Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzestress en onervaren! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Keuzestress en onervaren!

172 berichten
Allereerst: wat een prachtig vooruitzicht om dit te gaan doen!

De keuze voor wel of geen e-bike is voor de één gemakkelijk, maar voor de ander niet. Ik lees in je berichten dat je een (lichte) voorkeur hebt om wel met een e-bike te gaan, maar misschien toch ook wel wat twijfel hebt, ondanks je keuze voor een e-bike.

Er zijn wat voors en wat tegens, daar is inmiddels al heel wat over gezegd op dit forum. Persoonlijk ben ik er voorstander van om het gebruik van een e-bike voor dit soort doeleinden zo lang mogelijk uit te stellen. Een vaak aangevoerd argument door voorstanders is dat je hierdoor de auto zou laten staan en een e-bike dan altijd beter is (voor het milieu) dan de auto.

Jouw afweging is echter e-bike of fiets...

Als het aantal kilometers per dag er niet zo toe doet zou ik eerder voor een fiets gaan. Je fietst o.h.a. wat langzamer dan op een e-bike en ziet daardoor misschien wel meer van de omgeving, af en toe een rustpauze om wat bij te komen breekt de dag wat, het gaat naar mijn idee misschien net een tikkeltje relaxter dan met een e-bike. De mensen die ik ken met een e-bike vertellen vaak graag hoeveel kilometer ze wel niet gefietst hebben op een dag en als ik ze vraag wat ze gezien hebben onderweg wordt het meestal wat stil.

Maar goed, ik kijk ook alleen maar door mijn eigen bril. Neem me niet kwalijk.

Als bij jou de keuze is: met e-bike en veel plezier naar Spanje (en minimaal 100 km per dag willen overbruggen), of op de fiets naar Spanje met de nodige scepsis of je dit wel leuk gaat vinden, kun je een aantal dingen doen. Wat mij betreft zou dat van tevoren een aantal dagen in NL op de fiets rondtrekken zijn, ter voorbereiding en om e.e.a. uit te proberen en dan een keuze maken (je zou je wel eens kunnen verbazen over hoe leuk gewoon fietsen kan zijn en hoeveel voldoening de inspanning kan geven). Een andere optie is er verder niet over nadenken en je focussen op een goede e-bike, geschikt voor je doel. En wat mij betreft is een vakantiefiets als Koga of Santos dan een goede optie.

Hoe dan ook, veel plezier met je voorbereidingen en bovenal, geniet van je trip!
Eigenlijk is het een luxe dat je keuzestress mag hebben. Er zijn genoeg mensen die niet de middelen of tijd hebben (of nemen) om zulke keuzes te maken.
Maak er een leuke vakantie van zonder stress!
Anja
cycler schreef:
vr 07 feb, 2020 16:06
...en koop vooral GEEN achterwiel motor. Midden motor is de enige goede keuze, zowel financieel als de motor.
Waarom?
Edwin* schreef:
vr 07 feb, 2020 16:38
...het gaat naar mijn idee misschien net een tikkeltje relaxter dan met een e-bike. De mensen die ik ken met een e-bike vertellen vaak graag hoeveel kilometer ze wel niet gefietst hebben op een dag en als ik ze vraag wat ze gezien hebben onderweg wordt het meestal wat stil.
Mijn ervaring is het tegendeel van deze ervaring(?). En m.i. delen andere e-bikers genoemde ervaring ook niet.
Simpel: met een e-bike hoef je het snot niet voor je ogen te rijden, vooral als het allemaal wat zwaar wordt door helingen, tegenwind en/of vermoeidheid. Waardoor je meer 'ruimte' overhoudt om te genieten; zowel tijdens de rit als ook na aankomst. Zelfs als je door de ondersteuning meer km's gaat wegtrappen.
Er zitten zeker nadelen aan e-biken, maar daar valt dit zeker niet onder.
Ik ken beide 'manieren' van reisfietsen, en niet van hearsay.
Zo heeft idereen zijn eigen ideaal. Sommigen vinden een fiets overdreven en lopen. Anderen een e-bike te traag en gaan met de motor.
Leon schreef:
za 08 feb, 2020 09:16
Zo heeft idereen zijn eigen ideaal. Sommigen vinden een fiets overdreven en lopen. Anderen een e-bike te traag en gaan met de motor.
Precies! Zo ga ik nu voor het ophalen van een bestelling naar het centrum lopen (en met de bus terug), omdat ik van een uur wandelen fitter blijf dan van een stukje fietsen. En ik heb daarbij nog meer oog en krijg nog meer respect voor mensen die door ziekte of ouderdom alleen nog (langzaam) met een rollator kunnen lopen.
Flix schreef:
za 08 feb, 2020 00:46
Edwin* schreef:
vr 07 feb, 2020 16:38
...het gaat naar mijn idee misschien net een tikkeltje relaxter dan met een e-bike. De mensen die ik ken met een e-bike vertellen vaak graag hoeveel kilometer ze wel niet gefietst hebben op een dag en als ik ze vraag wat ze gezien hebben onderweg wordt het meestal wat stil.
Mijn ervaring is het tegendeel van deze ervaring(?). En m.i. delen andere e-bikers genoemde ervaring ook niet.
Simpel: met een e-bike hoef je het snot niet voor je ogen te rijden, vooral als het allemaal wat zwaar wordt door helingen, tegenwind en/of vermoeidheid. Waardoor je meer 'ruimte' overhoudt om te genieten; zowel tijdens de rit als ook na aankomst. Zelfs als je door de ondersteuning meer km's gaat wegtrappen.
Er zitten zeker nadelen aan e-biken, maar daar valt dit zeker niet onder.
Ik ken beide 'manieren' van reisfietsen, en niet van hearsay.
Tja, toch zit er meer in de boodschap van Edwin als er nu uitgehaald wordt.

Je hoeft je niet het snot voor de ogen te rijden, het kan ... er zit - in ieder geval voor mij - een meerwaarde in dat ik de kilometers zelf, op eigen kracht, onder me doortrap.
Een goede vriendin was nooit zo'n fan van het fietsen - in haar studietijd was ze zelfs meer van de motorfiets, en ze had ook een geheel vol rijbewijs, gewoon omdat ze dat leuk vond - en zij ontdekte het vakantie-fietsen toen haar deel-auto wegviel. Als je dan ergens woont waar je voor je werk al liever een e-bike hebt dan ga je ook op de e-bike op vakantie.
Ze komt ook overal (nu ja, nog niet in Spanje) - ik stond al eens versteld van de dag-etappe die ze in de Vogezen wegtrapte.
Het is evenwel "veranderen van gebreken": In plaats van de hellingen of tegenwind waar je met een push-bike je strijd levert had zij weer de "strijd" om de stroom. Je kan natuurlijk alles heel strak plannen, maar wil je dat keurslijf niet dan is het soms een zoektocht naar een stopcontact. Er zijn natuurlijk wel allerlei oplossingen: Een camper-plek blijkt ook te voldoen als "camping", en daar vond ze ook stroom, ergens anders was er zelfs gratis stroom bij een recreatie-strandje .... en bij onze boer heeft ze zelfs de keuze tussen die boer zelf of dichterbij de "buurman" ... maar het blijft een dingetje.
Als ik gewoon zelf mijn kilometers wegtrap zijn er slechts 3 zorgen: 1º hoe kom ik boven (of hoe overwin ik de tegenwind), 2º waar zijn de winkels & 3º waar gaan we kamperen .... met een e-bike komt er direct een derde zorg bij "waar vind ik weer een stopcontact" <een zorg die je dan weer deelt met de Tesla-rijder>.
Of te wel: Het "eigen baas" bestaan zorgt voor een extra bonus (en dat is natuurlijk een relatieve bonus, net als dat "eigen baas" relatief is ... je bent "eigen baas" dankzij je portemonnee, en bij bijna iedereen is dus uiteindelijk de portemonnee jou de baas.
Edwin* schreef:
vr 07 feb, 2020 16:38
De mensen die ik ken met een e-bike vertellen vaak graag hoeveel kilometer ze wel niet gefietst hebben op een dag en als ik ze vraag wat ze gezien hebben onderweg wordt het meestal wat stil.
Je verkeert blijkbaar nogal eens in een competitieve omgeving. :wink: Toen ik afgelopen zomer langs de Nederlands-Duitse grens fietste, viel het me vooral op dat de meeste e-bikers (wat tegenwoordig neerkomt op "de meeste fietsers") zich van vakantiepark naar nabije uitspanning leken te begeven om daar wat te nuttigen en vervolgens kalm (nog altijd sneller dan met een fiets zonder hulpmotor natuurlijk) weer terug te peddelen. Waarbij het tempo en de fietsvaardigheid van de Duitsers aanzienlijk lager lag dan van de Nederlanders.
Als we op langere fietstochten e-bikers spreken, lijkt hun actieradius niet heel veel te verschillen van de onze (75-100 km); de accucapaciteit speelt daarin natuurlijk ook een rol, Maar dit is uiteraard een tamelijk anekdotische ervaring, geen "representatieve steekproef".
Het hangt er dus maar vanaf hoe zeer je afwijkt van de kringen waarin je verkeert.
En we hebben geen idee hoe 'afwijkend' Dick is.
Ik denk dat als hij zich zou begeven in de kringen van Santiagofietsers hij meer nuttige aanspraak zou hebben over de keuze e-bike of niet dan hier, maar dat is ook maar een ruwe gok van mij. Bovenal is het irrelevant. Daarnaast zijn Santiagofietsers ook weer afwijkend... wie is er normaal?
Hoe komt het toch dat er steeds wat van elektrische fietsen en gebruikers van elektrische fietsen 'gevonden' wordt?
Is de trapfiets de gouden standaard?
Het is van tweeën een:
- óf dit forum is voor 'echte' fietsers
- óf er wordt niet meer gezeurd en over elektrische fietsen

Geef goede adviezen, daar hebben de lezers het meeste aan.
Bridgestone SM schreef:
za 08 feb, 2020 10:40

Tja, toch zit er meer in de boodschap van Edwin als er nu uitgehaald wordt.

Je hoeft je niet het snot voor de ogen te rijden, het kan ... er zit - in ieder geval voor mij - een meerwaarde in dat ik de kilometers zelf, op eigen kracht, onder me doortrap....
Je hebt ‘m door BSM :wink:

Ik lees overigens vaak dat e-bikers het hebben over dagafstanden van 100 - 120 km en niet van 75 - 100 km. Daarbij lijkt hun actieradius best wat te verschillen. Ik moet toegeven dat ik best moe ben na 90 km fietsen, ook op de dagen aan het eind van de vakantie. Maar ook voldaan, ik voel m’n spieren, ik voel m’n lijf, ik heb trek en lust alles aan het einde van zo’n dag en val als een blok in slaap als ik eenmaal in m’n tentje lig.

Daar haal ik persoonlijk mijn voldoening uit. Verder wil ik niemand mijn mening over het zo lang mogelijk laten staan van een e-bike opdringen. Met het dagelijks bestaan wat we hebben kan een beetje (extra) beweging echter geen kwaad, denk ik, zeker niet als je verder geen lichamelijke gebreken hebt.
Verder moet iedereen het lekker zelf weten. Ik zou zeggen, steek er een sigaretje bij op en neem een paar glazen bier als je er verder over na wilt discussiëren.
(Oh nee... de glazen met sigaretten staan niet meer op tafel... dat was vroeger. Toen was geluk nog gewoon :wink: )
Inmiddels ben ik 67 en nu toch ook iets minder gaan werken. Ik heb dus wat meer tijd, en vond dat ik die deels moest gaan gebruiken om te zorgen dat ik ook later nog fit ben. Omdat zoveel anderen hier ook op leeftijd beginnen te raken lijkt me dat van meer dan individuele relevantie. Laat ik dus de goede adviezen doorgeven van mijn bedrijfsarts, huisarts en mijn personal trainer/fysiotherapeut. Dat is eigenlijk heel eenvoudig samen te vatten in de oude uitdrukking 'rust roest'. Als je fit wilt blijven moet je je inspannen. Dat betekent trainen in de fitness studio of iets dergelijks, dat betekent wat cardio oefeningen, en het betekent zolang mogelijk zelf fietsen zonder hulpmotortje (de dokters bevestigden dat Ebikes eigenlijk niets doen voor je conditie).
Zelf vind ik die oefeningen in de gym heel vervelend, maar ze zijn wel erg effectief, zeker met heel goede begeleiding. Het leuke van fietsen in dit pakket vind ik dat het juist wel leuk is. Bij fietsen vind ik het ook heerlijk dat ik er moe van word, en het cardio effect is natuurlijk evident. Om nog wat extra vaak moe te worden ook al is het buiten rotweer heb ik een Decathlon fietstrainer gekocht voor iets van 100 euro, en daar mijn veldrij fiets in gezet. Echt leuk is dat niet, maar elke ochtend een kwartiertje doet wonderen, en laat me fris en energiek aan de dag beginnen.
Allemaal leuk en aardig, maar weinig relevant, dat 'wat ik er van vind', of nog erger 'wat anderen ervan vinden'.
Wat de dokter over 'cardio' zegt... really?!

Zonder ondersteuning is mooi fietsen, en heeft voordelen t.o.v. e-biking, maar andersom geldt dat ook.
Inderdaad is één van de nadelen van e-biking de noodzaak voor een stopcontact, vroeg of laat.
Meer valt er gewoon niet over te zeggen. Zoveel verschil is er ook weer niet.
Aan betreffende fietser de keus. Klaar.
Als mensen die jonger zijn dan ik denken dat ze te oud zijn om zonder ondersteuning te fietsen dan lijken de wetenschappelijke feiten aangedragen door medische professionals wel degelijk relevant. Wat je vervolgens leuk vind is je eigen mening.
En daar gaat de discussie weer: voor- en tegenstanders van ebikes. Is daar nog geen afzonderlijk draadje over?
Maar wel een heel specifiek aspect dat relevant is in juist dit draadje.
Beste Dick, al eens op de koffie geweest bij Sector2Bikes ? Neem je fiets mee voor de prachtige omgeving. Dan zorgt Bart van S2B voor de koffie.
Even een blonde vraag: Van niet rijden naar van hier naar Spanje da's best ambitieus. Is het niet handig om je doelen eerst eens wat dichter bij te zoeken waarna je tegen het eind van het jaar beslist of je het Spanje plan in deze vorm doorzet?

Dat geeft je de gelegenheid om dit jaar met een fiets (ebike of zonder ondersteuning) te gaan ervaren hoe het is. De juiste spullen te vergaren, wat fouten te maken (lees: te leren) en eventueel andere spullen te vergaren.

Wanneer je bijvoorbeeld een geschikte gebruikte vakantiefiets op de kop kunt tikken dan kun je daar wat reisjes mee maken dit jaar waarmee je een schat aan ervaring kunt opdoen. En dan zal blijken dat aan het einde van het jaar de eventuele desinvestering ook weer niet zo groot is omdat je beter weet wat je echt wilt/nodig hebt. Bovendien: Het puzzelen met spullen kan ook onderdeel van het plezier zijn.

My 2 cents
nicolevelo schreef:
za 08 feb, 2020 16:48
En daar gaat de discussie weer: voor- en tegenstanders van ebikes. Is daar nog geen afzonderlijk draadje over?
Ik ben het inhoudelijk met Wim eens, maar vind dit niet het juiste topic om de discussie te voeren.

Er bestaan op dit forum meerdere draadjes over pro/con ebikes:
- Deze bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=46&t=33811&start=120.
- En dit is toch wel een klassieker: viewtopic.php?f=23&t=31854&start=620#p313388.

Veel vaste forumbezoekers doen in deze topics hun plasje.
AndreM schreef:
za 08 feb, 2020 17:28
Even een blonde vraag: Van niet rijden naar van hier naar Spanje da's best ambitieus. Is het niet handig om je doelen eerst eens wat dichter bij te zoeken ....
....
My 2 cents
Dat was twee dagen geleden ook ongeveer mijn 2 cents.

Je hebt overigens zelfs goed getrainde fietsers die helemaal kierewiet worden van het trage de wereld onder je door trappen ... Ben je op een licht fietsje met wat "macht" machtige snelheden gewend dan is bij ieder molshoopje terugschakelen en een nieuw ritme vinden niet voor iedereen een prachtige uitdaging. In theorie hoort het niet uit te maken, maar het is net als tegenwind of een helling, het verschil daartussen zit vooral tussen de oren.
Omgekeerd heb je ook fietsers die al pap in de benen hebben als ze een "peleton" van 2 of 3 man moeten volgen maar die alleen, op eigen kracht, ongeveer iedere berg plat trappen.