Pagina 1 van 4

Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 20:33
door thierry v
Sinds kort worden speed pedelec gebruikers in Belgie attent gemaakt dat zij die nog niet in het bezit zijn van een kentekenplaat zich in orde moeten stellen voor 10/12/2018.
Maar dan nu mijn vraag .

Op mijn motor van mijn Specialized turbo staat vermogen : 0.25 Kw ( 250 watt ) dus eigenlijk fiets met hulpmotor ( groene kolom )
Op het gelijkvormigheidsattest staat categorie L1e A dus eingelijk gemotoriseerde fiets ( oranje kolom ) dus volgens de webiste van de FOD mobiliteit val ik tussen de eerste twee categorien van de tabel en moet ik
niet in het bezit zijn van een kentekenplaat, addertje onder het gras is wel dat mijn fiets ondersteuning geeft tot
45 km/h n dus eigenlijk speed pedelec ( blauwe kolom )

Categorie speed pedelec is de categorie met een vermogen tot 4000 watt met andere woorden 16 maal het vermogen van mijn fiets, daar moet je dan toch iets een snelheid van een 120 km/h mee halen schat ik ?
Ik ken het merk Stromer met een motor van 500 watt en sinds kort Klever met 600 watt motor maar waar de FOD dat getal 4000 watt haalt , Joost mag het weten .
Ik heb zo soms het gevoel dat de bevoegde personen bij de FOD eigenlijk helemaal niet weten waar het over gaat ...

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 20:39
door 123456
thierry v schreef:
di 13 nov, 2018 20:33
Sinds kort worden speed pedelec gebruikers in Belgie er attent op gemaakt dat zij die nog niet in het bezit zijn van
een kentekenplaat zich in orde moeten stellen voor 10/12/2018.
Maar dan nu mijn vraag .

Op mijn motor van mijn Specilalized turbo staat vermogen : 0.25 Kw ( 250 watt ) dus eigenlijk fiets met hulpmotor ( groene kolom )
Op het gelijkvormigheidsattest staat categorie L1e A dus eingelijk gemotoriseerde fiets ( oranje kolom )
dus volgens de webiste van de FOD mobiliteit val ik tussen de eerste twee categorien van de tabel en moet ik
niet in het bezit zijn van een kentekenplaat, addertje onder het gras is wel dat mijn fiets ondersteuning geeft tot
45 km/h n dus eigenlijk speed pedelec ( blauwe kolom )
Categorie speed pedelec is de categorie met een vermogen tot 4000 watt met andere woorden 16 maal het vermogen van mijn fiets, daar moet je dan toch iets een snelheid van een 120 km/h mee halen schat ik ?
Ik ken het merk Stromer met een motor van 500 watt en sinds kort Klever met 600 watt motor maar waar de FOD dat getal 4000 watt haalt mag Joost weten .
Ik heb zo soms het gevoel dat de bevoegde personen bij de FOD eigenlijk helemaal niet weten waar het over gaat ...
Wat is je vraag? :wink:

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 20:41
door thierry v
Oh ja vergeten :lol: moet ik nu een kentekenplaat of niet !!! dat is de vraag van vandaag :wink:

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 21:02
door urje
Als het tabelletje klopt, dan zit je in de blauwe kolom. Voor de getallen staat 'kleiner dan of gelijk aan'. met 250W kan je motor in elke categorie vallen, maar als hij tot 45km/u ondersteuning geeft val je buiten de eerste twee en val je dus in de derde.

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 21:24
door Ed kettingvet

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 21:26
door thierry v
Idd, maar stel dat ik geen kentekenplaat heb en oom agent houdt mij staande.
Dan zeg ik toch gewoon , kijk motor 250 watt en toon hem mijn gelijkvormigheidsattest type Le1A
Dan kan hij nog altijd zeggen dat ik toch wel snel fiets waarbij ik dan weer zeg dat ik goei benen heb vandaag
Lijkt mij toch straf of hij mij zou kunnen bekeuren ???

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 22:22
door CapoJan
Om het simpel te stellen: een pedelec (in de omgangstaal een 'elektrische fiets') heeft een motor van maximaal 250W (0,25 kW) die ondersteunt tot maximum 25 km/u (met 10% tolerantie, dus tot 27,5 km/u) en met trapondersteuning. Dat is jouw eerste kolom.
Als je met die van jou ondersteuning hebt boven die snelheid, is het een (nu illegale, want geen gelijkvormigheidsattest) speed pedelec. De motor mag een vermogen hebben tot 4000 W. Dat komt gewoon uit de Europese regels. Maar dat is een maximum. Stel dat in een fiets een motor van 100 W zit en hij ondersteunt toch boven 25 km/u, dan is het een speed pedelec.
Die tweede kolom is eerder bedoeld voor bijvoorbeeld transportfietsen: om veel gewicht te vervoeren, heb je meer vermogen nodig.
Nu las ik dat er nog problemen zijn en dat het Vlaamse gewest 'iets' zou organiseren zodat je een speed pedelec van voor de huidige wetgeving zou kunnen laten regulariseren. Alleen: hoe en wat, dat is nog niet geweten.

Nog eens: FOD Mobiliteit heeft grotendeels de Europese wetgeving overgenomen.

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: di 13 nov, 2018 23:00
door Leon
Even over die 16x meer vermogen. Daar haal je geen 120 kmu mee. Het vermogen (let op: vermogen) nodig om luchtweerstand te overwinnen gaat namelijk met de 3e macht van de snelheid.

Edit: Even gerekend: ik schat dat je op een Speed-Pedelec nettog ongeveer 20 kW (± 27 pk) vermogen nodig hebt om 120 te rijden. Wie wel eens op een motorfiets zonder kuip 120 heeft gereden weet hoe dat voelt. De wind trekt dan echt heel heftig aan je helm en bovenlijf.

Maar met 4 kW ga je ook 70 km/u, dus dat zijn geen fietsen maar (lichte) motoren, niet iets voor op dit forum.

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: wo 14 nov, 2018 07:58
door Baeky
CapoJan schreef:
di 13 nov, 2018 22:22
Om het simpel te stellen: een speedpedelec (in de omgangstaal een 'elektrische fiets') heeft een motor van maximaal 250W (0,25 kW) die ondersteunt tot maximum 25 km/u (met 10% tolerantie, dus tot 27,5 km/u) en met trapondersteuning. Dat is jouw eerste kolom.
Als je met die van jou ondersteuning hebt boven die snelheid, is het een (nu illegale, want geen gelijkvormigheidsattest) speed pedelec. De motor mag een vermogen hebben tot 4000 W. Dat komt gewoon uit de Europese regels. Maar dat is een maximum. Stel dat in een fiets een motor van 100 W zit en hij ondersteunt toch boven 25 km/u, dan is het een speed pedelec.
Die tweede kolom is eerder bedoeld voor bijvoorbeeld transportfietsen: om veel gewicht te vervoeren, heb je meer vermogen nodig.
Nu las ik dat er nog problemen zijn en dat het Vlaamse gewest 'iets' zou organiseren zodat je een speed pedelec van voor de huidige wetgeving zou kunnen laten regulariseren. Alleen: hoe en wat, dat is nog niet geweten.

Nog eens: FOD Mobiliteit heeft grotendeels de Europese wetgeving overgenomen.
Helemaal niet illegaal ,want destijds in 2012 netjes afgeleverd met gelijkvormigheidsattest en de nodige handtekeningen en EU gekeurd met vermelding type Le1A .

Dus mijn vraag van vandaag is :
Kan oom agent mij een bekeuring geven wegens het niet bezitten van kentekenplaat ?
Volgens mij kan hij ( of zij ) dat niet hard maken .
PS : de fiets heeft ook geen zogenaamde " garageknop" dus enkel ondersteuning bij het trappen ...

Oops was even ingelogd onder de naam " Baeky " mijn collega ;-)

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: wo 14 nov, 2018 10:02
door EnriceV
Binnen de huidige wetgeving valt je fiets door het ontbreken van een snelheidsbeperking op 25kmph onder de categorie Speedpedelec. Dus ja, je zou een nummerplaat moeten halen. Alternatieve route is dat je de snelheid (laat) beperken tot 25 kmph waardoor je terug in de oorspronkelijke categorie valt.
Op dit moment is de pakkans natuurlijk erg laag en er zijn veel nadelen aan onder speedpedelec vallen. Dus in jou plaats zou ik controleren of de snelheidslimiet idd kan teruggeschroefd worden, zodat je weet dat je je fiets kan legaal maken als de pakkans vergroot.

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: wo 14 nov, 2018 10:08
door Leon
Nu het op dit forum staat dat je weet dat de fiets niet klopt kom je er natuurlijk niet meer onderuit om er iets aan te doen. Anders krijg je het wel lastig als een verzekering er moeilijk over gaat doen na een mogelijk ongeval; het is niet echt de politie die het vervelendste is dan.

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: wo 14 nov, 2018 11:39
door thierry v
Leon schreef:
wo 14 nov, 2018 10:08
Nu het op dit forum staat dat je weet dat de fiets niet klopt kom je er natuurlijk niet meer onderuit om er iets aan te doen. Anders krijg je het wel lastig als een verzekering er moeilijk over gaat doen na een mogelijk ongeval; het is niet echt de politie die het vervelendste is dan.
Het is niet omdat het nu op het forum staat dat ik bij oom agent mij niet van kromme haas kan gebaren hé
25 km/h versie van maken is ook geen optie want dan is de fiets waardeloos voor mij.
Ik ga de documenten bij de div binnensteken voor aanvraag van kentekenplaat en hopen dat ik deze kan bekomen.
Belgie en kafka kennende hier ben ik nog niet zo zeker van mijn stuk ...

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: wo 14 nov, 2018 23:41
door Revanho
CapoJan schreef:
di 13 nov, 2018 22:22
Om het simpel te stellen: een speedpedelec (in de omgangstaal een 'elektrische fiets') heeft een motor van maximaal 250W (0,25 kW) die ondersteunt tot maximum 25 km/u (met 10% tolerantie, dus tot 27,5 km/u) en met trapondersteuning. Dat is jouw eerste kolom.
Gezien je eerste zin al helemaal niet klopt heb ik weinig vertrouwen in de rest van wat je schrijft.

Het woord Speedpedelec wordt net gebruikt voor 'snelle elektrische fietsen', die dus ondersteunen tot 45 km/uur en is er dus net om het verschil te maken met een gewone elektrisch fiets die slechts tot 25 km/uur mag ondersteunen (en die wettelijk gezien gelijk gesteld wordt aan een gewone fiets).

Zowel in de Belgische wetgeving als in het dagelijks taalgebruik in Vlaanderen bestaat er geen twijfel over dat een speedpedelec de 45 km/uur versie is van fietsen met elektrische ondersteuning.

Je slaat de bal dus helemaal mis.

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: wo 14 nov, 2018 23:53
door Revanho
thierry v schreef:
wo 14 nov, 2018 11:39
Leon schreef:
wo 14 nov, 2018 10:08
Nu het op dit forum staat dat je weet dat de fiets niet klopt kom je er natuurlijk niet meer onderuit om er iets aan te doen. Anders krijg je het wel lastig als een verzekering er moeilijk over gaat doen na een mogelijk ongeval; het is niet echt de politie die het vervelendste is dan.
Het is niet omdat het nu op het forum staat dat ik bij oom agent mij niet van kromme haas kan gebaren hé
25 km/h versie van maken is ook geen optie want dan is de fiets waardeloos voor mij.
Zoals Leon als terecht aangeeft is het niet de oom agent waar je je zorgen over moet maken. Het is als er een ongeval gebeurt en de verzekering betrokken wordt dat er een probleem kan ontstaan als je niet in orde bent.

Een nummerplaat aanvragen lijkt me de juiste keuze. Want los van de hoeveelheid ondersteuning (die enkel spreek over maxima) doet het gegeven dat je ondersteunt wordt tot 45 km/uur er geen twijfel over bestaan dat je volgens de wegcode met een speedpedelec rijdt.

Als er toch een problematische reactie zou komen van het FOD, dan adviseer ik je om contact op te nemen met Bram Rotthier van de Universiteit Leuven (zijn gegevens zijn online wel terug te vinden). Hij is in Vlaanderen de deskundige als het gaat om speedpedelecs en de wetgeving omtrent speedpedelecs. (Ik sluit niet uit dat hij wel veel van die vragen krijgt, dus zou niet op een snelle reactie rekenen.)

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: do 15 nov, 2018 06:34
door CapoJan
Revanho schreef:
wo 14 nov, 2018 23:41
CapoJan schreef:
di 13 nov, 2018 22:22
Om het simpel te stellen: een speedpedelec (in de omgangstaal een 'elektrische fiets') heeft een motor van maximaal 250W (0,25 kW) die ondersteunt tot maximum 25 km/u (met 10% tolerantie, dus tot 27,5 km/u) en met trapondersteuning. Dat is jouw eerste kolom.
Gezien je eerste zin al helemaal niet klopt heb ik weinig vertrouwen in de rest van wat je schrijft.

Het woord Speedpedelec wordt net gebruikt voor 'snelle elektrische fietsen', die dus ondersteunen tot 45 km/uur en is er dus net om het verschil te maken met een gewone elektrisch fiets die slechts tot 25 km/uur mag ondersteunen (en die wettelijk gezien gelijk gesteld wordt aan een gewone fiets).

Zowel in de Belgische wetgeving als in het dagelijks taalgebruik in Vlaanderen bestaat er geen twijfel over dat een speedpedelec de 45 km/uur versie is van fietsen met elektrische ondersteuning.

Je slaat de bal dus helemaal mis.
Wel, ik heb in die eerste zin één woordje fout geschreven - niet aandachtig geweest - en dat is verbeterd. Ik denk dat het dan een heel ander verhaal wordt ;-)
Beter zo?

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: do 15 nov, 2018 08:47
door Leon
thierry v schreef:
wo 14 nov, 2018 11:39
Leon schreef:
wo 14 nov, 2018 10:08
Nu het op dit forum staat dat je weet dat de fiets niet klopt kom je er natuurlijk niet meer onderuit om er iets aan te doen. Anders krijg je het wel lastig als een verzekering er moeilijk over gaat doen na een mogelijk ongeval; het is niet echt de politie die het vervelendste is dan.
Het is niet omdat het nu op het forum staat dat ik bij oom agent mij niet van kromme haas kan gebaren hé
25 km/h versie van maken is ook geen optie want dan is de fiets waardeloos voor mij.
Ik ga de documenten bij de div binnensteken voor aanvraag van kentekenplaat en hopen dat ik deze kan bekomen.
Belgie en kafka kennende hier ben ik nog niet zo zeker van mijn stuk ...
Succes ermee!

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: do 15 nov, 2018 08:58
door thierry v
Ik ben bij de div langs geweest en ze willen mij geen kentekenplaat afleveren indien het vakje “ verzekeraar “ niet is ingevuld/aangeven.
Ik maak hun er op attent dan een verzekering voor deze fiets niet verplicht is ( familiale aangewezen ) waarop zij antwoorden dat dat mss kan zijn maar wij u dan toch geen kentekenplaat zullen overhandigen .
Lange leve Belgie en kafka !

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: do 15 nov, 2018 09:30
door CarlW
De fietsersbond linkt op hun site (onder speedpedelec) door naar een omzendbrief van een verzekeraar, die o.m. het volgende meldt:
Maar wat is “autonoom” rijden?
Noch de wetgever, noch de DIV hebben dit gedefinieerd of toegelicht. De Europese verordening rept
er met geen woord over en deze eigenschap zal dus ook niet opgegeven zijn op het
gelijkvormigheidsattest.
Wij gaan er vanuit dat “autonoom” hier verwijst naar artikel 1 van de WAM-wet (…door een
mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven ….) en dus “voortbewegen
zonder enige tussenkomst van trap- of spierkracht”.
Voorlopig adviseren wij je om hier altijd ‘ja’ te antwoorden.
99% van de betrokken elektrische fietsen heeft namelijk een knop of gashendel, waarbij de motor
actief wordt, zonder de trappers te beroeren. Die functie is bedoeld als wandelassistentie, om
bijvoorbeeld de zwaardere fiets uit een ondergrondse garage te duwen, maar het gevolg is dat men er
een eindje autonoom mee kan rijden, al is het zeer traag.
https://www.euromex.be/sites/euromex/fi ... efiets.pdf

Tricky stuff dus blijkbaar, die (on)verzekering.

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: do 15 nov, 2018 10:10
door thierry v
Idd , maar mijn fiets heeft deze zogenaamde garageknop niet en kan dus helemaal niet autonoom rijden.
Dus ga ik dat ook zo niet vermelden op mijn documenten van aanvraag want juist is juist , toch ?

Re: Wetgeving Speed pedelec Belgie

Geplaatst: do 15 nov, 2018 12:31
door CapoJan
thierry v schreef:
do 15 nov, 2018 08:58
Ik ben bij de div langs geweest en ze willen mij geen kentekenplaat afleveren indien het vakje “ verzekeraar “ niet is ingevuld/aangeven.
Ik maak hun er op attent dan een verzekering voor deze fiets niet verplicht is ( familiale aangewezen ) waarop zij antwoorden dat dat mss kan zijn maar wij u dan toch geen kentekenplaat zullen overhandigen .
Lange leve Belgie en kafka !
Ik neem aan dat je over een familiale verzekering beschikt? Noteer die er dan op.