Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzestress en onervaren! - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Keuzestress en onervaren!

172 berichten
peter de rijk schreef:
zo 09 feb, 2020 10:50
Een van de meest geduchte fenomenen waar je in Spanje vooral in het voorjaar mee te maken kunt krijgen is de... harde wind.
Barbate, Costa de la Luz
Het scheelt nogal: Barbate of El Escorial.
De gemiddelde voorjaarswindsnelheid in Babrate komt in El Escorial in de top-regionen terecht, tegen de 90% van de tijd zit El Escorial onder het Barbate-gemiddelde. Dit nog afgezien van het huizenhoge verschil wat ook maar een beetje beschutting kan bieden, aan de kust zit je vol in de wind (zoals ook mooi door de foto geïllustreerd), in het binnenland, en zeker in het gebergte zijn er allerlei windbrekers (zelfs kale populieren stammen langs het Amsterdam-Rijn-Kanaal bieden al beschutting in de verder lege polder).

Nog en andere factor is dat het in Barbate eigenlijk steeds ± parallel aan de daar Oost-West-kust waait, hetzij Oosten- danwel Westen-wind.
Rond El Escorial zijn de windrichtingen bijna gelijkelijk verdeeld, de wind komt net iets meer uit Noordelijke en Westelijke richtingen.
Op de Fiets en Wandelbeurs in Utrecht geef ik lezingen op zaterdag en zondag (op vrijdag ben ik er helaas niet):
Willem Jongman, [i]Betaalbaar en toch lichtgewicht op fietsvakantie[/i]
Zaterdag 29 februari 15u, zaal 8
Zondag 1 maart 12u, zaal 8
Zie ook: https://fietsvakantie.home.blog/ (mijn site wordt de komende weken weer bijgewerkt met de nieuwste informatie)
Op vrijdag (en zaterdag, en zondag) zijn er verschillende fietsreizigers met hun spullen op het tentenveldje. Wij staan er vrijdag en zaterdag.
Heerlijk Dick, je verheugen op de vrijheid nu en straks. Er is meer in het leven dan alleen werken.
Ik hoop dat je tussen de discussies door over wel of geen e bike voldoende info vindt en inspiratie opdoet.

Eigenlijk zou je allebei eens moeten proberen.
Zonder reclame te willen maken voor een fietsenwinkel; Jan Brinkman in Dronten verhuurt ook fietsen oa de Santos.
Je zou eens met hem kunnen overleggen op de fietsbeurs of een bezoekje brengen. Mooie winkel en veel ervaring.

https://www.janbrinkman.nl/huur-je-vaka ... urfietsen/

Anja
Het wordt tijd voor een afronding.

Ik heb ontzettend veel aan alle reacties! Om te beginnen ben ik gaan nadenken over de keuze voor e bike of een fiets zonder ondersteuning. Ook kreeg ik steeds meer een beeld bij de mogelijke keuze van een fiets. Ik verheug me op de beurs in Utrecht die vrijdag de 28ste voor mij gepland staat. Als alles loopt zoals ik dat nu in mijn hoofd heb, dan fiets ik in september 2021 naar Spanje. Het lastige is dat ik i.v.m. onze tuin in maart weer thuis moet zijn en tot september daarin werk heb. Onze tuin is open voor tuinliefhebber. Voor belangstellenden, zie www.dedijktuin.nl.

Dit jaar neem ik ter voorbereiding. Ik zou dit jaar ook niet kunnen. Een van de belangrijkste stappen wordt het huren van verschillende fietsen. Gewoon een dagje op een SANTOS en/of een KOGA e bike + en beide merken ook een dagje zonder trapondersteuning. Ook daar heb ik al een nuttige tip voor gekregen. De ervaringen met de diverse fietsen zal ik waarschijnlijk in een andere topic posten. Ook zal ik t.z.t. dieper ingaan op het diabetes verhaal. Ik ga zeker langs op het tentveldje in Utrecht. Misschien herkennen we elkander? Voor die gelegenheid heb ik hier al mijn avatar geplaatst. Nogmaals dank voor jullie leuke reacties!!!

Tenslotte, zijn jullie in de buurt van Geldermalsen, in de Betuwe...jullie zijn uiteraard welkom. In de tuin is plek voor een tentje maar ook in ons atelier kun je een campingmatje spreiden. Er is verwarming, dus zelfs in de winter comfortabel. Op steenworp afstand is camping "de Karekiet" in Erichem. Ook bijzonder leuk kamperen in een boomgaard!
Dan heb je ook nog tijd genoeg om eens 'De Filosofie Van De Heuvel' van Ilja Pfeijffer te lezen.
Weliswaar naar Rome, maar het laat zien dat volledig onvoorbereid op reis gaan, onder het moto van 'god zegene de greep', ook heel mooi kan zijn.
De Renner van Tim Krabbé kan de ballast zowel verzwaren als verlichten.
Ik zou als De grote bocht van Peter Delpeut als "verplichte ballast" aanbevelen.
En Zadelpijn als je liever keukenmeidenromannetjes leest.


PS Ilja Leonard Pfeijffer ging naar Rome, maar bleef in Genua steken (en daarna zakte daar ook nog een brug in)
Ilja is wel in Rome aangekomen, maar wist niet hoe snel hij terug naar Genua moest.
Geweldig leuk om dat boek te lezen.
Ik noteer de camping en website.
Helaas kan ik geen oppas bieden alhoewel het een goed idee lijkt om het zo eens te proberen.

Anja
Het boek van Ilja heb ik vandaag binnen gekregen via BOL en alweer bijna uit. Heerlijk om te lezen. Vanmiddag ben ik ook op bezoek geweest bij Sector2Bikes in Elst. DE Santos winkel. Duidelijke uitleg gekregen waar ik mee verder kan! Vooral serieus gekeken naar een 'E-loze fiets"....:)
DickvL schreef:
do 06 feb, 2020 15:21
........... Tja, die diabetes, daar heb ik deskundige begeleiding bij. Mijn diabetes verpleegkundige en internist zijn misschien wel enthousiaster dan ik. Die willen me al aan een bloedglucosemeter waar ik bij wijze van spreken per minuut mijn waardes op kan aflezen. Dan hoef ik niet meer bloed prikken onderweg. .......
Niet verkeerd hoor zo'n glucosemeter, het heeft mij in ieder geval veel opgeleverd. De chip op mijn arm meet elke 5 minuten. Op mijn stang heb ik klittenband waarop tijdens het fietsen de losse lezer kan worden bevestigd. Die is tijdens het fietsen handiger dan een smartphone en een app daarop.
Af en toe even loshalen en langs m'n arm halen en ik weet hoe ik ervoor sta. Weet ik weer of ik wat tot me moet nemen of nog wel even kan wachten. Of soms dat het tempo er even uit moet (, of de e-bike ondersteuning aan). Resultaat is dat ik veel langer en veel helder met energie op de fiets kan blijven zitten, zonder hypos maar ook zonder teveel eten.
Dank voor jouw reactie Hans! De Freestyle is besteld en onderweg!
De Libre meet daadwerkelijk om de minuut en verzameld zo de gegevens voor de grafiek.
Loop wel 10 minuten achter, maar dat mag geen naam hebben. Die grafiek en indicatie hebben zo'n voordeel tijdens lichamelijke inspanningen.
jwkeij schreef:
wo 19 feb, 2020 09:17
Die grafiek en indicatie hebben zo'n voordeel tijdens lichamelijke inspanningen.
Precies, dat is wat ik ook begreep van de bevriende bergen-bedwinger (nu ja zijn vrouw is fanatieker).
Op basis van de cijfers/grafiek en op basis van wat je zelf nog voor je ziet kan je verstandige keuzen maken, een machientje kan namelijk niet vooruitzien en alleen maar reageren op het verleden.
De paradox was overigens dat de bevriende bergenbedwinger van de zomer meer zorgen over z'n vrouw had als over zichzelf: zij had zich wat "overlopen" en had last van een combinatie van een lichte zonnesteek en uitputtingsverschijnselen.
Let maar op: De kunst-alvleesklier is in een vergevorderd stadium en ja, die machine kan denken. ;)

En je zorgen maken over iemands toestand als diabeet zijnde is toch niet paradoxaal? Als je suikers goed zijn, is er niets aan t handje tijdens inspanning én dat kan je direct meten. Als je met uitputtingsverschijnselen en een zonnesteek rondloopt, lijkt mij dat een stuk alarmerender.

OT: Dick, ben je er al over uit wat voor fiets je neemt? En je manier van reizen? Daar begin ik toch wel heel nieuwsgierig naar te worden.
DickvL schreef:
wo 19 feb, 2020 07:04
Dank voor jouw reactie Hans! De Freestyle is besteld en onderweg!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

De chips zijn niet goedkoop maar al gebruik je het alleen maar tijdens de fietsvakantie een chip op je arm en verbetert de ervaring significant, dan lijkt het me z'n geld waard.

De reader en/of de app geeft behalve de gemeten waarde ook met behulp van een pijl aan of de waarde omhoog of omlaag aan het gaan is en zo ja, hoe stijl. Als de pijl schuin of recht naar beneden staat meet ik wat vaker.

Ik ben geen arts maar 5.6 mmol/l is naar ik heb begrepen het omslagpunt tussen vetopslag en vetverbranding. Mocht je vet kwijt willen, dan kan je natuurlijk bewust wat lager blijven zitten. Echter onder 4.5 en zeker 4.0 merk ik een duidelijke afname van scherpte en energie. Ik krijg daar ook wat last van tunnelvisie of bewustzijnsvernauwing. Dat voelde altijd erg stoer en noest, maar nu ik weet wat het is blijf ik daar liever weg.
Tegelijkertijd merk ik ook dat mijn lichaam prima in staat is om het zelf te regelen en dat laat ik dan, met een oogje in het zeil dankzij de chip, af en toe ook een beetje z'n gang gaan.
jwkeij, ik was heel even om - dus af van het e-bike idee maar afgelopen zaterdag kocht mijn vrouw een e bike en kwam ik in de fietsenzaak toch weer in de verleiding....:) Ik heb hoge verwachtingen van de beurs volgend weekend in Utrecht. M.b.t. de e bikes heb ik nu een aantal leuke fietsen voorbij zien komen binnen het budget wat ik wil uitgeven. In het oog springen dan de KOGA E-Worldtraveller 2020 en de TREK Allant+8
Flix schreef:
ma 10 feb, 2020 10:01
Dan heb je ook nog tijd genoeg om eens 'De Filosofie Van De Heuvel' van Ilja Pfeijffer te lezen.
Weliswaar naar Rome, maar het laat zien dat volledig onvoorbereid op reis gaan, onder het moto van 'god zegene de greep', ook heel mooi kan zijn.
Bedankt voor deze tip! Leest heel lekker weg :)
Altijd leuk om lezen. De vraagsteller heeft in de thread een artikel gepost over de keuze van een e-bike en wordt direct overvallen met het schuldgevoel van 'zou je dat wel doen' gevolgd door de nodige alternatieven... niet e-bike welteverstaan
Alsof het een pest is...

Rustig doen Dick, je zal meer fietsen dan ooit tevoren, geloof me
Om te antwoorden op je vraag Dick ben ik er zeker van dat binnen dit budget een ferme klepper ligt te wachten.
Ook eens kijken naar nieuwe fietsmerken en daarmee bedoel ik merken die frames rond de motor hebben gebouwd ipv merken die op een bestaand frame een motor hebben gezet...
Mijn e-bike is zo'n 20cm langer dan een klassieke fiets en dat vertaalt zich onmiddellijk in stabiliteit vooral als het wat sneller gaat in bv een bergaf... Ook de algemene opbouw is bij de nieuwelingen duidelijk forser bemeten.
Vergelijken en uitproberen...