door
GMS21 » za 06 jun, 2020 18:28
Leon schreef: ↑za 06 jun, 2020 17:44
Je hebt echt geen flauw idee hè?
Je tweede post op rij zonder argumentatie / uitleg.
Je zei dat ik "hypotheses" maak, maar ik ben bedenker net zomin als leerlingen de inhoud van hun schoolboeken bedenken.
https://www.machinerylubrication.com/Re ... lubricants
Merk de aandacht voor roest.
En dat is dan nog industrieel, de fietstoepassing, lage omloop snelheden, lage krachten/kleine drukken, open systeem...
Internet staat vol met uitleg.
Natuurlijk, er zijn ook mensen die een gelijk halen op positie 1 van hun lijstje prioriteiten zetten.
Neem nou een eerdere post hier van je hier in dit onderwerp:
Leon schreef: ↑wo 27 nov, 2019 11:45
...Maar misschien hebben ze in dit geval even in de materialenkast gekeken en een staalsoort gebruikt die wat duurder is en slijtvaster.
... terwijl de daar gebruikte kettingbladen niet eens staal maar aluminium zijn, en slijtvastheid ook niks te maken heeft met de materiaalsoort maar met een gericht hardingsproces (warmtebehandelingen etc) na het vormgeven (cnc,...).
Uiteraard, want moest een kettingblad volledig zo hard zijn als het tandoppervlak tot een bepaalde diepte het zou zo bros zijn dat het breekt ipv flext.
De beste aluminiumsoort in de fietstoepassing is 7075T6, de 7075 is de aluminiumlegeringsoort, de T6 achteraan slaat op het soort hardingsproces.
Daar compleet naast staat nog een alternatieve manier om een kettingblad langer te doen meegaan: gewoon wat dikker maken. Zie bvb
https://www.bike4travel.nl/kettingblade ... gblad.html (alu graad dezelfde als sommige frames - 7005)
En zie bvb mijn nog dikkere (4mm) Velosolo kettingbladen.