Additionally, paste this code immediately after the opening tag: single 19-tands voor, derailleur a, hoe lang gaat dat mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

single 19-tands voor, derailleur a, hoe lang gaat dat mee?

GMS21 schreef:
di 02 jun, 2020 21:06
In een open systeem heb je geen drukopbouw. Een ballon met een gat in kun je niet opblazen.
Ter herinnering: je argument was dat bij wax druk maakte dat de overgebrachte kracht de wax niet wegduwde.
En mijn argument was dat wax in tegenstelling tot olie te viskeus is om terug te vloeien, en daardoor wax geen smeermiddel is.
Ik weet niet waar dat wax vandaan komt, jij bent de eerste in dit topic die er over begint, ik gebruik zelf altijd kettingolie. Mijn punt was de hypothese dat een zwaardere versnelling meer kracht op de bewegende delen veroorzaakt en dus meer druk tussen de bewegende delen ontstaat en dat je smeermiddel (in mijn geval kettingolie) hier tegen moet kunnen of dat je anders minder smering en dus meer slijtage zult krijgen.
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 14:54
.....
Eigenlijk is een elektrische fiets voor veel meer een soort van yoga brommer. Een motorvoertuig waarbij je de benen zo af en toe eens strekt. Zo een beetje als een autochauffeur die met de vingers op het stuur tikt op de muziek van de radio. Een brommer met een excuus om het fietspad te kunnen gebruiken als dat effe uitkomt. :)
Is natuurlijk maar hoe je er mee omgaat, ook op een elektrische fiets zijn er genoeg mogelijkheden om je hartslag flink omhoog te brengen. Het gaat meer om de keuze die je hebt om dat soms wel te doen, soms niet en dan toch met de fiets te kunnen gaan. Je hebt dus 4 verschillende fietsen in 1, variërend van een fiets waar je alles zelf doet, tot een fiets waar je met een rustige hartslag toch 25 km/h doet.
.
Omdat het niet weggedrukt wordt zoals hij stelt.
Leon schreef:
do 04 jun, 2020 12:33
GMS21 schreef:
ma 01 jun, 2020 19:31
Je kunt geen druk opbouwen in een open systeem, de snelheid van de aandrijvingsonderdelen is bij een fiets ook zodanig laag dat er tijd zat is voor het smeermiddel om te ontsnappen. Zelfs viskeuze.
Dat is ook een reden dat viskeuze, zoals wax, feitelijk niet kunnen smeren. Het wordt gewoon weggeduwd en de hoge viscositeit maakt dat het in tegenstelling tot olie niet terugvloeit tijdens een onbelaste deel van de cyclus.
Wat een onzin. Hoe weet jij of iets op de bijna atomaire schaal van de smering wordt weggedrukt?
Hoe verklaar je dat een gesmeerde ketting langer meegaat dan een ongemseerde?
Sinds wanneer is wax een viskeuze vloeistof? (https://en.wikipedia.org/wiki/Bingham_plastic)
Hoe verklaar je dat mijn gewaxte ketting toch best wel heel lang meegaat?
Omdat ie niet roest?
Omdat een vloeistof slijtproducten, net als wax, naar buiten duwt?
Omdat een vloeistof enige schokenergie kan absorberen en zo als demping fungeert?
Sinds wanneer? Op je eigen link staat "A Bingham plastic is a viscoplastic material that behaves as a rigid body at low stresses but flows as a viscous fluid at high stress"
Is je internet gecensureerd ofzo, dat je er iets anders leest?
Omdat de eruitgeperste wax als bariere fungeert die vuil buitenhoudt, steen harder is dan staal en zand dus meer slijt dan afgesleten metaal(oxides)?
.
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 13:26
Wat moet ik daar nu weer mee? Zucht. Je pareert steeds alles met weer een hele nieuwe reeks hypotheses, zelfs als het er maar half over gaat. Zo kun je toch geen discussie tot een positief resultaat brengen? Ik vind dit volslagen zinloos.
Wat je doet met argumenten/uitleg is jouw zaak niet de mijne.
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 17:44
Je hebt echt geen flauw idee hè?
Je tweede post op rij zonder argumentatie / uitleg.
Je zei dat ik "hypotheses" maak, maar ik ben bedenker net zomin als leerlingen de inhoud van hun schoolboeken bedenken.
https://www.machinerylubrication.com/Re ... lubricants
Merk de aandacht voor roest.
En dat is dan nog industrieel, de fietstoepassing, lage omloop snelheden, lage krachten/kleine drukken, open systeem...
Internet staat vol met uitleg.
Natuurlijk, er zijn ook mensen die een gelijk halen op positie 1 van hun lijstje prioriteiten zetten.
Neem nou een eerdere post hier van je hier in dit onderwerp:
Leon schreef:
wo 27 nov, 2019 11:45
...Maar misschien hebben ze in dit geval even in de materialenkast gekeken en een staalsoort gebruikt die wat duurder is en slijtvaster.
... terwijl de daar gebruikte kettingbladen niet eens staal maar aluminium zijn, en slijtvastheid ook niks te maken heeft met de materiaalsoort maar met een gericht hardingsproces (warmtebehandelingen etc) na het vormgeven (cnc,...).
Uiteraard, want moest een kettingblad volledig zo hard zijn als het tandoppervlak tot een bepaalde diepte het zou zo bros zijn dat het breekt ipv flext.
De beste aluminiumsoort in de fietstoepassing is 7075T6, de 7075 is de aluminiumlegeringsoort, de T6 achteraan slaat op het soort hardingsproces.
Daar compleet naast staat nog een alternatieve manier om een kettingblad langer te doen meegaan: gewoon wat dikker maken. Zie bvb https://www.bike4travel.nl/kettingblade ... gblad.html (alu graad dezelfde als sommige frames - 7005)
En zie bvb mijn nog dikkere (4mm) Velosolo kettingbladen.