Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga e-bike getest - Forum Wereldfietser

Koga e-bike getest

De outdoorguru heeft de Koga ebike getest, met elektrisch schakelen van Rohloff:

https://outdoorguru.com/bikes/trekking- ... ke-review/
Hij ziet er wel leuk uit (en dan bedoel ik natuurlijk de fiets).
De geteste verise kost 6000 euro, maar dan heb je alles erop en eraan. Dit is de SUV van de fietsen. Ook met 2 accu's leverbaar, waarbij de tweede accu in de bagage drager zit. Hoeveel dat kost weet ik niet.
Sjieke fiets!
Maar zoals met alle e-bikes ben je altijd afhankelijk van een stopcontact.
In de bewoonde wereld niet zo'n probleem, maar als je de wildernis en off the grid wilt... :roll:
Terra schreef:
wo 17 apr, 2019 18:49
Sjieke fiets!
Maar zoals met alle e-bikes ben je altijd afhankelijk van een stopcontact.
In de bewoonde wereld niet zo'n probleem, maar als je de wildernis en off the grid wilt... :roll:
Deze fiets is dan ook niet voor elke tocht gechikt. Toch zou ik er wel mee naar china durven fietsen. Met 2 accu's haal je zekers de 200 km en in de bergen afhankelijk van hoeveel klimmen en dalen per dag ook wel de 100 tot 150km.

Daarnaast, hoeveel mensen gaan nu echt op hun 3 weken zomervakantie de wildernis in en off the grid.
Fiets-avontuur schreef:
wo 17 apr, 2019 19:12
Daarnaast, hoeveel mensen gaan nu echt op hun 3 weken zomervakantie de wildernis in en off the grid.
De echte fietsavonturiers bedoel je? Ja, die zijn er.
Een tijdje geleden een keer gespot.......1000 Wh

Bijlagen

willem.m schreef:
wo 17 apr, 2019 19:22
Fiets-avontuur schreef:
wo 17 apr, 2019 19:12
Daarnaast, hoeveel mensen gaan nu echt op hun 3 weken zomervakantie de wildernis in en off the grid.
De echte fietsavonturiers bedoel je? Ja, die zijn er.
oh die zijn er zekers hoor. Maar wie de wildernis in gaat en"off the grid" koopt geen e-bike denk ik dan.
Minpunten: geen bel (OK, dom van Koga) en Brooks grips (en dat op een Signature, dat kan je dus geen minpunt noemen) Niets anders te melden naast de twee andere punten?

Mooie foto van een beugelslot icm 27,5" velgen. Dus ik blij kijken in de configurator… blijkt het (nog steeds) niet mogelijk te zijn :( Ziet er wel goed gemonteerd uit trouwens.

[edit] In het filmpje meldt hij wel dat het slot (nog) niet beschikbaar is. Ook zie je daarin duidelijk dat het spatbord dichter bij de band is geplaatst.
NVT
Meerprijs van de extra accu op de bagagdrager is 970 euro :(
jumbo schreef:
wo 17 apr, 2019 19:38
Meerprijs van de extra accu op de bagagdrager is 970 euro :(
Dat is inderdaad best prijzig afhankelijk, maar dat is helaas de prijs bij Bosch, anderen (shimano) doen dat goedkoper.

232 km range in eco mode komt me over als wat overschat, 71 km in Turbo mode ook, maar ja, het is allemaal afhankelijk van hoeveel je zelf trapt en hoe vaak je boven de ondersteuningsgrens van 25 km/h komt.

Mijn duimregel is dat elke 10 wH je een kilometer verder brengt dan de afstand die je zou kunnen afleggen op eigen kracht met de motor uit op dezelfde fiets. Dus ik zou uitgaan van 50 km verder dan zonder ondersteuning.
Zonder ondersteuning kom je natuurlijk wat minder ver door het extra gewicht dat je meeneemt. Vooral heuvelop merk je dat natuurlijk.

Gebruik je de ondersteuning dus heel weinig of moet je 3 a 400 km overbruggen van stopcontact naar stopkontakt dan kan je beter zonder motor en accu van huis gaan. Of toch de tweede accu nemen want met 1000 wH aan boord leg je die 3 a 400 km toch nog wel gemakkelijker af dan zonder.

Zou deze wel eens vergeleken willen hebben met de charger van R&M https://shop.qicq.nl/charger-touring.html?id=159625322

Ik geloof dat Gee zo eentje heeft.
Hans Keesom schreef:
wo 17 apr, 2019 20:54

232 km range in eco mode komt me over als wat overschat, 71 km in Turbo mode ook, maar ja, het is allemaal afhankelijk van hoeveel je zelf trapt en hoe vaak je boven de ondersteuningsgrens van 25 km/h komt.
Als ik de Active Line Plus motor kies, kom ik uit op 455km in plat terrein. In heuvel achtige terrein met 353 km in eco. met de sport mode wordt dit 158km. Lijkt me dus goede cijfers, maar weet niet precies hoe betrouwbaar dit is, maar je zou dus wel degelijk een paar dagen de wildernis door kunnen fietsen. Weet ook niet hoe sterk de Active line plus is, in verhouding to de CX line.
De Koga E-World Traveller is een mooie fiets maar helaas met maar 130 kg toelaatbaar gewicht. De Outdoor Guru noemt dat ook.
Ik heb Koga daar ook naar gevraagd want had een reken sommetje gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat de E_World Traveller eerder een dure boodschappen fiets is.
Een hele mooie weliswaar maar.......
Stel je bent 95 kg (in mijn geval en 1.92 cm) en de fiets weegt zo'n 25 kg dan zit je al op 120 kg.
Twee bidons gevuld met water 1 kg. Lege tassen, ongeveer 2 kg (voor en achter)
Dan zit je op 123 kg. Blijft er 7 kg. over voor al je spulletjes.
Zou je een extra batterij nemen dan blijft er hooguit 4 kg. over om die lege tassen te vullen........met al je wereldreis spulletjes......
Koga ging op deze rekensom niet in behalve dat de "gewone" World Traveller 140 kg mag hebben wat al beter is.
Andere e-bike merken gaan tot 150kg en dan zou het goed gaan. (en sommige ook niet trouwens)
Ik vind het onbegrijpelijk zoiets.......een mooie fiets construeren die je E-World Traveller noemt, veel nokjes voor b.v. extra bidonnetjes (maar niks in doen dan), het lijkt inderdaad op een wereld fiets...........maar met duidelijk gewicht beperkingen.
Een fiets voor lichte mensen of......gewoon een mooie en dure boodschappen fiets dus.........
Jacos schreef:
vr 26 jul, 2019 10:34
Een fiets voor lichte mensen of......
Volgens met Voedingscentrum is een gezond gewicht voor een man van 50 (?) van 1m92 in de range van 69 tot 91 kg. Daar zit jij dus net iets boven. "Lichte mensen" (te laag bmi) zitten in dit geval onder de 69 kg.

Een gemiddeld gezond gewicht voor iemand van 1m92 zou dan 80 kg zijn. Dat gewicht biedt voldoende speling voor het meenemen van spulletjes inclusief een extra accu.

N.B.
Ik wil hiermee niet oordelend zijn. Ik wil alleen maar aangeven dat Koga moeilijk de hele gewichtsrange kan 'bedienen' en toch iedereen tevreden houden. Het kan wél zo zijn dat ebikers gemiddeld een wat hoger bmi hebben, en dat Koga hier (al dan niet bewust) een stuk van de markt laat liggen. So be it.
Koga brengt jaarlijks "honderdduzend" verschillende fietsmodellen op de markt, dus dat niet kunnen lijkt me onzin.
Toen ik tussen de 25 en 45 was en veel fietste was ik nog 85 a 87 kg. Ben inmiddels 64.
80 kijkt me erg dun maar misschien ben jij een "wwwthe-mug"?

De grote maten zijn voor langere en dus vaak wat meer gewichtige mensen (in kg dan :-) en dan is het nog 130kg.

Ik wilde een nuchtere vaststelling maken met een rekensommetje, geen theoretisch bmi verhaal.

Wel even gegoogeld en volgens de "vernieuwde" bmi heb ik een gezond gewicht en volgens de "normale" heb ik iets overgewicht. Nou dan doen we van het rekensommetje 2 kg af......

En er zijn toch wereldfiets makers die aangeven dat hun producten tot 160kg gaan.
Deze is voor mensen max 85 kg denk ik zo.
Punt is eigenlijk dat het jammer is dat je een mooie fiets maakt met deze restricties en ik vind dat het best gezegd mag worden.
Tot mijn verbazing heb ik (1m89, 70kg) volgens de Voedingswijzer een gezond gewicht. Als kind uitgemaakt voor spillebeen, voldoe ik tegenwoordig blijkbaar aan een norm. Het kan verkeren...

Anyway, wat let je om navraag te doen bij Koga over de keuze voor deze configuratie? Dat levert denk ik betere informatie op dan meningen op dit forum. En mocht je iets te weten komen, deel het dan vooral. Thanks!
Heb ik gedaan: er was nog even verwarring over e-world traveller en de gewone maar in een eerste mail had ik al de e-world traveller genoemd als onderwerp van vraag.
Hier de reactie van Koga:

Beste Marjolein,

Dank voor je reactie, ik ben benieuwd naar de 2020 world traveller.
Echter zag ik dat de huidige fiets tot een gewicht van 130 kg belast mag worden.
Dat vind ik weinig.
Voorbeeld:
Fietser 1.92 kg (60cm frame volgens site) en 94 kg zwaar.
Fiets 25 kg
Lader ik denk zo 1.5kg, tassen (leeg) voor en achter zo’n 2kg, 2 bidons (wereld reis :-) 1 kg.
Dan heb je 94+ 25+4.5kg=123,5kg
Dan kan je nog 6,5kg mee nemen op de wereld reis…………een tweede batterij zou betekenen zo’n 3 kg meenemen als bagage…..
Dat snap ik niet zo voor een wereld fiets.
En een mooie!
Wat vinden jullie daar zelf van?

Hoor graag jullie mening.

Vriendelijke groet, Co Steenbergen

Beste meneer Steenbergen,

Hartelijk dank voor uw reactie en toelichting. In uw reactie noemt u 'de 2020 world traveller.', daarom ben ik uit gegaan van een niet elektrisch aangedreven fietsen. Het klopt, als het om een e-bike gaat dan communiceren we een maximaal toelaatbaar gewicht van 130 kg.

De terugkoppeling die u geeft daar heb ik begrip voor, maar de fietsen zijn getest met de maximale belasting zoals reeds met u gecommuniceerd. Wellicht dat in de toekomst met andere belastingen getest gaat worden. Voor nu geldt de data zoals in het instructieboekje.

Met vriendelijke groet,
Dete Haagsma - KOGA
Tja, zo word je ook niet veel wijzer :shock: