Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe ver met een volle accu. - Forum Wereldfietser

Hoe ver met een volle accu.

Ik fiets sinds enige maanden tot volle tevredenheid op een sparta R5TE LTD met 500 wk accu.
Daar ik een racefiets verleden,recreatief en wedstrijden dacht ik gezien de leeftijd 70 ga ik eens lui fietsen dus ik koop er een e bike bij :D
Wat mij tegen viel was dat de accu zo snel leeg was,maar ben er inmiddels achter dat ik moest leren op z’n fiets te fietsen.
Vandaag een ritje van 88 km met een gem van 22 km gereden en van de 5 streepjes er slecht 2 gebruik,op deze manier is 200 km met een volle accu mogelijk.
Ik denk dat dit netjes is zo.

Bijlagen

Heppie schreef:
do 30 mei, 2019 15:55
Ik fiets sinds enige maanden tot volle tevredenheid op een sparta R5TE LTD met 500 wk accu.
Daar ik een racefiets verleden,recreatief en wedstrijden dacht ik gezien de leeftijd 70 ga ik eens lui fietsen dus ik koop er een e bike bij :D
Wat mij tegen viel was dat de accu zo snel leeg was,maar ben er inmiddels achter dat ik moest leren op z’n fiets te fietsen.
Vandaag een ritje van 88 km met een gem van 22 km gereden en van de 5 streepjes er slecht 2 gebruik,op deze manier is 200 km met een volle accu mogelijk.
Ik denk dat dit netjes is zo.
Grofweg kan je de inhoud van je accu nemen, die 500Wh, die delen door 10 en het resultaat is het aantal kilometer dat een volle accu je verder zal brengen dan de afstand die op je Sparta zou komen op eigen kracht.
Als die 3 streepjes die je nog overhad overeenkomen met 300 Wh, zouden ze je dus op een dag 30 km verder kunnen brengen, dus van 88 naar 118 km. Als je rekent op 200 km kan het dus wel eens tegenvallen.
Hans Keesom schreef:
za 08 jun, 2019 17:21

Als die 3 streepjes die je nog overhad overeenkomen met 300 Wh, zouden ze je dus op een dag 30 km verder kunnen brengen, dus van 88 naar 118 km. Als je rekent op 200 km kan het dus wel eens tegenvallen.
Ik snap jouw redenering niet. Zijn accu is nog niet half leeg, dus als de display klopt zou hij toch nog zo'n zelfde tocht kunnen maken? Dan zit hij op 176 km. Helemaal niet verkeerd, lijkt me.
Wat sommige mensen met een e-bike vergeten is dat alle dingen die je op een gewone fiets doet om je eigen energie te sparen op een e-bike ook werken, maar dan deels voor de accu. Dus banden netjes oppompen, niet keihard tegen de wind willen, geen heel grote kleding dragen etc.
Leon schreef:
za 08 jun, 2019 17:55
Wat sommige mensen met een e-bike vergeten is dat alle dingen die je op een gewone fiets doet om je eigen energie te sparen op een e-bike ook werken, maar dan deels voor de accu. Dus banden netjes oppompen, niet keihard tegen de wind willen, geen heel grote kleding dragen etc.
wat te denken van niet heel erg rechtop zitten? :roll:
Capture.JPG
200km fietsen is natuurlijk best mogelijk, met dat gemiddelde (22) ben je dan wel dik 9 uur aan het fietsen, en dat doen de meesten hier niet. Of de accu het die 200km uithoudt is de vraag, hoe is het met jouw (accu) conditie nog gesteld als die accu 30 km van huis er de brui aangeeft? Je kan het proberen door heel saai rondjes van 5km te gaan rijden en kijken waar het schip strand.
Het is erg afhankelijk van hoe snel je rijdt en natuurlijk ook de wind. Mijn ervaring (met een neodrives z20 naafmotor en 600 nogwat batterij is een range vangemiddeld 130 kilometer in eco modus bij een snelheid van 25kmpu. De afstand is plus of min 15%, afhankelijk van het weer.
Wat erg veel verschil maakt is of ik in de stad rijd of niet. De stad, meestal de laatste twintig procent van de tocht, vreet stroom.
Mijn ervaringen vorige week:

5 dagen ervaringen met de Santos Travelmaster 2.6 en standaard Pendix:

Wij hebben de afgelopen 5 dagen een deel van het fietserspad gefietst. Gestart in Maastricht en gestopt in Dalen ( bij Emmen) Totaal hebben wij 457 km gefietst.

De pendixen hebben ons daarbij goed geholpen. Ik heb een 500Wh accu en mijn vrouw 2 maal een 300Wh accu. Op haar fiets past geen 500Wh.

Wij hebben beide uitsluitend in de Eco stand gefietst. Door de 5 dagen heen was mijn accu, 500Wh, na ongeveer 80 km echt leeg. Mijn vrouw gebruikt minder energie op haar fiets. Haar santos is kleiner, 15", en ze zit veel voorover op een ossenkopstuur. Dus waarschijnlijk minder luchtweerstand.

Op de fietsen volle achtertassen een rol met slaapzakken en een rol met de tent. In de tentrol waren ook de pendixladers, snoeren en een verlengsnoer opgeborgen
joopbos schreef:
zo 09 jun, 2019 16:26
Wij hebben beide uitsluitend in de Eco stand gefietst. Door de 5 dagen heen was mijn accu, 500Wh, na ongeveer 80 km echt leeg.
Flink verbruik dus. Typisch voor een Pendix?
Leon schreef:
za 08 jun, 2019 17:55
Hans Keesom schreef:
za 08 jun, 2019 17:21

Als die 3 streepjes die je nog overhad overeenkomen met 300 Wh, zouden ze je dus op een dag 30 km verder kunnen brengen, dus van 88 naar 118 km. Als je rekent op 200 km kan het dus wel eens tegenvallen.
Ik snap jouw redenering niet. Zijn accu is nog niet half leeg, dus als de display klopt zou hij toch nog zo'n zelfde tocht kunnen maken? Dan zit hij op 176 km. Helemaal niet verkeerd, lijkt me.
Wat sommige mensen met een e-bike vergeten is dat alle dingen die je op een gewone fiets doet om je eigen energie te sparen op een e-bike ook werken, maar dan deels voor de accu. Dus banden netjes oppompen, niet keihard tegen de wind willen, geen heel grote kleding dragen etc.
Laat het hem maar eens uitproberen, verspreid over twee dagen zal het misschien lukken, maar niet op een enkele dag, omdat hij dan dezelfde fysieke inspanning moet leveren. Zijn fysieke "accu" heeft ook een bepaalde capaciteit... en die heeft tijd nodig om weer op te laden.

Het hangt er dus vanaf of je het op een dag wilt rijden of er meerdere dagen voor neemt.

Ik kan elke dag 50 km op mijn e-bike rijden met de motor uit.
In een week tijd kan ik zo wel 400 km rijden op een 500 Wh accu, zonder tussentijds opladen. Tja, op die manier, geef me een maand en ik heb 1500 km gereden op een enkele accu...

Normaal gesproken kan ik elke avond opladen, zeker in Nederland.
Daardoor kan ik elke dag wel 100 km afleggen en dat zelfs een week volhouden, kom ik op 700 km

In een enkele fietsdag tijd houdt het echter voor mij bij 130-140 km echt op en moet ik de volgende dag rustig aan doen. Het is maar wat je plan is.
Fedor schreef:
zo 09 jun, 2019 16:43
joopbos schreef:
zo 09 jun, 2019 16:26
Wij hebben beide uitsluitend in de Eco stand gefietst. Door de 5 dagen heen was mijn accu, 500Wh, na ongeveer 80 km echt leeg.
Flink verbruik dus. Typisch voor een Pendix?
Ik heb sinds 2 maanden ook Pendix ondersteuning op mij Avaghon S28 en ben (ook) nog een beetje zoekende naar een optimum (maximale afstand versus minimale ondersteuning=accuverbruik).

De tips etc.van Pendix staan hier op de Pendix site
Wat mij met name triggerde omdat ik hiervoor niks over gelezen had, is dat de trittfrequenz (omwentelingen per minuut van je trapas) voor de Pendix ligt op 70-80 (minste energieverbruik). Ik trap al decennia lang, eerst derailleur en daarna Rohloff op 65/minuut. Daar voel(de) ik mij het prettigst bij. Voor de Pendix en minimaal energieverbruik zou dat dus hoger moeten liggen. Ben aan het proberen :lol:

wat ik in ieder geval begrepen heb van bike4travel

Code: Selecteer alles

In het derde kwartaal staat er een app update gepland, waarbij je zelf de hoeveelheid ondersteuning kunt instellen. Nu geeft de eco stand bijvoorbeeld 20% ondersteuning, straks kun je dit terugschroeven naar bijvoorbeeld 15%. Hiermee neemt je actieradius dus toe. Dit is wat Santos dus nu al heeft gedaan, maar dat kan dus straks iedere gebruiker zelf doen. Ook schijn je profielen te kunnen maken voor bijvoorbeeld woon-werk of vakantie en binnen die profielen kun je de ondersteuning instellen. 
Die instellingen zul je waarschjijnlijk via de app Pendix Pro moeten/kunnen doen....
_Peter_ schreef:
za 08 jun, 2019 19:24
200km fietsen is natuurlijk best mogelijk, met dat gemiddelde (22) ben je dan wel dik 9 uur aan het fietsen, en dat doen de meesten hier niet.
Niet in 1 dag maar over twee dagen kan het best wel..
wat ik in ieder geval begrepen heb van bike4travel

In het derde kwartaal staat er een app update gepland, waarbij je zelf de hoeveelheid ondersteuning kunt instellen. Nu geeft de eco stand bijvoorbeeld 20% ondersteuning, straks kun je dit terugschroeven naar bijvoorbeeld 15%. Hiermee neemt je actieradius dus toe. Dit is wat Santos dus nu al heeft gedaan, maar dat kan dus straks iedere gebruiker zelf doen. Ook schijn je profielen te kunnen maken voor bijvoorbeeld woon-werk of vakantie en binnen die profielen kun je de ondersteuning instellen.
Die instellingen zul je waarschjijnlijk via de app Pendix Pro moeten/kunnen doen....
Pendix standaard heeft nu 3 ondersteuningstanden, Eco, Smart en Sport. 70, 150 en 200% ondersteuning.
Veel E-bikes hebben 5 standen. De laagste begint dan bij 30%. Daarom is het ook zo moeilijk om de diverse standen te vergelijken. Pendix komt inderdaad in september met de mogelikheid om de ondersteuninggraad te verlagen. Door middel van de App kan je dan de firmware wijzigen.
Ook door verschillende omstandigheden is vergelijken erg moeilijk. Mijn 5 daagse tocht over het fietserspad ging over een deel asfalt, een deel bospad en een deel gravel. In Limburg flink wat heuvels. 2 volle achtertassen en een rolzak met tent en 2 pendix-laders wegen ongeveer 22 kg.

Als je tijdens het fietsen de App gebruikt laat deze naast de trapfrequentie een omhoogwijzende pijl zien als je onder de 70RPM trapt.
Jeetje wat een reacties op mijn conclusie.
Laat ik beginnen met te vertellen dat ik niet verplan ben om een ritje van 200 kilometer te maken.
Als ik dat wil dan pak ik wel een van mijn racefietsen wat daar haal ik veel hogere gem snelheden mee.
Ik stap geregeld met de racefiets op de trein naar Maastricht om terug te fietsen naar Amsterdam,of anders om net hoe de wind staat.
Nee mijn e bike gebruik ik om zonder natte rug ontspannen in een korte broek en sandalen een ritje langs wat terrasjes te maken.
Heppie, fantastisch. Je vertelt precies wat mijn vrouw en ik ook vinden ; gewoon fietsen is "echt" fietsen en E -bike rijden is een beetje surrugaat fietsen. Of zoals iemand anders al zei, noodzakelijk kwaad voor sommigen ( helaas ook voor mij). Maar voor de meesten gewoon ontspanning, gemakkelijk fietsen van terras naar terras.
Heppie schreef:
di 11 jun, 2019 22:42
Jeetje wat een reacties op mijn conclusie.
Laat ik beginnen met te vertellen dat ik niet verplan ben om een ritje van 200 kilometer te maken.
Als ik dat wil dan pak ik wel een van mijn racefietsen wat daar haal ik veel hogere gem snelheden mee.
Ik stap geregeld met de racefiets op de trein naar Maastricht om terug te fietsen naar Amsterdam,of anders om net hoe de wind staat.
Nee mijn e bike gebruik ik om zonder natte rug ontspannen in een korte broek en sandalen een ritje langs wat terrasjes te maken.
Hallo Heppie,

Op de momenten dat je een keer niet wilt zweten maar toch wilt fietsen is een e-bike inderdaad een uitkomst.
Op de terugweg van die terrasjes kan je altijd nog de ondersteuning omlaag/uit doen en je even in het zweet werken om de consumpties te compenseren. Volgens mij een goede training ;-)

Geniet van het fietsen, hoe je dat dan ook doet!
Aansluitend nog even mijn ervaringen van vorige week, gefietst over de Lahntal Radweg, van Erndtebrück naar Lahnstein, iets ten Zuiden van Koblenz en vandaar langs de Rijn naar Amsterdam. Ik reed op een Koga E-Worldtraveller Signature met, wat de electra betreft, een 500W accu en Bosch Performance CX motor.

Als je in de bergen een echt steile helling op moet en je kiest de hoogste of op één na hoogste ondersteuningsstand dan loopt de accu bizar snel leeg: een volle accu gaf op de top van zo'n berg (ongeveer 600m.) een resterend bereik van 25 km. aan. Natuurlijk moet je dan eerder kijken naar het percentage aan vermogen dat in de accu nog aanwezig is want je gaat ook weer naar beneden en dan loopt het bereik uiteraard weer op. Maar het is slechts om aan te geven dat het bereik van een e-bike altijd een slag in de lucht is, afhankelijk van meerdere factoren. Het maximale bereik uit de folder kun echter je vergeten en voor de echte bergen lijkt een e-bike met één accu me ook niet geschikt.

Langs de Rijn had ik iedere dag forse tegenwind. Op het vlakke rijd ik nooit boven de Eco-stand maar zelfs dan verdween het eerste blokje op m'n Intuvia-display al na 25 km. Waar ik verreweg het meeste plezier aan beleefd heb is m'n Bosch snellader van 6A, z'n geld dubbel en dwars waard: tussen de middag ging ik op m'n gemak ergens eten, nam accu en lader mee, nooit meegemaakt dat opladen in een restaurant een probleem was, na een uurtje was de accu dan weer (bijna) vol en kon je relaxed verder fietsen. Zo kwam ik moeiteloos uit op een gemiddelde van 135 km. per dag, wat ik anders met die tegenwind niet gehaald zou hebben. Als ik iemand iéts zou aanraden zou het zo'n Bosch 'fast charger' zijn.

Lange tochten maken door verafgelegen, dunbevolkte gebieden, met weinig eetgelegenheden of behulpzame mensen zou ik niet zo gauw meer maken met een e-bike met maar één accu (van 500W). Ik vraag me sowieso af of dat verstandig is want gewone fietspech kan over 't algemeen wel gerepareerd worden maar met een e-bike ben je wel kwetsbaarder. Iedereen zal daar echter weer anders in staan; voor mij is de e-bike een luxe ding voor de luxe wereld (of je moet zeker weten dat je er onder alle omstandigheden op kunt vertrouwen).
Af en toe krijg ik mailtjes van fietsers die (stukken van) de Kanaalroute met een e-bike hebben gereden, waarbij ze ook aangeven hoeveel kilometers ze met wat voor motor en accu hebben afgelegd. Met name langs de Engelse kust, waar een paar hellingen van 20% voorkomen, halen ze hogere dagafstanden dan ik daar volbepakt op eigen kracht zou bereiken. Zie hier.

Anders dan in Duitsland en Frankrijk (met name in de Alpen wemelt het van de elektrische mountain bikes; op weg naar de Col du Glandon werden we zelfs een paar keer ingehaald door elektrische racefietsen) lijken e-bikes in Engeland nog niet geliefd.

Enkele jaren terug meldde iemand:' Mijn vrouw heeft wegens vaatproblemen een elektrische fiets. Dankzij die hulpbron kunnen we nog steeds fietsend onze vakanties in Europa doorbrengen. We zijn al in veel landen geweest op de fiets: Belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Nederland niet te vergeten. Nog nergens hebben we zulke problemen gehad zoals in Engeland met het opladen van de accu. Ik heb in UK en USA gewerkt en spreek vloeiend Engels. Daardoor kon ik praten als brugman in de Engelse taal en is het met enige overtuiging en uitleg toch gelukt op tijd de accu op te laden. Deze onvriendelijkheid is me erg tegengevallen, zeker gezien mijn professionele ervaring in de UK. Overtreffende trap in onvriendelijkheid was The Castle Inn in West Lulworth. Bij de klim net na de Inn brak mijn ketting (!) We zijn afgezakt naar de Inn zodat mijn vrouw kon zitten terwijl ik de reparatie uitvoerde. Meteen gevraagd of de accu van haar opgeladen kon worden. Van de ober mocht dat wel maar toen we na 45 min de accu binnen wilde ophalen was deze verdwenen. Hij bleek verplaatst en uit het stopcontact gehaald door de eigenaar die niet wilde dat er zomaar gebruik gemaakt werd van zijn stroomvoorziening.'

Een paar weken terug schreef iemand: 'Op de website hadden we al gelezen over de ‘moeilijke’ Engelse houding t.a.v. het opladen van accu’s. Dit kunnen we zeker bevestigen! Reken op beleefde No’s, ‘It’s not allowed by law’, ‘I’ll have to check with the manager’, ‘Sorry, it’s a not approved device’. Grappig detail.. juist mensen van niet Engelse origine geven doorgaans een volmondig Yes, no problem!'
keesswart schreef:
do 11 jul, 2019 14:03
Anders dan in Duitsland en Frankrijk (met name in de Alpen wemelt het van de elektrische mountain bikes; op weg naar de Col du Glandon werden we zelfs een paar keer ingehaald door elektrische racefietsen) lijken e-bikes in Engeland nog niet geliefd.
Als fietser met of zonder e-bike ben je nou eenmaal een paria in het VK, tot in de rechtszaal. Dit staaltje jurisprudentie is maar een van de vele voorbeelden waarin fietsers in het Engelse verkeer het onderspit delven tegen automobilisten en zelfs voetgangers dus.
Swinden schreef:
wo 10 jul, 2019 22:18
..........

Lange tochten maken door verafgelegen, dunbevolkte gebieden, met weinig eetgelegenheden of behulpzame mensen zou ik niet zo gauw meer maken met een e-bike met maar één accu (van 500W). Ik vraag me sowieso af of dat verstandig is want gewone fietspech kan over 't algemeen wel gerepareerd worden maar met een e-bike ben je wel kwetsbaarder. Iedereen zal daar echter weer anders in staan; voor mij is de e-bike een luxe ding voor de luxe wereld (of je moet zeker weten dat je er onder alle omstandigheden op kunt vertrouwen).
In die gebieden zal het opladen het grootste probleem zijn lijkt me. Met twee accu's maak je dat probleem kleiner (bijna door de helft, maar niet helemaal doordat je meer gewicht meeneemt) maar kan je af en toe erg zuinig moeten doen met de wH's in je accu, zo zuinig dat het misschien niet opweegt tegen de 10 kilo extra gewicht die je meeneemt. Dan kan je dus inderdaad beter een gewone fiets nemen.

Of zonnepanelen meenemen ;-)

Vorige zomer heb ik de Suntrip gevolgd waarbij men op hoge snelheid van Lyon naar Beijing fietste op e-bikes met opladen alleen op solarpower.
De meest voorkomende problemen waren mechanisch van aard en door lokale mensen op te lossen. Een paar elektromotoren zijn wel kapot gegaan maar dat kwam vooral door oververhitting door/en slechte koeling of te intensief gebruik omdat bijvoorbeeld iemand 400 km op een dag probeerde af te leggen doordat de zonnepanelen zoveel stroom opleverde dat het niet meer in z'n accu's paste ;-) In de Gobi-woestijn steeds op het volle vermogen van de motor gaan rijden is vragen om problemen.
Het vervangen van de motor was steeds een weinig ingewikkeld verhaal, vooral een paar dagen wachten op het aankomen van de motor op de plek van stranding.

Zelf heb ik nu 11000 km op de klok en vooral de normale fietsproblemen gehad. Wat het E-gedeelte betreft alleen een paar keer dat ik zelf de accu niet goed in de houder had gedrukt of dat de magneet op de spaak door een fietsenmaker was verschoven, waardoor de snelheidsmeting in de war raakte. De elektronica zelf bleef prima werken.