Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accu verbruik per landschap - Forum Wereldfietser

Accu verbruik per landschap

Nu inmiddels 3000 km op onze e-bikes Cube Kathmandu met 500 wh accu en middenmotor gereden.
Ongeveer 2200 km in het Zuiid-Limburgse , 550 km in Oostenrijk/ Duitsland en de rest op de Veluwe.

Conclusie: het verbruik in de Alpenlanden scheelt niet zoveel met het verbruik in Zuid-Limburg. We hebben hier een bereik tussen de 60 en 80 km kunnen halen. Afhankelijk van weertype.

Op de Veluwe haalden we met gemak 150 km.
De vraag is überhaupt of je in het vlakke noorden wel een e-bike nodig hebt.
In Zuid-Limburg en de Ardennen haal je zonder veel moeite evenveel hoogtemeters als in de Alpen, dus dat je verbruik ongeveer hetzelfde is klopt dan wel.
De actieradius van 60-80 km valt me dan wel weer tegen, overigens, maar dat is uiteraard afhankelijk van de mate van ondersteuning die gewenst is. En dat laatste geldt ook voor je vraag of je in het vlakke noorden een e-bike nodig hebt.
peter de rijk schreef:
do 05 sep, 2019 16:00
De actieradius van 60-80 km valt me dan wel weer tegen, overigens
Mij ook. Da's één van de redenen waarom ik bij mijn e-bikende vrouw er op hamer dat ze veel terug moet schakelen bij hellingen.

Voordeeltje is wel dat ik op een normale fiets rij, dus ze zal toch in moeten houden qua snelheid als we omhoog fietsen ;)
Mijn vrouw en ik hebben 2 dezelfde e-bikes, de R&M Charger met Bosch middenmoter en 500wh batterij. Zoals wel bij meerderen het geval zal zijn weegt mij echtgenote een dertigtal kg minder ( :oops: ) en dat vertaalt zich uiteraard ook op de actieradius. Het scheelt zo'n 15à20km op golvend terrein/bergop en een 10tal op het vlakke.
We hebben bijna 10.000km op de teller staan. Er is een licht verlies van afstandkilometer per acculading, maar niet zo spectaculair als dikwijls wordt voorgespiegeld.
Momenteel halen we 'zeker' nog 100 tot 120km op het vlakke en 80 km als het gematigd heuvelend/bergop gaat.
Met een fietskar er achteraan (TT-Mule) mag je een derde van de afstand doen.

** Toen ik verleden maand onderweg was in het centraal massief (Frankrijk) moest ik toch even slikken als na 6km het eerste blokje van het display verdween. Pittig bergop, met fiets en kar.
Tijdens meerdaagse reizen in bergachtig gebied is een tweede batterij haast een absolute 'Must'. Ik reed gedurende 3 weken gemiddeld 100km per dag en heb me nooit zorgen hoeven te maken over de batterijen (fiets en kar welteverstaan)
Ik heb ervaren dat ik in de heuvels van Z Limburg net zo veel stroom gebruik als in de polders.
Maar in de duinen langs de Hollandse kust gebruik ik zeker twee keer zo veel stroom.

Dat is gemakkelijk te verklaren.
In de heuvels schakel je onder aan de heuvel een tandje lichter.
In de duinen schakel je niet. Je kromt de rug. En die extra inspanning wordt door de motor beloond.
Ten koste van de accu. Dat wel.
Ik moet toch wel een beetje grinniken om de naam Kathmandu voor een e-bike.
groverr schreef:
za 26 okt, 2019 22:59
Ik moet toch wel een beetje grinniken om de naam Kathmandu voor een e-bike.

Want?

Waarschijnlijk een type dat structureel tegen e-bikes is of zich er niet in verdiept heeft?

Ik ben tegen de 60 nu. Nooit gefietst. Nu kan ik mooie meerdaagse tochten maken zonder de ambulance te bellen..
rob300 schreef:
do 30 jan, 2020 20:59
groverr schreef:
za 26 okt, 2019 22:59
Ik moet toch wel een beetje grinniken om de naam Kathmandu voor een e-bike.

Want?

Waarschijnlijk een type dat structureel tegen e-bikes is of zich er niet in verdiept heeft?

Ik ben tegen de 60 nu. Nooit gefietst. Nu kan ik mooie meerdaagse tochten maken zonder de ambulance te bellen..
Ik heb niets tegen e-bikes en al zeker "structureel" niet.
Maar Kathmandu is inderdaad een grappige naam voor een e-bike. Een beetje alsof je het bescheiden autootje van mijn vrouw de "Renault F1 Mega Le Mans" zou noemen.
Er is de Chevrolet Matiz. :lol:
Afbeelding
derdekeer schreef:
do 30 jan, 2020 21:35
rob300 schreef:
do 30 jan, 2020 20:59
groverr schreef:
za 26 okt, 2019 22:59
Ik moet toch wel een beetje grinniken om de naam Kathmandu voor een e-bike.

Want?

Waarschijnlijk een type dat structureel tegen e-bikes is of zich er niet in verdiept heeft?

Ik ben tegen de 60 nu. Nooit gefietst. Nu kan ik mooie meerdaagse tochten maken zonder de ambulance te bellen..
Ik heb niets tegen e-bikes en al zeker "structureel" niet.
Maar Kathmandu is inderdaad een grappige naam voor een e-bike. Een beetje alsof je het bescheiden autootje van mijn vrouw de "Renault F1 Mega Le Mans" zou noemen.
Wel heren nitwits..: ook de fiets zonder motoryje heet Kathmandu
Leon schreef:
do 30 jan, 2020 22:03
Er is de Chevrolet Matiz. :lol:
Afbeelding
Je bent zo grappig Leon. Geweldig gevonden. 💩
rob300 schreef:
vr 31 jan, 2020 21:36

Wel heren nitwits..: ook de fiets zonder motortje heet Kathmandu
Neem het niet persoonlijk.
Fabrikanten moeten namen zoeken voor hun producten, en soms is het resultaat grappig voor sommige mensen.
Dat verandert niets aan het fietsplezier van de gebruikers.
Hoop ik.
derdekeer schreef:
za 01 feb, 2020 00:11
rob300 schreef:
vr 31 jan, 2020 21:36

Wel heren nitwits..: ook de fiets zonder motortje heet Kathmandu
Neem het niet persoonlijk.
Fabrikanten moeten namen zoeken voor hun producten, en soms is het resultaat grappig voor sommige mensen.
Dat verandert niets aan het fietsplezier van de gebruikers.
Hoop ik.

Denk voordat u tikt.. :wink:
Precies: nitwits was wat onvriendelijk. Als je nog niet eens 60 bent en dan al bang voor de ambulance heb je wel een probleem. Ik hoop dat dat niet echt zo is. Ik ben net 67 geworden en hoop nog vele jaren op eigen kracht en werkend aan mijn conditie zelf te fietsen.
Wie kan goed rekenen.
Ik heb vandaag 85 km afgelegd en volgens TomTom 3420 kcal verbruikt, 3 uur 25 minuten zuivere fietstijd.
De accu moest nadien even bijkomen en heeft 400W geladen.
Hoeveel is er dan van mezelf en hoeveel van de accu in dit ritje gestopt?

PS
Ik heb de elektrische fiets sinds een half jaar en ben er dolblij mee.
Zonder de elektrische fiets zou ik me wel 2 keer bedenken in de wintermaanden om op de fiets te stappen en nu trap ik er lustig op los.
Poppink schreef:
za 01 feb, 2020 22:00
Hoeveel is er dan van mezelf en hoeveel van de accu in dit ritje gestopt?
Als je het sommetje doet tamelijk precies de helft: 50,1%. Maar in het geheel zitten waarschijnlijk wel erg veel vrij grof geschatte variabelen.

Het sommetje:

400 Wh is 1.440.000 J

3420 kcal is 3420 x 4,2 is 14.364.000 J
Met een spierendement van 20% kom je dan op 2.872.800 J aan je fiets afgeleverd.

De helft daarvan komt uit de accu.


Maar dan vergeet is een rijtje verliesposten in het electrische systeem, die 20% is ook maar een cijfer uit een boek en ik vraag me af of tomtom weet wat voor fiets je hebt, of je rechtop zit, hoe ruim je jas was ivm de aerodynamica, of je snelle of stroeve banden hebt, of je tassen op je fiets had etc. etc.

Maar een eerste ruwe schatting dat een e-bike meestal als een spierkrachtverdubbelaar gebruikt wordt, is denk ik helemaal niet zo gek.
Leon schreef:
za 01 feb, 2020 22:21
Poppink schreef:
za 01 feb, 2020 22:00
Wie kan goed rekenen.
Ik heb vandaag 85 km afgelegd en volgens TomTom 3420 kcal verbruikt, 3 uur 25 minuten zuivere fietstijd.
De accu moest nadien even bijkomen en heeft 400W geladen.
Hoeveel is er dan van mezelf en hoeveel van de accu in dit ritje gestopt?
Als je het sommetje doet tamelijk precies de helft: 50,1%. Maar in het geheel zitten waarschijnlijk wel erg veel vrij grof geschatte variabelen.
Maar een eerste ruwe schatting dat een e-bike meestal als een spierkrachtverdubbelaar gebruikt wordt, is denk ik helemaal niet zo gek.
Met de traditionele (ODAVES) benadering kom ik tot een gelijksoortige uitspraak.

Grofweg heeft de accu 100 W/uur geleverd (er ging weer 400 in, maar je moet met wat verlies rekenen).
Een niet al te fanatieke fietser levert 100 W/uur ... en overdreven fanatiek was het niet met een gemiddelde van 25 km/u.

Of te wel: zoals Leon al impliciet noemt:
Met een erg snelle fiets+kleding heb je waarschijnlijk minder spier-aandeel ... met een beetje meer "trim-fiets" (dwz eentje waar je harder op moet werken) en met minder stroomlijn hebben je spieren wellicht wat harder moeten werken.

PS ODAVES = Op De Achterkant Van Een Sigarendoos
Toch vreemd dat E-bikers een snelheid van 25 km/u niet overdreven fanatiek vinden. Ik denk dat 16-18 km/u meer normaler is.
Verschillende familieleden die ik volg op Stava rijden op hun racefietsen tussen de 21 km/u en 26 km/u. En deze mensen zijn fanatieke fietsers; de langzamere is midden zestig en de snellere is in de dertig.
Hoeveel is er dan van mezelf en hoeveel van de accu in dit ritje gestopt?
Op grond van de huidige gegevens is daar 0,0 zinnigs over te zeggen.

Poppink schreef:
za 01 feb, 2020 22:00
Ik heb vandaag 85 km afgelegd en volgens TomTom 3420 kcal verbruikt, 3 uur 25 minuten zuivere fietstijd.
De calorieën van de TomTom moet je met een vrachtwagen zout nemen. Hoe zijn die bepaald? Op grond van alleen snelheid, tijd, afstand en hoogteverschil? Als je vooral bergop hebt gereden kun je aan de hand van overwonnen hoogteverschil en gewicht de geleverde Joules en daarmee verbruikte Calorieën redelijk schatten, op het vlakke is het bijna niet te doen.

En weet TomTom dat je met een ebike rijdt? If nee: dan zeggen de calorieën van TomTom sowieso niks.

Als TomTom ook je hartslag meet en op grond daarvan je calorieën schat heb je een zeeeeer ruwe schatting op basis van allerlei aannames en gemiddeldes.

De accu moest nadien even bijkomen en heeft 400W geladen.
400 Wattuur? Ook in dat geval weet je nog weinig. Wat is het rendement van het op- en ontladen van de accu, wat is het rendement van de motor?
Bridgestone SM schreef:
za 01 feb, 2020 23:15
Grofweg heeft de accu 100 W/uur geleverd (er ging weer 400 in, maar je moet met wat verlies rekenen).
Een niet al te fanatieke fietser levert 100 W/uur ... en overdreven fanatiek was het niet met een gemiddelde van 25 km/u.
Je kunt een aantal Watt (eenheid voor vermogen) leveren, een aantal Wattuur (een eenheid voor energie), of een aantal Wattuur per uur (wat dan weer een wat omslachtige eenheid voor vermogen is), maar je niet niet een aantal Watt per uur leveren ;)