Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijbaan of fietspad? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Rijbaan of fietspad?

174 berichten
Is dat nou zo'n probleem?
Je kunt jouw argument vanzelfsprekend ook gebruiken om speed pedelecs het gebruik van fietspaden geheel te verbieden.
Het is nu eenmaal druk, auto's en speed pedelec moeten maar rekening met elkaar houden, hun sterk uiteenlopende snelheid is een voldongen feit, je kunt moeilijk voor elke snelheidscategorie eigen infrastructuur aanleggen.
Overigens is al jaar en dag de situatie dat de fietspaden buiten de bebouwde kom voor alle snelheden bedoeld zijn tot 45km/h. Is dat nou zo'n probleem?
Dat schijnt een probleem te zijn wanneer die SP gebruikers de maximaal toegestane snelheid continu willen blijven aanhouden omdat dit toegestaan is. Met de wet in de hand zijn gelijk op andere mede weggebruikers af dwingt.
Je ziet dat met autogebruikers net zo. Zodra de maximumsnelheid verhoogd wordt van 120 km naar 130 km, wordt er 130 km gereden omdat het is toegestaan. Dat hierdoor meer verkeersslachtoffers te betreuren zijn lijkt vooral vervelend te zijn voor de slachtoffers en nabestaanden.
Maatgevend zou kunnen zijn dat elke verkeersslachtoffer door verkeer veroorzaakt er een teveel is. Als diezelfde aantallen als slachtoffer door terrorisme veroorzaakt zouden zijn, dan stond gelijk iedereen op zijn achterste benen van verontwaardiging en zou eisen dat er maatregelen getroffen zouden worden.

De SP voegt niets toe aan mobiliteit dat al niet door de elektrische fiets opgelost kan worden.
Het is een verdere aanslag op de beschikbare openbare ruimte. Wat is er mis met 25 km/uur als maximum?
Als maximum wil niet zeggen dat het verplicht is om steeds 25 km/uur te moeten rijden.

Waarom kiezen tegenwoordig zoveel ouders ervoor hun kinderen zelf met de auto naar school te brengen?
Vroeger ging ik als kind van 6 jaar gewoon lopend naar school die 3 km verder lag.
De verkeersonveiligheid van heden dage dwingt tot andere keuzes maken.
joukon schreef:
vr 10 aug, 2018 17:25
De SP voegt niets toe aan mobiliteit dat al niet door de elektrische fiets opgelost kan worden.
Het is een verdere aanslag op de beschikbare openbare ruimte. Wat is er mis met 25 km/uur als maximum?
Als maximum wil niet zeggen dat het verplicht is om steeds 25 km/uur te moeten rijden.
+1
joukon schreef:
vr 10 aug, 2018 17:25
De SP voegt niets toe aan mobiliteit dat al niet door de elektrische fiets opgelost kan worden.
Hij is sneller, en daardoor voor méér autoritten een potentiële vervanger dan een gewone e-bike.
Denk bijvoorbeeld aan forensen van Amersfoort naar Utrecht-Uithof.

Waarom kiezen tegenwoordig zoveel ouders ervoor hun kinderen zelf met de auto naar school te brengen?
Vroeger ging ik als kind van 6 jaar gewoon lopend naar school die 3 km verder lag.
De verkeersonveiligheid van heden dage dwingt tot andere keuzes maken.
Afbeelding
vroeger <--------------------------------------------------------------------------------->heden ten dage
Shrek schreef; Hij is sneller, en daardoor voor méér autoritten een potentiële vervanger dan een gewone e-bike.
Denk bijvoorbeeld aan forensen van Amersfoort naar Utrecht-Uithof.
Vorig jaar zouden er 11.000 Speed Pedelecs in Nederland rijden die trapondersteuning tot 45 km/uur biedt, een verwaarloosbaar aantal die mogelijk forens zijn en de auto ervoor hebben laten staan. Waren er vorig jaar meer dan een miljoen pedelecs, een fiets met elektrische trapondersteuning tot 25 km/uur. Hoeveel hiervan forens zijn en de auto laten staan is mij niet bekend. Als het om mobiliteit gaat dan neemt de gewone fiets en openbaar vervoer nog altijd een grotere plaats in.

In de media komt niet altijd duidelijk naar voren toe bij verkeersongevallen of hierbij een speed pedelec of een pedelec bij betrokken was. Die laatsten zijn niet verplicht een helm te dragen. Wat bij kan dragen tot letselschade.
Vaker is het niet de snelheid, maar het vermogen van de gebruiker om de 'fiets' zowel fysiek als mentaal onder controle te houden. Denk hierbij aan afleiding zoals GSM, kletsen, oortjes dragen, verkeerd inschatten van eigen kunnen (snel oversteken) of de snelheid van anderen (voertuigen), verminderde alertheid door gebruik van alcohol, drugs, medicijnen en vermoeidheid, verminderd reactievermogen/balans/zicht/gehoor/spierkracht door handicap/ziekte/ouderdom, geen of onvoldoende kennis van verkeersregels of het (on)bewust negeren van die regels zoals door rood licht rijden of geen voorrang geven. Bij al deze zaken is snelheid van secundair belang.
Wel is snelheid de belangrijkste factor die de mate van letsel bepaald....

En ik spreek van verkeersslachtoffers en niet van verkeersdoden.

Ik blijf pleiten voor vervoer per fiets of wandelend, eventueel aangevuld met openbaar vervoer, doodeenvoudig omdat zoals de filosoof Ivan Illich het zei; "pleit hij voor de rust, ontspanning, eenvoud en milieuvriendelijkheid van de gang per voet of per fiets. De fiets is naar zijn oordeel het optimale en meest vrijheidslievende voertuig bij uitstek, dat niet of nauwelijks zorgt voor bezwaarlijke consequenties voor de overige verkeersgebruikers".

Verkeersslachtoffers; http://verkeersslachtoffers.nl/wp-conte ... rtboek.pdf
Ik stond dus voorde keuze toen het bedrijf vorig jaar besloot het regionale hoofdkantoor te verplaatsen van Vught (17 km van huis) naar Einbdhoven (45 km van huis). Die 17 km deed ik op een fiets in 45-50 minuten. Die 45 km zouden dan ruim 2 uur gaan kosten, een gewone e-bike zou dat verkorten naar 1:45-1:50 (schatting). Op de SP doe ik er net iets minder dan 1:30 over. Dat isd nog steeds lang, maar acceptabel: OV zou me iets meer tijd kosten, combi fiets-trein ongeveer net zo lang en een auto 50 minuten, maar dan zou ik dus een 2e auto moeten kopen, mijn vrouw moet ook naarhet werk...
Ik ben dus een van de (weinigen?) die die keuze heeft gemaakt.
Polling schreef:
vr 10 aug, 2018 23:18
Ik stond dus voorde keuze toen het bedrijf vorig jaar besloot het regionale hoofdkantoor te verplaatsen van Vught (17 km van huis) naar Einbdhoven (45 km van huis). [...] Op de SP doe ik er net iets minder dan 1:30 over.
Had maar een velomobiel gekocht! Dan had je er ongeveer even lang over gedaan, maar je had (met het juiste model) volstrekt legaal mogen kiezen waar je op de rijbaan, en waar je op het fietspad rijdt!

8)

Carl

(Niet dat andere weggebruikers daarvan op de hoogte zijn, zodat zowel automobilisten als fietsers nog steeds vinden dat je niet op 'hun' terrein thuishoort, maar dat terzijde.)
Carl schreef:
za 11 aug, 2018 10:05
(Niet dat andere weggebruikers daarvan op de hoogte zijn, zodat zowel automobilisten als fietsers nog steeds vinden dat je niet op 'hun' terrein thuishoort, maar dat terzijde.)
Hoewel ik een hekel heb aan brommers geef ik toe dat ook gehelmde brommerrijders hier last van hebben. Op de weinige plaatsen waar brommers daadwerkelijk op de rijbaan moeten terwijl er wel een fietspad is worden deze brommers door automobilisten vaak niet erg welkom geheten.
Dat wordt versterkt door hetgeen ik zie dat deze gehelmde brommers juist NIET de irritante groep vormen van opgevoerde racemachines maar mensen die gewoon ergens naar toe moeten en het er voor over hebben om een helm op hun kop te hebben en vaak helemaal niet te hard rijden.
De echte snelle henkies die met 70 km/u over het fietspad racen, en bijna alle anderen die ook flink harder gaan dan wettelijk mag, zijn juist de helmloze scooteraars.
Mijn neef heeft ook zo'n opgevoerde snorfiets, want met helm komt zijn haar door de war. Hij was erg aan het mopperen omdat hij een bekeuring had gehad. Toen ik zei dat ze zijn snorfiets meteen in de shredder hadden moeten doen, waren we even geen vriendjes meer. Ook ben ik er voorstander van dat bij ongevallen door overduidelijk roekeloos gedrag (zonder helm op snorfiets veel te hard rijden) de ziektekostenverzekering de kosten niet betaalt.
Polling schreef:
vr 10 aug, 2018 23:18
Ik stond dus voorde keuze toen het bedrijf vorig jaar besloot het regionale hoofdkantoor te verplaatsen van Vught (17 km van huis) naar Einbdhoven (45 km van huis). Die 17 km deed ik op een fiets in 45-50 minuten. Die 45 km zouden dan ruim 2 uur gaan kosten, een gewone e-bike zou dat verkorten naar 1:45-1:50 (schatting). Op de SP doe ik er net iets minder dan 1:30 over. Dat isd nog steeds lang, maar acceptabel: OV zou me iets meer tijd kosten, combi fiets-trein ongeveer net zo lang en een auto 50 minuten, maar dan zou ik dus een 2e auto moeten kopen, mijn vrouw moet ook naarhet werk...
Ik ben dus een van de (weinigen?) die die keuze heeft gemaakt.
+1
Geldt voor mij ook, al rij ik dus niet op een SP maar in een velomobiel.
Defacto afdwingen dat je dus max 25km/h mag rijden, of in een auto moet rijden, omdat mensen zo'n probleem maken van snelle fietspadgebruikers (of langzame hoofdrijbaangebruikers), vind ik een hele slechte gedachte. Met statistieken komen dat het een marginale groep zou zijn is ook zo'n dooddoener, alsof vrije keuze en ontwikkeling niet bestaat.

Overigens eens met joukon dat mensen die max snelheid als recht opeisen net zo goed een slechte zaak is. Geldt naar mijn mening trouwens zowel voor snelle fietspadgebruikers, auto's op de hoofdrijbaan als snelle snelweggebruikers.
bast1aan schreef:
vr 10 aug, 2018 17:01
PietV schreef:
vr 10 aug, 2018 16:23
De realiteit is dat heel veel SP zijn gemaakt volgens regels van 2004 (EG Richtlijn 2004/24/EG). Motorvermogen tot 25 km/h en de rest mag je erbij trappen. We hadden al een snorfiets, de elektrische fiets met trapondersteuning, die bij Wet was uitgezonderd als snorfiets, maar die SP kon door de mazen van de wet met een blauwe kentekenplaat rijden over de fietspaden.
Toen ruim vijf jaar geleden de nieuwe regels bekend waren gemaakt en de maas in de Wet was gedicht (Richtlijn 2004/24/EG) ging de productie van de "opgevoerde" elektrische fiets gewoon door. Men wist het, maar na ons de zondvloed. Tot de invoering van de Richtlijn 2004/24/EG is er grof geld aan verdiend. Een maas in de Wet is een gat in de markt. Veel kopers zijn erin gestonken.

De realiteit is dat er nu vele SP rijders rijden op een bromfiets, die in vele gevallen ongeschikt is op drukke rijbanen. Die realiteit dwingt de SP rijder te kiezen. Of je past de route aan via bromfietspaden en rustige rijbanen of je kiest voor de elektrische fiets op het fiets/bromfietspad. Dat is een eenvoudige keuze.
De keuze is helemaal niet zo eenvoudig als je hier schetst. Je kan niet zomaar van voertuigtype wisselen of een heel arsenaal voertuigtypen in je schuur hebben staan. Route over bromfietspaden en rustige rijbanen is ook niet altijd mogelijk. Je gaat bovendien voorbij aan andere hier aangedragen argumenten; dat je in veel gevallen niet het maximale vermogen uit je SP wil hoeven halen, bv als je een lange afstand rijdt om accu te sparen of dat je zelf moe bent en onvoldoende vermogen bij kan trappen.
PietV schreef:
vr 10 aug, 2018 16:23
Het onderwerp "rijbaan of fietspad" is onrealistisch. Dat is de rijbaan. Met een goede SP prima te rijden. Irritatie voor de automobilist krijg je als je als SP-er aanmerkelijk langzamer gaat rijden dan het overige verkeer. In de spits is inhalen vaak niet mogelijk. Dat krijg je met die ongeschikte SP volgens de EG Richtlijn 2004/24/EG.
Je doet alsof de wet in steen is gegoten en de discussie allang is afgesloten. Het tegendeel is waar; de discussie is levendig en wordt op veel plekken gevoerd, niet alleen hier. Er wordt in veel gemeenten aanpassingen aan verkeersituaties overwogen en al doorgevoerd, bv door SP's toe te staan op fietspaden.
derdekeer schreef: Het probleem is dat je sommige intrinsiek gevaarlijke situaties niet ongevaarlijk maakt door het uitdelen van verantwoordelijkheden.

Voertuigen met zeer uiteenlopende snelheden over dezelfde infrastructuur laten rijden, creëert een dergelijke intrinsiek gevaarlijke situatie.
Zoals ik al opmerkte ben ik tegen speed pedelecs op fietspaden. Maar ik ben enigszins begripvol wanneer ze, om hun eigen veiligheid te garanderen, toch het fietspad gebruiken. Zodra ze andere fietsers voorbij beginnen te scheuren met 40+ km/u is dat begrip evenwel op.
De situatie wordt gevaarlijk als we met z'n allen geen rekening met elkaar wensen te houden. De gedragsverbetering moet komen van beide kanten. Het is nu eenmaal druk in Nederland, je moet rekening met elkaar houden. Dat er veel verschillende snelheden voorkomen is daarbij een voldongen feit. Je kan moeilijk voor elke snelheidscategorie eigen infrastructuur aanleggen. Overigens is al jaar en dag de situatie dat de fietspaden buiten de bebouwde kom voor alle snelheden bedoeld zijn tot 45km/h. Is dat nou zo'n probleem?
Niets is in steen gegoten. Ik weet nog dat voor de bromfiets geen maximumsnelheid gold en dat die op de rijbaan moest rijden. Later werd de bromfiets begrensd op vermogen en snelheid en verbannen naar het fietspad. Dat waren nog eens tijden.
Heb het begin van de snorfiets meegemaakt. Grote overbemeten trommelremmen van een bromfiets en kleine wielen. Bij een noodremming ging je spontaan over de kop. Nederland kon alles zelf wel regelen onder druk van de tweewielerindustrie.

We hebben circa 750.000 snorfietsen op kenteken, die gebruik moeten maken van de verplichte fietspaden. Vele Europese landen kennen de snorfiets niet en hebben 1 bromfietsregel, inclusief helm en maximaal 45 km/h. Daar moeten we naar terug. Kan eenvoudig. Bijna alle snorfietsen zijn eenvoudig te ontgrenzen tot bromfiets. Komt er heel veel ruimte vrij voor de speed pedelec op de fietspaden. Mag van mij per 2019, met de aanvullende gedragsregel: bestuurders van speed pedelec mogen het verplichte fiets gebruiken.

Maar politiek gezien is de speed pedelec van klein belang. Circa 2 miljoen elektrische fietsen en maar circa 18.000 speed pedelecs.

Voor de elektrische fiets, de echte snorfiets, is alles Europees geregeld. Bij Wet uitgezonderd van de status motorrijtuig en als fiets naar de (on)verplichte fietspaden verwezen.

De speed pedelec blijft internationaal, VN verdrag en Europees verdrag, de status bromfiets houden. Als in steen gebeiteld.

De plaats op de weg lag al in 2013 vast. Al kwam de invoering later. De speed pedelec heeft ook sinds de EG regels van 2004 een “valse start” gemaakt. Het kaf moet nog van het koren worden gescheiden. Vorig jaar verkocht Stromer circa 1864 speed pedelecs. Dat is circa 41% van de totale verkoop van 4506 stuks. Dit jaar zullen de laatste lichte speedpedelecs, die vorig jaar nog op kenteken zijn gezet, op de weg komen. Vele merken zullen afhaken. De markt is klein en de betere speed pedelec nog duur.

Als de politiek groen licht geeft voor de uitvoering van milieubesparende zaken, komt ook de doorbraak voor de speed pedelec. Snelfietswegen zijn dringend nodig. Gescheiden rijbanen, elk minstens 3 meter breed en in de voorrang. Mag wat kosten. Een miljard per jaar kom je redelijk in de richting. Goed voor het milieu, de gezondheid en de werkgelegenheid.
Laat de vervuiler maar mee betalen. Te beginnen met milieubelasting op vervuilende 2 takt bromfietsen.
Borden met maximum snelheid is één ding, maar er bestaat ook nog zo iets als artikel 5 van het wvr, dat je nooit een ander in gevaar mag brengen. Volgens mij staat dat artikel hoger in de pikorde dan de max snelheids borden.

Dus maximum snelheid mag je alleen rijden wanneer dat geen gevaar voor anderen oplevert, anders moet je snelheid minderen.
Senior2 schreef:
za 11 aug, 2018 13:10
Borden met maximum snelheid is één ding, maar er bestaat ook nog zo iets als artikel 5 van het wvr, dat je nooit een ander in gevaar mag brengen. Volgens mij staat dat artikel hoger in de pikorde dan de max snelheids borden.

Dus maximum snelheid mag je alleen rijden wanneer dat geen gevaar voor anderen oplevert, anders moet je snelheid minderen.
Offtopicvraag: Breng je ook anderen (en jezelf) in gevaar als je als ligfietser of velomobilist zonder vlaggetje rijdt? Levensgevaarlijk wat mij betreft.
Senior2 schreef:
za 11 aug, 2018 13:10
Borden met maximum snelheid is één ding, maar er bestaat ook nog zo iets als artikel 5 van het wvr, dat je nooit een ander in gevaar mag brengen. Volgens mij staat dat artikel hoger in de pikorde dan de max snelheids borden.

Dus maximum snelheid mag je alleen rijden wanneer dat geen gevaar voor anderen oplevert, anders moet je snelheid minderen.
Overtredingen van de maximumsnelheid RVV 1990 en artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 zijn beide wetsdelicten. Beide strafpalingen kunnen van toepassing zijn. De zogenaamde samenloop.

Hier artikel 55 van het Wetboek van Strafrecht: Feit valt meer dan in één strafbepaling
1.Valt een feit in meer dan één strafbepaling, dan wordt slechts één van die bepalingen toegepast, bij verschil die waarbij de zwaarste hoofdstraf is gesteld.
2.Indien voor een feit dat in een algemene strafbepaling valt een bijzondere strafbepaling bestaat, komt deze alleen in aanmerking.

Overtreding van de maximumsnelheid is een bijzondere strafbepaling en gaat boven de algemene strafbepaling van artikel 5 WVW 1994. Bovendien is de overtreding van de maximumsnelheid gemakkelijk te bewijzen. Een meting en de zaak kan simpel via administratief recht worden afgehandeld.

Artikel 5 WVW 1994 vraagt een duidelijk omschrijving hoe het strafbare feit is begaan. Dus welk gevaar of hinder werd veroorzaakt of kon worden veroorzaakt. Artikel 5 WVW 1994 is een strafzaak die via het openbaar ministerie wordt afgedaan met een schikking of rechtzaak.

Bij samenloop kan de zaak maar via een rechtsgang worden afgehandeld. Vergeet de moeilijke route van artikel 5 WVW 1994.
willem.m schreef:
za 11 aug, 2018 13:14
Offtopicvraag: Breng je ook anderen (en jezelf) in gevaar als je als ligfietser of velomobilist zonder vlaggetje rijdt?
Neen; wel als je je op de openbare weg begeeft met een gezichtsvermogen waarbij je een circa drie meter lang, doorgaans felgekleurd (meestal geel, in mijn eigen geval brandweerrood) voorwerp niet ziet zonder dat er een vlaggetje van een paar vierkante decimeter op zit.

Vlaggetjes op rijdende fietsen wapperen doorgaans naar achteren. Je ziet ze dus vooral als je van de zijkant nadert; anders zie je eigenlijk alleen een vlaggenmastje (en er is mij nog nooit gevraagd: "moet daar niet een vlaggenmastje op?" dus kennelijk is iedereen het erover eens dat alleen het zijaanzicht van een vlaggetje de zichtbaarheid verhoogt). Dan kijk je bij een velomobiel ook op zo'n 2,5 vierkante meter gekleurd oppervlak. Tenzij er natuurlijk sprake is van een haag o.i.d. In dat geval kan ik je verzekeren dat ik heel voorzichtig rijd; ik zie dan zelf namelijk ook niets opzij.

Nu weer terug naar het onderwerp?

Groetjes,

Carl
Polling schreef:
vr 10 aug, 2018 23:18
Ik stond dus voorde keuze toen het bedrijf vorig jaar besloot het regionale hoofdkantoor te verplaatsen van Vught (17 km van huis) naar Einbdhoven (45 km van huis). Die 17 km deed ik op een fiets in 45-50 minuten. Die 45 km zouden dan ruim 2 uur gaan kosten, een gewone e-bike zou dat verkorten naar 1:45-1:50 (schatting). Op de SP doe ik er net iets minder dan 1:30 over. Dat isd nog steeds lang, maar acceptabel: OV zou me iets meer tijd kosten, combi fiets-trein ongeveer net zo lang en een auto 50 minuten, maar dan zou ik dus een 2e auto moeten kopen, mijn vrouw moet ook naarhet werk...
Ik ben dus een van de (weinigen?) die die keuze heeft gemaakt.
Waarschijnlijk een inkoppertje, maar is verhuizen niet een idee als je zoals je zelf al aangeeft jij en je vrouw niet wonen waar je werkt. Kan auto 1 ook lekker werkloos toekijken. En houdt je meer tijd over voor andere dingen.
Carl schreef:
za 11 aug, 2018 14:45
willem.m schreef:
za 11 aug, 2018 13:14
Offtopicvraag: Breng je ook anderen (en jezelf) in gevaar als je als ligfietser of velomobilist zonder vlaggetje rijdt?
Neen; wel als je je op de openbare weg begeeft met een gezichtsvermogen waarbij je een circa drie meter lang, doorgaans felgekleurd (meestal geel, in mijn eigen geval brandweerrood) voorwerp niet ziet zonder dat er een vlaggetje van een paar vierkante decimeter op zit.

Vlaggetjes op rijdende fietsen wapperen doorgaans naar achteren. Je ziet ze dus vooral als je van de zijkant nadert; anders zie je eigenlijk alleen een vlaggenmastje (en er is mij nog nooit gevraagd: "moet daar niet een vlaggenmastje op?" dus kennelijk is iedereen het erover eens dat alleen het zijaanzicht van een vlaggetje de zichtbaarheid verhoogt). Dan kijk je bij een velomobiel ook op zo'n 2,5 vierkante meter gekleurd oppervlak. Tenzij er natuurlijk sprake is van een haag o.i.d. In dat geval kan ik je verzekeren dat ik heel voorzichtig rijd; ik zie dan zelf namelijk ook niets opzij.

Nu weer terug naar het onderwerp?

Groetjes,

Carl
Wat mij altijd verbaasd is dat je in het buitenland beter opgemerkt wordt dan hier in NL. Het lijkt wel of veel mensen hier alleen maar opletten naar wat er voor hun gebeurt en niet naar wat er van links of rechts aan komt zetten, vlaggetje, brandende verlichting of niet.
Het vlaggetje zit er bij mij alleen op om domme discussies meteen de kop in te drukken.
Grappige redeneringen komen voorbij. Persoonlijke obervatie bepaalt generieke conclusie. Ha ha.

Nu weer ontopic!
(Al hoop ik dat er wat meer berichten komen over fietsreizen en minder over regeltjes.)
_Peter_ schreef:
za 11 aug, 2018 15:09
Waarschijnlijk een inkoppertje, maar is verhuizen niet een idee als je zoals je zelf al aangeeft jij en je vrouw niet wonen waar je werkt. Kan auto 1 ook lekker werkloos toekijken. En houdt je meer tijd over voor andere dingen.
Gewoon baan opzeggen en wereldreis maken.
Op de fiets natuurlijk! :D
Als je dan al zo nodig een SP moet hebben, wees dan wel zo slim om je verplichte kentekenplaat en spiegel er op te laten zitten. Pas je snelheid daarnaast ook een beetje aan aan de rest van de fietsers, als je dan toch op het fietspad wilt rijden. Je bent natuurlijk wel ongelofelijk aan de beurt als ik (of iemand anders) jou toevallig van je sokken rijdt, want jij bent dan alleen verzekerd van het feit dat je niet verzekerd bent. Met alle gevolgen van dien.
Dat laatste geldt natuurlijk ook voor alle brommers en pseudo-snorscooters, waarvan ik er van de eerste de laatste tijd ook steeds meer op het fietspad zie binnen de stad. Van de laatste valt nog te melden dat er een aantal hier rondrijden waarbij de berijder een helm draagt en zich aan de max. snelheid houdt.