Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzestress en onervaren! - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Keuzestress en onervaren!

172 berichten
BertKremer schreef:
wo 26 feb, 2020 08:58
Je fietst op halve kracht. De andere helft doet de motor.
Wim schreef:
wo 26 feb, 2020 09:31
Feit blijft dat je je zonder motor flink meer moet inspannen.
En dat is dus helemaal geen 'feit', zoals BSM hierboven ook al voorzichtig aangeeft.
Ook die 'halve kracht' van Bert is geen feit, maar gewoon afhankelijk van de instelling die je maakt.

Op bv een Neodrives motor kun je de standaard instelling van 'maar' 20% ondersteuning in stand 1 met een app (helaas Android only) terugbrengen tot bv 10 of 5%. Dat betekent dat jij zelf dan verreweg de meest inspanning levert, en het bv net het verschil maakt tussen afstappen of blijven fietsen. Of het verschil tussen 'eigenlijk iets teveel bagage' naar 'het is net te doen met de belading van mij'.
Subtiele verschillen dus, en niet de 'feiten' zoals jullie het willen doen voorkomen uit je antipathie naar ondersteunend fietsen.

Uiteraard kun je de motor ook op standje hoog zetten, en dan ga je idd relatief fluitend de berg op, en/of tegen de wind in. Maar die pret duurt dan niet lang, want hiermee is de accu, welke je dan ook hebt, leeg voordat je goed en wel onderweg bent.

Ik wil best eindeloos discussiëren over wel of geen e-bike; zoals al zo vaak hier gebeurt.
Maar ik wil met mijn reactie vooral helder hebben, voor o.a. TS, dat je op een e-bike je evenveel kunt inspannen en daar plezier van uit kan halen, op een (langere) fietsreis.
Past misschien niet meteen in de categorie 'wereldfietsen', maar ook Riese & Müller biedt mooie, stevige fietsen aan die opgebouwd zijn rond de motor. Wat ze bijzonder maakt, is dat ze één van de bijzonder weinige fabrikanten zijn waar je kan kiezen voor twee parallel geschakelde accu's. Prima tegen 'range anxiety'. Verder heb je daar zowat alle keuzes die je bij andere fietsen ook hebt: Rohloffnaaf of derailleur, ketting of riem...
Of iemand nu wel of niet voor een pedelec kiest, is zaak van die persoon. Ik wil niet oordelen over iemands keuze, want die zal er wel zijn redenen voor hebben, of ik die nu goed vind of niet.
In elk geval: het bijzonderste is dat je geniet van de trips en reizen die je maakt.
Flix schreef:
wo 26 feb, 2020 11:03
....
Op bv een Neodrives motor kun je de standaard instelling van 'maar' 20% ondersteuning in stand 1 met een app (helaas Android only) terugbrengen tot bv 10 of 5%. Dat betekent dat jij zelf dan verreweg de meest inspanning levert, en het bv net het verschil maakt tussen afstappen of blijven fietsen. Of het verschil tussen 'eigenlijk iets teveel bagage' naar 'het is net te doen met de belading van mij'.
Subtiele verschillen dus, en niet de 'feiten' zoals jullie het willen doen voorkomen uit je antipathie naar ondersteunend fietsen.
....
Wat je dus zou willen is een makkelijk op het stuur semi-traploos (no pun intended) instelbare ondersteuning, althans een ondersteuning die je snel kan bijregelen, echt minimaal (of zelfs nul) als het vlak is, wind mee of helling af, en heel genuanceerd bij een helling of tegenwind, net zo als je je versnelling zo probeert te kiezen dat je maximaal vermogen kan leveren tot aan de top.  
Ik weet te weinig van e-bikes om te zeggen dat dat nu al kan, maar het is in ieder geval iets om naar te kijken: veel ondersteuning is leuk, weinig ondersteuning is wellicht nog leuker. Leukst is een hyper-intelligente en zelflerende algoritme ... alleen kan dat stuk (een goede reset-knop is denkelijk ook handig, je wilt liever het zelflerende geheugen wissen als je uit de Vogezen in de Elzasser-vlakte aan komt).

Mij lijkt dat dus vooralsnog een heel belangrijke test voor de lange-afstands e-bike.

Lekker in de pleezit met een reuzenvaart voortpeddelen is leuk voor de schooljeugd (die daarmee nul-komma-nul conditie opbouwen).
Bridgestone SM schreef:
wo 26 feb, 2020 11:48
Ik weet te weinig van e-bikes om te zeggen dat dat nu al kan, maar het is in ieder geval iets om naar te kijken: veel ondersteuning is leuk, weinig ondersteuning is wellicht nog leuker. Leukst is een hyper-intelligente en zelflerende algoritme
Uiteraard kan dat. De meeste e-bikes hebben minimaal drie ondersteuningsstanden. Ook intelligente systemen zijn er al jaren.
Zucht. Natuurlijk kun je op een ebike de ondersteuning harder of zachter zetten, en natuurlijk lijkt het met minder ondersteuning meer op een fiets zonder ondersteuning. Zo dom ben ik niet. De crux is dat ondersteuning een voorkeur is, en dat je je met meer ondersteuning minder zelf hoeft in te spannen. Dat laatste is een feit. Of je dat leuk vindt is een mening. En die moet je zelf vormen.
En ja, ik heb een persoonlijke mening, maar die doet er hier even niet toe. Mijn bijdrage is dat ik de feitelijke aspecten van de zaak wil scheiden van de persoonlijke voorkeuren. Feiten kun je meten en observeren, meningen moet je vormen. Er is niets mis met meningen maar ze zijn iets anders dan feiten.
Ik heb overigens de indruk dat hier eerder de hulp van een psycholoog nodig is: het lijkt erop dat veel Ebikers het niet leuk vinden te horen dat ze zich minder inspannen.
Wat we verliezen (mijn toevoeging: door o.a. te kiezen voor een e-bike):


"Het is een wereld waar comfort en gemakkelijkheid het belangrijkst zijn. Waarin we zo weinig mogelijk om hoeven te gaan met de materiële wereld en de frustraties die daaruit vloeien. Waarin we geen vaardigheden, geen competenties, geen handigheid nodig zullen hebben. We hoeven niets te kunnen. Comfortabel zal het zeker zijn, maar wat blijft er van ons over als handelen overbodig wordt? Ik vrees dat we op Wall-E mensen zullen lijken."

Wall-E-mensen-1.jpg
Wall-E-mensen-1.jpg (131.74 KiB) 2955 keer bekeken
Bovenstaande is een citaat van Wouter van Hooydonk over "De prijs van de makkelijke optie".
Verwarrend worden de adviesen gegeven door mensen die of geen ervaring hebben met fietsvakanties op gewone fietsen, en/of geen ervaring hebben met fietsvakanties op electrische fietsen.

Het "leegrijden" is mij tijdens fietsvakanties nog niet gelukt (Nijmegen naar Gulpen via Venlo =184km, nog 30% resterend vermogen.

Toch blijf ik het gewone fietsen leuker vinden, actiever! Vakantiefietsen is/blijft een vorm van buitensport.
Illustratief is dit verhaal uit de Volkskrant over een eerste fietsvakantie in Denemarken van maar liefst 820 km. Pas na ruim 500 woorden komt de aap uit de mouw. Begin dan opnieuw te lezen en trek je conclusie.
Je hoeft alleen maar naar de foto te kijken en je ziet gelijk de batterij op de achterdrager. Maar typerend is de "toon" van het artikel alsof het vreemd is om zelf te trappen op een fiets.
peter de rijk schreef:
wo 26 feb, 2020 12:45
Illustratief is dit verhaal uit de Volkskrant over een eerste fietsvakantie in Denemarken van maar liefst 820 km. Pas na ruim 500 woorden komt de aap uit de mouw. Begin dan opnieuw te lezen en trek je conclusie.
Na ruim 500 woorden kom je uit op de tekst na: ‘Gaan jullie ook matchende regenjassen kopen, nu jullie een echt ANWB-koppel worden?’

Als je dan opnieuw begint te lezen (van voor af aan) dan kom je weer op dezelfde zin uit, dus kan de conclusie niet anders zijn dan de vraagstelling: ‘Gaan jullie ook matchende regenjassen kopen, nu jullie een echt ANWB-koppel worden?’, ofwel, dat je als ANWB-koppel versleten wordt als je met de elektrische fiets op vakantie gaat :lol: :lol: :lol:
Het hele probleem komt natuurlijk ( :wink: ) voor uit het idee dat ons vanaf de geboorte en waarschijnlijk ook instinctief is ingepeperd, het idee dat meer altijd beter is. Op die manier wordt de vreugde van een fietsvakantie al gauw gedefinieerd in kilometers en niet in uren. Maar uiteraard is uren als definite geen snars beter, want dan zou een fietsreis naar Santiago of Rome het per definitie afleggen tegen een voettocht, waar mensen op wandelfora het weer hartgrondig mee eens zouden kunnen zijn.
Dit om maar aan te geven dat deze discussies nog wel even zullen voortduren.
Edwin* schreef:
wo 26 feb, 2020 13:33
Na ruim 500 woorden kom je uit op de tekst na: ‘Gaan jullie ook matchende regenjassen kopen, nu jullie een echt ANWB-koppel worden?’
Het is maar waar je op aanslaat, maar bij mij was dat dus de zin daarvóór :) . En toen las ik het artikel nogmaals met toch wel een iets andere perceptie (en dat is een understatement).
Wim schreef:
di 25 feb, 2020 22:30
Nergens op slaat? Lijkt me wat onwellevend geformuleerd.
Edit: Ah, nu snap ik het eindelijk: je bedoelt dat je op een Ebike ook moe wordt. Dan is je conditie wel heel slecht.
Je generaliseert. Ik fiets op een gewone fiets 100+ km per dag, geen probleem. Maar mijn ww-verkeer op de e-bike doe ik in nderhalf uur (46 km) en dan heb ik een aardige inspanning geleverd.
Ik moet toegeven dat ik niet alle onderwerpen over e-fietsen doorgenomen heb, maar in dit draadje mis ik echt een belangrijk onderscheid in elektrische ondersteuning: die met krachtsensor en die met rotatiesensor. In dit filmpje wordt het verschil goed uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=F0myvVsDavw

Ik heb zelf op beide soorten e-fietsen gefietst en merkte een enorm verschil. Een fiets die met rotatiesensor werkte, maakte mij niet moe. Ik ging bewust een paar stukken boven de 25 km/u om in ieder geval nog iets te moeten doen. Daarnaast ken ik een 'fietser' die dagelijks op een e-fiets met rotatiesensor zit en prima gezond is vanwege de vele buitenlucht, maar heel weinig conditie. Diverse fietsverkopers raadden mij ook een fiets met rotatiesensor af.

Een fiets die met krachtsensor werkte, dwong mij om in ieder geval een deel van de inspanning zelf te leveren. Ik ga binnenkort ontdekken hoeveel, want ik ga mijn ww-verkeer (30-35 km afstand, afhankelijk van de locatie waar ik werk) met een e-ligfiets met krachtsensor doen. Voor mij was die afstand op een gewone ligfiets maar eenmaal per week te doen en ik verwacht dat nu vaker te kunnen.
Als ik na een maandje (bijna) dagelijks e-fietsen-met-krachtsensor merk dat mijn conditie af- in plaats van toeneemt, zal ik teleurgesteld zijn. Maar dan zou het nog weleens kunnen zijn dat ik stukken boven de 25 km/u ga fietsen, of eenmaal per week mijn 'gewone' (zit)fiets neem. We gaan het zien.
peter de rijk schreef:
wo 26 feb, 2020 13:56
Edwin* schreef:
wo 26 feb, 2020 13:33
Na ruim 500 woorden kom je uit op de tekst na: ‘Gaan jullie ook matchende regenjassen kopen, nu jullie een echt ANWB-koppel worden?’
Het is maar waar je op aanslaat, maar bij mij was dat dus de zin daarvóór :) . En toen las ik het artikel nogmaals met toch wel een iets andere perceptie (en dat is een understatement).
Dan kom ik uit op deze zin: "Gesteld voor de keuze tussen een gewone en een elektrische fiets, leken een paar pk’s extra ons geen slecht idee, dus vooruit, een elektrische."

Dat doet me dan toch weer denken aan......:

Wall-E-mensen-1.jpg
Wall-E-mensen-1.jpg (131.74 KiB) 2602 keer bekeken
(en ook dat is een understatement :wink: )
Storend vind ik de vanzelfsprekendheid waarmee men de keuze voor de minder actievere manier van fietsen beschrijft.
Hmm ... wij hebben matchende regenjassen, matchende fietsen, matchende tassen, gelukkig matchen wij zelf verder op geheel individuele wijze, en lijken we nergens op behalve onszelf en zeker niet op ANWB-volk.
Misschien heb je dat vanzelf als je met z'n tweeën drie shirts meeneemt, dat lijkt mij voldoende ANWB-tegengif.
Het draadje is alweer helemaal naar de verdommenis gediscussieerd. (zoals zo dikwijls in deze thread)
Als je als vakantiefietser enkel de inspanning als barometer gebruikt win je op een klassieke fiets... maar is het dat wat jullie zoeken op jullie fietstochten...ontbering? De fysieke uitputting nastrevend?
Of vinden jullie de B&B gebruikers ook maar 'softies' (want ze zeulen geen tent en slaapzak mee = minder gewicht)! En wat met de tandem-fietsers? Ook geen echte, want ze delen kracht en energie! En de ligfiets dan, op zoek naar een betere weerstandscoëfficiënt, ook niet goed... Of ligt enkel de e-bike op jullie maag?
In ieder geval zoek ik de belevenis op, het verhaal, en hoe ik, of iemand anders dat invult is toch zijn zaak, dacht ik. En laat dat nu voor mij en vele anderen met een e-bike zijn.

En het zou leuk zijn als we terug on-topic konden gaan...
De TS vraagt naar meningen van mensen die ervaring hebben in fietsvakanties en eventueel electrisch fietsen. Beide heb ik en ik heb en geef een mening. Dat was toch de bedoeling?
Rokon schreef:
wo 26 feb, 2020 18:01
Het draadje is alweer helemaal naar de verdommenis gediscussieerd. (zoals zo dikwijls in deze thread)
Als je als vakantiefietser enkel de inspanning als barometer gebruikt win je op een klassieke fiets... maar is het dat wat jullie zoeken op jullie fietstochten...ontbering? De fysieke uitputting nastrevend?
Of vinden jullie de B&B gebruikers ook maar 'softies' (want ze zeulen geen tent en slaapzak mee = minder gewicht)! En wat met de tandem-fietsers? Ook geen echte, want ze delen kracht en energie! En de ligfiets dan, op zoek naar een betere weerstandscoëfficiënt, ook niet goed... Of ligt enkel de e-bike op jullie maag?
In ieder geval zoek ik de belevenis op, het verhaal, en hoe ik, of iemand anders dat invult is toch zijn zaak, dacht ik. En laat dat nu voor mij en vele anderen met een e-bike zijn.
En het zou leuk zijn als we terug on-topic konden gaan...
De randvoorwaarden zijn voor fietsers en e-bikers eigenlijk hetzelfde: wat neem je mee, waar overnacht je, welke route volg je, maar het fietsen zelf is fysiek wezenlijk anders bij deze twee takken van sport. Voor de gemiddelde vakantiefietser is de Amerongse berg (63 m omhoog) een echte heuvel die je moet beklimmen, voor de e-biker bestaat die hele Amerongse berg niet. Dat geeft een andere ervaring. Niet beter of slechter, maar anders.