat ze ouder worden (60-80 jaar).
derdekeer schreef:
wo 18 nov, 2020 13:39
daulagari schreef:
di 10 nov, 2020 23:05
Nog een andere manier om naar ongevallencijfers te kijken:

Afbeelding

Bron: CBS.
Als een groep zo vaak "accidenteel valt", dan mag je je toch afvragen of hun aanwezigheid als rijdende weggebruiker zo evident is.
Ik kan me niet voorstellen dat men een erg hoog risico heeft om accidenteel te vallen, maar tegelijk de fiets, elektrische brommer, auto en dergelijke vlot onder controle heeft.
Ik denk trouwens dat veel mensen in die groep dat zelf ook wel weten, en zich dus relatief weinig in het verkeer wagen.
Busted inderdaad! Het is een heel gemeen plaatje.
Haha: 'het overlijden van Annie was echt een smet op de wedstrijd'. Humor :lol:
PietV schreef:
ma 09 nov, 2020 16:29
Het beeld van ouderen verkeersslachtoffers op de fiets, wordt wat vertekend door een natuurlijke dood tijdens het fietsen en ongevallen met complicatie. Een oudere fietser die komt te vallen en i.v.m. zijn gezondheid wordt opgenomen in een ziekenhuis en binnen 30 dagen komt te overlijden, wordt geteld als verkeersdode op de fiets.
Heel belangrijke opmerking waar niet op gereageerd wordt. Ouderen neigen nu eenmaal tot sneller overlijden. Dan kan je allerlei grafiekjes maken, maar dat is de essentie. Op de fiets, in huis, in bed........
Volgens mij is de vraag vooral of wij ieder vrij laten waar te overlijden.

PS Als je op de fiets overlijdt val je ook nog eens. Dan zit het pas echt tegen.
geelfietsje schreef:
vr 20 nov, 2020 07:56
...
Volgens mij is de vraag vooral of wij ieder vrij laten waar te overlijden.

PS Als je op de fiets overlijdt val je ook nog eens. Dan zit het pas echt tegen.
Nee hoor. Het lijkt mij juist het ultieme levenseinde: als nog kwieke hoogbejaarde fietser net op een hoge pas met prachtig uitzicht op mooie bergen bovengekomen de laatste adem uitblazen. Daar teken ik voor!
Maar wel als hoogbejaarde en liever niet als bejaarde :D .
geelfietsje schreef:
vr 20 nov, 2020 07:56
PietV schreef:
ma 09 nov, 2020 16:29
Het beeld van ouderen verkeersslachtoffers op de fiets, wordt wat vertekend door een natuurlijke dood tijdens het fietsen en ongevallen met complicatie. Een oudere fietser die komt te vallen en i.v.m. zijn gezondheid wordt opgenomen in een ziekenhuis en binnen 30 dagen komt te overlijden, wordt geteld als verkeersdode op de fiets.
Heel belangrijke opmerking waar niet op gereageerd wordt.
Nu ik er weer over nadenk...
Iemand die ik kende was (licht) hartpatiënt, kreeg naar later bleek tijdens het autorijden een hartaanval, reed rechtdoor de bosjes in en werd dood aangetroffen. Ik heb toen begrepen dat hij niet als verkeersdode is geregistreerd. Ik vraag me af of dat bij fietsers die tijdens hun fietstocht overlijden niet ook gebeurt.
Die 30 dagen is ooit bepaald als redelijke termijn. Je moet bedenken dat er ook ná die 30 dagen mensen overlijden als gevolg van het verkeersongeval. Maar je moet ergens een termijn stellen, dat kan gewoon niet anders want je kunt niet voor elke dode een batterij aan deskundigen oproepen om te bepalen of het door het ongeval kwam of niet.
geelfietsje schreef:
vr 20 nov, 2020 07:56
Volgens mij is de vraag vooral of wij ieder vrij laten waar te overlijden.
Volgens mij was de vraag of we de wereld voor ouderen nog ietsje veiliger kunnen maken naar aanleiding van cijfers waarsuit blijkt dat sommige feiten zich opvallend vaak voordoen.
Helaas moet elke veiligheidskundige discussie hier altijd tot een dergelijk resultaat worden omgebogen.
Leon schreef:
ma 09 nov, 2020 16:59
Volgens mij heeft het juist wel met de wijze van transport te maken want het verband is bij automobilisten véél zwakker. Bron pag. 4 van https://knmv.nl/wp-content/uploads/2018 ... Risico.pdf
Ik vermoed dat een deel van het verschil zit in participatie en de interne drempel. De meeste ouderen die ik ken stoppen met autorijden als hun zicht te beperkt wordt en ze het gevoel hebben overweldigt te worden door prikkels (je houdt het niet meer bij).

Fietsen ligt dan toch weer anders omdat het langzamer gaat. Dat het veel gevaarlijker is, is rationeel juist, maar zo werkt het natuurlijk niet. De vraag is natuurlijk ook in hoeverre een fietser een gevaar is voor een ander versus een automobilist. Een hartinfarct op de fiets is (stel ik me voor) minder dramatisch dan eentje in een auto in het dorpscentrum of op de snelweg.

Wat voor mij de sleutelvraag is:

In hoeverre zijn de risico's van het ebiken van ouderen zwaarder/minder zwaarwegend dan de extra opties om buiten te komen die de ebike biedt. Dit is een ongelovelijk lastige vraag. We vergrijzen snel en we worden ook steeds fitter oud. Dat daardoor dit soort problemen naar voren komen is waarschijnlijk lastig te vermijden, de vraag is ook in hoevrre dit ook moet.