Additionally, paste this code immediately after the opening tag: motor + bijpassende versnellingen electrische Hase pino tandem? - Forum Wereldfietser

motor + bijpassende versnellingen electrische Hase pino tandem?

Dag,

Lang geleden! Ik mis het fietsreizen echt wel... Na enkele jaren eerder kano-reizen (ik heb namelijk ondertussen de ONAK vouwbare kano uitgevonden, en er een bedrijf rond opgestart) heb ik weer helemaal zin om mij in het wereldfietsen te storten.

Gezien mijn vriendin met haar zicht niet zo top is en samen fietsen moeilijk ging hebben we onze zinnen gezet op een Hase Pino tandem, maar dan wel met wat electriek om hen vlot te doen gaan (is tenslotte als auto-vervanger bedoelt). Ik ben al van zin om het voorste zitje helemaal opnieuw - en ergonomischer - te gaan uitvinden, en ook custom Dyneema composite / kevlar fietstassen te gaan maken, maar soit (later meer erover als interesse)...

Voor we onze fiets bestellen wil ik hier op dit forum enkele keuzes ontwarren:

1) motor
een achtermotor lijkt me aangewezen. Logisch, aangezien er dan minder torque op andere onderdelen terecht komt. Om bij lege batterij echter nog vlot te kunnen fietsen, lijken mij de bafang motors aangewezen. Ook lijkt een torque-sensor mij ideaal van gevoel.
https://www.bafang-e.com/en/drive-syste ... ystem.html

echter zijn de Bafang motors moeilijk te vinden, waar vind ik dat systeem, en/of wat zien jullie als alternatief?

-> als alternatief kreeg ik het volgende mee bij Crystalyte europe
Crystalyte Motor UFO HT-3525 Rear sensored in 26
velg zwart
1,00 326,45 326,45
GRIN CONTROLLER 24-48V 20A REGEN
CYCLE ANALYST DIRECT PLUG IN
Up and Down button for cycle Analyst V3
THUN TORQUE SENSOR BB 119MM
BATTERY BOX 36V17Ah
BEBAT VRIJSTELLING MILIEUTAX ART. 378
LADER LITHIUM 36VOLT 2AMP DC2.1 PLUG 1
Lijkt me zeker interessant, maar is wel geen geared motor. Betekend dit een groot verlies voor het rijden zonder batterij?

2) versnellingen
- voor het gemak in schakelen zou ik graag een 1x11 systeem willen. Met de motor lijkt mij een shimano XT 11-46T ook voldoende. Slijtage verdelen op verschillende tandwielen vooraan lijkt mij geen argument gezien ik in het verleden met Alfine en Rohloff me het heb afgeleerd hier deftig mee om te gaan, en ik wil een intuitief makkelijk systeem met zo weinig als kan tussen-onderhoud. Eigenlijk had ik liever richting nuvinci/middenmotor gegaan, maar dat is me afgeraden.

Tot slot heb je dan ook nog het eeuwige e-bike speedlimit probleem. Vraag is hoe ik ooit deze custom bike zal kunnen laten keuren, om er sneller als 30 mee te kunnen rijden. Maar goed, misschien is dit NL form daarvoor niet de beste plaats voor deze Belg :-D
Pinion met achterwielmotor geen optie? Of kan dat niet op een tandem (geen techneut).
Ga in het nieuwe jaar eens met Hans van Elan in Nijmegen praten (ze hebben nu vakantie), hij is dealer van onder meer Hase, ook met betrekking tot ondersteuning weet hij wel het een en ander, en anders naar 1 van de Belgische ligfietsdealers.
Fietslab in Kessel-Lo (bij Leuven) heeft hier veel ervaring mee. Een van hun klanten heeft met een (omgebouwde) electrische Pino de Sun Trip 2018 gewonnen.
Leuk plan. Als Pino rijder blijf ik graag op de hoogte hoe het uitpakt. Hoop dat je je ervaringen aan ons wilt doorgeven. Bij https://www.fietsunie.nl/ in Emmen is dit jaar ook een Pino voorzien van een motor
Hallo, over de Crystalyte motor kan ik je wel iets vertellen. Ik heb tot volledige tevredenheid ruim 34000 km gefietst met een Crystalyte motor HT 2425. Doordat de lagers versleten waren stond ik voor de keuze; revisie € 140,00, nieuwe HT 2425 motor € 290,00 of een nieuwe HT 3525 motor € 345,00. Ik had gekozen voor HT 3525 motor. Dit omdat hiervan de magneten aanzienlijk breder zijn. Namelijk 35 mm ten opzichten van 24 mm bij de HT 2425. Dit betekent veel meer trekkracht. Namelijk 90 Nm ten opzichten van 60 Nm bij de HT 2425. Deze 1/3 meer trekkracht is duidelijk merkbaar. Als je in de hoogste ondersteuning op vlak wegdek weg rijd wordt je een beetje gekatapulteerd. Zo snel trek je fiets op. Maar in de heuvels (Zuid-Limburg en Belgische Ardennen) komt deze motor echt pas tot zijn recht. Berg op (12%) kom ik met ongeveer 17 km per uur boven. Dit met een totaal gewicht van ongeveer 110 kg. Zeker voor een tandem zou ik voor de HT 3525 kiezen. Je hebt hier te maken met een behoorlijk totaal gewicht waar wat extra trekkracht geen overbodige luxe is lijkt mij. De motor hoor je ligt zoemen, wat ik persoonlijk niet hinderlijk vind. Wel is de diameter van deze motor behoorlijk groot, waardoor hij nogal prominent aanwezig is. Zeker als je hem in de voorwielmotor uitvoering hebt. Bij 28 inch wielen met vrij hoge banden (50-622) en 36 volt geeft deze motor tot 27,5 km ondersteuning. Bij 26 inch velgen zal deze ondersteuning iets eerder stoppen. Mocht je voor Crystalyte kiezen maar niet voor hun bagagedrageraccu heb je ook nog de mogelijkheid een 36 volt 20 Ah accu te kopen. Als jouw budget dit toe laat zou ik dit zeker overwegen. Hopelijk heb ik je wat verder kunnen helpen.

Succes met je zoektocht,
Roger
IMG_0179.JPG
Bafang motoren en alle onderdelen kan je eenvoudig bestellen via https://www.ebike-solutions.com/de/shop/motoren/

Ik heb zelf een Pino en daar veel sneller dan 27 mee rijden zou niet mijn ding zijn: ik zit niet in een houding die daartoe aanzet en hoewel het frame zeker niet slap is, voelt het nu ook niet als mijn favoriete fiets om noodstops mee te doen (al was het maar voor de flex in het stuur).

Koppelgestuurd is wat mij betreft de enige oplossing, die cadanssensors vind ik echt niks. Dus dan zit je met de standaard hase middenmotoren (waarom niet?) of zelf iets samenstellen voor het achterwiel. Als je houdt van elegant zou je ook naar pendix kunnen gaan, in dat geval moet je wel de ketting naar vanvoor via de rechterkant geleiden. (Kijk overigens ook eens naar de Circe Morpheus: door de iets andere opbouw kan die interessanter zijn voor sommige oplossingen - deze heeft beide kettingen bijvoorbeeld standaard langs rechts).
@Roger
Die Crystalyte is op vlak van Torq iets meer als de Bafang, maar wel direct drive, dat zou kunnen betekenen dat deze iets meer weerstand geeft als er moet gefietst worden met de motor uit is of de batterij leeg is. Klopt dit Roger? Voel je dan weerstand?

@EnriceV
dank voor die webshop tip! De pendix motor ziet er inderdaad ook interessant uit, maar denk niet voor de Hase. De extra torq van de motor die door de hele drivetrain moet lijkt mij niet zo ideaal op vlak van slijtage van de onderdelen.

Ik heb hier bij Casa de Cyclistas in Gent (topwinkel op wandelafstand van thuis, lekker handig) al eens de persoonlijke Hase met Crystalyte motor van de fietsenmaker gehuurd. Aan 35km/h nooit te weinig controle gehad, sneller bergaf ook niet. Maar goed, ik heb ook al heel wat ervaring met het sturen met zo'n vehicles, en voelde ook wel de stijfheid al wat parten spelen. Op een jaagpad, of mooi stuk rechtdoor zou ik echter wel eens naar 50 willen/durven pushen...
ottovelo schreef:
zo 23 dec, 2018 22:31
@EnriceV
dank voor die webshop tip! De pendix motor ziet er inderdaad ook interessant uit, maar denk niet voor de Hase. De extra torq van de motor die door de hele drivetrain moet lijkt mij niet zo ideaal op vlak van slijtage van de onderdelen.
ottovelo,

Bedenk dat het wel meevalt met die extra torque. Dwz zolang je geen extreme snelheden wegtrapt is de te verwerken torque nauwelijks groter als op een tandem waarop twee stevig getrainde fietsers zelf met het de pedalen wegtrappen zonder ondersteuning (aangenomen diezelfde snelheden).
Pas als je met ondersteuning dingen gaat doen waar geoefende fietsers moeite mee hebben en moet je nog eens
doorrekenen hoeveel meer torque dit nu werkelijk is.

Wel vraag ik me af hoe een torque-sensor gaat werken op een tandem. Op een tandem heb je twee trapassen en dus tweemaal een individuele trapkracht.

Groeten BSM
ottovelo schreef:
zo 23 dec, 2018 22:31
@Roger
Die Crystalyte is op vlak van Torq iets meer als de Bafang, maar wel direct drive, dat zou kunnen betekenen dat deze iets meer weerstand geeft als er moet gefietst worden met de motor uit is of de batterij leeg is. Klopt dit Roger? Voel je dan weerstand?

@EnriceV
dank voor die webshop tip! De pendix motor ziet er inderdaad ook interessant uit, maar denk niet voor de Hase. De extra torq van de motor die door de hele drivetrain moet lijkt mij niet zo ideaal op vlak van slijtage van de onderdelen.

Ik heb hier bij Casa de Cyclistas in Gent (topwinkel op wandelafstand van thuis, lekker handig) al eens de persoonlijke Hase met Crystalyte motor van de fietsenmaker gehuurd. Aan 35km/h nooit te weinig controle gehad, sneller bergaf ook niet. Maar goed, ik heb ook al heel wat ervaring met het sturen met zo'n vehicles, en voelde ook wel de stijfheid al wat parten spelen. Op een jaagpad, of mooi stuk rechtdoor zou ik echter wel eens naar 50 willen/durven pushen...

De motor geeft iets weerstand als je zonder ondersteuning fietst. Maar dat doe ik bijna nooit. Is het windstil, vlak, fiets ik in de laagste ondersteuning. Al is het alleen al maar om de weerstand en het meer gewicht van accu en motor te compenseren. Net dat klein beetje ondersteuning maakt het fietsen voor mij zoveel aantrekkelijker.

Je geeft aan dat je wel sneller als 30 km zou willen fietsen met een Hase Pino. Kan! Als je de Crystalyte HT 3525 motor van 48 volt voorziet, haalt hij ongeveer 36 km per uur bij 28 inch wielen. En 55 km per uur bij 72 volt. Maar ik vraag me af of je dat moet willen. Is dat niet erg hard voor z'n type fiets? Lijkt mij gevaarlijk en minder ontspannen fietsen.

Hase Pino is ook af fabriek als E-bike te krijgen zie ik op hun site. Is dit geen betere optie dan achteraf je fiets elektrificeren? Zeker omdat je de fietst nog moet aanschaffen. Bij een electrische Hase Pino af fabriek is toch alles net wat mooier afgewerkt (stroomkabels en dergelijke) dan dat je, je fiets achteraf elektrisch gaat maken en minder storings gevoelig dan bij een E-bike ombouwset. Bovendien valt de nieuwe fiets nog onder garantie als je er zelf een e-bike van gemaakt heb?

Groetjes, Roger
Dag Roger,

De motor op een andere plek als het achterwiel (als bij de standaard Pino steps) lijkt mij eigenlijk echt wel niks.

Doordat ik in mijn tienerjaren zeer veel heb gefietst, en ik blijkbaar niet zo'n optimale omwentelingen doe, heb ik al menig Bottom-bracket om zeep geholpen. Enige extra torq op deze BB lijkt mij echt niet gezond, zeker aangezien het hem wel degelijk om een tandem gaat, en mijn madamme ook stevig durft doortrappen.

Ook stopt de Pino steps sowieso met bekrachtiging vanaf de wettelijke 25 of 30 km/h, terwijl ik na keuring echt wel iets sneller als dat wil kunnen. Ook schrikt die middenmotor mij af op vlak van flexibiliteit, want dan kan je eigenlijk nooit meer iets anders kiezen als een andere step motor.

Enige reden om naar een middenmotor aan de BB te gaan leek mij nog even een Nuvinci of Rohlof naaf te zijn. Maar deze zijn een pakje duurder, en Nuvinci naven krijgen blijkbaar maar gemengde reviews.

De vraag is en blijft echter of het extra vermogen van de Crystalyte ten opzichte van de bafang zijn vrije doorrol opweegt. Ook - puur designer ding misschien - lijkt de Bafang computer iets mooier/moderner te zijn. Maar goed, het technische primeert hier denk ik.

De torq-sensor kan trouwens volgens Crystalyte mooi in het achterste trapas. De torq van de voorste fietser trekt uiteraard ook door dat as.

Groet!

Otto
ottovelo schreef:
ma 24 dec, 2018 10:30
Doordat ik in mijn tienerjaren zeer veel heb gefietst, en ik blijkbaar niet zo'n optimale omwentelingen doe, heb ik al menig Bottom-bracket om zeep geholpen. Enige extra torq op deze BB lijkt mij echt niet gezond, zeker aangezien het hem wel degelijk om een tandem gaat, en mijn madamme ook stevig durft doortrappen.

Goedemiddag Otto,

Ik denk dat je een vergissing maakt mbt de extra torque.
Een middenmotor zal je bottom-bracket niet maar zo slopen.
Dat jij ze weet/wist te slopen komt eerder door kortstondige torque-pieken.
Die middenmotor draait (net als iedere motor) gewoon zijn rondjes, bijna egaal, zonder pieken en dalen in het torque. Er is zelfs een goede kans dat jouw torque-pieken worden afgevlakt door het feit dan de pedalen toch al rond gaan, je kan dan gewoon niet "houthakken" op de pedalen.
Zulke hoge slopende torques zijn overiges ook slecht voor je knieën dus is het wellicht beter om te oefenen op soeplesse ... het is gewoon iets dat je kan leren, zelfs op hogere leeftijd (ik trapte vroeger de tandjes van de kleinere tandwielen af !!   dat heb ik ook afgeleerd.) .

Verder gelden ook voor de fiets de eenvoudige natuurwetten: het torque dat jullie (met z'n tweeen + motor) uiteindelijk op de overgang band-wegdek weten te ontwikkelen bepaalt (samen met helling en wind) de snelheid.

Zolang de e-ondersteuning geen bovenmenselijke snelheden mogelijk maakt, dus laten we zeggen: zolang je niet harder gaat op de vlakke weg als 50-60 km/u dan is het totaal aan torque gewoon het totaal dat daarbij past.

Het enige is dat je dus eerder je ketting verslijt, maar niet sneller als twee goed geoefende wielrenners die zonder ondersteuning op een tandem net zo hard rijden.

Wat betreft bottom-brackets: Er zijn twee scholen mbt de stand van de pedalen - die die gelijk op trappen en die die een kwart slag uit fase trappen (die laatste zie je maar zelden). Het uit fase trappen zou een winst geven mbt een mooier gelijkmatig rond gaan van het torque. Het trapt een tikje "raar", een beetje als een fiets met een ovalen kettingblad.

Groeten BSM
ottovelo schreef:
ma 24 dec, 2018 10:30
Dag Roger,

De motor op een andere plek als het achterwiel (als bij de standaard Pino steps) lijkt mij eigenlijk echt wel niks.

Doordat ik in mijn tienerjaren zeer veel heb gefietst, en ik blijkbaar niet zo'n optimale omwentelingen doe, heb ik al menig Bottom-bracket om zeep geholpen. Enige extra torq op deze BB lijkt mij echt niet gezond, zeker aangezien het hem wel degelijk om een tandem gaat, en mijn madamme ook stevig durft doortrappen.

Ook stopt de Pino steps sowieso met bekrachtiging vanaf de wettelijke 25 of 30 km/h, terwijl ik na keuring echt wel iets sneller als dat wil kunnen. Ook schrikt die middenmotor mij af op vlak van flexibiliteit, want dan kan je eigenlijk nooit meer iets anders kiezen als een andere step motor.

Enige reden om naar een middenmotor aan de BB te gaan leek mij nog even een Nuvinci of Rohlof naaf te zijn. Maar deze zijn een pakje duurder, en Nuvinci naven krijgen blijkbaar maar gemengde reviews.

De vraag is en blijft echter of het extra vermogen van de Crystalyte ten opzichte van de bafang zijn vrije doorrol opweegt. Ook - puur designer ding misschien - lijkt de Bafang computer iets mooier/moderner te zijn. Maar goed, het technische primeert hier denk ik.

De torq-sensor kan trouwens volgens Crystalyte mooi in het achterste trapas. De torq van de voorste fietser trekt uiteraard ook door dat as.

Groet!



Tja, of je een Crystalyte HT 3525 motor moet laten profileren voor zijn grotere trekkracht weet ik ook niet zo 123. Op een tandem trappen er immers al twee mee. Daarnaast speel natuurlijk ook het extra gewicht van de tweede persoon een belangrijke rol mee. Wel weet ik dat in de grote Europese steden en in de VS de fietstaxi's toeristen vaak met behulp van een Crystalyte HT3525 motor door het metropool loodsen. Meestal met 45 of 72 volt. Dus voor een Hase Pino moet deze motor zeker geschikt zijn.

Verder weet ik niet hoe een torq-sensor functioneert als er nog een tweede trapas is waar druk op wordt uitgeoefend. Ik heb geen ervaring met tandems. Op mijn fiets heb ik een pas-sensor (met magneten) gemonteerd. Is minder complex. Ondersteund prima zij wat minder vloeiend dan met een druk sensor. Misschien heeft hier iemand op het forum ervaring met een geëlektrificeerde tandem die aangestuurd word door een torq-sensor.

Het display op het stuur is inderdaad niet zo mooi als bijvoorbeeld bij de nieuwe Flyer. Persoonlijk zou ik liever 4 dan 5 ondersteunig standen zien. Bij 5 is het verschil te klein in ondersteuning en bij de 3 zoals bij de Pendix weer te groot.

Ben benieuwd naar je verdere zoektocht.
Groetjes, Roger.






Otto
Misschien is het een idee om het Nederlandse woord koppel te gebruiken waar jullie het woord torque gebruiken?
Wikipedia:
Een torque of torc is in de Keltische, Germaanse en Noordse cultuur een gesmeed sieraad (halsband of armband) uit edelmetaal, vaak gevlochten en gedraaid, en cirkelvormig omgebogen, waarbij de knoppen aan beide uiteinden elkaar bijna raken.

Verder moeten jullie echt beesten van kerels zijn als bracketlagers bezwijken onder jullie krachten. Het is mij nog nooit gelukt en ik wordt toch niet echt beschouwd als subtiel voor mijn fietsen. Maar met zo'n torque om de hals verwacht ik wel een stel Noormannen van 2,5 meter lang en 275 kilo. :D
Leon schreef:
ma 24 dec, 2018 15:28
Misschien is het een idee om het Nederlandse woord koppel te gebruiken waar jullie het woord torque gebruiken?
Wikipedia:
Een torque of torc is in de Keltische, Germaanse en Noordse cultuur een gesmeed sieraad (halsband of armband) uit edelmetaal, vaak gevlochten en gedraaid, en cirkelvormig omgebogen, waarbij de knoppen aan beide uiteinden elkaar bijna raken.

Verder moeten jullie echt beesten van kerels zijn als bracketlagers bezwijken onder jullie krachten. Het is mij nog nooit gelukt en ik wordt toch niet echt beschouwd als subtiel voor mijn fietsen. Maar met zo'n torque om de hals verwacht ik wel een stel Noormannen van 2,5 meter lang en 275 kilo. :D
Ik meen in dit onderwerp te lezen dat er maar een iemand is die zijn bracketlager in de gruzelementen trapt. Namelijk de gene die deze topic gestart heeft. Dus het is jullie moet jij zijn, kerels moet kerel zijn en Noormannen moet Noorman zijn :wink: . Misschien heeft deze Noorman het bracketlager van een Aldie actie fiets in stukken getrapt.

Overigens, ik woon vermoedelijk nog geen 25 km van jouw af. Dus zal jij net als ik regelmatig fietsen in het Limburgs Heuvelland, de Grensmaas, de Eifel, de Hoge Venen, Nationaal Park de Kempen, naar Liège vervolgens langs de Vesdre en de Ourte naar Vervier????? Dat is juist zo mooi, deze verscheidenheid aan plekken, culturen, talen en dialecten op z'n korte afstand. Het woord torque moet voor jou dan toch ook geen obstakel maar een verrijking zijn :roll:.

Groetjes, Roger
Ik vind het altijd fijn als ook anderen, die misschien iets minder geïnformeerd zijn, op dit forum kunnen volgen waarom het gaat. Dat is namelijk het doel van dit forum: elkaar informeren.

Ik ben één keer in Verviers geweest. Dat was genoeg.
Leon schreef:
ma 24 dec, 2018 17:04
Ik vind het altijd fijn als ook anderen, die misschien iets minder geïnformeerd zijn, op dit forum kunnen volgen waarom het gaat. Dat is namelijk het doel van dit forum: elkaar informeren.

Ik ben één keer in Verviers geweest. Dat was genoeg.

Daar heb je een punt. Het woord torque kan inderdaad vraagtekens oproepen bij mensen op dit forum. Anderzijds dit forum wordt voornamelijk bezocht door mensen die het leuk vinden landen te verkennen door er doorheen te fietsen. Soms kort bij, soms heel ver weg. Het lijkt mij dan ook dat het grote deel van de bezoekers van deze site niet van wap af raken bij het woord torque. Het meerendeel zal wel de capaciteit hebben te achterhalen wat hier bedoeld wordt, en zo weer een woord bijgeleerd uit "het land van friet".

Ik ben één keer in Verviers geweest. Dat was genoeg. Vertel?????? Ook al is dit misschien meer iets voor kletspraat. Vind het wel leuk :wink: .
Just Koen schreef:
zo 23 dec, 2018 16:17
Fietslab in Kessel-Lo (bij Leuven) heeft hier veel ervaring mee. Een van hun klanten heeft met een (omgebouwde) electrische Pino de Sun Trip 2018 gewonnen.
En die ging best hard. Wist niet dat het een pino was. Wel een erg veelzijdige fiets in de standaarduitvoering, te gebruiken als bakfiets maar dus ook als tandem.
Zou mooi zijn als de voorste pedalen ingeklapt konden worden om de fiets korter te maken.

Wel een dure fiets zeg.
Roger schreef:
ma 24 dec, 2018 17:25
Ik ben één keer in Verviers geweest. Dat was genoeg. Vertel??????
Was doordeweekste dag. Stad met 55000 inwoners. Aantal auto's gezien: zeker duizend. Aantal autovrije straten, inclusief het winkelcentrum: 0. Aantal straten waar weinig auto's geparkeerd waren: 0. Aantal mensen gezien die niet in een auto zaten: iets van één per straat, misschien 15 à 20 gedurende de wandeling van anderhalf uur. Aantal fietsers gezien: 0. Aantal geparkeerde fietsen, inclusief bij treinstation: 0. Aantal fietsenrekken: 0.
Leon schreef:
wo 26 dec, 2018 13:30
Roger schreef:
ma 24 dec, 2018 17:25
Ik ben één keer in Verviers geweest. Dat was genoeg. Vertel??????
Was doordeweekste dag. Stad met 55000 inwoners. Aantal auto's gezien: zeker duizend. Aantal autovrije straten, inclusief het winkelcentrum: 0. Aantal straten waar weinig auto's geparkeerd waren: 0. Aantal mensen gezien die niet in een auto zaten: iets van één per straat, misschien 15 à 20 gedurende de wandeling van anderhalf uur. Aantal fietsers gezien: 0. Aantal geparkeerde fietsen, inclusief bij treinstation: 0. Aantal fietsenrekken: 0.
Hallo Leon,
Ik begrijp dat jij Verviers zo ervaart. Zelf ervaar ik dit heel anders en vindt het wel leuk om mijn ervaring te delen op dit forum. Je hebt me getrickerd om hierover een topic te beginnen bij kletspraat.
Groetjes, Roger