Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eBike op standje 'nul' - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

eBike op standje 'nul'

ericplan schreef:
ma 10 dec, 2018 09:42
Hoe komen die e-fietsen op de plaats waar je wil fietsen? Geen ervaring met auto’s, maar past dat extra gewicht van een e-bike zomaar op zo’n fietsdrager van de auto?
 
Daar heb je nog een punt(je).
Als de max kogeldruk 50 kilo is dan moeten de fietsen al ruim onder de 25 kilo per stuk zitten om ook het gewicht van de fietsendrager toe te laten.

Zelfs al is de max kogeldruk hoger dan nog moet je even kijken of de fietsendrager de gewichten verdraagt.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 10:23
ericplan schreef:
ma 10 dec, 2018 09:42
Hoe komen die e-fietsen op de plaats waar je wil fietsen? Geen ervaring met auto’s, maar past dat extra gewicht van een e-bike zomaar op zo’n fietsdrager van de auto?
 
Daar heb je nog een punt(je).
Als de max kogeldruk 50 kilo is dan moeten de fietsen al ruim onder de 25 kilo per stuk zitten om ook het gewicht van de fietsendrager toe te laten.

Zelfs al is de max kogeldruk hoger dan nog moet je even kijken of de fietsendrager de gewichten verdraagt.

BSM
Ik ben regelmatig naar de Muritzsee in Oost Duitsland gereden met drie e-bikes op een 20 jarige Tacx fietsdrager. Accu's eraf en in de auto. Derde e-bike met tig riempje vast gemaakt aan de andere e-bikes. Mad hulpveren laten monteren zodat mijn auto niet te ver doorzakt. Voor vertrek mijn stalen drager even controleren op eventuele scheurtjes. Geen probleem.
Groetjes, Roger.

Bijlagen

Wij hebben geen auto en gaan altijd met de trein en/of veerboot.
ericplan schreef:
ma 10 dec, 2018 09:42
Hoe komen die e-fietsen op de plaats waar je wil fietsen? Geen ervaring met auto’s, maar past dat extra gewicht van een e-bike zomaar op zo’n fietsdrager van de auto?
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rac ... 2-_-938000
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 10:23
 
Daar heb je nog een punt(je).
Als de max kogeldruk 50 kilo is dan moeten de fietsen al ruim onder de 25 kilo per stuk zitten om ook het gewicht van de fietsendrager toe te laten.

Zelfs al is de max kogeldruk hoger dan nog moet je even kijken of de fietsendrager de gewichten verdraagt.

BSM
Elke trekhaak kan meer dan 50 kg aan. Aanbevolen wordt een kogeldruk van minimaal 50 kg aan te houden als je iets achter je auto wil hangen. Heeft te maken met de kans op slingeren van datgene wat er achter je auto hangt.
Het kan zijn dat er trekhaken zijn ontwikkeld die uitsluitend voor een fietsendrager zijn.
WimB schreef:
ma 10 dec, 2018 11:04
Het kan zijn dat er trekhaken zijn ontwikkeld die uitsluitend voor een fietsendrager zijn.
Even googlen en oeps ...
https://brink.eu/nl-be/trekhaken/type-t ... khaak-rmc/
Dank je wel.
De oorspronkelijke vraag is dus of er fietsen zijn / systemen zijn waarbij er geen extra weerstand ontstaat als de ondersteuning uit staat. Daar heb ik nog geen echte inhoudelijke reactie op gezien en daar ben ik persoonlijk ook wel nieuwschierig naar.
WimB schreef:
ma 10 dec, 2018 11:04
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 10:23

Daar heb je nog een punt(je).
Als de max kogeldruk 50 kilo is dan moeten de fietsen al ruim onder de 25 kilo per stuk zitten om ook het gewicht van de fietsendrager toe te laten.

Zelfs al is de max kogeldruk hoger dan nog moet je even kijken of de fietsendrager de gewichten verdraagt.
Elke trekhaak kan meer dan 50 kg aan. Aanbevolen wordt een kogeldruk van minimaal 50 kg aan te houden als je iets achter je auto wil hangen. Heeft te maken met de kans op slingeren van datgene wat er achter je auto hangt.
Het kan zijn dat er trekhaken zijn ontwikkeld die uitsluitend voor een fietsendrager zijn.
Ed kettingvet schreef:
ma 10 dec, 2018 12:04
WimB schreef:
ma 10 dec, 2018 11:04
Het kan zijn dat er trekhaken zijn ontwikkeld die uitsluitend voor een fietsendrager zijn.
Even googlen en oeps ...
https://brink.eu/nl-be/trekhaken/type-t ... khaak-rmc/
Precies ... meneer Brink (= meneer trekhaak) zegt zelf:

Let op totale gewicht
De fietsendrager trekhaak van Brink is zo ontwikkelt dat hij de maximale verticale asbelasting, kogeldruk genoemd, van uw auto aankan. Houd met name bij het transport van e-bikes rekening met de maximale kogeldruk van de fietsendrager trekhaak die onder de auto is gemonteerd. Het totaalgewicht van de fietsen plus drager mag de toegestane kogeldruk niet overschrijden. Deze kogeldruk staat meestal vermeld op het plaatje naast de stekkeraansluiting. Een te hoge kogeldruk door overgewicht zorgt voor een overmatige belasting van de autovering en de trekhaakbevestiging. Tevens heeft het een negatieve invloed op rijeigenschappen en de stuurbekrachtiging.


In de praktijk en waarschijnlijk is het ook technisch wel mogelijk meer te vervoeren, echter, in geval van een ongeval kan je ongemakkelijk gedoe krijgen. In Nederland doen verzekeraars wellicht niet direct lastig maar in bijv. Duitsland hecht men zeer aan getest en genormeerd .... en loop je het risico dat op grond van non-conformiteit de schuld bij de ander (en dat bij jij dan) wordt gelegd. Vergelijk de winterbanden-plicht: onder winterse omstandigheden krijg je hoogstens een bescheiden boete, ben je betrokken bij een ongeval en wintert het en heb je geen winterbanden dan wordt de schuld heel makkelijk verlegd naar die partij die niet aan de regels voldoet, zelfs al is de relatie tussen ongeval en regels zwak of afwezig.

Ik heb zelf wel beschikking over een auto, maar eentje zonder trekhaak, en het is een bewuste keuze om zonder een welvaartsknobbel door het leven te gaan. De fietsen in de trein meenemen maakt de reis wel zo avontuurlijk.
En in geval van ... passen de fietsen met wat aandacht en goede wil ook in de auto (en dan is ernaast nog steeds ruimte voor andere bagage).

BSM
WeekendTrapper schreef:
ma 10 dec, 2018 09:22
We gaan jullie zeker op de hoogte houden van het vervolg. Al gaat het best nog even duren voordat wij weten wat het vervolg nou precies wordt.

En ja, we denken inderdaad sterk aan een eBike, met nog wel enige (gezonde) twijfel. Niet in het minst vanwege de extra prijs die aan dat 'e'tje hangt. Maar dus ook het dilemma waar onze vraag over ging (fietsen met ondersteuning 'nul').

Het is niet bepaald een pakje boter dat je koopt. Ook wij moeten goed nadenken hoe we ons geld besteden, we zullen een keuze moeten maken. Als geld geen beperking was, dan staan er straks twee eBikes naast twee gewone tour- of trekking-fietsen in onze schuur. En toen werden we wakker, en bleek dat een droom.

Omdat we moeten kiezen, zal het of twee eBikes of twee gewone fietsen worden. Ons gevoel, redenerend vanuit onze situatie, is dat een eBike wel eens een goede keuze zou kunnen zijn. Dat is voor ons veel meer vanuit lol, plezier en recreatief gevoel dan vanuit een gezondheidsperspectief. We zijn gezond en proberen dat heus wel te blijven (door andere dingen dan fietsen).
Tja, je kan de beslisketen ook omkeren: Koop voor een nette prijs (je kan leuk besparen door een overjarig model te kopen - een model van dit jaar is immers volgend jaar ook overjarig - of zoek nette 2º handse da's nog interessanter) een paar goede gewone fietsen ... wel echt naar je zin geen compromis dingetjes kiezen. Fiets daarop die afstanden tot 70 km ... en kijk of je door de komende jaren niet zelfs 80 en 90 km haalt.
Bevalt het niet of gaan de jaren toch tellen (als ik naar me zelf kijk heb je nog minstens 10 jaar voor de boeg, als ik naar mijn wederhelft kijk heb je nog 20 jaar te gaan) kijk dan naar wat er dan te koop is.
De e-bike is nog volop in ontwikkeling, en wordt bijna met de dag beter (terwijl de gewone fiets nog maar nauwelijks verbeteringen kent), over een jaar of wat kan je voor je geld veel meer en mooier kopen.
En .... misschien nog wel het ergste/sterkste argument: Koop je nu een e-bike omdat je over een paar jaar daar aan toe bent .... dan zijn je accu's tegen de tijd dat je echt ondersteuning wilt moe en aan vervanging toe (en dat kan best prijzig uitpakken).

BSM
Zodra er mechaniek gaat meedraaien krijg je extra weerstand. Mij hebben ze wijsgemaakt dat je voor elke kilo meer aan gewicht 4 watt meer vermogen moet trappen.
Kijk ik op deze site kan ik wat simuleren weeg je 80 kg een fiets van 13 kg kost dat 24 Watt en met een fiets van 23 kg 26 Watt. Vul je gemiddelde snelheid op 20 min in, daar heb ik 9 gezet. 3x9 is 24 km. Trap cadans op 40. Hellingsgraad op 2. Alles om een idee te krijgen wat gewicht voor invloed heeft.
Het fijt dat het traploze versnellingssysteem op een electrischefiets bijzonder prettig is wijst in de richting dat iets zwaarder trappen door gewicht of weerstand van iets niet meer opvalt.
Op de elektrischefiets van mijn vrouw zat het achterwiel vast met moeren sleutelwijdte 18. Ook dan denk ik, het gewicht wordt bij het ontwerp van een electrischefiets niet serieus genomen.

Vermoed ook, als je van je gewone fiets overstapt naar een electrische het zwaarder fietsen in het begin heel erg zal meevallen. Doe het zelfde na een half jaar electric nog een keer. :wink:
Toch zou ik voor een gewone fiets kiezen en later een Pendix toevoegen. Volgens mij levert een Pendix geen extra weerstand op, is licht en zonder accu past deze gewoon op de fietsendrager. Geen problemen met de max van 50 kg.
Roger schreef:
ma 10 dec, 2018 10:45
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 10:23
ericplan schreef:
ma 10 dec, 2018 09:42
Hoe komen die e-fietsen op de plaats waar je wil fietsen? Geen ervaring met auto’s, maar past dat extra gewicht van een e-bike zomaar op zo’n fietsdrager van de auto?
 
Daar heb je nog een punt(je).
Als de max kogeldruk 50 kilo is dan moeten de fietsen al ruim onder de 25 kilo per stuk zitten om ook het gewicht van de fietsendrager toe te laten.

Zelfs al is de max kogeldruk hoger dan nog moet je even kijken of de fietsendrager de gewichten verdraagt.

BSM
Ik ben regelmatig naar de Muritzsee in Oost Duitsland gereden met drie e-bikes op een 20 jarige Tacx fietsdrager. Accu's eraf en in de auto. Derde e-bike met tig riempje vast gemaakt aan de andere e-bikes. Mad hulpveren laten monteren zodat mijn auto niet te ver doorzakt. Voor vertrek mijn stalen drager even controleren op eventuele scheurtjes. Geen probleem.
Groetjes, Roger.
Tja, ik vind het best veel: drie e-fietsen + fietsendrager helemaal achterop een Golf Plus.
Het totaal nuttige laadvermogen (dus max totaalgewicht - rijklaargewicht) zit net boven de 500 kilo.
In principe kan je wel binnen de grenzen blijven, maar bedenk dat de lading helemaal achterop veel sterker doordrukt. Hulpveren houden de auto recht(er), dat is iets, maar het weggedrag is meer dan alleen recht op de wielen staan, zeker als het niet alsmaar rechtuit gaat.

BSM
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 00:25
Roger schreef:
ma 10 dec, 2018 10:45
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 10:23

 
Daar heb je nog een punt(je).
Als de max kogeldruk 50 kilo is dan moeten de fietsen al ruim onder de 25 kilo per stuk zitten om ook het gewicht van de fietsendrager toe te laten.

Zelfs al is de max kogeldruk hoger dan nog moet je even kijken of de fietsendrager de gewichten verdraagt.

BSM
Ik ben regelmatig naar de Muritzsee in Oost Duitsland gereden met drie e-bikes op een 20 jarige Tacx fietsdrager. Accu's eraf en in de auto. Derde e-bike met tig riempje vast gemaakt aan de andere e-bikes. Mad hulpveren laten monteren zodat mijn auto niet te ver doorzakt. Voor vertrek mijn stalen drager even controleren op eventuele scheurtjes. Geen probleem.
Groetjes, Roger.
Tja, ik vind het best veel: drie e-fietsen + fietsendrager helemaal achterop een Golf Plus.
Het totaal nuttige laadvermogen (dus max totaalgewicht - rijklaargewicht) zit net boven de 500 kilo.
In principe kan je wel binnen de grenzen blijven, maar bedenk dat de lading helemaal achterop veel sterker doordrukt. Hulpveren houden de auto recht(er), dat is iets, maar het weggedrag is meer dan alleen recht op de wielen staan, zeker als het niet alsmaar rechtuit gaat.

BSM
Is inderdaad veel. Maar het kan net mijn inziens, drie e-bikes op de trekhaak.
Chaufferen met een beetje beleid. Stapvoets over verkeersdrempels en spoorwegovergangen. Onder de 130 op de snelweg blijven, inhaal manoeuvres niet hoekig maar ruim nemen. Maar mocht je de mogelijk hebben de fietsen in de auto te vervoeren zou dit zeker mijn voorkeur hebben. Toen ik vroeger als enige van het gezin mijn fiets meenam naar een of andere camping in het zuiden demonteerde ik de wielen en ging de hele reutemeteut de auto in. Dat rijd net wat plezieriger. En de kans op diefstal van je fietsen als je tijdens de reis een of andere stad bezoek is ook nog eens aanzienlijk kleiner. Dus het proberen waard zou ik zeggen.
Groetjes, Roger.

Bijlagen

Ik word zelf nooit echt vrolijk van (langdurig) moeten rijden met zo'n zwabberende constructie van een fietsendrager achter de auto, om die reden de fietsen inderdaad _in_ de auto vervoerd, dat lukte als ik alleen het voorwiel eruit haalde ook in een klein Peugeot 106je.. En afgelopen twee jaar steeds de vouwfiets meegenomen op autoreizen.
Amai ...
Dan bestaat er zoiets als de "luxe" van een fietsdrager met al dan niet speciale trekhaak en dan is het nog niet goed genoeg.
De mens verwend? ... nee hoor
De stelregel die ik altijd van beroepschauffeurs heb geleerd toen ik vakantiewerk deed is dat als je je iets moet aantrekken van de lading tijdens uitwijken of remmen de lading niet goed vast zit. Je moet gewoon zonder nadenken vol in de remmen kunnen. Abs kwam trouwens daarna pas en dat maakt het remmen nog een stuk heftiger.
Ed kettingvet schreef:
di 11 dec, 2018 11:48
Amai ...
Dan bestaat er zoiets als de "luxe" van een fietsdrager met al dan niet speciale trekhaak en dan is het nog niet goed genoeg.
De mens verwend? ... nee hoor
Ik fiets liever inderdaad gewoon naar mijn vakantiebestemmingen toe. "Geen tijd" is het vaak het meestgehoorde (en ook door mij zelf gebruikte) moderne-tijd-excuus.
bast1aan schreef:
di 11 dec, 2018 13:51
Ed kettingvet schreef:
di 11 dec, 2018 11:48
Amai ...
Dan bestaat er zoiets als de "luxe" van een fietsdrager met al dan niet speciale trekhaak en dan is het nog niet goed genoeg.
De mens verwend? ... nee hoor
Ik fiets liever inderdaad gewoon naar mijn vakantiebestemmingen toe. "Geen tijd" is het vaak het meestgehoorde (en ook door mij zelf gebruikte) moderne-tijd-excuus.
Ik neem het gedoe van de trein graag voor lief ... een fietsvakantie waarbij met de trein reist en je niet terug moet naar je auto (anders dan terug naar thuis) is toch meer ontspannen.
In het verleden hebben we ook de fietsen wel op een eindpunt laten staan, en ben ik ze later gaan ophalen.

BSM
Even los hiervan maar aangedreven voor- of achterwiel is toch iets moeilijker om de binnenband te wisselen. Die halve worstbanden vind ik persoonlijk maar niets.
Maar dit terzijde. De Bosch middenmotor kan je alleszins op 'OFF' zetten. Onze R&M weegt al gauw meer dan 20kg en het is doenbaar om zonder ondersteuning te fietsen. Platte baan en wat wind in de rug moet zeker lukken, ook voor wat langere afstanden, maar 70 lijkt me toch ver. Uiteraard heb je altijd een batterij bij en is het uw keuze of je ondersteund wil rijden of niet...
Ondanks het feit dat onze fietsen zo'n 20cm langer zijn dan de doorsnee fiets passen ze (zonder voorwiel) perfect in onze Tourneo...
Afbeelding
Zoals je wsl al gemerkt hebt zijn de kampen nogal verdeeld wat betreft e-bikes. Ik heb er ook lang over getwijfeld maar nu we de keuze gemaakt hebben, heb ik er nog geen sekonde spijt van gehad. Ik moet met fietsen mijn boterham niet verdienen, of mijn conditie aanscherpen, mijn 'Bucket-list' wat fietsen betreft dan toch is ook al aardig afgevinkt en voor de rest hou ik er van om samen met mijn echtgenote wat fietstochten te maken. De E maakt het alleen wat eenvoudiger als je uit een lange winter komt, en wil je zonder ondersteuning fietsen is dat nog altijd mogelijk...