Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede E-bike voor op vakantie - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Goede E-bike voor op vakantie

173 berichten
Inmiddels is de Flyer Upstreet 2 weken in ons bezit. Mijn vriendin is er heel erg blij mee. De fiets oogt modern en heeft een semi-actieve zithouding.

Ik had nog toegezegd om wat ervaringen te delen en heb hem daarom zelf maar eens op een 50km tocht meegenomen. Aangezien het ondanks het mooie weer momenteel wel erg waait in Nederland was dit een mooie gelegenheid.

Pluspunt is de erg prettige ondersteuning in ECO mode waarbij je eigenlijk niet het gevoel hebt dat je wordt ondersteund totdat je ondersteuning uitzet. Heel subtiel en dus een echte aanrader. Ik zou hem voor woon-werk direct gebruiken als alternatief voor een gewone fiets.

Waar ik persoonlijk toch iets minder tevreden over ben is dat hij niet fluisterstil is. Vooral bij de hogere ondersteuning wordt dit hoorbaar. We wisten dit overigens al bij aankoop. We hebben de Flyer met Bosch en met Panasonic getest en daarbij is de keuze ondanks het iets hogere geluidniveau gevallen op de Panasonic vanwege de prettige ondersteuning (bijna vergelijkbaar met een derailleur) en vanwege het feit dat deze motor al heel erg lang door Panasonic wordt toegepast. Een soort compromis dus ;-)
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 21:24
Middenmotor of achterwielmotor, beide hebben hun eigen eigenschappen.
Waarom wij zijn begonnen met een achterwiel motor en niet met een (Bosch) middenmotor? Omdat de minimale bestelhoeveelheid voor ons 1500 eenheden per bestelling was, voor minder deden ze het niet. :(
Tsja, daar kunnen wij als kleine fabrikant (nog) niet mee uit de voeten, te veel in een keer. We moesten geduld hebben zeiden ze. En Bosch is het enige merk dat combineerbaar is met elektrisch schakelen van Rohloff, een optie die ik wel zie zetten.
Geen idee hoe veel fietsen Velotraum verkoopt, maar zij gebruiken Shimano-Steps-8000 Middenmotoren op hun elektrische fietsen (type FD3E, naast fietsen met naafmotoren). Combinatie met Rohloff wel mogelijk maar idd zonder elektrisch schakelen.
Twee weken geleden op de beurs in Friedrichshafen gesproken met Bosch. Ze willen met ons samenwerken. Eens kijken wat daar uit gaat komen. Resultaat zal nog wel even op zich laten wachten want alleen de levertijd voor Bosch systemen is al 12 tot 14 maanden...
Merken als HNF Nicolai, Rose, Tour de Suisse, Rennstahl, Riese & Müller, i:SY, Koga, Velo de Ville en Maxcycles leveren al fietsen met Bosch aandrijving en Rohloff E-14.

Er is dus geen noodzaak om te wachten op een bepaald ander merk.
CapoJan schreef:
do 05 jul, 2018 08:38
..............

Plug-in zal het niet worden, vrees ik. ..........

En met die universele lader, die ook nog eens waterbestendig is, heb je heel wat mogelijkheden om je dure accu langer mee te laten gaan. Het nadeel: je moet alweer over voldoende kennis beschikken of bereid zijn die op te doen. Dan heb ik het niet enkel over het inbouwen, maar vooral over begrijpen wat de info allemaal betekent. Anders heb je er niets aan.
Ik liep toevallig tegen een langzamere lader van Shimano aan, de EC-E6002. Is 30% lichter in gewicht en ook kleiner in alle richtingen. Laadt met 75W inplaats van 150W volgens de verbruiksmeter. Deel van die 75 watt is wel warmte maar als het beter is voor m'n accu's, dan gebruik ik deze voorlopig.

Met 6 uur laden in huis is ie 's morgens gewoon opgeladen, dus geen probleem, zelfs niet als er twee accu opgeladen moet worden (in 12 uur).

Werkt met twee-aderig C7-snoer, die niet wordt meegeleverd.
Voor op de camping wellicht nog een lang C7 snoer scoren al is dat wellicht een struikelgevaar....
Blanche schreef:
di 24 jul, 2018 14:43
Merken als HNF Nicolai, Rose, Tour de Suisse, Rennstahl, Riese & Müller, i:SY, Koga, Velo de Ville en Maxcycles leveren al fietsen met Bosch aandrijving en Rohloff E-14.

Er is dus geen noodzaak om te wachten op een bepaald ander merk.

Ik heb sinds november vorig jaar de ROSE met Bosch Active line plus met Rohloff E-14 en Gates drivebelt.
En ik moet zeggen : het rijdt fantastisch !!!!
En ook zeer geruisloos..
Eerder proefgereden op een Rennstahl. Behalve dat deze nog een stukje duurder is, vond ik de Performance motor
ook erg rumoerig. Voordeel is natuurlijk de 1000 Watt accucombinatie
SanderZ schreef:
wo 30 jan, 2019 13:34
Blanche schreef:
di 24 jul, 2018 14:43
Merken als HNF Nicolai, Rose, Tour de Suisse, Rennstahl, Riese & Müller, i:SY, Koga, Velo de Ville en Maxcycles leveren al fietsen met Bosch aandrijving en Rohloff E-14.

Er is dus geen noodzaak om te wachten op een bepaald ander merk.

Ik heb sinds november vorig jaar de ROSE met Bosch Active line plus met Rohloff E-14 en Gates drivebelt.
En ik moet zeggen : het rijdt fantastisch !!!!
En ook zeer geruisloos..
Eerder proefgereden op een Rennstahl. Behalve dat deze nog een stukje duurder is, vond ik de Performance motor
ook erg rumoerig. Voordeel is natuurlijk de 1000 Watt accucombinatie
Bosch, Rohloff en beltdrive, alle drie goed. En dat ook nog de juiste maat accu erop!

De correcte term is 1000 wattHour. Hetgeen betekent dat je 4 uur kunt rijden met 250 watt ondersteuning, of 20 uur met 50 watt ondersteuning.
Hans Keesom schreef:
za 02 feb, 2019 06:17
De correcte term is 1000 wattHour.
In het Nederlands wattuur; in het Engels (afgaand op wikipedia, het verbaast me) watt hour, op andere plaatsen kom ik ook veel watt-hour tegen. In het Nederlands in ieder geval niet met een spatie of streepje. Beiden niet met hoofdletters, tenzij aan het begin van een zin. Afgekort is het altijd Wh.
Het verkeerd gebruik van hoofdletters en spaties is bij het voluit schrijven vervelend, maar bij de afkorting gewoon fout, omdat het dan al gauw iets anders betekent.
Helaas wordt hiertegen evenveel gezondigd dan dat het correct wordt geschreven, en niet alleen door consumenten; die laatsten kun je het niet kwalijk nemen.

Bij kWh zijn de volgende combinaties bijvoorbeeld fout: kwh, Kwh, kwH, KWh, KwH, kWH en KWH.
Een grote K is voor de eenheid kelvin en een grote H voor de eenheid henry.
Leon schreef:
za 02 feb, 2019 09:51
Helaas wordt hiertegen even veel gezondigd dan dat het correct wordt geschreven.
Evenveel dan?
Polling schreef:
za 02 feb, 2019 09:54
Leon schreef:
za 02 feb, 2019 09:51
Helaas wordt hiertegen even veel gezondigd dan dat het correct wordt geschreven.
Evenveel dan?
Gecorrigeerd. Verder goed? :D
Leon schreef:
za 02 feb, 2019 09:51
Hans Keesom schreef:
za 02 feb, 2019 06:17
De correcte term is 1000 wattHour.
In het Nederlands wattuur; in het Engels (afgaand op wikipedia, het verbaast me) watt hour, op andere plaatsen kom ik ook veel watt-hour tegen. In het Nederlands in ieder geval niet met een spatie of streepje. Beiden niet met hoofdletters, tenzij aan het begin van een zin. Afgekort is het altijd Wh.
Het verkeerd gebruik van hoofdletters en spaties is bij het voluit schrijven vervelend, maar bij de afkorting gewoon fout, omdat het dan al gauw iets anders betekent.
Helaas wordt hiertegen evenveel gezondigd dan dat het correct wordt geschreven, en niet alleen door consumenten; die laatsten kun je het niet kwalijk nemen.

Bij kWh zijn de volgende combinaties bijvoorbeeld fout: kwh, Kwh, kwH, KWh, KwH, kWH en KWH.
Een grote K is voor de eenheid kelvin en een grote H voor de eenheid henry.
Dank voor de puntjes op de i.

Vandaag weer lekker een 500 Wh (zo goed?) accu leeggereken om te voorkomen dat ik een auto moest pakken om 42 km (zo goed?) verderop met wat gasten een boswandeling te maken. Dan is het fijner, milieuvriendelijker en gezonder om de E-bike te pakken en anderhalf uur eerder van huis te gaan en anderhalf uur later thuis te komen.
Een mini-fietsvakantie op een zaterdag ;-)
Met mijn Koga E-Xtension uit 2015 heb ik nu ongeveer 9000 km mee gereden, drie grote en twee kleine fietsvakanties. Mijn ervaring is eigenlijk zeer goed want ik kan met één batterij heel ver komen.
Vorig voorjaar zijn we vanuit Carcassonne naar Zuid-Limburg gefietst. Daarvan wil ik een dag als voorbeeld nemen. Vanuit de Camping bij Florac (in de Gorges du Tarn) zijn we via de D998 en de D906 naar Prévenchères gefietst; afstand 75 km, 1310m stijgen en 1000m dalen. Ik had de ondersteuning continu aan op de Eco-stand en aan het eind nog 77% capaciteit. Voor mij voldoet deze fiets dus uitstekend want ik hoef geen tweede accu mee te nemen. Waarschijnlijk komt het omdat de batterij weer bijlaadt als ik naar beneden rijd.
In de herfst 2018 zijn we in Nederland aan het fietsen geweest; in twee dagen van Tiel naar Roermond via een overnachting in Well 150 km op 50% van de batterij. Ik begrijp al die negatieve ervaringen van een achterwielmotor eigenlijk niet. Het bevalt mij prima! Onze dagafstanden zijn hetzelfde gebleven omdat mijn vrouw zonder ondersteuning fietst en ik mijn snelheid aan haar aanpas (gemid. 16km/h in het buitenland). Ook gebruik ik dezelfde schakelverhouding als vroeger op mijn gewone fiets.
Als we een wedstrijd gaan houden wie het verste kan komen op een accu dan moge mijn tactiek duidelijk zijn, dan zet de ondersteuning uit en doe alles op eigen kracht.
Gisteravond weer 55 km afgelegd op mijn e-bike en de accu alleen voor de verlichting gebruikt. Dat koste 3%. Ik zou dus 30 keer 50 km oftewel 1500 km kunnen afleggen op een accu...
Maar ja, waarom 7 kilo aan extra gewicht meenemen als je die niet gaat of nauwelijks gaat gebruiken of alleen voor de verlichting. Een naafdynamo is dan een beter idee lijkt me. Als je de ondersteuning weinig gebruikt is het niet meer zinvol om er 7 kilo voor mee te slepen.

Het is fijn als je een motor hebt met regeneratie. Het spaart je remmen en laadt je accu nog weer op. In een afdaling heeft dat het meeste effect uiteraard, alhoewel de ART-technology op de fiets van Bert het ook op andere momenten uit zichzelf schijnt te doen.
Over hoe effectief het werkelijk is bestaan geen duidelijke cijfers, anders dan dat Bert en anderen er enthousiast over zijn.

Natuurlijk zorgt regeneratie ervoor dat het break-even point een stuk opschuift. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de situatie. In de Nederlandse polder heeft het minder effect dan de Zwitserse bergen.

Een grotere of tweede accu heeft uiteraard als nadeel dat het weer gewicht toevoegt, dat gewicht is echter volledig volgestopt met Wh's waardoor het break-evenpoint naar mijn inschatting opschuift naar een hoger aantal kilometers. Ook hier geldt echter dat als je je ondersteuning nauwelijks gebruikt je kan afvragen waarom je die niet weglaat. Maar dat geldt op dat moment voor de hele E-bike idee.

Het nadeel van een achterwielmotor is hier al vele maken genoemd, merkwaardig als iemand dat gemist hebt. Tijdens een lange zware klim, daar waar je de motor het meeste nodig hebt (zeker als je 7 kilo extra meesleept), loopt een achterwiel motor sneller warm.
Je kan dat oplossen door de ondersteuning op een lagere stand te zetten en natuurlijk door in een zo laag mogelijke versnelling te fietsen. De 30 versnellingen van Bert zijn dan ook geen toeval maar bittere noodzaak. Hoe anders kom je een stijle berg omhoog met 7 kilo extra die je niet langdurig met flink(voldoende?) vermogen mag laten meehelpen.
Een andere optie is door de motor op slimme wijze te koelen, zie bijvoorbeeld dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=9bvS0aZ4VpA

Een ander nadeel van een achterwiel motor is dat je 'm niet kunt combineren met een naafversnelling. Een onderhoudsarme Rohlloff b.v. kan je dus wel vergeten.
Ik moet op bovenstaande stelling wel een uitzondering maken, Sparta heeft een fiets waar een achterwiel motor gecombineerd wordt met een naafversnelling. De motor profiteert naar ik heb begrepen ook van die versnellingen zodat het nadeel van een achterwielmotor wordt opgeheven. Helaas maar 5 versnellingen en geen regeneratie. Echter, als daar iemand nou eens een Pinion versnelling mee zou combineren...... 5 keer 12 versnellingen.........

Deze motor heeft echter geen regeneratie, maar dat nadeel zal door een betere efficiëntie deels teniet worden gedaan, deels door waar nodig een grotere of tweede accu mee te nemen.
Het is natuurlijk geen wedstrijd maar ik wil graag duidelijk maken dat het ook mogelijk is om zonder een tweede batterij een fietskampeervakantie te doen. Voor een fietskampeerder is het mee te nemen gewicht wel belangrijk, denk ik. Een electrische fiets is voor mij een noodzaak geworden omdat ik op de gewone fiets met 30 versnellingen oververmoeid raakte tijdens meerdaagse fietsvakantie tochten. Voor dagtochten gebruik ik nog steeds de gewone, lichtere fiets. Ik zou nooit voor fiets kiezen met een naafversnelling omdat ik dan te weinig tussenstappen heb om lekker een berg op te fietsen. Dat is op mijn gewone fiets ook al zo. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Dus waarom zou ik het anders doen als mij deze combinatie in de praktijk goed bevalt?
BertKremer schreef:
wo 13 feb, 2019 09:15
Het is natuurlijk geen wedstrijd maar ik wil graag duidelijk maken dat het ook mogelijk is om zonder een tweede batterij een fietskampeervakantie te doen.
Sterker: het kan zelfs helemaal zonder batterij.
Het kan zelfs zonder versnellingen.
Het kan zelfs zonder fiets.
Waarom je eigen ervaringen als maatgevend voor de ander nemen?
Als die tweede batterij de hele reis in de tas heeft gezeten komen ze er vanzelf wel achter, net als met alle uitrustingsstukken die de hele reis in de tas blijven.
Ik vind als je het hebt, maak er gebruik van. Ik heb een e-bike en gebruik alle ondersteuning nivo. Eco voor platte wegen en bij lichte klimmen tour. Dan sport en turbo voor bergop. Hiermee haal ik in Nederland de 200 km wel en in Spanje tussen de 100 en 140 km. Afhankelijk van hoeveel dalen en klimmen. Elke dag laadt ik de batterij op, dus waarom aankomen met nog 50% in de accu.

Iedereen doet het op zijn manier, dit is dus de mijne. In April ga ik voor een rondje Europa voor 6 tot 8 maanden met de e-bike. Eerst Noordkaap, dan oost-Europa en dan via Italie weer naar Spanje. Vervolgend de boot naar Engeland en dan weer terug. Elke dag overnachten op een camping of hotel, dus kan elke avond opladen.
Leon schreef:
wo 13 feb, 2019 10:04
BertKremer schreef:
wo 13 feb, 2019 09:15
Het is natuurlijk geen wedstrijd maar ik wil graag duidelijk maken dat het ook mogelijk is om zonder een tweede batterij een fietskampeervakantie te doen.
Sterker: het kan zelfs helemaal zonder batterij.
Het kan zelfs zonder versnellingen.
Het kan zelfs zonder fiets.
Waarom je eigen ervaringen als maatgevend voor de ander nemen?
Als die tweede batterij de hele reis in de tas heeft gezeten komen ze er vanzelf wel achter, net als met alle uitrustingsstukken die de hele reis in de tas blijven.
Helemaal mee eens. Er is niet een manier waarop het perse zou moeten, dat hangt maar helemaal af van welk "probleem" je wilt oplossen en welk doel je wilt bereiken".

Iedereen moet die twee helemaal zelf bepalen en daar de middelen bij vinden. Want het zijn allemaal maar middelen, geen doelen.

Ik kan wel luisteren naar een probleem en proberen te bedenken wat mogelijk een oplossing is. Maar of dat dan ook echt een oplossing is, kan alleen die ander zelf.
Ik kan ook lezen hoe een ander een probleem heeft opgelost en proberen dat te begrijpen. Soms begrijp ik dat niet en stel dan vragen in de hoop antwoorden te krijgen.

Waar ik moeite mee heb is het aandragen als anecdotes en eigen ervaringen als "bewijs" voor iets of juist tegen iets. Dat behoort in de wetenschap in de slechtste categorie van bewijs en daar ben ik het helemaal mee eens.

Als het goed is koop je een grotere of tweede accu pas op het moment dat je een paar keer ervaren hebt dat je het nodig hebt. Voor een enkele keer ga je dat niet kopen.
Hoe kun je op een fietskampeervakantie zonder fiets, Leon? Wat bedoel je daarmee te zeggen?

Ik heb geen probleem met mijn electrische fiets. En ik geef een niet wetenschappelijke ervaring door omdat ik denk dat sportieve vakantiefietsers daar misschien iets aan kunnen hebben. Mijn praktische ervaring is niet maatgevend en dat wil ik ook niet zijn.
BertKremer schreef:
vr 15 feb, 2019 09:38
Mijn praktische ervaring is niet maatgevend en dat wil ik ook niet zijn.
Het kwam soms zo over, dat was het.
Hier even een vraag: 'goede e-bike voor op vakantie', die heb ik al. Alleen in de (niet geveerde) voorvork ontbreken die nokjes waar je lowriders aan kunt bevestigen. Mijn vraag is of je daar met precisie materiaal zelf nokjes in zou kunnen maken. Frame en voorvork zijn van aluminium. Iemand die daar ervaring mee heeft?