Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx opinion-e unboxing - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

idworx opinion-e unboxing

mightytheo schreef:
di 24 dec, 2019 23:28
IdWorx is volgens mij een merk dat als doelgroep mensen heeft die toch willen fietsen zonder teveel met techniek te moeten stellen (net als Santos trouwens). Het voordeel daarvan is dat de fabrikant alles zo robuust mogelijk heeft samengesteld waardoor de fiets minder snel kapot gaat.
Als dat in de omvang van de gebruiksaanwijzingen naar voren kwam zou ik me zo'n fiets ook wel wensen. Ik vind eenvoud namelijk een van de mooiste eigenschappen van een fiets; mijn fiets althans.
Joor schreef:
do 19 dec, 2019 23:29
Zeeuw schreef:
wo 18 dec, 2019 18:13
Joor schreef:
di 17 dec, 2019 22:01
Gefeliciteerd! Ik fiets er sinds februari op voor woon werkverkeer en, op wat gedoe met de electronica na, als een zonnetje. Heerlijke fiets!
Dank je wel Joor. ... Wat voor elektronica gedoe had je?
Mijn exemplaar had wat moeite met water. Regen enzo. De motor raakte dan van de leg of gaf er volledig de brui aan. Das lastig omdat ook de lampen niet meer werken dan, dat fietst niet fijn in het donker. Eerlijk is eerlijk, mijn fiets staat altijd buiten en krijgt dus heel wat water over zich heen.
Staat duidelijk dat je fiets moeite met regen had. En dat de motor er de brui aangaf. Dus ja wie is niet eerlijk dan.
En er staat ook duidelijk dat dat netjes opgelost is en dat hij tot nu toe de enige is geweest met die problemen? Pfffff zuigen is ook een kunst!

Mooie fiets, veel plezier mee gewenst! Qua zadel (ik ben iets langer dan jij en wat zwaarder) ben ik heel blij met Terry zadels, hoewel ik ook een Ergon heb liggen om eens te proberen. Het is echter heel persoonlijk en er is geen standaard formule voor...
Fiets-avontuur schreef:
vr 03 jan, 2020 16:16
Joor schreef:
do 19 dec, 2019 23:29
Zeeuw schreef:
wo 18 dec, 2019 18:13


Dank je wel Joor. ... Wat voor elektronica gedoe had je?
Mijn exemplaar had wat moeite met water. Regen enzo. De motor raakte dan van de leg of gaf er volledig de brui aan. Das lastig omdat ook de lampen niet meer werken dan, dat fietst niet fijn in het donker. Eerlijk is eerlijk, mijn fiets staat altijd buiten en krijgt dus heel wat water over zich heen.
Staat duidelijk dat je fiets moeite met regen had. En dat de motor er de brui aangaf. Dus ja wie is niet eerlijk dan.
Het bewust toepassen van de overhaaste generalisering (secundum quid) wordt soms ook als oneerlijk beschouwd.
Shadow schreef:
za 04 jan, 2020 20:17
En er staat ook duidelijk dat dat netjes opgelost is en dat hij tot nu toe de enige is geweest met die problemen? Pfffff zuigen is ook een kunst!
Staat ook duidelijk dat het een tijdje later weer gebeurde. en dan nog, een fiets van 7000 euro mag natuurlijk nooit kapot gaan van een beetje regen. overigens zijne r genoeg mensen die dit probleem hebbem. kijk maar eens op het duitse pedelec forum.

Maar jij vind het dus prima dat een fiets van 7000 euro na een beetje regen ermee stopt.
Just Koen schreef:
za 04 jan, 2020 23:20

Het bewust toepassen van de overhaaste generalisering (secundum quid) wordt soms ook als oneerlijk beschouwd.
niks generaliseren. Gewoon iemand terechtwijzen op het goed lezen van een bericht, heb jij ook erg veel moeite mee blijkbaar.
Fiets-avontuur schreef:
di 07 jan, 2020 13:17
Staat ook duidelijk dat het een tijdje later weer gebeurde. en dan nog, een fiets van 7000 euro mag natuurlijk nooit kapot gaan van een beetje regen. overigens zijne r genoeg mensen die dit probleem hebbem. kijk maar eens op het duitse pedelec forum.

Maar jij vind het dus prima dat een fiets van 7000 euro na een beetje regen ermee stopt.
Ja want een Ferrari of een Bently gaan ook nooit stuk? Kom zeg, hoe meer toeters en bellen er op zitten, hoe meer er stuk kan. Ik vind het netjes dat het goed opgelost is en daar zit hem het verschil in met een minder merk.
Ik heb eerder in een ander draadje al eens een pleidooi gehouden voor simpele, degelijke techniek die lang mee gaat.
e-bikes vallen daar gewoon niet onder :wink:
Fiets-avontuur schreef:
di 07 jan, 2020 13:19
Just Koen schreef:
za 04 jan, 2020 23:20

Het bewust toepassen van de overhaaste generalisering (secundum quid) wordt soms ook als oneerlijk beschouwd.
niks generaliseren. Gewoon iemand terechtwijzen op het goed lezen van een bericht, heb jij ook erg veel moeite mee blijkbaar.

Ik mag graag een discussie lezen met een goede onderbouwing.
Maar dan wel als die respectvol wordt gevoerd.
Fiets-avontuur schreef:
di 07 jan, 2020 13:17
En dan nog, een fiets van 7000 euro mag natuurlijk nooit kapot gaan van een beetje regen. overigens zijne r genoeg mensen die dit probleem hebbem. kijk maar eens op het duitse pedelec forum.

Maar jij vind het dus prima dat een fiets van 7000 euro na een beetje regen ermee stopt.
Een fiets van 7K verschilt zeker van een fiets van 3,5K, maar ik denk niet dat een duurdere fiets méér gemaakt is om in de regen te staan. Permanent buiten stallen is voor geen enkele fiets goed.
Zeeuw schreef:
di 17 dec, 2019 17:23
Goedendag,

In mijn eerdere topic https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=33823
heb ik geschreven dat het een Idworx Opinion-e is geworden.
Uitrusting:
Opinion 18 bak
55mm banden
Low riders
Brace
Kettingkast
Riemaandrijving
XT remmen vergroot
Extra accu
Verstelbare voorbouw ergotec
Ergotec low riser stuur 30
Ik zelf ben ook geïnteresseerd in een idworx e-bike. Ik zie dat je deze 1 jaar hebt. Mag in vragen of hij nog steeds bevalt ? En hoe ver kom je ongeveer met 1 accu lading? Ikzelf zat aan de 12 versnellingen te denken.
Goede vraag :idea:
Ik heb er een met 12 versnellingen, februari aanstaande alweer twee jaar. Heerlijke fiets die door Covid net wat minder woon-werkverkeer kilometers maakt dan bedoeld. Dit voorjaar is de motor teruggestuurd naar neodrives en dat heeft het waterprobleem dat mijn vroege exemplaar had volledig opgelost. Ik heb de fiets op 11% ondersteuning staan en rijd er dan met gemak 150 kilometer of meer mee. Heerlijke fiets. Aanrader. Ik zou alleen wel naar Gerrit luisteren en voor zijn ketting aandrijving gaan. De riem die ik in een eigenwijze bui toch nam is geen goede combi met pinion en motor; ik moest ‘m na 1,5 jaar vervangen en dat is een erg dure grap. Er zit nu dus weer braaf een ketting op de fiets.
Wat een mooie fiets @Zeeuw en leuk dat je erover schrijft.

Die 2e batterij heb je denkelijk niet nodig. Ik fiets nagenoeg altijd in standje 1 en haal dan tussen de 110 en 120 km.
Ik heb voor mijn elektrische fiets voorvering en SunTour zadelvering gekozen.
Lekker comfortabel.
Denk er zelfs over om m'n Poppink een Redshift Shockstop verende stuurpen te schenken.

Ik moet je bekennen dat ik likkebaardend naar je schuurtje heb gekeken, wat een mooi plekje voor de fietsen.
En dan heb ik het nog niet gehad over die kachel.
Mét ventilator.
Kan je mooi de hele dag naar je fiets kijken zonder dat je het koud krijgt. :wink:
Joor schreef:
zo 06 dec, 2020 00:15
Ik heb er een met 12 versnellingen, februari aanstaande alweer twee jaar. Heerlijke fiets die door Covid net wat minder woon-werkverkeer kilometers maakt dan bedoeld. Dit voorjaar is de motor teruggestuurd naar neodrives en dat heeft het waterprobleem dat mijn vroege exemplaar had volledig opgelost. Ik heb de fiets op 11% ondersteuning staan en rijd er dan met gemak 150 kilometer of meer mee. Heerlijke fiets. Aanrader. Ik zou alleen wel naar Gerrit luisteren en voor zijn ketting aandrijving gaan. De riem die ik in een eigenwijze bui toch nam is geen goede combi met pinion en motor; ik moest ‘m na 1,5 jaar vervangen en dat is een erg dure grap. Er zit nu dus weer braaf een ketting op de fiets.
Bedankt voor je reaktie. Om de ondersteuning in te stellen heb je een Android telefoon nodig toch? Ikzelf heb een iPhone. Kun je trouwens je telefoon ook via de display opladen, zoals bij de Bosch ebike? Een ketting is dus beter dan een riem als ik dit zo lees.

Ik wil hem gebruiken voor vakantie fietsen dus misschien toch een tweede accu voor in Spanje of Noorwegen.
Poppink schreef:
zo 06 dec, 2020 01:00
Ik moet je bekennen dat ik likkebaardend naar je schuurtje heb gekeken, wat een mooi plekje voor de fietsen.
En dan heb ik het nog niet gehad over die kachel.
Mét ventilator.
Dit is het "schuurtje" van Bikefeeling. Wordt wel intensief gebruikt dus :)
Ik wil ook wat relevantie reacties plaatsen op verschillende postings, om lezers te helpen goede keuzes te maken. Ik heb een vergelijkbare configuratie als TS, maar dan met een Santos TL+.

Over de app: inderdaad heerlijk dat je de ondersteuningsinstellingen zelf kunt aanpassen. Ook ik vond stand 1 al (veel) te krachtig. Ik werk nu zelf met 8-16-30-60-100% (wil voor 1 naar 5 of 6%). Fiets eigenlijk alleen in stand 1

Dat ie alleen voor Android is, is an sich niet zo erg, want in principe stel je dit maar eenmalig vast in, na misschien een paar keer uitproberen. En voor dat uitproberen vind je altijd wel een behulpzame Android telefoon.
Overigens: volgens Santos is de iOS app ter goedkeuring aan Apple aangeboden, en staat dus binnenkort ook in de App Store.

Door deze beperkte (lage) ondersteuning is je accugebruik ook veel minder, en je range dramatisch toegenomen. Ik haal nu altijd wel 140, 150 km (met bepakking, niet-vlak terrein en tegenwind), en soms wel 200 km. De noodzaak voor een 2e accu is daarmee behoorlijk kleiner. (Een tweede accu geeft echter wel peace of mind.)

Ik heb op een gegeven moment ook vocht problemen gehad. Het zou aan de afdichting van de kabels van de display unit (neoMMI 20c) aan de stuurbevestiging. Door een nieuwe, gemodificeerde versie te monteren, lijkt dit probleem opgelost.

Ik heb ook een Pinion + Gates Belt. In een ander draadje gemeld dat ie op een gegeven moment, bij zware trapper-aanzet brak. Na 12.000 km. Weet dus niet of Gerrit daarmee gelijk krijgt; misschien wel, misschien niet. Gaat zijn ketting ook 12k km mee, zonder enig onderhoud zoals dat bij een riem wel geldt? Alleen af en toe wat water eroverheen. En op zich zijn de kosten van een nieuwe riem (€80 of zo) ook niet de wereld; een ketting+tandwielen moeten ook (eerder) vervangen worden. Voer voor ongoing discussie, maar ik blijf vooralsnog met veel plezier bij mijn riem.

Algemeen: het is een heerlijk systeem voor een intensief gebruikte vakantiefiets. Mèt alle voor- en nadelen van fietsen op een ebike.
Flix schreef:
zo 06 dec, 2020 13:38
En op zich zijn de kosten van een nieuwe riem (€80 of zo) ook niet de wereld; een ketting+tandwielen moeten ook (eerder) vervangen worden. Voer voor ongoing discussie, maar ik blijf vooralsnog met veel plezier bij mijn riem.
Vervang je dan bij een riem de tandwielen niet en bij een ketting wel?

Om terug bij meneer Gaastra te komen, die zegt dat zijn Heggemann ketting tandwielen bijna onverslijtbaar zouden zijn. Als je die bij een Pinion voor en achter zou rijden dan zou je daar alleen kettingen moeten vervangen.
Flix schreef:
zo 06 dec, 2020 13:38
Ik wil ook wat relevantie reacties plaatsen op verschillende postings, om lezers te helpen goede keuzes te maken. Ik heb een vergelijkbare configuratie als TS, maar dan met een Santos TL+.

Algemeen: het is een heerlijk systeem voor een intensief gebruikte vakantiefiets. Mèt alle voor- en nadelen van fietsen op een ebike.
Bedankt voor je info. Klinkt goed. Heb je ook in de bergen gefiets en werkt het remmen op de motor ook? Ikzelf vind het altijd eng om te dalen. Sneller dan 30 a 40 km per uur hoeft voor mij niet. Dus als ik op de motor kan remmen en hierdoor de remmen kan besparen zou dus mooi ziijn. Je kunt de Santos ook met derailleur krijgen, en dat lijkt me ook een mooie optie. Ik heb altijd met derailleur gefiets en dat bevalt me altijd prima.

Ik zal dus ook naar de santos kijken. Is ook nog eens een goedkoper dan met pinion.
@Jurr: de riem brak gewoon bij mij. Nauwelijks sporen van slijtage; niet op de riem en niet op de tandwielen. Dus enkel een nieuwe riem.

@cycler: recuperatief remmen gaat prima, als je idd niet te hard downhill wilt gaan. Want het de meeste elektriciteit wordt bij lage snelheid gewonnen, en neemt af bij hogere snelheid en stopt uiteindelijk helemaal, iets boven de 40 km/u. Je voelt dat ook aan remkracht (weerstand). De mooiste hellingen hiervoor zijn die waar je snelheid door het recuperatief remmen mooi rond de 30 km/u blijft, waarbij je ook nauwelijks hoeft bij te remmen.
Een lange afdaling (zeg Δh 800m) levert 15% batterijlading op. Niet echt veel, maar het kan de moeite waard zijn. En het scheelt veel geknijp in de remhandels.
Mijn riem maar vooral de tandwielen waren na ruim zesduizend kilometer al behoorlijk versleten. De tandwielen waren heel scherp geworden. Ik heb de set iets eerder vervangen dan noodzakelijk maar omgerekend zou het zeven, achtduizend kilometer zijn meegegaan. Te kort naar mijn smaak als je naar de hoge vervangingskosten kijkt (honderden euro). In een eerder draadje hoorde ik veel verschillende verhalen, maar wel dat pinion, neodrives en riem niet altijd een ideale combi zijn. Minder in elk geval dan met een Rohloff en middenmotor. Ik heb er daarom voor gekozen terug te bouwen naar een ketting.

Het remmen op de motor is fijn, maar alleen bij lange hellingen. Het levert misschien een beetje extra bereik op maar waar ik fiets is de helling meestal veel te kort om zoden aan de dijk te zetten.

Opladen aan het display heb ik nooit geprobeerd. Ben wel benieuwd, lijkt me wel handig als dat kan. Ik zal eens in de bak met snoertjes zoeken, of er iets past.