Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets of nieuwe motor? - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets of nieuwe motor?

Ik hoop dat ik in dit topic goed zit. Ik heb een oude Gazelle die ik aan mijn wensen heb aangepast. Nu wil ik elektrische ondersteuning, en zit voor de vraag: koop ik een nieuwe fiets die ik weer helemaal moet aanpassen (als dat al kan), of koop ik een middenmotor en zet die op de oude Gazelle?

Wie heeft ervaring met in-/ombouw? Wat zijn de argumenten voor en tegen?
Ligt er een beetje aan hoe oud de gazelle is.
Ombouw kost je al gauw 1000 euro als je het niet zelf kan.
En je moet opletten dat een oude fiets misschien niet voldoende remkracht heeft (om een voorbeeld te noemen) om de snelheid aan te kunnen.
De Gazelle is, denk ik, 15 jaar oud. Hydraulische schijfremmen, vering voor en achter. Hij kraakt tijdens het trappen, dat wel. Voor een nieuwe, elektrische fiets met hydraulische remmen betaal ik een kleine €2500. Zeker het dubbele dus. En dan moet de aanpassing nog beginnen die ze in de fietswinkel niet doen, en ik voor een fiets als de elektrische nog nooit gedaan heb. In beide gevallen moet er dus geknutseld worden. Of ik moet gaan voor een fiets van €3500 of meer. Dat is meer dan ik aan de fiets wil uitgeven.
Op onze WF beurs van 26 januari geeft Fred Hartog een presentatie hoe hij zelf zijn "normale" fiets ombouwde tot een e-bike. Misschien interessant voor je om dat mee te maken.
Hoe lang ben je?
Ik stel de vraag omdat je het nadrukkelijk hebt over aanpassingen aan de fiets.

Fietsen met een ingebouwde middenmotor zijn gebouwd voor mensen van 1.80
Als je kleiner bent, ben je vrijwel zeker aangewezen op een fiets met een motor in het wiel.

Een motor in het wiel kan gemakkelijk in elke bestaande fiets worden ingebouwd.
MAAR is minder geschikt voor fietsen in de heuvels.

Als je van plan bent om veel in de heuvels te gaan fietsen, kan je overwegen om een middenmotor te laten inbouwen in je bestaande fiets.
MAAR in deze kategorie motoren is het moeilijk om een motor te vinden met een natuurlijke trapondersteuning.
tndmbkr schreef:
di 19 nov, 2019 16:00


Fietsen met een ingebouwde middenmotor zijn gebouwd voor mensen van 1.80
Als je kleiner bent, ben je vrijwel zeker aangewezen op een fiets met een motor in het wiel.
Hoe kom je hierbij?
tndmbkr schreef:
di 19 nov, 2019 16:00
Fietsen met een ingebouwde middenmotor zijn gebouwd voor mensen van 1.80
Als je kleiner bent, ben je vrijwel zeker aangewezen op een fiets met een motor in het wiel.
Grappig dat geen van de mensen met een e-bike die ik ken 1,80 m lang zijn.
Op de komende WF beurs is er ook een e-bike paviljoen. Inmiddels hebben 9 e-bike fietsers zich aangemeld om informatie te geven over fietskamperen met een e-bike. Geen idee hoe lang deze mensen zijn.
Ik ben ruim 190 lang. Ik ben bang voor het inbouwen van een voorwielmotor meer kwijt te zijn dan voor het inbouwen van een middenmotor. Het eerste kan ik zeker niet zelf (het wiel goed rond krijgen), het tweede klinkt niet al te moeilijk (oude crank eruit, nieuwe erin). Volgens de fietsenwinkelier is voorwielmotor alweer oude techniek, en minder krachtig. Geen idee hoe krachtig een motor moet zijn voor Nederland en een berijder + bagage van ruim 100kg.
kun je ajb en paar foto's van de fiets plaatsen?

zoekmachine eens op het www naar 'ombouwset'.
en zoek eens op 'bafang': da's bekend merk van zeg maar een middenmotor: unit van motor+trapas+kettingblad(voorblad) en die bouw je in op de plek van je trapas.

kijk anders een op de site van Bike4travel in Rotjeknor want die kunnen een Pendix-motor/-set inbouwen.

(ik woon in de regio van Rotjeknor en wil je best helpen met inbouwen van zo'n set. moet toch te doen zijn :D )

hier een eerder topic: viewtopic.php?t=30650
Bijgaand artikel heb ik met een glimlach gelezen, hoog Pat a Mat gehalte;-P

https://www.instructables.com/id/A-Comm ... tric-Bike/
FVVAVCIK1S38NMB.LARGE.jpg
Er zijn inderdaad diverse ombouwsets verkrijgbaar: van Koprnhagenwiel, via Solex-achtige wrijvingsaandrijving, Bafang middenmotor, tot voorwielmotor. Alles naar wens in onderdelen of als set.
Ook onder de elektrische fietsen is er genoeg keus: van tweedehands met voorwielmotor van 45Nm en gereviseerde accu voor €500, tot speed pedelec van €5500.
Mijn vraag is nu: wat is slim om te kiezen? Met als uitgangspunt: niet duur, niet alles zelf uit onderdelen willen bouwen, en twee oudere (niet elektrische) fietsen ter beschikking (één met derailleur en 3x7 versnellingen, en één met alleen naafversnelling, hydraulische remmen en vering).
pat a mat is de oorspronkelijke naam van buurman en buurman :lol:
het lijkt me een voordeel van een voorwielmotor dat je niet de elektrische krachten op een gewone versnellingsnaaf of je achternaaf-met-cassette er bij krijgt. ik schat in dat bijvoorbeeld een Nexus 8 (premium of gewoon) achternaaf erg snel slijt van én de fietsers- én de elektromotors- krachten/energie.
wat je eerder aangaf, dat een fietsenmaker het een oudere techniek noemt, vind ik geen probleem.
ecnij schreef:
di 19 nov, 2019 17:36
Ik ben ruim 190 lang. Ik ben bang voor het inbouwen van een voorwielmotor meer kwijt te zijn dan voor het inbouwen van een middenmotor. Het eerste kan ik zeker niet zelf (het wiel goed rond krijgen),
Veel leveranciers van ombouwsets leveren complete voorwielen incl. motor. Da is ombouwen lekker makkelijk, mits het wiel aan je eisen voldoet.

Maar persoonlijk denk ik dat je een Gazelle van 15 jaar niet zou moeten ombouwen, is de investering imho niet waard (ook vanwege de vering e.d.... hoe lang blijft dat nog heel?). Voor 2k heb je een Cube met middenmotor en prima reiswaardige aspecten.
Ik kan dat moeilijk inschatten. Hoe lang gaat een fiets mee waar je relatief weinig op rijdt? Mijn opa deed 45 jaar met een fiets. Daarna was de fiets niet op, maar reed hij er niet meer op. Ook in het kader van duurzaamheid: wanneer dank je een fiets af?

Ik weet wel dat een niet-elektrische fiets duurzamer is dan een wel-elektrische. Maar de keuze daar is tussen elektrische fiets of meer gebruik van motorfiets.
Ik heb twee jaar geleden een Trek toerfiets omgebouwd (niet voor mij): er kwam een Bafang BBS 01 middenmotor op met accu in de bagagedrager. Dat lijkt me niet zo moeilijk, maar een beetje ervaring is wel aangewezen. Bijvoorbeeld: bij die Trek lopen de kabels voor bediening van de derailleur(s) onder de bracketbuis door. Dat vroeg even improviseren.
Wat voorwielmotor betreft: daar zit je met het gegeven dat je hele voorvork links en rechts draait. Dat maakt dat ook de kabelboom naar de motor flexibel moet zijn.
En veel stads-pedelecs zijn uitgerust met Nexus 7 en 8 naven. Het is me niet bekend dat die sneller zouden slijten.
tndmbkr schreef:
di 19 nov, 2019 16:00
Fietsen met een ingebouwde middenmotor zijn gebouwd voor mensen van 1.80
Als je kleiner bent, ben je vrijwel zeker aangewezen op een fiets met een motor in het wiel.

Als je van plan bent om veel in de heuvels te gaan fietsen, kan je overwegen om een middenmotor te laten inbouwen in je bestaande fiets.
MAAR in deze kategorie motoren is het moeilijk om een motor te vinden met een natuurlijke trapondersteuning.
1. Of het nu een pedelec of een 'trapfiets' is, je kan toch altijd je framemaat kiezen? Toen we voor mijn vriendin gingen kijken bij Kreidler - om maar één merk te noemen - kon je kiezen tussen dames, mixte of herenframe in de maten 47, 50 en 53 cm. Bij andere merken kan de keuze nog groter zijn.
2. De meest verkochte motoren voor ombouw zijn de Bafang BBS-reeks met trapsensor (PAS) en de Tongsheng TSDZ met krachtsensor. Zo moeilijk is dat nu ook niet om te vinden.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik kon voor weinig een Batavus stadsfiets overnemen met middenmotor. Het comfort daarvan haalt het niet bij de oude Gazelle, en een fietshouding daarop vinden die mij geen problemen oplevert, blijkt een opgave te zijn. Nu ben ik op zoek naar een geschikt zadel om onnodige drukpunten daar te vermijden. Of ik het op deze fiets lang genoeg kan volhouden, is nog onzeker. Nu kan ik in ieder geval een vergelijking maken met de Gazelle. De Gazelle laat ik voorlopig dus nog even staan.
Als je tevreden was met het zadel van je vorige fiets, dan zou ik die overzetten en de zithouding ervan kopiëren.