Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wetgeving Speed pedelec Belgie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wetgeving Speed pedelec Belgie

Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 09:48
nicolevelo schreef:
vr 16 nov, 2018 09:10
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 09:01
En wat met de wielertoerist die vaak harder gaat dan de e-bike versie 25km/h. ...
Het is inderdaad een complex gegeven en het gaat hem niet enkel om de snelheid. Ik merk bvb dat het gedrag van e-fietsers bij inhalen anders is dan dat van wielertoeristen. De e-fietsers hebben vaak het besef verloren dat er tijd/kracht nodig is om op te trekken, of dat je vertraagt bij het stijgen of bij tegenwind. Racefietsers kunnen dat wel inschatten. Verder neemt vooral het aantal e-bikes op de weg zeer snel toe, niet het aantal racefietsers.
Jammer, maar in mijn beleving kan je het gros van de wielertoeristen helemaal niet inschatten, zij zijn net het vaakst in overtreding met de verkeersregels en worden nauwelijks beboet.
Mogelijk. Laat het dan zo zijn dat ik er op mijn weg naar het werk minder tegen kom.
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 09:48
Jammer, maar in mijn beleving kan je het gros van de wielertoeristen helemaal niet inschatten, zij zijn net het vaakst in overtreding met de verkeersregels en worden nauwelijks beboet.
Dat ligt denk ik nogal aan plaats en tijd waar je kijkt. Waar ik woon rijden wielrenners vrijwel uitsluitend de klassieke rondjes en zijn bovendien uiterst voorspelbaar. Ze rijden daarbij vrijwel uitsluitend buiten de grotere plaatsen. Speedpedelecs heb je hier nog nauwelijks.
Wel zijn er als het mooi weer is heel veel e-bikes voor sommigen daarvan moet je oppassen. Gelukkig zjin die goed herkenbaar aan hun niet zo rechte rijlijn, soms merkwaardige positie op de weg zoals op de verkeerde weghelft of dwars stilstaand op een kruising en de afgelopen weken aan hun enorme pak winterkleding. Ik fiets er altijd met een grote boog omheen omdat ze op elk moment elke willekeurige richting kunnen inslaan zonder ook maar even opzij te kijken.
Leon schreef:
vr 16 nov, 2018 10:27
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 09:48
Jammer, maar in mijn beleving kan je het gros van de wielertoeristen helemaal niet inschatten, zij zijn net het vaakst in overtreding met de verkeersregels en worden nauwelijks beboet.
Wel zijn er als het mooi weer is heel veel e-bikes voor sommigen daarvan moet je oppassen. Gelukkig zjin die goed herkenbaar aan hun niet zo rechte rijlijn, soms merkwaardige positie op de weg zoals op de verkeerde weghelft of dwars stilstaand op een kruising en de afgelopen weken aan hun enorme pak winterkleding. Ik fiets er altijd met een grote boog omheen omdat ze op elk moment elke willekeurige richting kunnen inslaan zonder ook maar even opzij te kijken.
Dat is nu net wat ik hier (zeker in het hoogseizoen) dagelijks zie van de wielertoeristen die hier inmiddels een naam hebben door verworven ... wielerteroristen worden ze hier genoemd.
Dat is nu net wat ik hier (zeker in het hoogseizoen) dagelijks zie van de wielertoeristen die hier inmiddels een naam hebben door verworven ... wielerteroristen worden ze hier genoemd.
Off topic, maar nu moet ik toch iets vragen. Hoe herken jij een wielertoerist?

Is iedereen op een racefiets een wielertoerist? (Dan zou ik een wielertoerist zijn zonder het te beseffen)

Of wordt je een wielertoerist als je in groep rijdt? En hoe groot moet die groep dan zijn? Twee, vijf, tien, vijftien? Als de groep slechts 25 km/u rijdt, gaat het dan om wielertoeristen? Of moet dat toch meer dan 32 km/u zijn?

Wordt je een wielertoerist als je rondrijdt in een lullig shirt met reclame van Lotto-Soudal op, en je fiets meer dan EUR 3 500,- gekost heeft? Of volstaat een shirt van de lokale fietsclub? Volstaat het dat je vooraan rijdt met een 52 en achteraan de kleinste versnelling een 27 is?

Ben je wielertoerist als je op je eentje 35 km/u rijdt? (dan worden alle speed pedelecs bereden door wielertoeristen ...)

Een speed pedelec, ik weet ongeveer wat dat is. Maar een wielertoerist?

En trouwens: in mijn ervaring klopt het helemaal niet dat mensen op een racefiets meer verkeersovertredingen maken dan anderen. Rij wat rond in Brussel : de grootste zondaars zijn vrouwen op roestige barrels. "Verkeerslicht? C'est quoi, ça?"
derdekeer schreef:
vr 16 nov, 2018 11:58
Dat is nu net wat ik hier (zeker in het hoogseizoen) dagelijks zie van de wielertoeristen die hier inmiddels een naam hebben door verworven ... wielerteroristen worden ze hier genoemd.
Off topic, maar nu moet ik toch iets vragen. Hoe herken jij een wielertoerist?

Is iedereen op een racefiets een wielertoerist? (Dan zou ik een wielertoerist zijn zonder het te beseffen)

Of wordt je een wielertoerist als je in groep rijdt? En hoe groot moet die groep dan zijn? Twee, vijf, tien, vijftien? Als de groep slechts 25 km/u rijdt, gaat het dan om wielertoeristen? Of moet dat toch meer dan 32 km/u zijn?

Wordt je een wielertoerist als je rondrijdt in een lullig shirt met reclame van Lotto-Soudal op, en je fiets meer dan EUR 3 500,- gekost heeft? Of volstaat een shirt van de lokale fietsclub? Volstaat het dat je vooraan rijdt met een 52 en achteraan de kleinste versnelling een 27 is?

Ben je wielertoerist als je op je eentje 35 km/u rijdt? (dan worden alle speed pedelecs bereden door wielertoeristen ...)

Een speed pedelec, ik weet ongeveer wat dat is. Maar een wielertoerist?

En trouwens: in mijn ervaring klopt het helemaal niet dat mensen op een racefiets meer verkeersovertredingen maken dan anderen. Rij wat rond in Brussel : de grootste zondaars zijn vrouwen op roestige barrels. "Verkeerslicht? C'est quoi, ça?"
Iedereen op een racefiets is wielertoerist. Kijk maar op https://www.wielertoerist.nl/forum/
Een wielerterrorist is een wielrenner die de regels aan zijn of haar laars lapt. Helaas zijn er dat nogal veel. Vooral groepen wielrenners die, op de openbare weg, schijnen te moeten koersen op zaterdag en zondagochtend.
Een wielerterrorist is een wielrenner die de regels aan zijn of haar laars lapt.
Daarmee ben ik het hartgrondig oneens. Als je dan toch dat woord wielerterrorist wilt gebruik, moet je m.i. consequent zijn en elke fietser - en niet alleen de racefietsers - die de regels aan zijn of haar laars lapt een wielerterrorist noemen.

Ik vermoed dat statistisch gezien, in absolute cijfers, er véél meer niet-racefietsers zijn die de regels negeren dan racefietsers.

Het zou me trouwens verbazen mocht de kans dat een speed pedelec onverantwoord gedrag vertoont, lager zijn dan de kans dat een racefietser onverantwoord gedrag vertoont.
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 11:46
hier
Als je je woonplaats of de plaats des onheils vermeldt heb ik misschien meer een idee van wat je vertelt.

Het zou verplicht moeten zijn op dit forum om op zijn minst bij serieuze benadering een locatie te vermelden.
derdekeer schreef:
vr 16 nov, 2018 11:58
Dat is nu net wat ik hier (zeker in het hoogseizoen) dagelijks zie van de wielertoeristen die hier inmiddels een naam hebben door verworven ... wielerteroristen worden ze hier genoemd.
Off topic, maar nu moet ik toch iets vragen. Hoe herken jij een wielertoerist?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wielertoerisme

Hoe ik ze herken en wie ze zijn:
Hebben geen bel.
Vooral in groeprijden grote mond.
Hebben alleen respect voor zichzelf op de weg.
Geen begeleiding nodig want nemen voledig rijvak in beslag.
Fietspaden (her)kennen ze niet.
Streven naar prestatie, vandaar steeds gehaast.
Vullen verbruikte caloriën snel weer aan met gerstennat.
Ed kettingvet schreef: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wielertoerisme
Hoe ik ze herken en wie ze zijn:
Hebben geen bel.
Vooral in groeprijden grote mond.
Hebben alleen respect voor zichzelf op de weg.
Geen begeleiding nodig want nemen voledig rijvak in beslag.
Fietspaden (her)kennen ze niet.
Streven naar prestatie, vandaar steeds gehaast.
Vullen verbruikte caloriën snel weer aan met gerstennat.
Leesplezier uit de Belgische wegcode ;-):
-Volgens de Belgische wegcode mogen fietsers in groepen van minstens 15 personen en minder dan 50 personen zonder begeleiding op de rijbaan rijden en moeten ze geen fietspaden volgen. Als er meer fietsers zijn, dan moet er wel begeleiding zijn door twee wagens (eentje voor, eentje achter).
-Een racefiets moet enkel beschikken over een bel en twee remmen. En (nieuw voor mij) is te herkennen aan het feit dat ie geen achterdrager heeft en banden met een doorsnede van maximaal 25mm. (maw: strikt genomen vallen alle +25mm rijders niet meer onder koersfiets wat hen verplicht tot het hebben van reflectoren en lichten; tenzij ze +32mm banden hebben waardoor ze onder de terreinfietsen vallen.)
Haha, ik kom niet meer bij!!! ..... geen zorgen, ben er weer. :lol:
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 13:19
derdekeer schreef:
vr 16 nov, 2018 11:58
Dat is nu net wat ik hier (zeker in het hoogseizoen) dagelijks zie van de wielertoeristen die hier inmiddels een naam hebben door verworven ... wielerteroristen worden ze hier genoemd.
Off topic, maar nu moet ik toch iets vragen. Hoe herken jij een wielertoerist?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wielertoerisme

Hoe ik ze herken en wie ze zijn:
Hebben geen bel.
Vooral in groeprijden grote mond.
Hebben alleen respect voor zichzelf op de weg.
Geen begeleiding nodig want nemen voledig rijvak in beslag.
Fietspaden (her)kennen ze niet.
Streven naar prestatie, vandaar steeds gehaast.
Vullen verbruikte caloriën snel weer aan met gerstennat.
Aldus deze wijze crossover tussen klagen en generaliseren... In elk geval verbranden ze nog calorieen. Beter dan de hele dag achter een scherm zitten en berichten intikken.

Ik ga zo mijn mtb prepareren voor een fietstochtje dit weekend. Dan transformeer ik in een nietsontziende bosterrorist die wandelaars en ebikers het leven zuur gaat maken!
willem.m schreef:
vr 16 nov, 2018 13:44
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 13:19
derdekeer schreef:
vr 16 nov, 2018 11:58

Off topic, maar nu moet ik toch iets vragen. Hoe herken jij een wielertoerist?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wielertoerisme

Hoe ik ze herken en wie ze zijn:
Hebben geen bel.
Vooral in groeprijden grote mond.
Hebben alleen respect voor zichzelf op de weg.
Geen begeleiding nodig want nemen voledig rijvak in beslag.
Fietspaden (her)kennen ze niet.
Streven naar prestatie, vandaar steeds gehaast.
Vullen verbruikte caloriën snel weer aan met gerstennat.
Aldus deze wijze crossover tussen klagen en generaliseren... In elk geval verbranden ze nog calorieen. Beter dan de hele dag achter een scherm zitten en berichten intikken.

Ik ga zo mijn mtb prepareren voor een fietstochtje dit weekend. Dan transformeer ik in een nietsontziende bosterrorist die wandelaars en ebikers het leven zuur gaat maken!
Tsja, de wielertoeristjes zijn hier nu eenmaal niet populair door hun gedrag.
En wat betreft berichtje intikken ... heb ik geen hele dag voor nodig.
Geen forum zonder berichten hé.
Geniet nog van je bosrit.
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 13:51
Tsja, de wielertoeristjes zijn hier nu eenmaal niet populair door hun gedrag.
En wat betreft berichtje intikken ... heb ik geen hele dag voor nodig.
Geen forum zonder berichten hé.
Geniet nog van je bosrit.
't Is goed mogelijk (en soms zelfs herkenbaar) dat soms de ene fietser de andere terroriseert, en soms worden ook anderen/derden geterroriseerd door bepaalde fietsers.

Vreemd genoeg wordt er slechts zelden gesproken over de "terreur" van te hard rijdende auto's. of fout parkerende auto's, of erger nog auto's die zoekend naar een parkeerplaats alleen nog maar oog hebben voor hun zoektocht, en daarna de portieren openzwaaien zonder te kijken, om nog maar te zwijgen van het rechtsafslaan (al dan niet op een rotonde) zonder te kijken of er wellicht een fietser naast de auto zit.
Wat mij dagelijks opvalt is dat auto's zolang ze een beetje doorrijden meestal rechts nog wel een beetje ruimte laten, maar zodra de snelheid wat terugvalt gaan ze extra naar rechts ... zodat er bijv bij stoplichten nog maar een krappe ruimte voor een fiets is.

Er zijn landen waar een auto een fiets als een gelijkwaardige weggebruiker dient te behandelen, op de buitenweg met anderhalve meter afstand inhalen, in de bebouwde kom met één meter afstand, en waar in de bebouwde kom de fietser het recht heeft op één meter afstand te houden van geparkeerde auto's. Ik weet het, ook in die landen gaat het niet altijd goed, dus staat er een boete op: ± € 150,- en 3 strafpunten op het rijbewijs ... na 12 strafpunten moet je opnieuw examen doen !!
In die landen kijkt men ook heel verbaasd dat een militante fietser in geval van teveel auto-terreur (of het gewoon negeren van de aanwezigheid van een fiets) een klap op een auto-dak kán geven (dat dat dus kan zonder telescoop-arm).

BSM
Hoe het ook zij, of wielrenners of -terroristen zich al dan niet aan regels houden, het kan geen excuus zijn om de verkeers- en andere regels die stilaan op gang komen voor speed-pedelecs naast zich neer te leggen. De fietspaden worden steeds drukker en zijn (in België) vaak niet breed genoeg voor de inhaalmanoeuvres en het twee richtingsverkeer bij grote snelheden.
Zo'n forum als dit lijkt me wel interessant om constructief na te denken over oplossingen.
Aan welke groep bestuurders hebben we de verkeersdrempel te danken.

Op fietspaden in Belgie is het altijd draaien en keren stoep op en af.
Die wegcode voor een groep fietsers lijkt mij iets dat uit nood geboren is. Toch.

Vraag me dan ook af hoe de spedelec in Belgie zich gaat ontwikkelen. De fietspaden lijken mij niet zo erg geschikt om daar met een behoorlijke snelheid over te gaan.
Een mooi voorbeeld opvallend het is een fietspad voor twee richtingen.
Zo'n forum als dit lijkt me wel interessant om constructief na te denken over oplossingen.
Mee eens, maar het probleem mag m.i. niet onderschat worden. Over Nederland kan ik weinig zeggen, maar een speed pedelec is niet aangepast aan de bestaande infrastructuur in Vlaanderen. Te snel voor fietspaden, niet snel genoeg voor de weg.

Het is een ding dat uitgevonden is voor Vlaamse infrastructuur die niet (of nauwelijks) bestaat. Ik heb onlangs enige e-mailverkeer gehad met een vrij bekende Vlaamse verkeersdeskundige. Ik noem de naam niet, want daarvoor heeft z/hij me geen toestemming gegeven. Maar z/hij was van oordeel dat een speed pedelec niet thuishoort op de zgn. fietssnelwegen waarvan er in Vlaanderen intussen verschillende bestaan.

Dan kun je als overheid niet veel meer dan regelgevend en beperkend optreden.
derdekeer schreef:
vr 16 nov, 2018 15:51
Zo'n forum als dit lijkt me wel interessant om constructief na te denken over oplossingen.
Mee eens, maar het probleem mag m.i. niet onderschat worden. Over Nederland kan ik weinig zeggen, maar een speed pedelec is niet aangepast aan de bestaande infrastructuur in Vlaanderen. Te snel voor fietspaden, niet snel genoeg voor de weg.

Het is een ding dat uitgevonden is voor Vlaamse infrastructuur die niet (of nauwelijks) bestaat. Ik heb onlangs enige e-mailverkeer gehad met een vrij bekende Vlaamse verkeersdeskundige. Ik noem de naam niet, want daarvoor heeft z/hij me geen toestemming gegeven. Maar z/hij was van oordeel dat een speed pedelec niet thuishoort op de zgn. fietssnelwegen waarvan er in Vlaanderen intussen verschillende bestaan.

Dan kun je als overheid niet veel meer dan regelgevend en beperkend optreden.

Mee eens een speed pedelec is soms mossel noch vis , te snel voor op het fietspad en soms te traag voor op de weg.
Ik hoop dat de wetgeving in de toekomst zich aanpast aan de noden en dat de nog snellere versies legaal worden gemaakt .
Zoals deze wel stevig geprijsde M1 spitzing ( 920 watt motor ) topsnelheid boven de 75 km/h maar dus nog illegaal.
Uiteraard zullen er velen nu de opmerking maken of dit nog een elektrische fiets al dan moto is .
Ik denk dat er zeker een publiek bestaat voor zo'n dingen en de vooruitgang kun je niet tegenhouden.
Het blijft ook altijd een betere oplossing dan een verbrandingsmotor en ook al is je eigen fysieke inbreng gering
toch nog altijd beter dan als een apatische lemming in een ( file) wagen te zitten

https://www.google.be/search?rlz=1C1ASU ... TIRlruy9sM:
WimB schreef:
vr 16 nov, 2018 15:51
Aan welke groep bestuurders hebben we de verkeersdrempel te danken.
 
Ja, en het ergst zijn dan de drempels in een leuke snellere afdaling, drempels die een luxe geveerde auto misschien tot 50km/u doen vertragen ... die drempels zijn dan goed om je fietstassen in een baan om de aarde te lanceren.
Op fietspaden in Belgie is het altijd draaien en keren stoep op en af.

.... De fietspaden lijken mij niet zo erg geschikt om daar met een behoorlijke snelheid over te gaan.
Tja, ik ken niet veel fietspaden in België en dat is maar goed ook ... want die meest fietspaden die ik ken zijn zodanig dat ik er niet op rijdt (met uitzondering van de "Voies Lentes" infrastructuur).

Stoep op stoep af, kasseien bij inritten, glas en grind, ongelijke beton-platen (tot meer dan een stoeprand-hoge sprongen) en als je dan even op kan kijken moet je weer bedacht zijn op op kruinhoogte hangende verkeersborden.

Of te wel: er zijn redenen genoeg om je zelfs met een trage fiets in het snelverkeer te werpen, en daar rijdt je het best direct breed-uit omdat de gemiddelde Belg niet beter is als de gemiddelde Nederlander .... zolang je de fiets niet raakt is het goed, soms worden zo ongeveer de gespen van de tassen gereden.

BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 16 nov, 2018 19:13
Tja, ik ken niet veel fietspaden in België en dat is maar goed ook ... want die meest fietspaden die ik ken zijn zodanig dat ik er niet op rijdt (met uitzondering van de "Voies Lentes" infrastructuur).
Toch komen er in Belgiė, althans in Belgisch Limburg, sinds het knooppuntensysteen in hoger tempo goede fietspaden bij dan aan de Nederlandse zijde. Fietspaden legt men daar op dijken (kades) aan of op oude spoorverbindingen, iets dat in Nederlands Limburg meestal niet wil.
Leon schreef:
vr 16 nov, 2018 21:30
Bridgestone SM schreef:
vr 16 nov, 2018 19:13
Tja, ik ken niet veel fietspaden in België en dat is maar goed ook ... want die meest fietspaden die ik ken zijn zodanig dat ik er niet op rijdt (met uitzondering van de "Voies Lentes" infrastructuur).
Toch komen er in Belgiė, althans in Belgisch Limburg, sinds het knooppuntensysteen in hoger tempo goede fietspaden bij dan aan de Nederlandse zijde. Fietspaden legt men daar op dijken (kades) aan of op oude spoorverbindingen, iets dat in Nederlands Limburg meestal niet wil.
Ja, Ja, die voormalige spoorlijn- en jaagpad-fietspaden, dat zijn mijn "Voies Lentes", daar ben ik blij mee.
Soms is het echt jammer van de spoorlijn, maar het is mooie recycling (no pun intended) van de oude infrastructuur, het is ook een goede manier om het historische erfgoed voor de toekomst te bewaren (althans je bewaart de structuur van de oude infra-structuur).

In het iets verdere buitenland kom ik zo nu en dan mensen tegen die uit onwetendheid menen dat wij in Nederland goed bedeeld zijn met fietspaden.
Ik leg dan uit dat een goed internationaal woord is voor de meerderheid van onze fietspaden, het internationale (maar oorspronkelijk Nederlandse) "Apartheid".
Heel veel van de fietspaden in Nederland zijn er niet voor het plezier van de fietser maar meer om ruimte te maken voor de auto (of om het iets vriendelijker te zeggen: om te voorkomen dat auto's en fietsen elkaar te veel tegenkomen. Echter, zo ongeveer op ieder kruispunt heeft de fiets "tegenrang", en vaak ook een bochtig en hobbelig parcours, en sowieso lijkt een goed vlak wegdek voor de fietser een luxe, en dat terwijl een auto vol zit met comfortverhogende attributen, en de fiets (indien traditioneel niet geveerd) een afweging moet maken tussen hardere banden en lagere rolweerstand en zachtere banden en meer comfort.

BSM