Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede E-bike voor op vakantie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Goede E-bike voor op vakantie

173 berichten
Snap ik wel, maar een duo motor opzet wordt wel heeeeel zwaar :lol:
Heinzmann is de fabrikant voor Europa van Bionx motoren, leerde ik (maar Bionx zou opgehouden hebben te bestaan). Toevallig heb ik een pedelec met zo'n naafmotor, in het achterwiel. Oerdegelijk, geluidloos, met energierecuperatie.
Alleen: waar vind je die motoren? Wie zal dit inbouwen en zeker als je komt aandraven met 'ik wil een fiets met middenmotor en voorwielmotor erbij'. Dan moet je nog zorgen dat ze, wat snelheid betreft, exact synchroon lopen. Een leuk idee, dat wel, maar 'if you ask for the price, you can't afford it'.
Het lijkt me dat dit niet is wat de topicstarter zoekt.

Een ander spoor: ik maakte enkele maanden geleden een testrit met een fiets (Merida) met een Shimano Steps 6000 motor en Nexus8/Di2. Di2 betekent dat de naaf automatisch kan schakelen. Dat maakt fietsen weer wat eenvoudiger, want niet iedereen heeft evenveel inzicht in hoe en wanneer geschakeld moet worden. Alleen: het systeem verslikte zich enkele keren in het schakelen tijdens het klimmen en ging meteen naar een veel te hoge versnelling. Beter, maar niet ideaal.

Nog een bedenking: de fiets waar je veel mee rijdt, is de fiets waar je graag mee rijdt. Dat hoeft dus niet de beste of duurste te zijn, maar eentje dat je past als een handschoen.

Tip: kijk eens bij Riese und Müller. Ze maken ook degelijke fietsen: stevig frame, goed uitgedacht en redelijk wat varianten qua versnellingen en verdere opbouw.
De voornaamste reden voor ons om een achter- of voorwiel motor te kiezen zou waarschijnlijk toch de "built to change" filosofie zijn. Dus hergebruik van een fijne en kwalitatief goede vakantiefiets door het wiel te voorzien van een nieuwe motor. De motor en versnellingen zouden gewoon eenvoudig vervangbaar moeten worden met andere merken.

Dat zou natuurlijk ook bij een middenmotor kunnen gaan gelden maar zolang er geen standaardisatie op de montage vlakken heeft plaatsgevonden, is daarmee de fiets helaas verworden tot een veredeld wegwerpartikel. Jammer want de industrie luistert duidelijk niet naar de gebruikers en wil alleen maar winst maken...
Goed, in dat licht zou je kunnen doen wat ik voor mijn oude trike deed: een achterwiel met Bafang BWX02 naafmotor en cassette (8 of 9 speed) installeren. Theoretisch kun je dat er zo weer uit halen, maar in de praktijk betwijfel ik sterk of het ooit zal gebeuren. Als je dan de accu in een fietstas stopt, zijn er ook daarvoor geen ingrepen nodig.
Beperkingen: het display/bedieningspaneel en de bekabeling haal je niet zomaar weg.

Iets omslachtiger is een middenmotor zoals de Bafang BBS 01/02 of Tongshen installeren. Die haal je er niet zomaar weer uit, maar mocht het nodig zijn, dan kan het.

Wil je het extremer, ga dan voor het Copenhagen Wheel. Daarbij zit zelfs de accu in het achterwiel. Of je houdt de fiets zoals die is en je kijkt uit voor een fietskar met ingebouwde motor en accu. Dan is het heel eenvoudig, maar je zit wel met een fietskar.

Opties genoeg :lol:
Ha ha, point taken ;-)
Ik ben na al deze informatie mezelf ook een beetje gaan verdiepen in de ombouwsetjes. Met name die Bafang middenmotor ziet er heel erg goed uit qua concept. Dat zou ons tevens de vrijheid geven om gewoon een mooie vakantiefiets met naaf of derailleur te kopen en deze achteraf aan te passen.
En hem er na een tijdje weer af te halen als blijkt dat het ook zonder kan.
Ik weet niets over jullie situatie (zijn jullie nogal op leeftijd?) Maar een simpele manier om jullie fietsvermogens naar elkaar toe te trekken is dat jij alle bagage neem en je vriendin (vrijwel) niets. Dat merk je goed bij het klimmen.
Het kan allemaal nog veel goedkoper, met een bungeekoord voor fietsers.... of het veilig is....

https://bikerumor.com/2017/11/17/found- ... -tow-whee/

of

http://bicyclebungee.com
Wim schreef:
di 15 mei, 2018 06:49
En hem er na een tijdje weer af te halen als blijkt dat het ook zonder kan.
Ik weet niets over jullie situatie (zijn jullie nogal op leeftijd?) Maar een simpele manier om jullie fietsvermogens naar elkaar toe te trekken is dat jij alle bagage neem en je vriendin (vrijwel) niets. Dat merk je goed bij het klimmen.
Dat klinkt als een heel goed plan ;-)
Zou het de moeite lonen om een goede fiets te kopen en om te bouwen met de Bafang elektrische kit?

http://www.bafang-e.com/en/drive-system ... equis.html

Risico is natuurlijk dat de combinatie niet bevalt of andere issues m.b.t. garantie etc.

Het is namelijk wel aanlokkelijk. Een Cube Kathmandu dames is 999 Euro (XT afgemonteerd). Een Snel met LX is 1800 Euro, een Santos 2.8 is er vanaf 1800... Ook een M-gineering is misschien wel een mooie optie ;-)

Tel er dan eens 1000 Euro voor de elektrische conversie met een op crank gemonteerde middenmotor bij op en je hebt dan best wel een mooie combi die op termijn ook nog aanpasbaar is...

Is dat een zinvolle gedacht of moet ik dat absoluut niet doen?
mightytheo schreef:
do 17 mei, 2018 19:29
Zou het de moeite lonen om een goede fiets te kopen en om te bouwen met de Bafang elektrische kit?

http://www.bafang-e.com/en/drive-system ... equis.html

Risico is natuurlijk dat de combinatie niet bevalt of andere issues m.b.t. garantie etc.

Het is namelijk wel aanlokkelijk. Een Cube Kathmandu dames is 999 Euro (XT afgemonteerd). Een Snel met LX is 1800 Euro, een Santos 2.8 is er vanaf 1800... Ook een M-gineering is misschien wel een mooie optie ;-)

Tel er dan eens 1000 Euro voor de elektrische conversie met een op crank gemonteerde middenmotor bij op en je hebt dan best wel een mooie combi die op termijn ook nog aanpasbaar is...

Is dat een zinvolle gedacht of moet ik dat absoluut niet doen?
Ik zou het alleen doen als je zelf gewoon goed bent met fietsen en electra en het gereedschap meeneemt om eventueel problemen op te lossen. Want er komt een moment dat je vriendin je laat weten dat er iets niet werkt en ze jou er op aankijkt. Als je zeker weet dat je op dat moment zou wensen dat je wat meer had uitgegeven aan een fiets die het gewoon doet, elektrisch of niets, dan weet je nu het antwoord op je vraag ;-)
loknor schreef:
zo 13 mei, 2018 09:31
Betreft de Fietserbond test, ik had al (jaren) voor deze test hiervoor gewaarschuwd vanwege eigen ervaringen. Het is dus voor mij absoluut geen verrassing, maar een bevestiging van mijn eigen (ruime ervaring).
Heb de test gezien en het valt wel mee. Jij doet net alsof je niet een heuvel kan beklimmen, maar dat wordt helemaal niet gezegd in de test. In het filmpje zie je dat er met de idworx gewoon de hellingen op gefiets wordt zonder problemen. Testkees zegt zelf dat het erg goed gaat en perfect wordt. minuut 3:00

Alleen op de meest steile hellingen gaat het mis. Je ziet dat hij op een zand padje loopt en de moter daar uitvalt. De Santos met go swiss syteem deed het trouwens veel beter.

Ook is hij met de idworx de hohe acht of hoe die berg ook mag heten, bijna 3 keer beklommen. totaal 1100 hoogtemeters. Daarna was de accu leeg. 1:15

Mijn conclusie is dan zolang je op asfalt de bergen ingaat is er niks mis mee. Op het moment dat je steile zandpaadjes ingaat kan de motor uitvallen. Denk ook niet dat de fiets bedoelt is om over zandpaden door de bergen te racen, het is tenslotte een trekkingsfiets.

Overigens moet je deze testen vaker doen en niet 1 keer en dan je conclusie al trekken. Zeg niet dat je ongelijk hebt wat betreft de naafmotor maar wat jij zegt dat je er geen heuvel mee op kan is ook niet waar.
mightytheo schreef:
ma 14 mei, 2018 22:56
Ik ben na al deze informatie mezelf ook een beetje gaan verdiepen in de ombouwsetjes. Met name die Bafang middenmotor ziet er heel erg goed uit qua concept. Dat zou ons tevens de vrijheid geven om gewoon een mooie vakantiefiets met naaf of derailleur te kopen en deze achteraf aan te passen.
Bij een naaf dan geen excentrische trapas (die de "dure" merken juist wel leveren) want dat gaat dan waarschijnlijk niet passen.
Fiets-avontuur schreef:
do 24 mei, 2018 16:13
loknor schreef:
zo 13 mei, 2018 09:31
Betreft de Fietserbond test, ik had al (jaren) voor deze test hiervoor gewaarschuwd vanwege eigen ervaringen. Het is dus voor mij absoluut geen verrassing, maar een bevestiging van mijn eigen (ruime ervaring).
Heb de test gezien en het valt wel mee. Jij doet net alsof je niet een heuvel kan beklimmen, maar dat wordt helemaal niet gezegd in de test.
Gelukkig zei ik dat niet:
loknor schreef:
za 12 mei, 2018 21:58
2. De door jou gewenste motor is door de fietsersbond afgeschminkt voor langere/steilere klimmen met lage snelheid.
En ja, afgeschminkt. Fietsen van 7k en jij vind het niet absurd dat ze geen steile langere klim aan kunnen? Geld moet rollen, maar als een Batavus Razer met Lowriders en Magura (Hey Santos) spetterend wegrijdt op zo'n helling zonder centje pijn voor 1/3 van het bedrag is de conclusie dat de Santos een wanproduct is voor dat geld toch niet raar?

Want wat TestKees niet heeft ondervonden is dat dit de levensduur van je motor beïnvloed: Magneten en hitte is a no-go.

Kom je met dit soort motoren de Alpen over? Mits je geen gekke dingen doet vast wel. Maar waarom dit risico lopen

En nee, dit is niet Loknor en toevallig Testkees:

https://www.pedelecforum.de/forum/index ... ung.49352/
Fazit dieser Kommentare: Bis ca. 10 % Steigung ist der HR-Motor erste Sahne, darüber wird er geradezu abschreckend
10%. Zal vast wel onverhard zijn. Zal vast wel een zwakke overzware fietser zijn. Zal vast wel erg warm zijn geweest. En ja, er is een gebruiker die zegt dat dit allemaal wel meevalt. Het zal allemaal wel.

Ik ben E-bike apologeet, maar een naafmotor voor een vakantiefiets is gewoon een keuze die zowel functioneel als financieel gewoon niet logisch meer is. Waarom een motor kiezen die minder vermogen heeft en een thermisch plafond?

Er zijn zelfs aftermarket midden-motoren van Bafang die erg goed zijn, dus ook dat kan gewoon (en ook weer terugbouwen).
loknor schreef:
do 24 mei, 2018 19:27
En ja, afgeschminkt. Fietsen van 7k en jij vind het niet absurd dat ze geen steile langere klim aan kunnen? Geld moet rollen, maar als een Batavus Razer met Lowriders en Magura (Hey Santos) spetterend wegrijdt op zo'n helling zonder centje pijn voor 1/3 van het bedrag is de conclusie dat de Santos een wanproduct is voor dat geld toch niet raar?
Als je het zo zegt klinkt het inderdaad raar. Waarom komen ze er dan mee weg? genoeg merken die nog fietsen met de achterwiel motor verkopen. Dan zouden al die klanten toch boos terug gaan naar hun dealer? Ik heb het forum door geleest van de link die je plaats en klinkt toch niet echt positief. Bedankt voor je antwoord

wil niet het topic kapen ofzo maar ik zelf neig naar het shimano steps systeem. maar dat is een ander verhaal.
loknor schreef:
do 24 mei, 2018 19:27
...dat ze geen steile langere klim aan kunnen?
Da's toch juist vaak één van de redenen waarom mensen overgaan op elektrisch fietsen?
Ja Fedor, dat zou je toch denken (maar ik denk dat de werkelijke doelgroep niet zo harcore is). Daarom ben ik zo hard in mijn oordeel. Ik ben een serieus fan van Idworkx en Santos en heb geen enkel probleem met peperdure fietsen. Het is en blijft je eigen keuze en het is beter dan een stomme toet-toet.

Maar de hoofdprijs voor een suboptimale fiets? Dat snap ik gewoon niet. Ik had veel minder hard geoordeeld als we naar 4500,- hadden gekeken, dan zijn ik de voordelen meer in lijn met de prijs. Dan nog is een Razer 2k minder, maar de onderdelen compenseren dat dan wel ongeveer.

Ik irriteer me ook aan de testers die die dingen een paar keer de Veluwe doortrekken en dan jubelend reageren. Tsja...
Fiets-avontuur schreef:
do 24 mei, 2018 21:00

Als je het zo zegt klinkt het inderdaad raar. Waarom komen ze er dan mee weg? genoeg merken die nog fietsen met de achterwiel motor verkopen. Dan zouden al die klanten toch boos terug gaan naar hun dealer? Ik heb het forum door geleest van de link die je plaats en klinkt toch niet echt positief. Bedankt voor je antwoord
Niks mis met een naafmotor, mits en indien je de beperkingen kent (en de prijs moet dus wel in lijn liggen met de functionaliteit).

Ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die een e-bike van 8k kopen om hem dan zwaar aan de tand te voelen. Je kijkt toch naar een middel wat je in je laatste fase van je fietscarrierre gaat gebruiken (forenzen zoals ik zijn een iets ander verhaal). Een helling van een procent of 5-10 (ik vind die als fitte eind veertiger trouwens ook monsterlijk met bagage) is dan al het probleem, deze fietsen trekken je daar fluitend over.

Deze fietsen zijn natuurlijk super als je een fraaie niet te zware route kiest. Maar dan nog ben ik hard, daar hoef je geen 7500,- + voor uit te geven (en dan nog zijn er goedkopere alternatieven, factor 3...).
wil niet het topic kapen ofzo maar ik zelf neig naar het shimano steps systeem. maar dat is een ander verhaal.
Ga naar Tweakers, daar zijn veel kenners.
loknor schreef:
vr 25 mei, 2018 07:37
Deze fietsen zijn natuurlijk super als je een fraaie niet te zware route kiest. Maar dan nog ben ik hard, daar hoef je geen 7500,- + voor uit te geven (en dan nog zijn er goedkopere alternatieven, factor 3...).
Maar dan heb je geen 18 versnellingen (Pinion) ;). Vraag me wel af hoeveel van die versnellingen gebruikt worden met een elektrische fiets... Pinion heeft daar zelf een 9-bak voor ontwikkeld.

Op zich trouwens jammer dat de ophanging van een Pinion en bijv. een Bosch-motor niet hetzelfde zijn. Zou het ombouwen van een normale Pinion-fiets naar een fiets met middenmotor (+ ander versnellingssysteem) mogelijk maken. Maar ik denk dat de markt daarvoor wel erg klein is ;)
Zou zeggen geen electro en laat de keuze aan je vriendin
henk huizenga schreef:
vr 25 mei, 2018 14:20
Zou zeggen geen electro en laat de keuze aan je vriendin
Lastig advies aangezien zijn vrouw electro wil :lol: