Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maatwerk of confectie ebike ? - Forum Wereldfietser

maatwerk of confectie ebike ?

hallo,

ik zou graag een e-bike willen kopen. die zou in eerste instantie niet gebruikt worden als reisfiets. dat kan, maar die zou vooral gebruikt worden als vervanger voor de wagen in woon-werk verkeer.

ik heb voor elk onderdeel wel een voorkeur maar vraag me af of deze keuze gefundeerd is.

eigenschappen fiets:
1)speed pedelec : vlot 45km/h
2)bereik: heb berekend dat de fiets 300w moet kunnen ondersteunen en minstens 2h lang, zodat wanneer ik meetrap (150w) zeker 40km/h kan halen. dus in principe zou de batterij minstens 600 watt moeten zijn.
3)voorkeur gaat uit naar pinion - riem (of ketting in kettingkast) - motor in de naaf indien dat niet kan: middenmotor -riem (ketting in kettingkast) - versnelling in naaf (rohloff-afline-variabele drives)
4)fiets moet op duurzaamheid gericht zijn, het is de bedoeling dat er tussen de 10-15k per jaar mee gereden gaat worden en dit steeds bepakt (soms 10kg, soms 25kg). de fiets mag gerust 30kg wegen maakt me niets uit.
5)functionaliteit over estethiek: batterijen hoeven helemaal niet in het frame weggewerkt te worden.

VRAGEN
1)ik had gelezen op het forum dat die naafmotor een nadeel heeft omwille van het oververhitten bij bergop en kwetsbaarheid van de bedrading; het oververhitten bij bergop zou bij mij geen probleem mogen zijn, aangezien ik vaak vlak ga rijden en wanneer ik toch bergop (lees ardennen) zou gaan, ik niet meer dan 100watt in het systeem zou pompen.... blijkt dat teveel, dan zou ik zonder assistentie omhoog rijden.
het onderhoud van een naafmotor is quasi onbestaande terwijl een bosch motor om de 15k toch serieus onderhoud nodig heeft. ook krijgt de volledige drivetrain het vermogen van motor en fietser over zich heen...

2)stel dat ik een boschmotor kies, dan wil ik graag een naafversnelling. een rohloff kan, maar een nexus premium zou blijkbaar ook het grote vermogen aankunnen. de variabele versnellingen zoals NuVinci zouden een optie kunnen zijn, maar heb veel nachtmerrie verhalen gelezen over slecht schakelen, slippen en de grote torque niet aan te kunnen. iemand die hier zijn licht kan laten op schijnen. het is niet dat ik voor het grootste schakelbereik ga. alles wat werkbaar is tussen 5-45km/h is goed. (is natuurlijk wel al heel wat)

3)persoonlijk vind ik speed pedelecs vaak duur, echt duur; de fietsen waar ik naar kijk kosten zoveel als m'n auto, terwijl er relatief weinig nieuw in die fietsen zit. een elektromotor bestaat al vele jaren, frequentiesturen ook... als je 4k-5k+ euro gaat uitgeven, dan vind ik het maar normaal dat je een fiets koopt die op maat of quasi op maat is en geen one-size-fits-all (zoals vele r&m topmodellen) en waarbij je keuze hebt over de motor of versnelling; hier op de site was er iemand die bij mitech een fiets heeft laten bouwen. als je naar de prijs kijkt is een maatframe niet duurder dan een confectie r&m bijvoorbeeld.

ik heb gezocht naar de "goedkopere pinon riem naafmotor" en kwam uit bij tout terrain. voor 4500 heb je dat, als er mensen zijn die er goedkopere weten, laat maar horen. afhankelijk van hoe laag confectie uitkomt sla ik mitech over...

je ziet vele vragen, maar vind het budget zo waanzinnig dat ik niet over 1 nacht ijs kan.... (en dan te weten dat mijn snel safarri 1500 euro kostte en gerust 50km/h zou kunnen met een kit van 1000 euro; : dus zeg maar 2500 euro. maar dat de belgische wetgeving dat verbonden heeft sinds dit jaar....). misschien moeten we toch maar eens crowdfunding opstarten om een betaalbare speed pedelec te bouwen en mobiliteit en milieu echt een kans te geven.

dank als je tot hier bent geraakt,
ook dank als dat niet is gelukt

mvg
fillemon
Tsja, je wilt een speedpedelec en vraagt om advies in het forum van wereldfietsers.....

Je eisen overziend zou ik gaan voor de https://www.r-m.de/en-gb/models/superch ... 064_040206

Alleen is die wat duurder dan jij wilt neerleggen. Dus waar gaan we compromissen sluiten?

Je begint met dat het een speed pedelec moet zijn. Waarom? Hoever moet je naar je werk? Als dat minder dan 25 km is en/of grotendeels door de bebouwde kom, laat dat dan even los. Scheelt ook in de accu die je nodig hebt.

Rohloff naven zijn fantastisch maar duur. De nexus 8 is een goedkoper alternatief maar met een wat minder efficiënte 4e versnelling. De nexus 7 zou ik vermijden.

Sommige naafmotoren kunnen bergaf remmen en je accu wat bijladen, bergop lopen ze inderdaad wat eerder warm dan een middenmotor maar ook die kan het daar moeilijk mee hebben.
Ik heb net de 13000 km gehaald met m'n Shimano midden motor. Geen enkele storing gehad die ik niet direct zelf kon oplossen. Neem aan dat Bosch net zo goed is.

Een bestaande fiets elektrisch maken kan, maar als je er 40 km/h mee wil is dat niet erg veilig. Het is niets voor niets dat er heel wat zaken verboden zijn ondertussen.

Ik zou nog even doorsparen en gaan voor de https://www.r-m.de/en-gb/models/superch ... 064_040206 of de 25 km/h versie ervan https://www.r-m.de/en-gb/models/superch ... 063_040206
Ik zou die vraag stellen op een forum voor electrische fietsen/fietsers :idea:
Grote kans dat je daar wijzer wordt dan hier.
In aanvulling op de vorige spreker: Shimano 8 versnellingen is er in verschillende smaken: Nexus, Nexus Premium en Alfine (van goedkoop naar duur). En als je dan toch bij Alfine bent zou je ook de 11 kunnen overwegen.

Ik heb trouwens geen idee hoe dit soort naven zich houden bij 40/45km per uur. Het zou zo maar kunnen dat ze daar niet echt voor ontworpen zijn.
dankjewel,
ik zal de vraag posten op een ebike forum.

even replien toch.
ik heb de 45km/h versie nodig, anders kan ik met een simpele kit zelf een ebike maken. ik rij hoofdzakkelijk of fietsautostrades en amper in bebouwde kom.

dank
fillemon schreef:
za 24 aug, 2019 21:07
dankjewel,
ik zal de vraag posten op een ebike forum.

even replien toch.
ik heb de 45km/h versie nodig, anders kan ik met een simpele kit zelf een ebike maken. ik rij hoofdzakkelijk of fietsautostrades en amper in bebouwde kom.

dank
Ik neem aan dat je bedoelt dat je een 45 km/h versie nodig hebt EN omdat je die niet zelf kunt bouwen wil je er eentje kopen.

De reden waarom je een 45 km/h versie wilt hebben is hopelijk gebaseerd op het gebruik dat je er voor hebt gepland.

Ik wil waarschuwen voor te hoge verwachtingen, zoals mijn scootervrienden me vertellen, je haalt nooit een gemiddelde van 45 km/h over lange afstanden, door alle kruispunten, stoplichten, bochten, mee en tegenliggers komt je meestal rond 32 km in een uur uit.

Buiten de bebouwde kom op ruime fietspaden wil ik ook wel eens sneller dan 25 km/h. En ga ik op eigen kracht ook wel regelmatig.
Ik overweeg wel eens een baddass chip te installeren zodat de ondersteuning ook boven de 25 km/h blijft meewerken. Mits gebruikt waar er ook echte de ruimte en het overzicht voor is, is dat niet onveilig en zou het me een paar minuten kunnen schelen op sommige ritten..... te weinig echter om het ook echt te doen.
Hans Keesom schreef:
zo 25 aug, 2019 15:28
Ik wil waarschuwen voor te hoge verwachtingen, zoals mijn scootervrienden me vertellen, je haalt nooit een gemiddelde van 45 km/h over lange afstanden,
En heel veel SP's halen niet eens de 45km/h. Dat beperkt ook de keuze.
Mijn SP rijdt met een kruissnelheid van 35-38 km per uur, en dan haal ik een gemiddelde van rond de 32. Op een traject van platteland, een stuk of 6 stoplichten, 10 km bebouwde kom, totaal 46 km.
Met een gewone e-bike haal ik dan een gemiddelde van 23. Dat vind ik een flink verschil: 1:26 over de rit tov 2:00.
Misschien eens contact nemen met de mensen van Pilot.
Ongeveer een half jaartje geleden vertelde ze me dat ze bezig waren met de ontwikkeling van hun Pilot e-bike.
Intussen zijn deze beschikbaar, zij maken (e)- bikes op maat.
Fedor schreef:
zo 25 aug, 2019 16:04
Hans Keesom schreef:
zo 25 aug, 2019 15:28
Ik wil waarschuwen voor te hoge verwachtingen, zoals mijn scootervrienden me vertellen, je haalt nooit een gemiddelde van 45 km/h over lange afstanden,
En heel veel SP's halen niet eens de 45km/h. Dat beperkt ook de keuze.
Inderdaad, die hebben dan hooguit 100 watt meer vermogen dan een 25 km/h e-bike en zijn vrijgesteld tot 45 km/h maar dat halen ze alleen als je plat voorover gaat liggen en je zelf flink mee fietst.
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 17:09
Mijn SP rijdt met een kruissnelheid van 35-38 km per uur, en dan haal ik een gemiddelde van rond de 32. Op een traject van platteland, een stuk of 6 stoplichten, 10 km bebouwde kom, totaal 46 km.
Met een gewone e-bike haal ik dan een gemiddelde van 23. Dat vind ik een flink verschil: 1:26 over de rit tov 2:00.
Klopt helemaal, maar het is dus niet 1:00 t.o.v. 2:00
Des te meer buiten de bebouwde kom des meer een SP zinvol kan zijn.
Hoe liggen jouw tijden als je het stuk platteland eruit zou laten? Is het verschil dan relatief niet veel kleiner?
Ik doe woon-werk verkeer met een e-velomobiel. Buiten de bebouwde kom - voornamelijk jaagpad - ligt de kruissnelheid rond 40 km/u. Een keer binnen de bebouwde kom zie ik het bewogen gemiddelde zo naar beneden duiken. Kruispunten en verkeerslichten zijn funest voor het gemiddelde. Omdat de route 2/3 quasi verkeersvrij jaagpad is, maakt het wel een heel verschil. Aan 25 km/u (pedelec) doe ik er een uur over, met de velomobiel (te vergelijken met een speed pedelec) is het 40 minuten.

M.a.w. ik ben het er helemaal mee eens: je doel bepaalt of een SP nuttig is.

En voor de topicstarter, om de puntjes op de i te zetten: capaciteit is niet watt, maar Wh. Watt is vermogen (voor de motor dus).
Zelfbouw is - zeker in België - uitgesloten: de fiets moet gehomologeerd worden. Voor zover ik weet, is niemand daar tot nog toe in geslaagd. Het zou ook een zeer dure operatie worden.
Naafmotor: Stromer, Klever...
Hans Keesom schreef:
di 27 aug, 2019 20:48
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 17:09
Mijn SP rijdt met een kruissnelheid van 35-38 km per uur, en dan haal ik een gemiddelde van rond de 32. Op een traject van platteland, een stuk of 6 stoplichten, 10 km bebouwde kom, totaal 46 km.
Met een gewone e-bike haal ik dan een gemiddelde van 23. Dat vind ik een flink verschil: 1:26 over de rit tov 2:00.
Klopt helemaal, maar het is dus niet 1:00 t.o.v. 2:00
Des te meer buiten de bebouwde kom des meer een SP zinvol kan zijn.
Hoe liggen jouw tijden als je het stuk platteland eruit zou laten? Is het verschil dan relatief niet veel kleiner?
Zeker. Een SP is binnen de stad niet veel sneller dan een gewone fiets of e-bike, merk ik. Ik kom de gewone fietsen bij elk volgens stopliht weer tegen. Heel af en toe ben ik net eerder en dan loop ik een toplicht voor, maar erg veel verschil maakt dat in de stad niet. In een ‘ gewoon’ dorp met 30 km zone ook niet, omdat het snelheidsverschil daar gewoon niet groot is.
CapoJan schreef:
wo 28 aug, 2019 13:32

Zelfbouw is - zeker in België - uitgesloten: de fiets moet gehomologeerd worden. Voor zover ik weet, is niemand daar tot nog toe in geslaagd. Het zou ook een zeer dure operatie worden.
Is het misschien via Nederland of Duitsland een optie? Als iets daar een kenteken heeft dan zou het binnen de EU gewoon geaccepteerd moeten worden bij import toch?
Jurr schreef:
wo 04 sep, 2019 17:07
CapoJan schreef:
wo 28 aug, 2019 13:32

Zelfbouw is - zeker in België - uitgesloten: de fiets moet gehomologeerd worden. Voor zover ik weet, is niemand daar tot nog toe in geslaagd. Het zou ook een zeer dure operatie worden.
Is het misschien via Nederland of Duitsland een optie? Als iets daar een kenteken heeft dan zou het binnen de EU gewoon geaccepteerd moeten worden bij import toch?
Is het in die landen makkelijk(er) om een zelfbouw speed pedelec op kenteken te zetten? Ik heb er geen idee van...
CapoJan schreef:
do 05 sep, 2019 08:52

Is het in die landen makkelijk(er) om een zelfbouw speed pedelec op kenteken te zetten? Ik heb er geen idee van...
Verkocht laatst m'n oude frame aan iemand die er zelf een speed pedelec van wilde maken. Verder helaas geen idee van.

Op het Tweakers forum is het vast al geprobeerd ;)