Bridgestone SM schreef:
vr 31 jan, 2020 21:53
rob300 schreef:
vr 31 jan, 2020 21:31
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 21:43
Als ketting, tandwielen, zadel(pen), stuur, banden zo rond de € 1.000 mag kosten dan wil ik misschien jouw fietsenmaker wel zijn.
Weet niet waar je €1000 vandaan haalt. Huidige fiets kostte €2500 . Met alle verbeteringen kom ik over €3000.
Waar ik die € 1000 vandaan haal:
"Hier hebben wij beiden dezelfde fiets. Althans 1 damesmodel en 1 herenmodel.
Uitermate tevreden over de fietsen. De een gekocht voor 2499 en de ander voor 1699."


En "een complete groep" vervangen is in de meeste gevallen een overdreven dure ingreep.

Overigens trapte ikzelf op mijn eerste Bridgestone ook in korte tijd een voorderailleur aan gort, en daarna ook nog eens tandjes van het pignon ... gewoon door onoordeelkundig misbruik (de Suntour derailleur was indertijd zelfs het toppunt van degelijkheid).
Gewoon dat vervangen wat echt stuk is, en repareren wat te repareren valt.
En banden ... dat zijn gewoon slijtage-delen. Als je een nieuwe auto koopt is het maar de vraag of je ook maar enige invloed hebt op welke banden eronder zitten (en dat is gewoonlijk een begrotelijker grapje mocht je andere willen).

O ja, en als er Schwalbe Marathon Tour Plus onder gezeten hadden - onplatbaar, en desondanks toch soms lek - dan kan ik me maar zo voorstellen dat er weer klachten waren over comfort en rolweerstand.   In sommige gevallen komt het neer op: "Het is ook nooit goed, of het deugt niet".

PS   Je kan je er natuurlijk op beroepen dat je een leek bent, maar dat maakt niet dat dat wat je gekocht hebt daardoor ineens ondeugdelijk wordt.
Als koper heb je een "onderzoeksplicht", je moet je dus - minstens een beetje - inlezen in de materie, de verkoper heeft ook een "informatieplicht" en hij/zij doet er goed aan om na te vragen wat iemand wil. Maar als de koper zonder verdere vragen zegt dat een fiets hem wel aanstaat dan is de koop snel gesloten. Er zijn maar weinig verkopers/merken die eerst vragen of de koper het echt wel zeker weet ... en daarna de koper ook nog met een maandenlange wachttijd op de proef stelt (ja het bestaat wel, die wachttijd, het komt soms ook voor bij auto's ... en bij die laatste is de "informatie" soms nog beroerder als bij fietsen).

Ik heb redelijk rond gekeken. Bugettair kwam ik uit op €2500.
Bij een e-bike kun je proberen alleen een ketting of een tandwieltje te vervangen maar ik moet je teleurstellen. Je bent de klos met een hele groep.
Banden had ik me niet in verdiept. Ging uit van goede Schwalbes , goed velglint etc. Band en waren bij lange na niet versleten. Wel vaak lek. Ook bij Schwalbe gaven ze advies voor bovengenoemde Marathons.
Verder denk ik niet dat je de essentie van het verhaal goed door hebt of leest.
Ben niet ontevreden over de fiets op zich. Maar met wat ik nu weet , je verwacht ook enig advies van de verkopende partij nav je wensen , zou ik wat langer door sparen of zoals ik zei: de fiets upgraden. Punt.