Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Er wordt zeer druk gediscussieerd op dit forum over de electrische fiets, maar wie heeft er nu daadwerkelijk ervaring met een meerdaagse fiets (kampeer) vakantie met een electrische fiets? Ik bedoel dus meerdaagse tochten van meer dan 1000 km.
Ik ken alleen wat ervaringen uit de tweede hand.

In principe is het niet anders als fietsen zonder elektrische ondersteuning, de fiets is zwaarder dus de banden krijgen veel voor hun kiezen.
Je kon dit zelf al wel bedenken, wat wil je nog meer weten ?  
Misschien kan ik nog wat aanvullends uit de tweede hand doorgeven.

Nog een leuke anekdote:
Een paar jaar geleden fietsten we langs het Rijn-Rhone-kanaal (tegenwoordig heel mooi voor de fiets ingericht), en eind van de dag, nog op een schappelijke afstand van Mulhouse, dus nog prettig landelijk, stopte ik bij een bruggetje om te kijken of er aan de overkant wellicht een geschikt kampeerplekje was.
Er stopte een wat ouder fietsend echtpaar, en ze begonnen een praatje.
Het bleken Zwitsers (Zwitserland is om de hoek) en we bespraken de fietsmogelijkheden en de fietsen. Zegt de Zwisterse vrouw: Nee nog geen elektrische fietsen, daar beginnen we aan als we 80 zijn ... en vanaf 90 gaan we golfen !!
Dat vanaf 90 gaan we golfen is bij ons een staande uitdrukking geworden.

BSM
Dat was dus niet wat ik wilde weten. De vraag is dus wie en niet hoe. Ik heb de indruk dat van al die mensen die hier op het forum aktief reageren op de electrische fiets bijna niemand fietsvakantie ervaring heeft.
BertKremer schreef:
zo 04 nov, 2018 19:50
Ik heb de indruk dat van al die mensen die hier op het forum aktief reageren op de electrische fiets bijna niemand fietsvakantie ervaring heeft.
Ik heb een elektrische fiets, reageer actief op de betreffende tolics, en heb ervaring met fietsvakanties. Alleen combineer ik een en ander niet: ik doe mijn fietsvakanties niet met een e-bike. ;-)
BertKremer schreef:
zo 04 nov, 2018 19:50
Dat was dus niet wat ik wilde weten. De vraag is dus wie en niet hoe. Ik heb de indruk dat van al die mensen die hier op het forum aktief reageren op de electrische fiets bijna niemand fietsvakantie ervaring heeft.
Zoals ik al zei: Uit de tweede hand.
Een goede oude vriendin die nooit erg fiets-fanatiek was (ze had een deel-auto en eerder ook een leen-motorfiets) komt steeds verder op haar e-bike.
Ze heeft geen hypermoderne en/of geweldig aangepaste fiets maar (een beetje tot mijn verbazing) gaat het opvallend goed. Afgelopen jaar van Metz naar de Centrale Vogezen en terug naar Saarbrücken ... nog geen 1000 kilometers maar al wel een afstand waar je soms best stevig moet trappen als je zonder elektriek rijdt.

En, al weer jaren terug ontmoetten we een jong Zwitsers stel waarvan de vrouw een toen uiterst moderne e-bike had (je zag er weinig van, de fiets toonde als een kruising tussen MTB en randonneur). Het stel was goed geoefend en fietste serieuze afstanden ... en de "e" was een extra omdat de vrouw een karretje met de kinderen trok.
Ze reden dus een met zorg uitgezochte route en gebruikten de accu-capaciteit uitgekiend, zo dat als er eind van de dag nog een klim was er dan ook nog e-ondersteuning beschikbaar was.

Ikzelf ben van het wild-kamperen en ik heb nog nooit een handige stekkerpaal op mijn wildkampeerplekje gevonden. Kampeer de bij de boer, letterlijk - dus niet het Bij-de-boer mini-camping kamperen - dan is er in de praktijk al gauw een stekker-mogelijkheid. De goede oude vriendin meldde overigens dat ze onderweg van de Centrale Vogezen naar de Noordelijker Vogezen ook een "free-of-charge" oplaadstation tegenkwam (zo kon ze dus fully-charged aan de tweede helft van een ± 80 km parcours beginnen en dat was maar goed ook want er zat een stevige bult in het parcours).

BSM
Dus tot nu toe is er één forumgebruiker die een electrische fiets heeft en ervaring met fietsvakanties. Ik ben benieuwd hoeveel forumgebruikers er nog meer zijn die ook ervaring hebben met het reizen met een electrische fiets.
Beste Bert,

Na 15 jaar fietstochten met een derailleur-fiets, fietste ik in 2015 met mijn nieuwe Idworx Power Rohler met Bosch Active Line motor via België en Frankrijk over de Jura naar Zwitserland en verder over de Grimselpas naar Andermatt en via de Oberalppas en de Euro Velo 15 route langs de Rijn terug naar Nederland. Behalve bij de beklimming van de Grimselpas (net voor de top was de accu leeg, dus heel even duwen) had ik altijd genoeg aan één accu van 400Wh voor één dagetappe (60 tot 130 km). Totaal 2345 km.
In 2016 naar Rome (Reitsma route) met twee accu's van 400Wh. Totaal 2327km.
In 2017 een rondje Andalusië (Benjaminse, met Transavia naar Sevilla retour) met twee accu's van 400Wh. Totaal 1373km.
In 2018 Haarlem-Aarhus-Kopenhagen-Rostock-Berlijn-Dresden-Leipzig-Paderborn-Haarlem met twee accu's van 400Wh. Totaal 2425km.
Overnachten: camping (in Andalusië hostal)
Bagage: ca. 25kg
Maaltijden: restaurant
Een vergelijkbare vraag is eerder al eens voorbij gekomen:

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 23&t=31095.

Misschien zitten er in de 10 pagina's lange draad nog ervaringen van ebikevakantiefietsers.
Gelukkig nog een tweede ervaring die met de E-bike op reis geweest. Die hele lange discussie wordt, voor mijn gevoel , gedomineerd door niet-vakantiefietsers.
Met een e-bike door Amerika gefietst in 2017. Was met aanhanger. Bosch CX motor en 2 accu’s.ging uitstekend.
Ik heb voor en pereprtage in Zwiterland de Herzroute gedaan op een e-bike. De Herzroute is een e-bike route die veel zware hellingen opzoekt Bij aankomst aan het meer van Genève stond een Flyer klaar. Onderweg kon ik op veel plaatsen een bijna lege accu inleveren voor een volle. Na afloop kon ik de fiets weer inleveren.
Erg handig voor mensen die tegen zwaar klimmen opzien, maar wel willen genieten van de uizichten.
Niet op twee wielen, maar al meerdere vakanties gedaan met een E-Orca (elektrisch ondersteunde velomobiel), met kamperen. Vanwaar de vraag?
BertKremer schreef:
zo 04 nov, 2018 22:08
Gelukkig nog een tweede ervaring die met de E-bike op reis geweest. Die hele lange discussie wordt, voor mijn gevoel , gedomineerd door niet-vakantiefietsers.
Beetje ongeduldig?
Je vraag is van half vier (‘s middags!) en slechts een paar uurtjes later lijk je jezelf gelijk te willen geven :roll:

Groet,
Tom.
Afgelopen voorjaar/zomer stel uit Amsterdam met kindjes met elektrisch ondersteunde fietsen (bak-) paar maanden naar Frankrijk gefietst.
Ze hielden een dagboek/blog bij en berichtten op dit forum over hun ervaringen. Leuke verslagen.
Ff. zoeken :)
Zivojan - hoe heb je dat dan gedaan met het vervoer van je fiets naar de States - dacht dat elektrische fietsen (lees accu's) niet in vliegtuigen mogen?
Inge1 schreef:
di 06 nov, 2018 07:45
Zivojan - hoe heb je dat dan gedaan met het vervoer van je fiets naar de States - dacht dat elektrische fietsen (lees accu's) niet in vliegtuigen mogen?
Boot. Cunards line neemt fietsen mee op hun botem die de ocean overgaan. Ik hou niet van vliegen dus nam ik de boot. Gaat een paar keer per jaar. Fiets mag mee, maar je moet hem zelf de boot optillen. Gaat prima. je loopt met de fiets de boot op en hij moet in je hut staan. Heb niet gezegd dat het elektrische fiets is. Gewoon meegenomen en je loopt er zo de boot mee op.
Ah, dat verklaart het.

Was je vast ook best wel even onderweg.
Inge1 schreef:
wo 07 nov, 2018 06:38
Ah, dat verklaart het.

Was je vast ook best wel even onderweg.
7 dagen. De boot vertrekt maandag avond uit southampton en komt dan de volgende maandag om 6 uur 's ochtend aan in new york. Geen probleem mee. eigen hut, eten inbegrepen en lekker op het dek in een stoel liggen en over de zee kijken. Kan het iedereen aanraden...
Zou ik ook ideaal vinden eerlijk gezegd. Toen ik de eerste keer naar de VS vloog moest ik kijkend naar de ijsbergen op de noord Atlantische oceaan toch ook wel denken aan mijn grootvader die daar de Duitse onderzeeboten trotseerde. Varen is leuk en beter voor het milieu. Ik moet nogal eens naar Engeland, en dan neem ik dus bij voorkeur ook de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich. Anders dan die Cunard boot naar de VS is de ferry naar Harwich vaak zelfs de goedkoopste optie.
zivojan schreef:
wo 07 nov, 2018 15:08
Inge1 schreef:
wo 07 nov, 2018 06:38
Ah, dat verklaart het.

Was je vast ook best wel even onderweg.
7 dagen. De boot vertrekt maandag avond uit southampton en komt dan de volgende maandag om 6 uur 's ochtend aan in new york. Geen probleem mee. eigen hut, eten inbegrepen en lekker op het dek in een stoel liggen en over de zee kijken. Kan het iedereen aanraden...
En hoe kijkt de (Trump)douane dan naar een eenzame fietser+eigenzinnige fietsbagage ?
Ik herinner me nog mijn eerste keer de overtocht naar dat grote eiland aan de overkant van de Noordzee,
Daar was toentertijd de douane nogal isolationistisch, een jaar later, toen met fiets, waren ze al een stuk "Europeser".

Ik denk eigenlijk dat voor mij de "Nieuwe Wereld" een oceaan te ver is.
Met wat goede wil kom je met het spoor al een heel eind.

BSM