Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Mooi dat er ook Wereldfietsers zijn die zich niet schamen en/of laten weerhouden om met een E-Bike op pad te gaan.
Naarmate onze leden ouder worden zullen er meer en meer vragen komen over fietsen met elektrische ondersteuning. Als medeorganisator en coördinator van de WF beurs juich ik het toe als iemand over dit onderwerp een workshop zou willen geven.

WIE O WIE ZOU DAT WILLEN DOEN!!!!!!! Stuur een mailtje naar Annita van Vliet

vlie1950 add planet punt nl
Rokon schreef:
vr 16 nov, 2018 19:53
Ik heb één tocht van bijna 1.000km met de e-bike gereden en verschillende kortere periodes 2 tot 4 dagen


Afbeelding
Leuke combinatie mt de kar. Hoe beviel het fietsen met een kar achter een e-bike? Gaat het goed bergop ? Mooie fiets ook. Welke merk is het?
zivojan schreef:
vr 16 nov, 2018 23:05
Rokon schreef:
vr 16 nov, 2018 19:53
Ik heb één tocht van bijna 1.000km met de e-bike gereden en verschillende kortere periodes 2 tot 4 dagen


Afbeelding
Leuke combinatie mt de kar. Hoe beviel het fietsen met een kar achter een e-bike? Gaat het goed bergop ? Mooie fiets ook. Welke merk is het?
Voor zover ik het kan zien zou het wel eens een Riese & Müller kunnen zijn, model is me niet duidelijk.
Ronald - ben het helemaal met je eens. Kan zelf nog zonder ondersteuning op pad dus kan je helaas niet helpen. Hoop wel dat er iemand een lezing/ workshop gaat geven. Ben er wel enorm nieuwsgierig naar.
Toen ik, begin 2016, aan het moderatoren-team vroeg om een nieuwe thread ivm 'e-bikes' te willen openen heb ik me al snel de woede van het merendeel van 'de wereldfietsers' op de nek gehaald.
De 'klassieke' fietser voelt zich anno 2018, nog altijd op een standbeeld en daar zal spijtig genoeg de eerste jaren geen sikkepit aan veranderen. De ligfiets, plooifiets, sinds kort ook de e-fiets en de 'whatever-fiets', al hetgeen afwijkt van 'hun' fiets kan maar best belachelijk, met de grond gelijk gemaakt worden, is het niet dat je technisch overdonderd wordt, dan wordt het wel op een andere manier klaargespeeld maar aan de klassieke tweewieler wordt niet geraakt.
Aan de ondertoon die speelt op de antwoorden in dit, en vele andere 'onderwerpen' hoor en voel je genoeg!
'Hoe' je't doet, wat speelt het allemaal een rol, als je't maar doet...'
Dit gezegd zijnde terug naar het onderwerp.
Gezien we met 2 dure e-bikes, van het merk R&M type Charger onderweg zijn hebben we er voor gekozen om een groter model tent aan te schaffen, de Vango Galaxy 300, een tunneltent van net geen 5Kg die ons toelaat om in een droge binnentent te slapen, rechtop te staan in het voorste gedeelte en, vooral, de beide fietsen en de kar binnen te zetten tijdens de nacht. Verder hebben we geïnvesteerd in 2 kwalitatieve 'self-inflating' matrasjes en donsslaapzakken. Geen Esbit blokje maar een echt Primus kookvuurtje, een elek.kokertje en een keteltje van 0.8 liter om mijn kant- en klare maaltijden mee op te warmen. In de kar zit ook onze fiets-batterijlader, een verlengkabel om in te pluggen in de elek.kast vd camping om niet elke dag als een schooier achter een kabel aan te hollen. In de kar zit ook ts 3 en 6 liter drinkwater, een rubberen hamer en al mijn reservemateriaal voor de fiets; een fietsketting, wat binnenbanden en een echte 'grote' fietspomp. In één fietszak zitten de fietskleren, in de andere zak vrijetijdskledij, wasgerief. Ik hou er niet zo van als mensen mij ruiken aankomen, maar wel zien aankomen. Wij hebben daarom meerdere fietsshirts en onderkledij om daar vooral zeker van te zijn. Oh, voor ik het vergeet, ik heb nog een heus stoeltje mee ook...
(Ik heb er al verschillende zien toekomen, en de volgende morgen terug, hun met witte kringen bedrukte t-shirts zien aantrekken, zonder zelfs maar langs de douche en/of het sanitair te passeren).
Wat betreft de autonomie van de batterijen. Onder 'normale' omstandigheden rijden we met onze 500W batterijen een dikke 100km. Afhankelijk vd wind en het hellingsniveau van de gevolgde weg, maar rond de 100km zitten we altijd. We rijden, in 99% van de gevallen, op ECO, de lichtste stand en ook de minst verbruikende stand. Uitzonderlijk, als het echt steil gaat (+7%) durven we wel eens een standje hoger zetten, maar dit is zeker 'beperkt in tijd'.
Bepakt met zakken (zonder kar) is 80km in alle gevallen haalbaar. Beladen met zakken en kar is 60km een minimum. (Deze afstanden zijn niet lukraak genomen, maar dit is de realiteit. We hebben ook al 125km met één batterij gereden en ook al eens 75km, het hangt gewoon vd omstandigheden af)
Toen ik deze zomer naar de Moezel ben gefietst (rondje van een dikke 900km) was ik alleen en had de batterij vd fiets van mijn echtgenote meegenomen. Zodoende kon ik dagelijks mijn 80-100km fietsen (met kar) en had nog genoeg reserve in de tank.

Zo, dit misschien als mijn ervaring met de e-bike en meerdaagse tochten. Men klaagt altijd (en ik in het begin zeker) over de afstanden die je kan afleggen met een e-bike, maar door de band is 80km zeker niet slecht. Het geeft je nog de tijd om wat te genieten van hetgeen je uiteindelijk aan het doen bent en is dat nu niet de essentie...
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Als je dure fietsen hebt en deze liever in de tent laat, heb je al snel meer ruimte nodig. En een kar voor 2 personen is ook niet raar. En 80-100 km op een dag lijkt me ook normaal, zeker als je ook nog af en toe iets wilt bekijken - en gewoon genieten. (Tijdens mijn herfsttocht was het toch wel stressen om voor het donker bij de finish te zijn, wat zelden lukte. Echt genieten was dat niet.) Ieder zijn/haar voorkeuren!
Rokon - niet verdedigen hoor. Nergens voor nodig. Tenminste wat mij betreft. Fijn dat je zo uitgebreid hebt gesproken over hoe je doet en wat je oa meeneemt. Ook fijn dat je een gemiddelde km. afstand aangeeft.Dat geeft mij in ieder geval ene idee wat wel/ niet haalbaar is.

Aanvulling: waar ik wel benieuwd naar ben is of de R&M type Charger ook geleverd kan worden met een vast vork. Dat zou mijn voorkeur hebben ivm lowrider bevestiging.
Rokon schreef:
za 17 nov, 2018 10:21
Toen ik, begin 2016, aan het moderatoren-team vroeg om een nieuwe thread ivm 'e-bikes' te willen openen heb ik me al één maal de woede van het merendeel van 'de wereldfietsers' op de nek gehaald. ..........


Het geeft je nog de tijd om wat te genieten van hetgeen je uiteindelijk aan het doen bent en is dat nu niet de essentie...
Bravo! Je eindigt met hetgeen waar je van mij mee had mogen beginnen : het genieten van hetgeen je aan het doen bent.

Bravo natuurlijk ook voor degenen die minimalistisch en elke gram sparend en daar van genieten en natuurlijk is er wel wat voor te zeggen om niet de hele keuken en badkamer mee te slepen. Maar het is geen wedstrijd, er zijn geen prijzen te verdienen en als het goed is haalt iedereen de beloning uit het doen zelf en niet uit de vergelijking met anderen.....of het belachelijk maken van een ander....als men dat nodig heeft, als iemand het nodig vind dat te uiten, dan is er iets mis me het zelfvertrouwen en zelfbewustzijn, dan is men wellicht een beetje ongelukkig en verdrietig van binnen en is het afzeiken van anderen blijkbaar een moment om zich even beter voelen.

Ik gun het iedereen heel veel gelukzalige momenten maar wil aanraden dat zo weinig mogelijk ten koste van een ander te doen.

Ik ben in ieder geval een stuk gelukkiger sinds ik me niet meer interesseer voor de vraag of anderen wel geïnteresseerd zijn in mij. Ik ben wie ik ben, ik doe wat ik doe en als iemand dat interessant vind dan mag dat, als ie dat niet is, mag dat ook. Door mezelf te zijn, m'n eigen dingen te doen kom ik vanzelf in contact met mensen die hoe ik echt ben en doe interessant vinden. Scheelt heel veel energie.
Inge1 schreef:
za 17 nov, 2018 11:53
Rokon - niet verdedigen hoor. Nergens voor nodig. Tenminste wat mij betreft. Fijn dat je zo uitgebreid hebt gesproken over hoe je doet en wat je oa meeneemt. Ook fijn dat je een gemiddelde km. afstand aangeeft.Dat geeft mij in ieder geval ene idee wat wel/ niet haalbaar is.

Aanvulling: waar ik wel benieuwd naar ben is of de R&M type Charger ook geleverd kan worden met een vast vork. Dat zou mijn voorkeur hebben ivm lowrider bevestiging.
Als je kijkt naar hun modellen op hun website dan is het antwoord nee.
Maar wellicht kan je de vering anders in stellen.

Anders zou ik kijken naar de multicharger, of een (korte) load of packster.
De laatste vind ik wel interessant omdat je 'n heel smal kunt houden als je geen of weinig bagage wilt meenemen, maar ook vol kunt laden als je dat zou willen.
Gewicht blijft lekker laag en als je de 40 versie neemt ben je niet eens veel langer. Nadeel is twee wielmaten. laag bij de grond, dus je moet opletten als je van de gebaande wegen af gaat en helaas nog niet met met Rohloff 14 hub en automatische versnelling....

Het heeft de mogelijkheid tot een tweede accu, nou dan kan je nog wat verder rijden op een dag of alle bagage van de hele groep meenemen ;-)
Inge1 schreef:
za 17 nov, 2018 11:53
Waar ik wel benieuwd naar ben is of de R&M type Charger ook geleverd kan worden met een vast vork. Dat zou mijn voorkeur hebben ivm lowrider bevestiging.
Eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw benul van. Mocht je interesse hebben kan ik altijd wel een adresje doorgeven waar je werkelijk 'alles' kan laten aanpassen (indien mogelijk uiteraard)
Eerlijk gezegd ook, hebben wij weinig aandacht besteed aan de voorvork en het feit dat hij veerde of niet was niet echt zo belangrijk. Wij hebben afgezworen om met voortassen te rijden...
Ik reken mij zelf bij de "klassieke" vakantiefietser die vroeger ooit begonnen is op een Peugeot, Batatvus, Koga-Miyata of in mijn geval op een Bridgestone met 10 versnellingen. Vakantiefietsen betekende afzien en ploeteren. Improviseren en met een voldaan gevoel 's avonds in je tent kruipen. Tegenwoordig hebben we de moderne technieken bij de hand; 30 versnellingen GPS en een lichtgewicht tent. Helaas ben ik genoodzaakt om gezondheids reden, voor de vakanties een electrische fiets te gebruiken. En ik begrijp de frustratie wel van velen die het gevoel hebben dat er teveel "ander" soort vakantiefietsesr zijn bijgekomen. Dat gevoel hebben mijn vrouw en ik ook. Dat merken we onderweg en ook hier op het forum. Een fietser die voor het gemak kiest met de duurste materialen en een E-bike, maar die niet weet wat de echte globetrotter beweegt en motiveert. Ook niet geïnteresseert is in die andere fietser, soms nog niet eens een hand opsteekt en al helemaal geen tijd voor praatje.
Daarom ben ik met dit topic begonnen begonnen met de vraag wie heeft er ervaringmet het reizen op de electrische fiets.
Zelf rijd ik gemakkelijk een 150 km op een halve batterij ( in Nederland, dus vlak) en meestal heb ik met een dag 80 km fietsen in de vakantie ongeveer 30% gebruikt; soms iets meer, soms iets minder. Ik rijd bijna alles in de Eco stand, en niet sneller dan mijn gezonde vrouw, die op de "klassieke" manier fietst. Eigenlijk fietst het net als vroeger maar dan zonder het voldane gevoel dat ik 's avonds had.
Ach, er zijn er die meer voldoening hebben na een tocht van 20km, dan zij die 250km op een dag aankunnen. 't Is maar wat je zoekt.
Als je sh*t en miserie opzoekt, tja, dan krijg je meestal sh*t en miserie.
Wij rijden, als e-bike koppel rond, met de fietskar er achteraan, 's avonds lekker dicht tegen elkaar leunend, da's voor ons plezant. En weet je waarom ik het soms teveel vind andere bikers op te zoeken? Omdat ik steevast moet uitleggen waarom we nu net een e-bike hebben, zo'n grote tent 'overdreven' luxe is en of de kar voor de batterij dient...
Voor een geslaagde dag heb ik (samen met mijn vrouw) absoluut geen regen of modder nodig, geen tochtje van 150km, maar een dag waarvan ik na jaren kan zeggen, 'weet je nog'?
Rokon - dank voor je antwoord. Mocht ik eens naar een R&M gaan kijken dan zal ik ze eens naar een vaste vork vragen. Voor mij is het een dealbreaker als dat niet mogelijk is. Voorlopig ben ik nog niet toe aan electrisch. Misschien over een paar jaar - geeft me mooi de tijd geld ervoor weg te zetten.
Dat bedoel ik dus eigenlijk. De " klassieke " fietser spreekt een andere taal dan de electrische fietser. Wij begrijpen elkaar niet. Mijn vrouw wordt moe van de vraag " waarom zij Nog niet op een electrische fiets rijdt " Men wil blijkbaar niet begrijpen dat je, als je gezond bent, het leuk vindt om op eigen kracht te fietsen. Ook al fiets je dan maar 80 km per dag. Gewoon fietsen geeft meer voldoening.
Dat bedoel ik dus eigenlijk. De " klassieke " fietser spreekt een andere taal dan de electrische fietser. Wij begrijpen elkaar niet.
Mmmm.
Ik denk dat voor veel mensen de e-fiets een fijn instrument is. Ik denk ook dat er steeds meer e-fietsen zullen verschijnen. Meer mensen zullen op vakantie vertrekken met de e-fiets. En veel mensen die nu op een fiets rijden, zullen ooit op een e-fiets rijden, er misschien mee op vakantie gaan etc.

Ik heb daar zelf geen probleem mee.
Maar ik denk dat veel discussies overbodig zouden worden, mochten

1) e-fietsers erkennen dat ze iets anders doen dan fietsen, en;
2) daarmee samenhangend, fietsers ophouden met e-fietsen te beschouwen als een minderwaardige vorm van fietsen.

2 volgt eigenlijk uit 1. Als e-fietsen iets anders is dan fietsen, dan heeft het geen zin om het te beschouwen als een minderwaardige vorm van fietsen. Het is iets anders!

Misschien zullen e-fietsers betwisten dat ze iets anders doen dan fietsen. Maar dat lijkt me niet correct. Iemand die Alpe d'Huez doet op de e-fiets kan wel zeggen: "Ik ben Alpe d'Huez op gefietst." Maar daarmee moet ik hartelijk lachen. Nee, dat heb je niet gedaan. Het is namelijk onmogelijk met het vermogen dat jij op de pedalen zet, op een fiets boven te komen in jouw tijd.
Iemand die met 30 kg bagage door het Centraal Massief trekt op de e-fiets, kan wel beweren dat z/hij een fietsvakantie heeft. Maar dat is niet zo. En mocht je dat niet geloven, trek dan eens met 30 kg bagage op de fiets door het Centraal Massief. Je zult het verschil merken.
Dat laatste bedoel ik. Mijn vrouw fietst wel zelf en ik eigenlijk niet.
Rokon schreef:
za 17 nov, 2018 19:30
Ach, er zijn er die meer voldoening hebben na een tocht van 20km, dan zij die 250km op een dag aankunnen. 't Is maar wat je zoekt.
Als je sh*t en miserie opzoekt, tja, dan krijg je meestal sh*t en miserie.
Wij rijden, als e-bike koppel rond, met de fietskar er achteraan, 's avonds lekker dicht tegen elkaar leunend, da's voor ons plezant. En weet je waarom ik het soms teveel vind andere bikers op te zoeken? Omdat ik steevast moet uitleggen waarom we nu net een e-bike hebben, zo'n grote tent 'overdreven' luxe is en of de kar voor de batterij dient...
Voor een geslaagde dag heb ik (samen met mijn vrouw) absoluut geen regen of modder nodig, geen tochtje van 150km, maar een dag waarvan ik na jaren kan zeggen, 'weet je nog'?
Helemaal gelijk heb je. Lekker genieten van elkaar en wat je doet. Leven en laten leven inplaats van zeuren en klagen. Je hebt de ander niet nodig om gelukkig te zijn.

Iets van een ander vinden is een teken van ongelukkig zijn. Denken dat je gelukkig bent als je iedereen hebt beoordeeld en veroordeeld.......... tijdsverspilling.
Misschien een idee om, pakweg in 2025, eens terug te kijken naar dit draadje. Ik denk dat de meeste mensen zich krom lachen om deze discussie van voor en/of tegenstanders van fietsen met elektrische ondersteuning. Heus, dit gaat nooit meer weg, de elektrisch ondersteunde fiets zal alleen maar een groter aandeel krijgen, werelwijd, zowel qua verkoop en gebruik als qua infrastructuur. Ook voor vakantiefietsers.

Laat iedereen nou gewoon zelf uitmaken hoe die wil fietsen, met of zonder, maar geniet van de manier zoals je zelf fietst en neem niet een ander de maat. Zolang het ondersteuning is, en gen brommer, blijft het toch echt fietsen. Er is weinig verschil tussen fietsen met wind mee of fietsen met ondersteuning bij wind tegen. Zeker als men, en dat komt toch regelmatig terug, men bereid is om gewoon het standje eco te pakken.

Voor alle duidelijkheid, ik rijd zelf geen e-bike, hoewel ik aan alle criteria voldoe om het wel te doen, maar ik wacht er mog even mee. Maar ga aub niet anderen de maat nemen. Als gezegd in het begin, over een jaar of 5-10 lach je om deze discussie.
Senior2 schreef:
zo 18 nov, 2018 11:28
Misschien een idee om, pakweg in 2025, eens terug te kijken naar dit draadje. Ik denk dat de meeste mensen zich krom lachen om deze discussie van voor en/of tegenstanders van fietsen met elektrische ondersteuning.

Zolang het ondersteuning is, en gen brommer, blijft het toch echt fietsen.
Dat laatste is nu net de mening die ter discussie staat. Jij vindt dat het fietsen is, Wim niet. Dat zijn meningen, geen feiten. Daar kun je elkaar van proberen te overtuigen of elkaar over in de haren vliegen, maar op dit moment kun je het er vooral over eens zijn dat jullie verschillende meningen hebben.

Wat mij wel een zinvolle discussie lijkt, zijn de grenzen van wat binnen deze vereniging en/of dit forum past.
Dit subforum gaat over Reizen per electrische fiets. Maar wat valt daar onder en wat niet?
Het punt is dat er steeds meer voertuigtypen beschikbaar komen. Het lijkt soms alsof alles wat je tussen een fiets zonder ondersteuning en een vette electrische motorfiets (250 km/u of zo) kunt verzinnen ook echt bestaat.

Mijn voorlopige (!) mening richting de club: fietsen met ondersteuning met beperkt vermogen tot maximaal 25 km/u (waaronder de grote massa e-bikes valt) wel binnen de club. Die met hogere vermogens of hogere ondersteuningssnelheden niet, ook niet als ze meetrappen. Of het de komende jaren leuk gevonden wordt dat er steeds meer e-bikes met wf-tochten mee gaan zal vast nog wel op de agenda komen.

Persoonlijk lijken me veel van de e-bikers die ik zie niet echt fietsers zoals ik het fietsen ervaar. Jammer voor degenen die niet zonder kunnen, prettig voor degegen die ver naar school of werk moeten en suf van degenen waaronder veel middelbareschoolscholieren die gewoon te lui zijn om zelf te fietsen. Wel zie, hoor en vooral ruik ik veel liever een electrisch aangedreven voertuig dan een benzinescooter, want dat is een hinder veroorzakende en gezondheid bedreigende plaag waar geen enkele reden meer voor bestaat.
Leon schreef:
zo 18 nov, 2018 11:52
Wat mij wel een zinvolle discussie lijkt, zijn de grenzen van wat binnen deze vereniging en/of dit forum past.
Die discussie is er geweest, en heeft geleid tot deze rubriek, Reizen per elektrische fiets.

Als je die discussie verder wil voeren, kan dat in de rubriek Bestuur en Beleid, niet in deze rubriek. Als je daadwerkelijk een verandering wil doorvoeren, kun je een beargumenteerd voorstel doen aan de algemene ledenvergadering.