Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
sandraveltmaat schreef:
vr 19 jul, 2019 18:04
..............
De belangrijkste voorwaarde die je aan een e-bike voor vakantiefietsen zou moeten stellen is dat deze vrijloop heeft om door te kunnen fietsen als de batterij toch een keer leeg raakt. Als er ruimte is in de bepakking, ook qua gewicht, kan een extra batterij handig zijn, al is het maar voor de gemoedsrust. Als er ruimte is in de portemonnee, zou je toch voor een fiets met regeneratie kunnen gaan :D ..............
Vind maar eens een motor met zowel echte vrijloop als regeneratie. Ik hoor het graag....
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 11:17
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
Dat lijkt me zelfs op vlakke fijne weg met een gewone fiets optimistische getallen.
Daarbij: jij natuurlijk niet, maar veel e-bikes en hun berijders die ik tegenkom zijn echter niet bepaald op snelheid uitgerust: slecht opgepompte stugge banden, de fiets bomvol met allerlei accessoires, big shoppers aan de drager, extreem rechtop zitten, dikke kleren aan, traag trappen etc.. Daarboven is er niet overal fijn wegdek, waar je dan vooral met die stugge banden nadeel van hebt en dan heb je nog hellinkjes. En wind.

Alles bij elkaar redenen genoeg voor grote verschillen.
Leon schreef:
za 20 jul, 2019 11:32
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 11:17
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
Dat lijkt me zelfs op vlakke fijne weg met een gewone fiets optimistische getallen.
Daarbij: jij natuurlijk niet, maar veel e-bikes en hun berijders die ik tegenkom zijn echter niet bepaald op snelheid uitgerust: slecht opgepompte stugge banden, de fiets bomvol met allerlei accessoires, big shoppers aan de drager, extreem rechtop zitten, dikke kleren aan, traag trappen etc.. Daarboven is er niet overal fijn wegdek, waar je dan vooral met die stugge banden nadeel van hebt en dan heb je nog hellinkjes. En wind.

Alles bij elkaar redenen genoeg voor grote verschillen.
Ook voor een ligfiets/trike?

Het is maar een rekenvoorbeeld, vermenigvuldig de wattages gerust met een factor x waarbij 1<x, de conclusie blijft hetzelfde.

Ik ga ervan uit dat een wereldfietser niet plotseling heel slordig wordt op het moment dat hij/zij op een e-bike stapt. Dat andere e-bikers dat zijn klopt, maar ja, als je veel minder dan 80 km rijdt vandaag, kan je je dat veroorloven.
De discussie over het vervoeren van de electrische fiets in het vliegtuig is afgesplitst naar dit onderwerp: Electrische fiets in vliegtuig
Mijn ervaring is dat, in een bergachtige omgeving regeneratie er wel voor zorgt dat het batterijnieveau vrij lang bijna niet terugloopt. Sneller dan 45km/uur durf ik niet te rijden dus bij een lange afdaling moet ik toch nog bij remmen.
In Noorwegen heb ik, bij een afdaling (ongeveer 5-8km lang) een keer rond de 15% terug gewonnen.
Ik heb ook alleen maar wat praktijk ervaring (sinds 5 jaar een E-bike) en ik woon slechts in het Limburgse Heuvelland en vind de theoretische modellen eigenlijk niet interessant. Mij bevalt de (Koga) achterwielmotor heel erg goed.
Belle schreef:
do 22 aug, 2019 18:10
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 11:17
Belle schreef:
do 18 jul, 2019 08:18


...................
Wat je vertelt over de swissdrive vind ik wel zorgwekkend. Het idee van elektrisch remmen vind ik interessant maar het moet er wel altijd gewoon zijn als je er om vraagt

Ik overweeg deze motor te bestellen. Toch maar eens vragen hoe die reageert in de situatie die jij beschrijft. Filmpje gaat over de motor een basisniveau van stroom geven om dat slepen te voorkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=d0nyiDbWZuM
Ik vind het elektrisch remmen helemaal niet interessant want je bent altijd heel snel van een heuvel af. Het klimmen duurt veel langer. Dus recuperatie levert nauwelijks iets op. Het meeremmen was fijn maar niet als dat opeens stopt in een afdaling boven 50 km/u. Bij kimmen raakt de GoSwiss Drive al snel oververhit. Dus vervang 'Swiss' in de naam maar voor 'Limburg' want de Eiffel kan het ding al niet aan.

Het is verder niet fijn dat je een soort superdynamo op je fiets heb zitten op moment dat je de motor uitzet. Verder weegt het achterwiel iets van 8 kilo met de motor erin. Met het gewicht van twee accu's erbij heb je een complete extra kampeeruitrusting aan gewicht mee.

Schermpje kan soms contactproblemen hebben, ook de stekker in de kabel bij het achterwiel. Gewoon alles wat je extra hebt aan elektronica kan kapot. Accu's zijn na vier a vijf jaar afgeschreven en kosten 900 euro per stuk. Het geeft dus allemaal gedoe.

Bestellen wordt moeilijk, de GoSwiss Drive is uit productie.
Om met het laatste te beginnen, ik was ook niet van plan om voor de GoSwiss Drive te gaan. De link verwijst naar Grin Technologies uit Vancouver.

Techniek kan inderdaad stuk, een betrouwbare leverancier en fietsenmaker of kennis van zaken en sleutelvaardigheid is aan te bevelen. Zo ook gebruik binnen de bedoelde parameters zoals belasting en temperatuur, dan is het al een stuk betrouwbaarder.
En dan inderdaad kijken wat je kan doen als het toch nog stuk gaat.
Ondertussen ben ik over de 13000 km heen met mijn Shimano en ben ik nog niets tegengekomen dat ik niet zelf en direct kon oplossen.

Het kan aan mijn gebrek aan ervaring liggen maar afdalen met 50 km/h lijkt me sowieso niet aan te raden* Je moet dan wel heel zeker zijn van het remmen, maar dat geldt voor elke fietser.

De 8 kg is natuurlijk altijd te veel als je het niet gebruikt. Anders zijn er lichtere oplossingen om stroom op te wekken. Maar als je eenmaal een motor meehebt is ermee kunnen remmen een mooie manier om je normale remmen te sparen en de accu weer een beetje te laden voor de volgende keer bergop**. Dat zal allemaal met beleid moeten gebeuren. Belangrijkste om in de gaten te houden is dus de temperatuur van de motor. Eerst zover mogelijk terugschakelen en de hoogste stand ondersteuning niet langer dan een paar minuten inschakelen, voorkomt al veel problemen.

*In het door mij al eerder gehaalde filmpje wordt 67 km/h gehaald. Ook een momentje regeneratie van 1300 watt. De combinatie van ligfiets, zonnepaneel en regeneratie maakt best een snelle combinatie ;-) https://youtu.be/bSMugd-wGD0?t=228
**Omdat middenmotors per definitie geen regeneratie kunnen doen, kom je dan uit op een direct drive hubmotors. Die hebben ook weer hun eigen nadelen maar als je daar mee kunt leven hebben ze regeneratief remmen als voordeel.
Belle schreef:
za 24 aug, 2019 16:16
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik kan je een paar motorrijlessen aanbevelen.
Ook op een fiets moet je kunnen remmen.
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 16:36
Belle schreef:
za 24 aug, 2019 16:16
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik kan je een paar motorrijlessen aanbevelen.
Ook op een fiets moet je kunnen remmen.
Niet remmen zorgt er natuurlijk wel voor dat je remmen niet warm lopen ;-)
Ik ben nieuw op het forum.
Gisteren deze discussie van pagina 1 tot hier doorgelezen.
Heel interessant.

Volgende week krijg ik mijn elektrische fiets, Brose motor, 650 W accu, voorvering, zadelvering, dikke banden.
Ik kijk er erg naar vooruit.
Om te proberen of het bevalt heb ik een hele mooie Giant Explore E+ van een vriend geleend en de accu leeggefietst. (112km) Maar wat een genot, zo'n elektrische fiets, ontspannen de viaducten en heuveltjes over. En met die mooie voorvering reed ik expres door gaten en kuilen om te voelen hoe mooi dat afgeveerd is.
Die fiets heeft me overtuigd.

Mijn ervaringen:
Vroeger heb ik veel gefietst, heel veel gefietst, alleen Europa, voornamelijk Frankrijk, Italië, Alpen, Pyreneeën.
Toen kwamen de kinderen en heb ik 30 jaar hard gelopen.
Sinds 4 jaar, eigenlijk 3 heb ik het fietsen weer opgepakt.
3 jaar omdat ik bij het eerste ritje op mijn Superia hard onderuit gegaan ben over een verkeersdrempel.
Van boven tot onder onder de schaafwonden. De nieuwe helm kon gelijk naar de vuilnis.
Ik hield er in eerste instantie een forse angst voor vallen aan over.
3 jaar geleden naar Rome gefietst, vorig jaar 3 weken hooggebergte en dit jaar Scandinavië en Oost Duitsland met m'n Poppink. Heerlijk!
4 jaar geleden heeft mijn vrouw een elektrische fiets gekocht.
We gaan regelmatig samen op pad. Op de fiets of met de auto naar een hotel (een koopje, meestal via vakantieveiling) fietsen die dag, lekker hotel, volgende dag de hele dag fietsen en 's avonds weer thuis.
Mijn vrouw en ik samen en ik met tegenwind achter haar aan uit de wind op mijn Poppink.
Moet je voorstellen, ze heeft voorheen nooit een meter aan sport gedaan en fietst nu vrolijk zo'n 2000 km per jaar.
Knooppuntenroutes, waar heb je het buitenland nog voor nodig?

Terug naar de elektrische fiets.
Afgelopen zomer op weg van Stralsund naar Greifeswald ligt zo'n 18 km kasseien. Die weg, samen met de verschrikkelijke fietspaden in Noord Duitsland hebben mij doen besluiten dat er een fiets moet komen met goede vering. Daarnaast moet ik regelmatig zo'n 20 km naar mijn werk en betrap mij er op dat ik dan niet de Poppink, maar de auto pak, voornamelijk omdat ik met de Poppink bezweet aankom. Ik leen ook wel eens de elektrische fiets van mijn vrouw om even heen en weer naar de stad te fietsen.
Volgende week komt de elektrische fiets.
Ik kijk er naar uit om naar Groningen te kunnen fietsen, naar Amsterdam. Ineens wordt het weer bereikbaar.
Jawel, 130 tot 150 km kan ook op de Poppink, maar met m'n 67 jaar wil ik dat wel eens ontspannen kunnen doen.

De elektrische fiets maakt mensen mobiel, brengt ze naar buiten en laat iedereen van de natuur genieten.
Bij ieder mens hoort een fiets. Op jonge leeftijd fiets je je voor het plezier het leplazerus en nu houd ik van comfort en geniet zo mogelijk nog meer van het landschap dat zich voor ons ontvouwt.

Volgend jaar ga ik misschien wel op de elektrische fiets op fietsvakantie, wie weet.......
Poppink schreef:
zo 25 aug, 2019 11:53
Volgende week krijg ik mijn elektrische fiets, Brose motor, 650 W accu, voorvering, zadelvering, dikke banden.
Ik kijk er erg naar vooruit.
Duidelijk verhaal. Veel plezier met de nieuwe fiets!
Belle schreef:
do 05 sep, 2019 18:50
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 16:36
Belle schreef:
za 24 aug, 2019 16:16
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik kan je een paar motorrijlessen aanbevelen.
Ook op een fiets moet je kunnen remmen.
Ik heb een mountainbike clinic gevolgd en daar geleerd dat je niet moet remmen. Bij dergelijke steile hellingen zou je ook over je stuur kukelen als je het zou proberen. Fietsremmen, ook hydraulische schijfremmen, doen ook helemaal niks als het zo steil is.
Wil je eens uitleggen waarom je niet zou moeten remmen? Ik kan me voorstellen dat de techniek bij off-road wel even anders is dan op de weg. Mij lijkt het dat je bij hoge snelheden, om de snelheid onder controle te houden, veiligheidshalve meer de achterrem gebruikt. Zelfs als zou je wiel blokkeren (moet je al hard voor remmen), dan valt dat nog makkelijk(er) te controleren.
Anderzijds: als het snel bergaf kan en je ziet wat eraan komt, rem ik ook niet, hoor.
Belle schreef:
do 05 sep, 2019 18:50
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 16:36
Belle schreef:
za 24 aug, 2019 16:16
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik kan je een paar motorrijlessen aanbevelen.
Ook op een fiets moet je kunnen remmen.
Ik heb een mountainbike clinic gevolgd en daar geleerd dat je niet moet remmen. Bij dergelijke steile hellingen zou je ook over je stuur kukelen als je het zou proberen. Fietsremmen, ook hydraulische schijfremmen, doen ook helemaal niks als het zo steil is.
Ik kan me voorstellen dat je op korte afdalingen op een mtb-parcours beter niet kunt remmen. Ik ken dat soort situaties van als ik bijvoorbeeld door de berm recht van een kanaaltalud afcross. Dan heb ik het over maximaal 20 kmu.
Afdalingen op de openbare weg zijn echter iets anders. Als er daar iets gebeurt, er loopt iets op de weg, er gaat iets stuk aan je fiets, je krijgt iets in je oog, er is een bocht - duh, dat gebeurt - of de helling wordt nog steiler dan moet je remmen of je hebt goede kans dat je het niet overleeft.
De Keutenberg is al zo'n voorbeeld waar je heel snel op 50 kmu zit voordat er een bocht komt én het steiler wordt. Met alleen de achterrem wordt het daar al lastig.
Als hellingen echt zo steil zijn dat je niet zou kunnen remmen dan vind ik het totaal onverstandig om 50 te rijden. Je bent dan een gevaar op de weg.
@CapoJan
Ik zou maar mooi de voorrem gebruiken, gedoseerd.
Als je remt met de voorrem komt er meer druk van de band op het wegdek.
De weerstand wordt groter en je slipt minder snel weg. (behalve in los grit)
Bovendien rem je, als je stevig remt, altijd rechtuit rijdend en niet in een bocht.
Remmen doe je vóór de bocht, ietsjes bijremmen in de bocht.

Nog een aanvulling over het belang van de voorrem:
Auto's hebben voor grotere remschijven (fietsen en motoren ook) en achter bovendien een remkrachtbegrenzer om slippen van de achterwielen te voorkomen.
Poppink schreef:
zo 08 sep, 2019 23:16
Auto's hebben ... achter bovendien een remkrachtbegrenzer om slippen van de achterwielen te voorkomen.
Sinds 2004 hebben nieuwe auto's in de EU verplicht ABS om slippen tijdems het remmen te voorkomen.
Weet ik @Leon.
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat de voorrem belangrijker is dan de achterrem.
Poppink schreef:
zo 08 sep, 2019 23:16
@CapoJan
Ik zou maar mooi de voorrem gebruiken, gedoseerd.
Daar ben ik al jaren van op de hoogte, hoor. Het ging over over het stuur vliegen, niet remmen in afdalingen omdat dat te gevaarlijk is en zo. Er zijn omstandigheden waarbij de achterrem een betere optie is als het gaat om vertragen of snelheid controleren.
Je kan ook keihard met de voorrem remmen en (in een afdaling) achter je zadel hangen om niet over kop te gaan. Waarom ik dat stelde: een blokkerend achterwiel is door de band veel makkelijker te controleren dan indien dat met het voorwiel gebeurt. Maar je hebt gelijk: de voorrem is veel effectiever.