Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leasen van een e-bike eenvoudiger - Forum Wereldfietser

Leasen van een e-bike eenvoudiger

Met ingang van 1 januari 2020 wordt het gemakkelijker om een e-bike te leasen.

Zie het volgende persbericht van de ANWB


"Persinformatie van de ANWB
Elektrische fietslease mogelijk alternatief voor auto
Ruim een kwart (27%) van de ANWB-leden overweegt komend jaar een e-bike aan te schaffen. Met name leden onder de 40 jaar zien de aanschaf van de elektrische fiets als alternatief voor de auto in het woon-werkverkeer. Alleen schrikt 37% van de aanschafkosten. Ook geeft één op de tien leden files in het woon-werkverkeer als grootste ergernis op. Dat blijkt uit een onderzoek dat de ANWB heeft laten doen onder 1100 ANWB-leden. In die gevallen kan een elektrische leasefiets een oplossing zijn.

De prijs van een e-bike - geschikt voor woon-werkverkeer - ligt gemiddeld tussen de 2000 en 3000 euro. Om de aanschaf en het gebruik van e-bikes aantrekkelijk te maken introduceert de ANWB in samenwerking met Pon Financial Services de ANWB Fietslease. Daarmee kunnen leden elektrisch fietsen voor een vast bedrag per maand. Daarbij is inbegrepen: de verzekering, hulp bij pech door de Wegenwacht, onderhoudsbeurten, reparaties, en vervanging van de accu, mocht deze kapot gaan. Fietsaccu's zijn een belangrijk maar ook kwetsbaar onderdeel van de fiets, zo weet de ANWB uit eigen onderzoek. Vervanging van een fietsaccu kost al snel €500.

Per 1 januari 2020 gaat de nieuwe wet in die het leasen van een fiets van de zaak een stuk vereenvoudigt. De elektrische fiets is al een populair vervoermiddel en deze populariteit kan door deze wet nog meer toenemen. Zo kan een e-bike met gemak een afstand van 25 kilometer overbruggen. Daarmee is de elektrische fiets een goed alternatief voor de auto voor het woon-werkverkeer. Bovendien is het gebruik van de fiets duurzaam, gezond en neemt minder ruimte in dan de auto. Nu is het ook al mogelijk om de belastingvrije kilometervergoeding in te zetten voor de lease van een elektrische fiets.

Kijk voor meer informatie op www.anwb.nl/fietslease"
De fietsersbond heeft een handige onlinetool beschikbaar om te zien of het ook inderdaad zo voordelig is als men wil doen geloven. (In veel gevallen dus niet :wink: )
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/kosten-leasefiets/ en https://www.fietsersbond.nl/nieuws/bijt ... easefiets/
Inderdaad, want de woonwerkvergoeding komt dan te vervallen. Dus alleen interessant voor hele dure fietsen en een korte woonwerkafstand.
Bert van Sprang schreef:
ma 23 sep, 2019 13:38
Inderdaad, want de woonwerkvergoeding komt dan te vervallen. Dus alleen interessant voor hele dure fietsen en een korte woonwerkafstand.
Die ww-verkeer-vergoeding vervalt alleen bij en lease-fiets van de zaak, dus als je de lease niet betaalt, maar alleen de bijtelling.
Kan je dat uitleggen?
Uit het ANWB persbericht:
Bovendien is het gebruik van de fiets duurzaam
Is uiteraard net zo duurzaam als:
  • de wijze waarop de stroom is opgewekt
  • de wijze en omstandigheden waaronder de grondstoffen voor de accu zijn gedolven en na gebruik zullen worden verwerkt/hergebruikt
  • het lot dat de fiets na zijn 2 tot 4 jarige leasetermijn zal toegewezen zal krijgen
  • ...
Een echte trapfiets is dus nog steeds ultra-duurzaam i.v.m. zo een elektrische motorfiets!
Bert van Sprang schreef:
ma 23 sep, 2019 23:01
Kan je dat uitleggen?
Als ik via de ANWB zelf een ebike lease, behoud ik gewoon de ww-verkeer-vergoeding van mijn baas. Als ik via de baas lease, betaalt de baas de lease, ik de bijtelling, en vervalt de vergoeding.
Je moet ook compenseren voir de extra energie die de trapfietser gebruikt. Die moet je extra eten. Er is ook extra slijtage aan kleding. Lijkt futiel, maar een broek per jaar kost snel 100 euro en dat is niet futiel in een opsomming. Etc. Etc.
Daarna moet je compenseren voor gezondheidswinst. Dat wordt het echt vaag.
Wie zei dat het simpel was?
Echt duurzaam is dicht bij huis werken. Dat zou men meer moeten stimuleren.
Zolang mensen om wat voor (drog)reden vinden dat dicht bij huis werken niet kan, dan gaat dat niet gebeuren, door de hoge huizenprijzen (ook huren) in het westen van het land wordt het de mensen ook wel lastig gemaakt. Zodra de overheid stopt met het faciliteren van een (hoge) km vergoeding voor die mensen die menen de auto naar het werk te moeten nemen wordt dat misschien anders. Als iets je geld gaat kosten ga je er vaak pas over na denken, en wat aan doen. Dat dat bij je gezondheid in veel gevallen pas gebeurd als het al te laat is is wel jammer.
_Peter_ schreef:
di 24 sep, 2019 10:34
Zodra de overheid stopt met het faciliteren van een (hoge) km vergoeding voor die mensen die menen de auto naar het werk te moeten nemen wordt dat misschien anders.
Haha, wat dacht je dat ik met het volgende bedoelde:
Leon schreef:
di 24 sep, 2019 09:30
Echt duurzaam is dicht bij huis werken. Dat zou men meer moeten stimuleren.
Als je voorstelt om iedereen die reist 200 euro reiskostevergoeding te geven en iedereen die niet reist 200 euro vergoeding wegens het niet reizen dan zou voorstellen om beiden weg te laten. Maar dat ligt waarschijnlijk té voor de hand om acceptabel te zijn.
Leon schreef:
di 24 sep, 2019 09:30
Je moet ook compenseren voir de extra energie die de trapfietser gebruikt. Die moet je extra eten. Er is ook extra slijtage aan kleding. Lijkt futiel, maar een broek per jaar kost snel 100 euro en dat is niet futiel in een opsomming. Etc. Etc.
Daarna moet je compenseren voor gezondheidswinst. Dat wordt het echt vaag.
Wie zei dat het simpel was?
Echt duurzaam is dicht bij huis werken. Dat zou men meer moeten stimuleren.
Ik ken een onderzoek waarin bleek dat elektrisch fietsen minder CO2 uitstoot dan regulier fietsen, zelfs als de elektriciteit van bruinkool kwam.

https://www.heise.de/tp/news/E-Bike-fah ... 18636.html

en dan niet alleen met regulier eten, maar ook met een dieet van uitsluitend aardappelen. Of dat dan wel biologische aardappelen zijn staat er niet bij.

Ik blijf toch maar gewoon zonder accu fietsen...
JurriaanK schreef:
di 24 sep, 2019 11:04
Ik ken een onderzoek waarin bleek dat elektrisch fietsen minder CO2 uitstoot dan regulier fietsen, zelfs als de elektriciteit van bruinkool kwam.
Daar moet je dan wel een niet onbelangrijke kanttekening bij maken: je hebt CO2 en CO2...
Het gaat in jouw onderzoek om 2 types CO2 met een fundamenteel verschillende oorsprong. In het geval van de bruinkool uit een geologisch stabiel opgeslagen vorm die in ongedolven vorm niet zou vrijgekomen zijn in de atmosfeer en in het geval van de echte fietser hoofdzakelijk uit CO2 die eerder uit de atmosfeer is opgenomen (lees als primaire productie door planten tijdens voedselproductie, dus meer een nuloperatie).

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:
za 28 sep, 2019 11:40
JurriaanK schreef:
di 24 sep, 2019 11:04
Ik ken een onderzoek waarin bleek dat elektrisch fietsen minder CO2 uitstoot dan regulier fietsen, zelfs als de elektriciteit van bruinkool kwam.
Daar moet je dan wel een niet onbelangrijke kanttekening bij maken: je hebt CO2 en CO2...
Het gaat in jouw onderzoek om 2 types CO2 met een fundamenteel verschillende oorsprong. In het geval van de bruinkool uit een geologisch stabiel opgeslagen vorm die in ongedolven vorm niet zou vrijgekomen zijn in de atmosfeer en in het geval van de echte fietser hoofdzakelijk uit CO2 die eerder uit de atmosfeer is opgenomen (lees als primaire productie door planten tijdens voedselproductie, dus meer een nuloperatie).

Greetz,
Bram
Om terug te gaan naar het topic. Hoe zit het met de lease-voorwaarden in Belgie?
JurriaanK schreef:
di 24 sep, 2019 11:04
Ik ken een onderzoek waarin bleek dat elektrisch fietsen minder CO2 uitstoot dan regulier fietsen, zelfs als de elektriciteit van bruinkool kwam.
Wat er in de onderzoeken die ik ken fout zit is de veronderstelling dat er extra gegeten wordt om voldoende energie te hebben om (niet elektrisch) te fietsen. Een groot deel van de bevolking krijgt echter een pak meer calorieën binnen dan ze nodig hebben, wat ook bevestigd wordt door het overgewichtprobleem.

Dat iemand die behoorlijke afstanden fietst extra voedsel zal gebruiken lijkt me waarschijnlijk. Maar of dat ook geldt voor iemand die 10 km naar het werk fietst?

Renaat
Revanho schreef:
za 28 sep, 2019 16:03
JurriaanK schreef:
di 24 sep, 2019 11:04
Ik ken een onderzoek waarin bleek dat elektrisch fietsen minder CO2 uitstoot dan regulier fietsen, zelfs als de elektriciteit van bruinkool kwam.
Wat er in de onderzoeken die ik ken fout zit is de veronderstelling dat er extra gegeten wordt om voldoende energie te hebben om (niet elektrisch) te fietsen. Een groot deel van de bevolking krijgt echter een pak meer calorieën binnen dan ze nodig hebben, wat ook bevestigd wordt door het overgewichtprobleem.

Dat iemand die behoorlijke afstanden fietst extra voedsel zal gebruiken lijkt me waarschijnlijk. Maar of dat ook geldt voor iemand die 10 km naar het werk fietst?

Renaat
Renaat, hoe zit het met de lease voorwaarden in Belgie? Heeft de Belgische beslastingdienst ook voor 2020 een regeling net als in Nederland?
Leon schreef:
di 24 sep, 2019 10:43
_Peter_ schreef:
di 24 sep, 2019 10:34
Zodra de overheid stopt met het faciliteren van een (hoge) km vergoeding voor die mensen die menen de auto naar het werk te moeten nemen wordt dat misschien anders.
Haha, wat dacht je dat ik met het volgende bedoelde:
Leon schreef:
di 24 sep, 2019 09:30
Echt duurzaam is dicht bij huis werken. Dat zou men meer moeten stimuleren.
Als je voorstelt om iedereen die reist 200 euro reiskostevergoeding te geven en iedereen die niet reist 200 euro vergoeding wegens het niet reizen dan zou voorstellen om beiden weg te laten. Maar dat ligt waarschijnlijk té voor de hand om acceptabel te zijn.
De hele ww-km-vergoeding afschaffen lijkt mij dan ook een goed idee. Zorgt voor een heleboel minder ww-verkeer.