Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trans Am USA per e-bike - Forum Wereldfietser

Trans Am USA per e-bike

Al veel gelezen over de Trans Am, maar nog weinig ervaringen met de E-bike zo te zien.
Wie wel en wil het met me delen (ervaring, dagafstanden, oplaadpunten etc.)
Alvast dank! Betty
http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com
Hi Betty,

Ik ben net terug van 2 maanden USA, Washington DC naar Salt Lake City, UT op een Santos Travelmaster 3+ PX e-bike. Totaal 4.000km gereisd (solo). De bedoeling was San Francisco (6.000km) als eindbestemming, maar door een ongeluk/val ben ik niet zover gekomen.

Ik heb alles in de laagste ondersteuning gefietst (Eco, Santos instelling 50%). 2x 500Wh Pendix for Santos accu's mee. Afstand per accu ongeveer 2,5-3 uur fietsen. Afstand afhankelijk van wind en heuvels, 45-60km. Langste afstand op 1 accu was 100km, wind mee en licht aflopende weg. Onderweg opladen lukt niet vaak, te leeg en uitgestrekt landschap. Toch zijn er op de meest vreemde plekken werkende buiten-stopcontacten te vinden, zoals een gesloten tankstation, graan silo's, etc. Overnachten in de bewoonde wereld biedt altijd wel mogelijkheden om op te laden. Ik fietste gemiddeld 100km per dag. Dat was vaak noodzakelijk om in een volgend dorpje te komen en dus stroom te hebben. Een paar keer was het een langere dag (140km) en begon ik op vlakke stukken zonder ondersteuning (ik nog fit), om het einde met ondersteuning te kunnen halen (ik niet meer fit).

Op de top van de Monarch Pass (3.445m hoog, -5 Celcius, sneeuw, na 36km fietsen) in Colorado (Salida-Gunnison, 104km) was 1e accu nog 15% en de 2e accu 48%. Na een stuk dalen heb ik bij de lunch de 1e accu kunnen bijladen van 15% naar 60%. Aan het einde was 1e accu 20% en 2e accu 10%.

Pendix accu's zijn via Santos te huur in de USA.

Let op dat je oplader ook het voltage van de USA ondersteunt, vaak vermeld als '110-230V' op de oplader. Opladen per accu duurt 3 uur (van 0-100%).

Het is een fantastisch fiets-land met ook veel pickup-trucks die jou en je fiets graag een stukje meenemen.

Groet, Ronald
Het brein achter de bekende fietsreis-website Crazy Guy on a Bike, Neil Gunton, heeft in 2018 ook een website speciaal voor reizen met een e-bike geopend:
https://ebikes.topicwise.com/doc/?o=1mr&doctype=journal

Tot mijn verrassing is er nog geen journaal op verschenen van iemand die de TransAm gereden heeft op een e-bike. Uit mijn eigen herinneringen aan de route, denk ik dat je tot aan Wyoming weinig problemen zult hebben met het vinden van voldoende oplaadpunten. Maar daarna worden de afstanden veel groter.

Wat je zou kunnen doen is om het Forum van de website je vraag te stellen. Er zijn vast veel Amerikanen die overwegen om die tocht te maken en misschien al enkelen die hem gedaan hebben zonder er een journaal van bij te houden.
Dank Math en Spaik voor jullie uitgebreide info.
Ik ga hier zeker wat mee doen!
Groet Betty
Spaik schreef:
ma 24 jun, 2019 11:36
Ik heb alles in de laagste ondersteuning gefietst (Eco, Santos instelling 50%). 2x 500Wh Pendix for Santos accu's mee. Afstand per accu ongeveer 2,5-3 uur fietsen. Afstand afhankelijk van wind en heuvels, 45-60km. Langste afstand op 1 accu was 100km, wind mee en licht aflopende weg.
Mooie hoeveelheid info. De actieradius lijkt tegen te vallen vergeleken met een "normale" e-bike. Kan jij daar een vergelijking mee geven mocht je die ervaring hebben?
Fedor schreef:
ma 24 jun, 2019 23:04
Spaik schreef:
ma 24 jun, 2019 11:36
Ik heb alles in de laagste ondersteuning gefietst (Eco, Santos instelling 50%). 2x 500Wh Pendix for Santos accu's mee. Afstand per accu ongeveer 2,5-3 uur fietsen. Afstand afhankelijk van wind en heuvels, 45-60km. Langste afstand op 1 accu was 100km, wind mee en licht aflopende weg.
Mooie hoeveelheid info. De actieradius lijkt tegen te vallen vergeleken met een "normale" e-bike. Kan jij daar een vergelijking mee geven mocht je die ervaring hebben?
Daar was ik ook door verrast. Op mijn pedelec (Heinzmann, direct drive achterwielmotor en 500 Wh accu) doe ik gemiddeld 130 km met een lading op de laagste stand.
Fedor schreef:
ma 24 jun, 2019 23:04
Spaik schreef:
ma 24 jun, 2019 11:36
Ik heb alles in de laagste ondersteuning gefietst (Eco, Santos instelling 50%). 2x 500Wh Pendix for Santos accu's mee. Afstand per accu ongeveer 2,5-3 uur fietsen. Afstand afhankelijk van wind en heuvels, 45-60km. Langste afstand op 1 accu was 100km, wind mee en licht aflopende weg.
Mooie hoeveelheid info. De actieradius lijkt tegen te vallen vergeleken met een "normale" e-bike. Kan jij daar een vergelijking mee geven mocht je die ervaring hebben?
De vraag ging over de TransAm fietsen met een e-bike, dus met volledige bepakking en bijkomend landschap. Dat is iets anders dan met een kale fiets over de Hollandsche polderwegen rijden. Onderstaande punten tellen voor mij op in de beïnvloeding van de afstand per accu.
  • 1. Heuvels en tegenwind: veel heuvels en veel tegenwind gehad in West Virginia, Illinois, Missouri. Kansas is kaal en open, met tegenwind 50-60km met 1 accu, met wind mee makkelijk 100km.
  • 2. Luchtweerstand: 2 panniers voor, 2 achter, backroller, stuurtas en ik zit wat rechtop op de fiets.
  • 3. Gewicht: alles bij elkaar (kleding, kampeerspul, eten, water, etc) kom ik op ongeveer 35km bagage.
  • 4. Toerental: ik draai een wat lager toerental dan aangegeven door Pendix, mijn manier van fietsen.
  • 5. Conditie: Ik ben deze fietsvakantie onervaren en ongetraind ben begonnen, 59jr en redelijk fit.
  • 6. Laagste ondersteuning: die stond op 50% (versie 'Pendix for Santos'). Ik had die liever lager gehad om meer bereik te hebben, bijvoorbeeld op 30%. Dat zou later dit jaar moeten kunnen met Pendix
Mijn ervaring met een 'normale' e-bike was 2 jaar geleden met een Cannondale Mavaro, 500Wh accu, max 88km , laagste ondersteuning, Hilversum-Hoorn (vlak), weinig wind.

De capaciteit wordt uitgedrukt in Wh, dus in een tijdseenheid. Vandaar ook dat ik aangaf dat ik 2,5 tot 3 uur met 1 accu kon fietsen. Hoe hard ik per uur kon gaan onder de specifieke omstandigheden tijdens dat uur, bepaalde de afstand per accu.
Spaik schreef:
di 25 jun, 2019 10:09
...alles bij elkaar (kleding, kampeerspul, eten, water, etc) kom ik op ongeveer 35km bagage.
Als ik alles op de grond uitstal kom ik op ongeveer 17m bagage.
Spaik schreef:
di 25 jun, 2019 10:09
  • 2. Luchtweerstand: 2 panniers voor, 2 achter, backroller, stuurtas en ik zit wat rechtop op de fiets.
  • 3. Gewicht: alles bij elkaar (kleding, kampeerspul, eten, water, etc) kom ik op ongeveer 35km bagage.
Aha. Ik was wat verbaasd over de geringe actieradius, maar dit verduidelijkt veel. Niet meer dan twee achtertassen en een stuurtas en in totaal 15 kg bagage zal een veel gunstiger actieradius opleveren.
Spaik schreef:
ma 24 jun, 2019 11:36
Hi Betty,
.........

Let op dat je oplader ook het voltage van de USA ondersteunt, vaak vermeld als '110-230V' op de oplader. Opladen per accu duurt 3 uur (van 0-100%).

Het is een fantastisch fiets-land met ook veel pickup-trucks die jou en je fiets graag een stukje meenemen.

Groet, Ronald
Iets om vooraf te controleren is of bij een halvering van het voltage het laden ook half zo snel gaat....
Spaik schreef:
di 25 jun, 2019 10:09
Fedor schreef:
ma 24 jun, 2019 23:04
Spaik schreef:
ma 24 jun, 2019 11:36
Ik heb alles in de laagste ondersteuning gefietst (Eco, Santos instelling 50%). 2x 500Wh Pendix for Santos accu's mee. Afstand per accu ongeveer 2,5-3 uur fietsen. Afstand afhankelijk van wind en heuvels, 45-60km. Langste afstand op 1 accu was 100km, wind mee en licht aflopende weg.
Mooie hoeveelheid info. De actieradius lijkt tegen te vallen vergeleken met een "normale" e-bike. Kan jij daar een vergelijking mee geven mocht je die ervaring hebben?
De vraag ging over de TransAm fietsen met een e-bike, dus met volledige bepakking en bijkomend landschap. Dat is iets anders dan met een kale fiets over de Hollandsche polderwegen rijden. Onderstaande punten tellen voor mij op in de beïnvloeding van de afstand per accu.
  • 1. Heuvels en tegenwind: veel heuvels en veel tegenwind gehad in West Virginia, Illinois, Missouri. Kansas is kaal en open, met tegenwind 50-60km met 1 accu, met wind mee makkelijk 100km.
  • 2. Luchtweerstand: 2 panniers voor, 2 achter, backroller, stuurtas en ik zit wat rechtop op de fiets.
  • 3. Gewicht: alles bij elkaar (kleding, kampeerspul, eten, water, etc) kom ik op ongeveer 35km bagage.
  • 4. Toerental: ik draai een wat lager toerental dan aangegeven door Pendix, mijn manier van fietsen.
  • 5. Conditie: Ik ben deze fietsvakantie onervaren en ongetraind ben begonnen, 59jr en redelijk fit.
  • 6. Laagste ondersteuning: die stond op 50% (versie 'Pendix for Santos'). Ik had die liever lager gehad om meer bereik te hebben, bijvoorbeeld op 30%. Dat zou later dit jaar moeten kunnen met Pendix
Mijn ervaring met een 'normale' e-bike was 2 jaar geleden met een Cannondale Mavaro, 500Wh accu, max 88km , laagste ondersteuning, Hilversum-Hoorn (vlak), weinig wind.

De capaciteit wordt uitgedrukt in Wh, dus in een tijdseenheid. Vandaar ook dat ik aangaf dat ik 2,5 tot 3 uur met 1 accu kon fietsen. Hoe hard ik per uur kon gaan onder de specifieke omstandigheden tijdens dat uur, bepaalde de afstand per accu.
Ik blijf het toch zeggen : een e-bike HEEFT geen range, een e-bike voegt range en gewicht toe. Begin met hoever je op eigen kracht (dus motor van je e-bike uit) kan komen met een bovenstaande punt 1 t/m 6 in het achterhoofd.
Als je dat eenmaal weet, kan je voor elke 10(5-15) wH in de accu een kilometer toevoegen aan hoever je kan komen op een dag.

Op die manier kan je ook inschatten hoeveel accu-capaciteit je nodig hebt. Ik zou er van uitgaan dat je genoeg moet hebben om als je eens een nacht niet kan opladen, toch door te kunnen. 1000 wH is dan helemaal geen gekke capaciteit als je op volle snelheid wilt reizen.
Aan de andere kant, als je zelf genoeg conditie hebt en/of niet veel km op een dag wilt doen, kan je met veel minder toe.

Ik kan op een dag 50 tot 80 km op eigen kracht fietsen op mijn e-bike met normale bepakking en omstandigheden.
Moet ik verder of sneller, dan zal ik gebruik maken van de motor, direct vanaf de start, maar vooral op de zware stukken omhoog.
Ik heb totaal 910 wH aan accucapaciteit en kan zo 141 tot 171 km op een dag afleggen met een gemiddelde snelheid van 22 km. Zit ik wel 8 uur lang op de fiets. Ik overweeg soms een baddass chip zodat de snelheid wat hoger kan liggen maar vanwege de veiligheid doe ik dat vooralsnog maar niet.
Hans Keesom schreef:
za 29 jun, 2019 16:53
Spaik schreef:
ma 24 jun, 2019 11:36
Hi Betty,
.........

Let op dat je oplader ook het voltage van de USA ondersteunt, vaak vermeld als '110-230V' op de oplader. Opladen per accu duurt 3 uur (van 0-100%).

Het is een fantastisch fiets-land met ook veel pickup-trucks die jou en je fiets graag een stukje meenemen.

Groet, Ronald
Iets om vooraf te controleren is of bij een halvering van het voltage het laden ook half zo snel gaat....

Maakt niet uit Hans. Van 0 naar 100% is 3 uur, ongeacht 110V of 230V
Betty, is er van jouw kant nog nieuwe informatie over de TransAm per e-bike?
Of anderen met relevante info en/of ervaringen?

Ik hoor het graag, want ik ben van plan deze zomer de TA te gaan fietsen, oost naar west, met een Santos TL+/Neodrives achtermotor en 2 accu's.
Mijn grootste struikblok is vooralsnog hoe de accu's ter plekke te krijgen.
Ik denk dat ik daar een eigen draadje over ga openen.
Flix schreef:
ma 06 jan, 2020 23:12
Betty, is er van jouw kant nog nieuwe informatie over de TransAm per e-bike?
Of anderen met relevante info en/of ervaringen?

Ik hoor het graag, want ik ben van plan deze zomer de TA te gaan fietsen, oost naar west, met een Santos TL+/Neodrives achtermotor en 2 accu's.
Mijn grootste struikblok is vooralsnog hoe de accu's ter plekke te krijgen.
Ik denk dat ik daar een eigen draadje over ga openen.
Versturen via speciale service van pakketdienst. Ik had gekeken naar DHL en UPS. Kostte ongeveer 800 euro en had je zakelijk contract voor nodig. Alternatief is om de accu’s in de USA te kopen en op je start plek te laten afleveren.
De regelgeving betreffende 'dangerous goods', waar Li-ion accu's zeker ook onder vallen, is de laatste paar jaar continue aangescherpt. Door ICAO en IATA voor luchtvervoer, en door IMO voor zeevracht.
Daardoor zijn bedrijven als DHL en UPS blijkbaar nauwelijks meer geïnteresseerd om dit soort ladingen aan te nemen. Kan ik me wel voorstellen: het is een niche markt en levert veel gedoe en weinig geld op.
En wat vorig jaar nog kon, kan dit jaar misschien niet meer, blijkt ook uit andere draadjes.

Ik heb een offerte van een zee-vervoerder; de kosten aan de verzend- en inscheping-kant zijn al 650 euro, en dan komen er nog allerlei handling kosten aan de USA kant bij, en eventueel ook invoerrechten; eerder bleek al dat dat makkelijk op een bedrag van US$ 800 kan komen. En dan ben je nog niet zeker dat alles volgens plan verloopt.

Het gaat in mijn geval om een Neodrives systeem; deze hebben (nog) geen producten uit staan in de VS, dus ter plekke een bijbehorende accu kopen (of huren) is geen helaas optie.

Wat wel een goede oplossing zou zijn, denk ik, is een ander merk accu in de VS kopen, één die daar wel veel verkocht wordt, en deze aan de Neodrives koppelen. Alhoewel iedereen weer met een eigen systeem van verbinden, etc, lijkt te werken, zou het natuurlijk best moeten kunnen; een goede accu is een goede accu. Daar komt geen raketwetenschap aan te pas.

Ik heb deze vraag zojuist uitgezet bij Alber/Neodrives uitgezet. Hopen dat ze mee willen werken met het oplossen van dit probleem.

Ronald, hoe zijn jouw Pendix accu's weer in NL gekomen na het afbreken van jouw reis? Of heb je ze daar achter gelaten?
En daar is het antwoord van Alber/Neodrives al:
"Regarding your question, there is no other battery which can be used in combination with our system. The original battery is necessary. There is a special software in the battery which is necessary to connect the battery with the bike."

Dus helaas, iets in elkaar knutselen met lokale accu's is ook al geen optie.

Toch wel jammer dat standaardisatie in deze tak van sport blijkbaar niet één van de ontwerpeisen is.
Flix schreef:
di 07 jan, 2020 13:39
De regelgeving betreffende 'dangerous goods', waar Li-ion accu's zeker ook onder vallen, is de laatste paar jaar continue aangescherpt. Door ICAO en IATA voor luchtvervoer, en door IMO voor zeevracht.
Daardoor zijn bedrijven als DHL en UPS blijkbaar nauwelijks meer geïnteresseerd om dit soort ladingen aan te nemen. Kan ik me wel voorstellen: het is een niche markt en levert veel gedoe en weinig geld op.
En wat vorig jaar nog kon, kan dit jaar misschien niet meer, blijkt ook uit andere draadjes.

Ik heb een offerte van een zee-vervoerder; de kosten aan de verzend- en inscheping-kant zijn al 650 euro, en dan komen er nog allerlei handling kosten aan de USA kant bij, en eventueel ook invoerrechten; eerder bleek al dat dat makkelijk op een bedrag van US$ 800 kan komen. En dan ben je nog niet zeker dat alles volgens plan verloopt.

Het gaat in mijn geval om een Neodrives systeem; deze hebben (nog) geen producten uit staan in de VS, dus ter plekke een bijbehorende accu kopen (of huren) is geen helaas optie.

Wat wel een goede oplossing zou zijn, denk ik, is een ander merk accu in de VS kopen, één die daar wel veel verkocht wordt, en deze aan de Neodrives koppelen. Alhoewel iedereen weer met een eigen systeem van verbinden, etc, lijkt te werken, zou het natuurlijk best moeten kunnen; een goede accu is een goede accu. Daar komt geen raketwetenschap aan te pas.

Ik heb deze vraag zojuist uitgezet bij Alber/Neodrives uitgezet. Hopen dat ze mee willen werken met het oplossen van dit probleem.

Ronald, hoe zijn jouw Pendix accu's weer in NL gekomen na het afbreken van jouw reis? Of heb je ze daar achter gelaten?
De accu's zijn in de USA gebleven en zijn via Santos Nieuw-Vennep te huur. In de USA is het verzenden een stuk makkelijker/goedkoper omdat het over de grond kan (vrachtwagen/trein).

Ik was eerst van plan om met een Santos met GoSwiss Drive te gaan. Daarvoor was het mogelijk om een accu bij BMZ in de USA te kopen. Het is anders gelopen. Misschien kun je bij jouw Santos dealer (of Santos zelf?) vragen om advies/hulp?
Spaik schreef:
wo 08 jan, 2020 15:53
zie ook: viewtopic.php?f=59&t=34228
Wat is de link hiervan met dit onderwerp?
Ik had al contact opgenomen met BMZ, en wacht nog op antwoord. BMZ levert ook de accu's aan Alber/Neodrives.
Zij hebben in Virginia Beach, VA, een grote vestiging voor productie en opslag. Dus wie weet.