Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flexibel zonnepaneel - Forum Wereldfietser

Flexibel zonnepaneel

Beste lezer, ik was deze zomer van 01 t/m 21 juli in zuid-Polen op fietsvakantie met speedpedelec Riese-Muller.
Ik genoot tenvolle van deze reis. Alleen werd ik soms beperkt door de actieradius van mijn (2) accu's.
Gezien ik in het heenrijden steeds oostwaarts reed had ik de wind in de rug. Toen ik echter aan de voet van het Tatra-gebregte aankwam, zag ik het rendement zienderogen slinken. Ik kon gelukkig steeds onbeperkt opladen bij de vriendelijke plaatselijke bevolking. Voor de vakantie van 2020 heb ik het voornemen om naar Noorwegen of Schotland te trekken. Er zijn daar veel meer desolate stukken, waar niet of nauwelijks kan opgeladen worden. Daarom zoek ik info ivm zonnepanelen die achter op een fietskar (Yak BOB) kunnen vastgemaakt worden, en die mijn actieradius gevoelig zouden kunnen vergroten...

Mijn vraag : heeft er iemand ervaring met zulke panelen? zoja, welk is het beste (meeste rendement) ?

Graag jullie bevindingen aub, alvast bedankt voor de reacties,

Roadrunner63
Haha, leuke vraag.
Ik rij met een Pendix-accu met een oplader van 200W (output 54,5V -- 3.6A 200VA), dat ga je niet zomaar vervangen door een simpel zonnepaneeltje op je BOB. Even los van de vraag wat jij voor accu's hebt.

Voor inspiratie (of juist niet), zie: http://www.hicle.nl/home/blogs/fietsblo ... onnekracht
Je hebt denk ik minstens 300-400 Wp (2 normale zonnepanelen) + ideale omstandigheden nodig met de nodige omvormers naar bijv. 36V e.d. Dat bevestig je niet zomaar op je BOB.
Wat ik elders las: "Al met al zijn m.i. de mensen met elektrische fietsen veroordeeld tot het gebruik van een 230V wandcontactdoos in zijn nabijheid. Of een aggregaatje van 500 Watt"
300 Wp is tegenwoordig een hele normale waarde voor fullsize panelen voor op je dak. Voor 125 euro heb je een paneel.
Maarrrrrr, ..., lang verhaal met veel mitsen, maren, rendementsverlies en geld met conclusie dat zonneraces niet toevallig in zonnige gebieden worden gehouden en ook vooral waar het nurt al te bergachtig is.
Lastigste moment: aan de noordzijde van de berg een pas beklimmen. Nog erger: met bomen.
-Als je wat gebruikerservaringen wilt, kijk dan op https://www.thesuntrip.com

-Mooiste oplossing die ik tot nu toe heb gezien https://www.youtube.com/channel/UCZAXoC ... 17hk_UtPHw

-Kant en klare Europese oplossing https://www.lasuntravel.com/home

-Voor Bosch accu's schijnt er wel een 12 volt oplader te zijn(geweest) dus daar zou ik zeker even naar zoeken. Ik zou voorzichtig zijn met laden van een accu die tegelijk wordt gebruikt voor de voortstuwing.

-Deze portable accu kan in twee uur worden opgeladen aan een stopcontact maar kan ook worden opgeladen met maximaal 400 watt aan zonnepanelen.
Heb je gelijk ruim 1000 wH reserve voor de lange stukken. Is wel 13 kg
https://www.solarpowersupply.nl/product ... -generator

-Je kan natuurlijk ook een 8 kilo benzine aggregaat meenemen en daar 's nachts je accu's mee opladen ;-) https://www.bostools.nl/aggregaten/inve ... -aggregaat

Ik zou overwegen of je probleem niet eenvoudiger en lichter kunt oplossen door nog 1 of 2 accu's erbij te kopen met misschien nog 1 of 2 extra laders. Dat is wel extra gewicht maar dat zijn zonnepanelen en de accu's die je daar aan vast hangt ook.

Als je het toch wil doen, begin dat bij de lader. Als je geen 12 volt lader kunt vinden, zoek dan naar de lichtste 220 of 110 Volt lader die je kunt vinden voor jouw fiets.
Bepaal daarvan het verbruikte vermogen aan de ingang (in watts).
Vervolgens heb je een DC-AC inverter nodig om de gelijkstroom van je zonnepaneel om te zetten naar 220 Volt, die minstens het vermogen in watts kan leveren dat we zojuist hebben bepaalt. Een beetje meer mag best.
Van de inverter moet je weer gaan bepalen hoeveel volt en ampere die aan de ingang moet hebben om z'n werk te kunnen doen. Daar moet je dan een paneel bijvinden dat het juiste voltage levert, eventueel via een laadcontroller en voldoende amperes kan leveren.
Waarschijnlijk wil je een paneel dat minstens twee keer zoveel watts kan leveren als wat de inverter nodig heeft om te functioneren, zodat je een paar uur per dag een accu kan bijladen.

Hierbij een plaatje https://electricbikereview.com/forum/th ... 35&slide=0
dat afkomstig is uit deze discussie https://electricbikereview.com/forum/th ... ing.26290/

Ze gebruiken deze set die best duur is, maar wel mooi kan worden opgerold
https://p3solar.com/product/ez-out-200- ... rging-kit/
Je hoeft dan alleen nog een accu naar wens en een inverter toe te voegen.


Tenslotte, minder leunen op je motor, minder kilometers per dag plannen, lost ook heel veel op.
Hans Keesom schreef:
di 01 okt, 2019 09:55
-Kant en klare Europese oplossing https://www.lasuntravel.com/home
Ik denk dat ik genoeg weet van veiligheidskunde om uit volle borst te kunnen zeggen dat zulke scherpe randen veel te gevaarlijk zijn en vroeg of laat, maar met grote zekerheid, door de regelgeving zullen worden verboden zodra er voldoende doden en gewonden door gevallen zijn.

Maar OK, er zijn er zelfs geweest die een voertuig maakten dat vol gas gaf als de gaskabel brak....

Afbeelding
Hans Keesom schreef:
di 01 okt, 2019 09:55
-Mooiste oplossing die ik tot nu toe heb gezien https://www.youtube.com/channel/UCZAXoC ... 17hk_UtPHw
Deze heeft dus inderdaad al mooie veilige randen.
Ik denk dat het hele systeem van een paneel op een aanhanger alleen zin heeft als je het combineert met bagage; dat wil zeggen als je toch al een aanhanger hebt voor de bagage. Op dat moment telt het gewicht van de bob namelijk minder sterk in de keuze mee.
Persoonlijk lijkt het me wel een leuk idee om onderweg over een in principe ongelimiteerde hoeveelheid energie te beschikken zonder een stopcontact nodig te hebben. Puur voor het idee uiteraard, maar toch. Maar ik zou dan nog meer dan nu al het geval is, kiezen voor een zonnig land om te gaan fietsen, want drie dagen fietsen met een extra zware fiets en dan ook nog heuvels beklimmen lijkt me minder. Zeker als dat niet toevallig ook nog de donkerste en natste dagen zijn.
Leon schreef:
di 01 okt, 2019 09:59
.....
Persoonlijk lijkt het me wel een leuk idee om onderweg over een in principe ongelimiteerde hoeveelheid energie te beschikken zonder een stopcontact nodig te hebben. Puur voor het idee uiteraard, maar toch. Maar ik zou dan nog meer dan nu al het geval is, kiezen voor een zonnig land om te gaan fietsen, want drie dagen fietsen met een extra zware fiets en dan ook nog heuvels beklimmen lijkt me minder. Zeker als dat niet toevallig ook nog de donkerste en natste dagen zijn.
Ik ben het eens met de veiligheidbedenkingen, als je hiermee in Nederland of vergelijkbaar dichtbevolkte landen zou gaan rijden.
"Gelukkig" hebben zonnepanelen hier ook geen zin omdat er genoeg stopcontacten zijn dus je bedenkingen, alhoewel terecht, zullen in de praktijk denk ik niet veel gevolgen hebben.

De zonneaanhanger zonder bagage* kan het paneel snel kantelen naar de zon. Dat levert veel extra energie op maar beperkt de ruimte eronder en maakt het lastig om daar bagage mee te nemen. Een driehoekvorm kan er echter wel onder en dan heb je nog wat ruimte. Zou een mooi product zijn, maar voor een kleine markt ;-)

*https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0

De maker heeft ondertussen een nieuwe setup voor zijn ligfiets, elk uur in de zon levert hem 5 miles range op.
https://youtu.be/f0DGu-uO64Q
Hans Keesom schreef:
di 01 okt, 2019 11:25
Ik ben het eens met de veiligheidbedenkingen, als je hiermee in Nederland of vergelijkbaar dichtbevolkte landen zou gaan rijden.
"Gelukkig" hebben zonnepanelen hier ook geen zin omdat er genoeg stopcontacten zijn dus je bedenkingen, alhoewel terecht, zullen in de praktijk denk ik niet veel gevolgen hebben.
Het grootste gevaar van scherpe randen is voor jezelf. Daarna je maatje(s). Het geldt zeker en misschien wel vooral voor en na het fietsen. Dus wat dat betreft bestaan er geen dunbevolkte landen.
Leon schreef:
di 01 okt, 2019 11:58
Het grootste gevaar van scherpe randen is voor jezelf. Daarna je maatje(s). Het geldt zeker en misschien wel vooral voor en na het fietsen. Dus wat dat betreft bestaan er geen dunbevolkte landen.
Misschien wat buisisolatie om de rand doen? ;-)
https://www.gamma.nl/assortiment/buisis ... /p/B350259
Ik denk dat welke oplossing je ook kiest, je altijd te maken zult hebben met een te laag rendement voor praktisch gebruik.
Ik zie bijvoorbeeld mijn WakaWaka lamp heel langzaam laden tijdens het fietsen. Zo langzaam dat ik tegenwoordig alleen nog de stekkerlaadmethode gebruik.
Mijn advies is om gewoon de terraslaadmethode gebruiken. Zo nu en dan afstappen en mens en accu bijladen.

Wat mij op mijn fietstochten erg goed bevalt is om tussen de middag warm te eten. Ik neem er de tijd voor en fiets weer fris de middag in. Laad je accu dan ook bij en ook je SP kan weer fris de middag in.
Ter informatie:
Ik gebruik tot nu toe een met spierkracht aangedreven fiets en neem geen kookgerei mee.
Mijn uitrusting bestaat uit mezelf, fiets, tent, matje, slaapzak, kleding, mes, lepel, handwasmiddel, waslijn, een paar imbussleuteltjes en een schroevendraaier. O ja, een paar tiewraps om tijdelijk de zaak bij elkaar te kunnen houden.
De ervaring (fietsend in Europa) heeft me geleerd dat alles voorhanden is als de nood aan de man komt.

Zo weinig mogelijk rompslomp en zo veel mogelijk fietsplezier.
Als je het hebt over twee accu's, dan zal dat wellicht een totale capaciteit van pakweg 1000 Wh betekenen. Hoe ver raak je daarmee?
Indien je in een regio komt waar laden niet per se onmogelijk is, maar minder verspreid, is een krachtiger lader misschien een oplossing? Grin Technologies heeft daarvoor de Satiator: helemaal instelbaar, passief en waterbestendig. Lijkt me een ideale reislader. De uitdaging is - zoals vaker - de juiste stekker vinden (of een verloopsnoer maken). Als je tot 8A laadstroom kan gaan, kan je op korte tijd heel wat energie in je accu('s) pompen.
Natuurlijk: indien de afstand groter is dan die tussen twee laadpunten, is dit geen oplossing. Anderzijds verwacht ik dat zonnepanelen - hoewel ze voor een laadstroom zorgen - ook het verbruik de hoogte in jagen (rol- en luchtweerstand, gewicht...) en toevoegen aan de complexiteit. Buiten die Suntrip zie je toch wel erg weinig fietsen met meerdere vierkante meters zonnepaneel rijden. De kostprijs ligt voor de meeste toepassingen ook veel te hoog voor het nut dat je ervan hebt.
CapoJan schreef:
di 01 okt, 2019 19:33
Als je het hebt over twee accu's, dan zal dat wellicht een totale capaciteit van pakweg 1000 Wh betekenen. Hoe ver raak je daarmee?
Indien je in een regio komt waar laden niet per se onmogelijk is, maar minder verspreid, is een krachtiger lader misschien een oplossing? Grin Technologies heeft daarvoor de Satiator: helemaal instelbaar, passief en waterbestendig. Lijkt me een ideale reislader. De uitdaging is - zoals vaker - de juiste stekker vinden (of een verloopsnoer maken). Als je tot 8A laadstroom kan gaan, kan je op korte tijd heel wat energie in je accu('s) pompen.
Natuurlijk: indien de afstand groter is dan die tussen twee laadpunten, is dit geen oplossing. Anderzijds verwacht ik dat zonnepanelen - hoewel ze voor een laadstroom zorgen - ook het verbruik de hoogte in jagen (rol- en luchtweerstand, gewicht...) en toevoegen aan de complexiteit. Buiten die Suntrip zie je toch wel erg weinig fietsen met meerdere vierkante meters zonnepaneel rijden. De kostprijs ligt voor de meeste toepassingen ook veel te hoog voor het nut dat je ervan hebt.
Hoever hangt af van hoe je de ondersteuning gebruikt en over hoeveel dagen je rekent, maar als vuistregel voor een enkele dag op een 25 km/h fiets, gemiddeld 21 km/h, met alleen bagage voor die dag, hou ik aan : de afstand die je zonder ondersteuning kunt fietsen" plus "een km voor elke 10 wH die je meehebt". Dus als je zonder ondersteuning 80 km op een dag kunt fietsen, reken dan bij 1000 wH dat je 100 km verder kunt komen, dus 180 km.

Gevaar van een vuistregel is natuurlijk dat iedereen weer uitzonderingen gaat bedenken dus ik kan de reacties al voorspellen hier......

Als je twee dagen wil doen met de 1000 wH dan kan je dezelfde berekening doen maar nu met 500 wH voor die dag.
Dus in het voorbeeld 80+50 = 130 km op de eerste dag en 80+50 = 130 km op de tweede dag. Dus totaal 260 km. Dus met de huidige fiets van de OP kan je met een genoeg eigen conditie voor 50 km "per dag en niet ondersteund", dankzij die accu's in twee dagen 260 km halen.

Als je er nog een extra accu van 500 wH bijkoopt (600-1000 euro!) zou je in theorie in twee dagen boven de 300 km kunnen komen of in drie dagen zelfs 350 km.
Dat is dan dus de afstand die je tussen stopcontacten kunt overbruggen. Ik neem aan dat dit in Scotland en Noorwegen toch ruim voldoende moet zijn.

Des te meer dagen je wilt doen met je accu-capaciteit des te meer loop je tegen het feit aan dat je wel de hele tijd dat extra gewicht meesleept maar het ondertussen weinig voor je doet. In de bergen geldt dat des te meer, daar lijkt het me dat je alleen dingen meeneemt die je elke dag weer gebruikt. Maar ja, dan moet je elke nacht die accu kunnen opladen..

Snelladen is een mogelijkheid maar niet voor de systemen van Bosch of Shimano, daar heb ik ze nog niet voor gezien tenminste. Maar goed, hoeveel haast heb je eigenlijk als wereldfietser. Voordeel van geen accu's hebben is dat je ze ook niet hoeft op te laden. Probleem opgelost!
Ik denk dat zonnepanelen erg veel gewicht en gedoe toevoegen voor een relatief lage opbrengst, zeker als je zo noordelijk zit.

Als je je range (in bergachtig gebied) gevoelig wilt uitbreiden zou ik beginnen met drastisch grammenjagen in je bepakking en je rolweerstand en luchtweerstand proberen te beperken.

-Hoeveel kg wil je meenemen? Foto's van je setup? Paklijst?
-Wat voor banden heb je? Veel ebikes en speed pedelec worden af fabriek geleverd met stugge en zwaar lopende banden.
-Hoe is je houding op de fiets?
Hans Keesom schreef:
di 01 okt, 2019 22:07
Snelladen is een mogelijkheid maar niet voor de systemen van Bosch of Shimano, daar heb ik ze nog niet voor gezien tenminste. Maar goed, hoeveel haast heb je eigenlijk als wereldfietser. Voordeel van geen accu's hebben is dat je ze ook niet hoeft op te laden. Probleem opgelost!
Voor Bosch kan je tegenwoordig laders vinden met een laadstroom van 2, 4 of 6A. Dat laatste is al behoorlijk snel.

Die Grin Satiator is universeel, maar:
1. je moet weten wat je doet (spanning, maximale stroom ...)
2. je moet de juiste stekker hebben voor aansluiting op de accu. Dat kan voor bijvoorbeeld Bosch wel moeilijk(er) worden
Het voordeel is dan weer dat die je gewone lader kan vervangen.
TS: Het is misschien geen antwoord op je vraag, maar is het medisch gezien een optie om de ebike thuis te laten en op een fiets (dus zonder trapondersteuning) te gaan? Dan ben je in 1x van de vrijheidsbeperking af. Voor de overbrugging van lange saaie stukken kun je dan desnoods de trein of boot nemen. Just saying...
CapoJan schreef:
vr 04 okt, 2019 08:57
Hans Keesom schreef:
di 01 okt, 2019 22:07
Snelladen is een mogelijkheid maar niet voor de systemen van Bosch of Shimano, daar heb ik ze nog niet voor gezien tenminste. Maar goed, hoeveel haast heb je eigenlijk als wereldfietser. Voordeel van geen accu's hebben is dat je ze ook niet hoeft op te laden. Probleem opgelost!
Voor Bosch kan je tegenwoordig laders vinden met een laadstroom van 2, 4 of 6A. Dat laatste is al behoorlijk snel.

Die Grin Satiator is universeel, maar:
1. je moet weten wat je doet (spanning, maximale stroom ...)
2. je moet de juiste stekker hebben voor aansluiting op de accu. Dat kan voor bijvoorbeeld Bosch wel moeilijk(er) worden
Het voordeel is dan weer dat die je gewone lader kan vervangen.
Ik heb al contact gehad met Grin hierover, Bosch en Shimano schermen hun systemen te veel af, Satiator gaat niet werken.
Natuurlijk blijft dit een mooi product.

Roadrunner heeft een Riese & Mueller, die gebruiken Bosch.

De fastcharger 6a van Bosch weegt 1.1 kg. Ik neem dan aan dat ie ook werkt aan de fiets en dan de laadstroom netjes over de twee accu's van Roadrunner verdeelt/wisselt want dat is dacht ik hoe het dual-battery systeem van Bosch werkt. Zowel tijdens laden als gebruik wisselt Bosch tussen de batterijen. Prachtig systeem.
Maar goed, 48*6 is 288, ben je dan evengoed nog bijna 4 uur bezig om die 1000 wH weer op te laden?

Ik heb zelf naast de normale lader een langzame reislader (48 V 1.8 A) gekocht. Die weegt slechts 600 gram en is lekker compact. Die is tot dusver snel genoeg om twee accu's (910 wH totaal) na elkaar op te laden gedurende de nacht.
Mooie voorbeelden van vendor lock in :(

Hoe doe je het om twee accu's na elkaar te laden? Als je op tijd aankomt, is de eerste geladen voor je gaat slapen, maar anders?
En tenslotte: de berekening voor de laadtijd voor Roadrunner is een maximum. Het is maar een detail natuurlijk, maar daarbij ga je ervan uit dat beide accu's compleet leeggereden zijn. In de praktijk zal de laadtijd toch wat minder zijn.

Een voorbeeld: op reis met de E-Orca heb ik twee accu's mee en een 5 A lader. Het eerste wat ik doe bij aankomst is de eerste accu aan de lader hangen. Dan kan die in de loop van de avond vervangen worden door de tweede. Vaak zijn ze allebei geladen voor het bedtijd is.
CapoJan schreef:
za 05 okt, 2019 12:15
Mooie voorbeelden van vendor lock in :(

Hoe doe je het om twee accu's na elkaar te laden? Als je op tijd aankomt, is de eerste geladen voor je gaat slapen, maar anders?
En tenslotte: de berekening voor de laadtijd voor Roadrunner is een maximum. Het is maar een detail natuurlijk, maar daarbij ga je ervan uit dat beide accu's compleet leeggereden zijn. In de praktijk zal de laadtijd toch wat minder zijn.

Een voorbeeld: op reis met de E-Orca heb ik twee accu's mee en een 5 A lader. Het eerste wat ik doe bij aankomst is de eerste accu aan de lader hangen. Dan kan die in de loop van de avond vervangen worden door de tweede. Vaak zijn ze allebei geladen voor het bedtijd is.
Vendorlock in speelt inderdaad. Als je voor een van de grote merken kiest dan zit je er aan vast totdat je een andere fiets koopt. Overzichtelijk maar als je graag aan je fiets sleutelt wel even iets om mee te nemen.

Als je elke avond kunt laden, zijn ze waarschijnlijk niet erg leeg en heb je ze inderdaad ook weer snel volgeladen.
Roadrunner gaf echter aan af en toe aan twee accu's niet genoeg te hebben gehad. Ik neem aan dat ie dus af en toe een nacht niet kon laden.

Zelfs met mijn reislader zijn de accu's doorgaans vol voordat ik in bed stap.
Zo niet, dan sluit ik op dat moment de accu aan die het minste vol zit zodat als ik 's nachts doorslaap ik toch zoveel mogelijk wH heb geladen. Wordt ik 's nachts wakker dan kan ik op dat moment besluiten de accu die op dat moment het leegste is aan te sluiten.
Doel is in ieder geval om de volgende ochtend met zoveel mogelijk wH aan boord te vertrekken ;-)

Hier een filmpje van een e-bike merk dat een 150 w zonnepaneel aanbied. Wellicht dat Bosch en Shimano ooit nog eens volgen.
https://www.youtube.com/watch?v=4xka6v-bMEQ
willem.m schreef:
vr 04 okt, 2019 09:38
TS: Het is misschien geen antwoord op je vraag, maar is het medisch gezien een optie om de ebike thuis te laten en op een fiets (dus zonder trapondersteuning) te gaan? Dan ben je in 1x van de vrijheidsbeperking af. Voor de overbrugging van lange saaie stukken kun je dan desnoods de trein of boot nemen. Just saying...
Is het ok als ik mijn medische gegevens naar de moderator stuur en niet hier openbaar?
Je hebt een belangrijk punt, waarom electris h fietsen als je ook gewoon kunt fietsen, en waaro fietsen als je ook kunt lopen, met de trein of boot kunt
Maar ivm privacy mijn medische gegevens graag beperkt zichtbaar.

En binnen de discussie: het gaat om de verhouding mate van ondersteuning, gewicht en af te leggen afstand. Af en toe wat minder ondersteuning als je voor een keer meer km (in een of meerdere dagen) af wilt leggen. Als je structureel grotere afstanden , (of meer dagen) of meer ondersteuning wil moet je meer accu meenemen.
Laden kan altijd wel overnacht als je snachts stroom hebt. Zwaarder zijn dan minde nodig.
TS, mocht je geïnteresseerd zijn in een solar oplossing dan kun je hier eens kijken: https://aartjan.nl/blog/zonnelader/. Er zal je geen kant en klare oplossing geboden worden, maar de schrijver van dit blog geeft je wel inzicht in wat er te koop is (in China, maar wat komt daar nou nog niet vandaan...), voor welke prijs en hoe het presteert.

Succes met het project!
Dit apparaat zet de stroom afkomstig van een zonnepaneel met MC4 connector om naar 12 volt. Die 12 volt kan je omzetten naar 110/220V met een omvormer en daar kan dan jouw Boschlader op worden aangesloten. Dat scheelt je het gewicht en energieverlies van een tussenaccu.

Wel twee apparaten meer dan je zou willen meenemen maar wellicht voor jou een oplossing

https://www.amazon.com/Cutting-Edge-Pow ... CKMdIe2Qgs