Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafversnelling te licht - Forum Wereldfietser

Naafversnelling te licht

Sorry dat ik hier ineens kom binnenvallen met een vraag, maar ik heb een vraag waar ik zelf niet echt wijzer van wordt na wat googlen en inlezen. Ik ben niet technisch genoeg aangelegd vrees ik :lol:

Ik heb een electrische Gazelle stadsfiets gekocht voor woon- werkverkeer. Deze heeft een shimano nexus 7 naaf, maar ik vind de hoogste versnelling gewoon te licht als je snelheid bent aan het maken. Kan je ervoor zorgen dat de versnellingen zwaarder worden door bv een ander tandwiel ofzo? Of moet ik gewoon gans de naaf met achterwiel etc veranderen door een naaf met meerdere versnellingen? :roll:
Ik kan me voorstellen dat je niet 1-2-3 klaar bent. Het heeft uiteraard ook gevolgen voor alle versnellingen. Een kleiner tandwiel zou een mogelijkheid zijn maar ik weet niet of je die kunt krijgen. Daarnaast: hoeveel kleiner moet ie dan worden? Je zult daarmee ook een lengte probleem in de ketting moeten oplossen.

Ik weet, zoals gezegd, niet of er kleinere kransjes te krijgen zijn voor de naaf. Dat moet je eerst duidelijk worden.
Misschien kan juist voorop ook een grotere maat helpen maar dan wordt je ketting te kort en misschien je kast te klein.

Voor mijn eigen kennis volg ik dit verder even...
Hoe minder tandjes achter hoe groter het verzet.
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ano-nexus/
Hoi Shivte,
Nee hoor, je achternaaf vervangen hoeft niet. Je fietsenmaker kan achter een kleiner tandwiel monteren. Dat heeft als gevolg dat je meer snelheid kan maken. Maar dat heeft ook als gevolg dat als je bergop/brug op fietst je minder langzaam kunt fietsen. Dat wordt een stukje zwaarder.
Als dat ok voor je is dan kan een fietsenmaker dat zo voor je regelen.
Marco
Gewoon een ander kransje op de achternaaf inderdaad.

Maarre... een electrische fiets loopt niet harder dan 25 toch?
Die Nexus naaf heeft een behoorlijk bereik, dus wat moet je met die hele lichte versnellingen als je er ook nog een motor op hebt. Ik krijg het idee dat het niet echt is aangepast aan het feit dat er een motor bij is gekomen. Lijkt mij goed om de fietsenmaker dit te laten oplossen.
Deze vraag dook ook op bij Tweakers.net. Als het om dezelfde gaat: er zit een 'dongle' op, om de snelheidsbegrenzing te omzeilen. In dat geval is mijn mening dat het bereik van een Nexus 7 simpelweg te klein is. Zoals anderen hier ook zeggen: een kleiner tandwiel achteraan verandert de zaak, maar dan kun je meteen verwachten dat de kleinste versnellingen te groot worden als je bergop moet of een flinke lading op gang moet trekken.
In dat geval moet er inderdaad een andere naaf in met een groter bereik. Bekijken met de fietshandelaar.
Als het gaat over een fiets met een (illegale!) dongle, dan raad ik OP aan om de fiets in te ruilen en een echte SP te kopen. Het is niet alleen de snelheid, maar ook veel andere zaken op een ebike die niet zijn aangepast aan de grotere snelheid.
CapoJan schreef:
di 07 aug, 2018 06:52
In dat geval moet er inderdaad een andere naaf in met een groter bereik. Bekijken met de fietshandelaar.
Werkt een fietshandelaar dan aan een illegaal opgevoerde fiets (mocht dit idd dezelfde zijn)? Dit ivm verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid e.d.
Een electrische fiets “opvoeren” mag iedereen, handelaar of niet. Net zoals een scooter of bromfiets. En dat zal dus ook gewoon gedaan worden.
Of het vervolgens verstandig is om er mee op de openbare weg te rijden.....

Groet,
Tom.
Het systeem is afgeregeld of ondersteund tot 25 km/uur. Lijkt mij of je die snelheid haalt met een hoog of laag verzet, snel of langzaam trappen, zal niet uitmaken. De ondersteuning zal uitvallen. Wil een hogere snelheid fietsen moet je een spedelec kopen.
WimB schreef:
di 07 aug, 2018 16:03
Het systeem is afgeregeld of ondersteund tot 25 km/uur. Lijkt mij of je die snelheid haalt met een hoog of laag verzet, snel of langzaam trappen, zal niet uitmaken. De ondersteuning zal uitvallen. Wil een hogere snelheid fietsen moet je een spedelec kopen.
Ik ben met stomheid geslagen. Is iedereen ineens vergeten dat je ook zonder ondersteuning soms harder dan 25 kmh kunt? Even verklappen: harder trappen, met de wind mee en/of omlaag. :D
Fedor schreef:
di 07 aug, 2018 13:11
Werkt een fietshandelaar dan aan een illegaal opgevoerde fiets? Dit ivm verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid e.d.
Een verstandige zal dit niet doen.
Ook omdat de slimme fabrikanten hun dealers redelijk kort aan de lijn houden.
Maar cowboys heb je overal en altijd wel.
Leon schreef:
di 07 aug, 2018 16:16
Ik ben met stomheid geslagen. Is iedereen ineens vergeten dat je ook zonder ondersteuning soms harder dan 25 kmh kunt? Even verklappen: harder trappen, met de wind mee en/of omlaag. :D
[/quote]

Met een electrische tank fiets moet je daar hard voor trappen hoor.
99% van de e-bikers zullen zonder ondersteuning never nooit 25km/uur halen op hun fiets dat ding weegt meestal rond de 23 kilo. Voor elke kilo moet je ongeveer 4 watt trappen dus tel maar uit. :wink:
Dat laatste lijkt me wel erg sterk. Dan zou je met een totaalgewicht rijder+bagage+fiets van 100kg 400W nodig hebben om vooruit te komen??
Behoorlijk slordig, sorry je moet er een renner van 70 kg en een fiets van 10 kg van aftrekken. Haal deze info uit het boek Moderne Training voor Wielrenners. Vind die 4 watt ook best veel maar over het algemeen klopt het aardig. Mocht die e-biker zonder ondersteuning boven de 25 km/uur komen gaat de luchtweerstand ook behoorlijk tegenwerken. Die renner moet dan al 100W gaan leveren bij windstil weer.
WimB schreef:
wo 08 aug, 2018 10:03
Behoorlijk slordig, sorry je moet er een renner van 70 kg en een fiets van 10 kg van aftrekken. Haal deze info uit het boek Moderne Training voor Wielrenners. Vind die 4 watt ook best veel maar over het algemeen klopt het aardig. Mocht die e-biker zonder ondersteuning boven de 25 km/uur komen gaat de luchtweerstand ook behoorlijk tegenwerken. Die renner moet dan al 100W gaan leveren bij windstil weer.
Er zijn legio redenen waarom e-bikes niet vooruit te branden zijn als de motor niet meewerkt, maar op het vlakke is het extra gewicht toch een van de minst belangrijke.

Kun je die regel uit dat boek wat beter uitleggen? Je zegt niet wáár je 80 van af moet trekken etc.
Die 80 moet van die 100 af.
Zal een deeltje voor je over typen. Een renner van 70 kg en een fiets van 10 kg. De snelheid is 30 kg/uur of te wel 8.33 meter per seconde. Het vermogen dat deze renner moet leveren is dan: P=4(4 x 8.33)=33.3 Watt(rolweerstand) + (0,2 x 8,33 tot de derde macht) = 115,7 Watt(luchtweerstand) = 149 Watt
Jouw volgend op dit forum kan je hier wel wat mee.
Helaas. Het is ook niet zo belangrijk.