Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-fiets zonder accu mee in vliegtuig? - Forum Wereldfietser

e-fiets zonder accu mee in vliegtuig?

Wij gaan dit jaar fietsen in Australië en willen dus onze fietsen meenemen in het vliegtuig.
We hebben al met een fietsenmaker daar geregeld dat er accu's voor ons klaarliggen, dus die nemen we niet mee in het vliegtuig. Ik neem aan dat een elektrische fiets zonder accu wel gewoon mee kan in het vliegtuig - het verbod betreft de batterij. Heeft iemand daar ervaring mee?
Je zult hierover bij de betrokken maatschappij contact op moeten nemen. Zo stelt de KLM: "U kunt uw (vouw-) fiets of tandem (niet-elektrisch) van max. 23 kg meenemen......... "
Hoi Nadine,

wat voor accu gebruiken jullie? Ik weet dat Bosch accu's daar beneden verkrijgbaar zijn, maar van andere (bijvoorbeeld BMZ accu's) is dat lastig uit te vinden.
Eric Schuijt schreef:
za 12 jan, 2019 21:29
Hoi Nadine,

wat voor accu gebruiken jullie? Ik weet dat Bosch accu's daar beneden verkrijgbaar zijn, maar van andere (bijvoorbeeld BMZ accu's) is dat lastig uit te vinden.
Dag Eric,

We hebben Shimano accu's. Volgens de fietsenwinkel down under (perth) heeft hij deze begin volgende week. Dus dat lijkt goed te komen! Heb jij ervaring met e-fietsen-zonder-accu in het vliegtuig?
De relevante vragen:
1. Hoe zwaar zijn jullie fietsen?
2. Welke regels hanteert de maatschappij waarmee jullie vliegen?

Next: Do the math.
Houd je gewicht in de gaten. Ga met fiets zonder accu op een weegschaal staan en trek jouw eigen gewicht hier vanaf :D
Weeg de doos (al snel 2 tot 3 kg) en je weet het totaal gewicht. Ik denk dat je boven de 23 kilo zit.

Houd je
zadel,
pedalen,
controller (zeker doen!) en
bidons buiten de doos, dat scheelt.

Als hij dan nog te zwaar is, dan kun je je voorwiel en eventuele voordrager in jouw Turkentas bij jouw fietstassen stoppen. Zet dan wel een voorvorkbeschermer in deze voorvork.
Let er verder vooral op dat de houder van jouw controller en de remgrepen goed beschermd zijn, die zijn het meest kwetsbaar.

Van de paar klanten die zonder accu vlogen, heb ik niet gehoord dat hun kale e bike een probleem opleverde.

Neem verder de tips in acht die ik altijd geef op onze site; https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... fietsdoos/

Oh ja, ik meen dat John Telleman op de Fiets- en Wandelbeurs een cursus fiets inpakken in het vliegtuig geeft.

Afbeelding
Eric Schuijt schreef:
za 12 jan, 2019 22:36
Weeg de doos (al snel 2 tot 3 kg) en je weet het totaal gewicht. Ik denk dat je boven de 23 kilo zit.
Dat hoeft geen probleem te zijn, of het mag is afhankelijk van de bagagelimiet van de maatschappij voor een bepaald tarief en klasse. Dus om welke maatschappij gaat het en welke bagagelimiet staat er op het ticket bij hoeveel stuks bagage?
Wij fietsten 5000 km in Australie maar dan in het deel waar je alleen kunt wildkamperen; de Outback, en was er wel een camping dan was er 110 Volt......
Ik neem aan dat jullie zorgvuldig een route plannen via oplaadpunten.
Groeten van Pier.
Dank voor alle reacties!

De fiets weegt, met doos en zonder accu, zo'n 15 kilo en we mogen 30 kilo meenemen, dus dat zit wel goed.
We gaan er nu maar van uit, mede met de ervaringen van de paar klanten van Eric, dat het goed zit zo lang we de accu niet meenemen.

Oplaadpunten is inderdaad een aandachtspunt… Heb met de meeste roadhouses al contact gehad en opladen moet kunnen. Gezien de afstanden nemen we twee accu's per fiets mee. Bovendien is er met deze fietsen ook te fietsen als de accu toch leeg is (gezien het gewicht).

Off topic - we gaan de Outback Way fietsen, van Perth naar Townsville.
Nadine schreef:
ma 14 jan, 2019 09:52

Off topic - we gaan de Outback Way fietsen, van Perth naar Townsville.
WOw leuke plan. Hebben jullie ook een blog of zo waar men je reis kan volgen? Lijk me erg interessant door Australie te fietsen met een e-bike.
Nadine schreef:
ma 14 jan, 2019 09:52
Dank voor alle reacties!



Off topic - we gaan de Outback Way fietsen, van Perth naar Townsville.
En hebben jullie de reis gemaakt en hoe ging het. Klinkt als een mooi avontuur. Ben benieuwd hoe het met de vliegtuig en je e-bike ging .
Nadine schreef:
ma 14 jan, 2019 09:52
Dank voor alle reacties!

De fiets weegt, met doos en zonder accu, zo'n 15 kilo en we mogen 30 kilo meenemen, dus dat zit wel
Welke e-bike hebben jullie dan? Een normale trekkings fiets weegt al gauw 13 kilo of meer. Jullie hebben een ebike die minder dan 15 kilo weegt met het shimano systeem? Je zei dat je shimano acu's hebben dus ik neem aan ook het shimano motor hebt.

En is het nog gelukt de outback way te fietsen?