Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Bridgestone SM schreef:
wo 07 nov, 2018 15:41

En hoe kijkt de (Trump)douane dan naar een eenzame fietser+eigenzinnige fietsbagage ?
Ik herinner me nog mijn eerste keer de overtocht naar dat grote eiland aan de overkant van de Noordzee,
Daar was toentertijd de douane nogal isolationistisch, een jaar later, toen met fiets, waren ze al een stuk "Europeser".

Ik denk eigenlijk dat voor mij de "Nieuwe Wereld" een oceaan te ver is.
Met wat goede wil kom je met het spoor al een heel eind.

BSM
Douane geen enkele probleem hoor. Gewoon paspoort laten zien en je kunt erdoor. Denk zelf makkelijker dan met het vliegtuig.
Dat klinkt niet slecht - 1 week op de boot. Misschien voor mij ook ooit iets, i.p.v. vliegtuig, als ik veeeeeel tijd heb.
BertKremer schreef:
zo 04 nov, 2018 15:32
wie heeft er nu daadwerkelijk ervaring met een meerdaagse fiets (kampeer) vakantie met een electrische fiets? Ik bedoel dus meerdaagse tochten van meer dan 1000 km.
Afgelopen zomer ruim 4.000 km met volledige kampeeruitrusting, o.a. rondje Nederland en de North Sea Cycle Route in Duitsland en Denemarken. A.s. mei naar Praag, en in de zomer de NSCR door Zweden en Noorwegen.

Op een Riese & Müller Supercharger met twee 500 WH powerpacks.

Cheers,

Gee


Afbeelding
12000 kilometer e-biken zonder een stopcontact

https://www.facebook.com/thesuntrip/vid ... 636592498/
Gee - geen problemen met de batterijen opgeladen te houden gehad? Wat is jouw aanpak hierbij? En wat fiets je dan gemiddeld per dag.
Ik fiets gemiddeld zo'n 100 km per dag. Opladen iedere dag op een camping. Als het zo uitkomt kan ik een nachtje vrij staan, bij een actieradius van ongeveer 200 km.
Voor het opladen heb ik een CE-stekker en een lichtgewicht verlengsnoer van 10 meter. Ik heb de fiets altijd bij de tent, en laat de batterijen tijdens het laden 's nachts in de fiets zitten.

Ik kan in Scandinavië helaas minder vaak staan dan ik normaal zou doen; ben niet zo gek op campings. Maar dat is nu eenzaam niet anders.

Cheers,

Gee
Dat is een mooi bereik - fijn dat een nachtje zonder camping ook kan. Nooit geweten dat er ook lichtgewicht verlengsnoeren zijn - weer wat geleerd.
Die lichtgewicht verlengsnoeren zijn niet te koop, voorzover ik weet. De caravanbedrijven verkopen snoeren die veel te zwaar zijn voor ons doel. Je kunt ze dus beter zelf maken. Gewoon 3 aderig dun snoer nemen (3x0,75), aan de ene kant de CEE stekker, en de andere kant een normale stekker. Wij rijden zo ook al een aantal jaren rond (zonder e-bike), want de smartphone (+ powerpack) met Osmand navigatie houdt het maar 1 dag vol.
Ja, wie heeft er ervaring met een fietsvakantie met een elektrische fiets en vindt het leuk om daarover te vertellen?

Voor onze Wereldfietsbeurs op zondag 27 januari bij De Fietser in Ede zijn we op zoek naar iemand of een koppel die ervaring heeft met fietsvakanties met een e-bike.

- heb je/ hebben jullie voldoende kennis in huis over reizen met een e-bike?
- vind je/ vinden jullie het leuk om hierover te vertellen voor een zaal geïnteresseerden?
- staat er op zondag 27 januari 2019 nog niets in de agenda?

Dan zijn we op zoek naar jou/jullie!

Interesse, stuur een mailtje naar vlie1950 add planet punt nl

We kijken met belangstelling uit naar de reacties.
wim49 schreef:
ma 12 nov, 2018 16:56
... de ene kant de CEE stekker, en de andere kant een normale stekker. Wij rijden zo ook al een aantal jaren rond ...
Waarom neem je een CEE stekker + gewone stekker + x meter 3x0,75 kabel mee? Een telefoon lader is tegenwoordig zo mooi klein en licht! :?:

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 12 nov, 2018 19:27
wim49 schreef:
ma 12 nov, 2018 16:56
... de ene kant de CEE stekker, en de andere kant een normale stekker. Wij rijden zo ook al een aantal jaren rond ...
Waarom neem je een CEE stekker + gewone stekker + x meter 3x0,75 kabel mee? Een telefoon lader is tegenwoordig zo mooi klein en licht! :?:

Groet,
Tom.
44 gram voor een ultrafijn verlengkabeltje van 5 meter. Ik neem er steeds 2 mee voor smartphones, camera, etc ... op te laden. UIteraard niet om koelkasten aan te sluiten. 8) Is toch fijn om zo electriciteit tot in de tent te trekken.

Een CEE-adapter heb ik nog niet onder de 150 gram gevonden.
Jan_R schreef:
ma 12 nov, 2018 20:15
Een CEE-adapter heb ik nog niet onder de 150 gram gevonden.
Ik wist al wat een CEE plug is, daar ging mijn reactie ook niet over.
Maar zo'n plug neemt (naast z'n gewicht als nadeel) ruimte in (vandaar mijn opmerking "...mooi klein en licht").
Voorts moet je dus ook nog eens vlak bij de elektriciteitskast gaan staan.
Stroom in de tent heb ik nog niet gemist :lol:, toch altijd weer de telefoon op kunnen laden.
(En m'n e-reader doet het weken op een volle batterij).

Groet,
Tom.
wim49 schreef:
ma 12 nov, 2018 16:56
Die lichtgewicht verlengsnoeren zijn niet te koop, voorzover ik weet. De caravanbedrijven verkopen snoeren die veel te zwaar zijn voor ons doel. Je kunt ze dus beter zelf maken. Gewoon 3 aderig dun snoer nemen (3x0,75), aan de ene kant de CEE stekker, en de andere kant een normale stekker. Wij rijden zo ook al een aantal jaren rond (zonder e-bike), want de smartphone (+ powerpack) met Osmand navigatie houdt het maar 1 dag vol.
Voor een e-bike is een kabel waar 100 w doorheen mag niet voldoende.

Dus voor wie niet wil knutselen, zoiets*? 5 meter en mag 2,5 A doorheen. Is genoeg voor het opladen van e-bike en (daarna) de overige spullen.

*
https://www.allekabels.nl/verlengkabel/ ... CsQAvD_BwE
Waarom neem je een CEE stekker + gewone stekker + x meter 3x0,75 kabel mee? Een telefoon lader is tegenwoordig zo mooi klein en licht! :?:
Tja, wij hebben nog geen tentje met ingebouwde 230 V stekker :D . Dus die kabel met stekkers is voorlopig op campings nog wel nodig, als je 230V wilt.
44 gram voor een ultrafijn verlengkabeltje van 5 meter. Ik neem er steeds 2 mee voor smartphones, camera, etc ... op te laden. UIteraard niet om koelkasten aan te sluiten. 8) Is toch fijn om zo electriciteit tot in de tent te trekken.
Zo'n snoertje als jij noemt is goed voor binnenshuis, maar toch zeker niet voor buiten de tent op een camping. Als er iets mis gaat (snoer raakt beschadigd en iemand komt per ongeluk aan de 230V heb jij wel een probleem, lijkt me.
Voor een e-bike is een kabel waar 100 w doorheen mag niet voldoende.

Dus voor wie niet wil knutselen, zoiets*? 5 meter en mag 2,5 A doorheen. Is genoeg voor het opladen van e-bike en (daarna) de overige spullen.
Door mijn kabel van 3x0,75mm2 mag 2,5 Ampere, oftewel 500W. Dat is wel voldoende lijkt me. Het gaat er overigens om wat de lader aan stroom trekt. Wat de capaciteit van de accu is, is in dit geval niet belangrijk.
Zie

Code: Selecteer alles

https://www.allekabels.nl/netsnoer/4510/1191983/netsnoer-3-aderig.html
En hou het snoer 3-aderig. 2-aderig snoer aansluiten aan een CEE stekker is niet toegestaan. De aarddraad is noodzakelijk. Mijn 15m lang snoer weegt met stekkers 900 gr, en tja dat moet je er wel voor over hebben. Ik heb het er voor over.

Edit: excuus voor de layout, sommige handigheidjes op dit forum moet ik nog even leren!
Bij reizen met een elektrische fiets neem ik een krachtige lader mee: 4A. Daarmee kun je een accu snel bijladen. Als je grofweg 1 Ah per 10 km rekent, kun je op die manier met een uurtje laden weer 40 km verder.
In de veronderstelling dat je min of meer in de bewoonde wereld blijft, geeft dat mogelijkheden. Mooi weer, over de middag even op een terrasje genieten van het uitzicht, het mooie weer en een koffietje. Ondertussen laad je de accu een uurtje bij.
Maar als het vlakker is en ik trager rij, haal ik 200 km op één lading (500 Wh accu) en dan hoeft dat niet. Of er gaat een tweede accu mee. Even wisselen onderweg en de actieradius verdubbelt meteen.

In de praktijk is het nog nooit geweigerd om ergens die accu op te laden.
wim49 schreef:
di 13 nov, 2018 15:29
Voor een e-bike is een kabel waar 100 w doorheen mag niet voldoende.

Dus voor wie niet wil knutselen, zoiets*? 5 meter en mag 2,5 A doorheen. Is genoeg voor het opladen van e-bike en (daarna) de overige spullen.
Door mijn kabel van 3x0,75mm2 mag 2,5 Ampere, oftewel 500W. Dat is wel voldoende lijkt me. Het gaat er overigens om wat de lader aan stroom trekt. Wat de capaciteit van de accu is, is in dit geval niet belangrijk.
Zie

Code: Selecteer alles

https://www.allekabels.nl/netsnoer/4510/1191983/netsnoer-3-aderig.html
En hou het snoer 3-aderig. 2-aderig snoer aansluiten aan een CEE stekker is niet toegestaan. De aarddraad is noodzakelijk. Mijn 15m lang snoer weegt met stekkers 900 gr, en tja dat moet je er wel voor over hebben. Ik heb het er voor over.
Je hebt gelijk Wim, randaarde is beter en zoals je al aangeeft is minder niet toegestaan.
De lader trekt stroom inderdaad, in mijn geval 150 watt. Wel zonder randaarde, dus op zich.....

900 gram is natuurlijk 900 gram maar als dat zorg voor een volle accu is het de volgende dag geen probleem om die mee te nemen.
Afgelopen zomer met omgebouwde koga ebike 3 weken door engeland gereisd van vlak tot 17% in de yorkshire dales. Zelfs de steilste helling lukte met 4 volle tassen en tenttas. Ik koop nog wel eens wat onderweg. Moet er wel bij zeggen dat de steilste helling niet gelukt was als ik geen speedpedelec motor onder de fiets had. Accu is een grote van 735 kwh. Meestal om de dag opladen. Rij meestal in standje 1of2 van de 9. Maximaal 180km op vlak terrein. Heuvels haal ik denk ik 120km. Je rijdt langer door merk ik en ook pik je vaak nog een dorpje mee. Opladen geen issues gehad. Elke keer gewoon bij receptie camping en hoefde ook niet electra te betalen. Komende zomer van la rochelle naar st malo en dan boot kanaaleilanden richting engelse zuidkust
Mooi, dat er dus mogelijkheden zijn om ook met de ondersteunde fiets te reizen. Ik zag het steeds opladen als een erg groot probleem. Geeft dus zeker in Europa mooie mogelijkheden.
Ik heb één tocht van bijna 1.000km met de e-bike gereden en verschillende kortere periodes 2 tot 4 dagen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rokon schreef:
vr 16 nov, 2018 19:53
Ik heb één tocht van bijna 1.000km met de e-bike gereden en verschillende kortere periodes 2 tot 4 dagen

Afbeelding
Wat zit er in die kar? De accu? 8) Toen ik laatst 1000km door Duitsland reed, had ik minder aan mijn fiets hangen - en geen kar. Maar ik had wel tent en kookspullen mee. Dus ik ben wel nieuwsgierig wat erin zit.