Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De kunst van kilometers maken met een e-bike - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

De kunst van kilometers maken met een e-bike

Wim schreef:
ma 30 apr, 2018 23:06
Het zou me verbazen als Rohloff dat goedkeurt.
Wat? Er zijn al e-Bikes met Rohloff (zelfs met electronische schakeling, speciaal voor e-Bike-gebruik).
Wim heeft het niet voor pedelecs, dus Rohloff ook niet? Zoiets? Of was de reactie zo kort, dat er eigenlijk iets helemaal anders mee bedoeld wordt?
In elk geval: ik doe mijn woon-werk-verplaatsingen al meer dan vier jaar met een E-Orca: een velomobiel met Rohloffnaaf en ondersteuning... Daarmee maakte ik ook al prachtige Europareizen :)
Fedor schreef: Wat? Er zijn al e-Bikes met Rohloff (zelfs met electronische schakeling, speciaal voor e-Bike-gebruik).
Eric Schuijt schreef:
do 11 jan, 2018 09:45
Op zondag 14 januari 2018 organiseert de Accell groep/Koga een dag die helemaal is gewijd aan vakantiefietsers: de Koga Trekkingdag. Stel al je vragen aan Koga over hun Koga's en Koga-Signature-lijn en bekijk en test hun nieuwste e-bike (Bosch met Rohloff E-14) voor vakantiefietsers. Ze hebben vier prototypemodellen rijklaar staan.
Kwestie van lezen. :D
Ik was gewoon in de war. Ik dacht dat een motor een te grote belasting zou vormen voor de Rohloff naaf, zoals er ook beperkingen zijn bij tandems etc. Niet dus, en dat maakt het inderdaad een mooie combinatie.
Wim schreef:
di 01 mei, 2018 09:15
Ik was gewoon in de war. Ik dacht dat een motor een te grote belasting zou vormen voor de Rohloff naaf, zoals er ook beperkingen zijn bij tandems etc. Niet dus, en dat maakt het inderdaad een mooie combinatie.
Rohloff heeft geen probleem met het vermogen (althans niet bij een normale e-Bike, bij een SP weet ik niet). Wel wordt bij schakelen (daarom de electronische schakeling) even het vermogen verminderd.
Wim schreef:
di 01 mei, 2018 09:15
Ik was gewoon in de war. Ik dacht dat een motor een te grote belasting zou vormen voor de Rohloff naaf, zoals er ook beperkingen zijn bij tandems etc. Niet dus, en dat maakt het inderdaad een mooie combinatie.
`
Het is op zich waar dat je bij de 45 km/h modellen meestal een motor in het achterwiel ziet. Maar dat hoeft echt niet. Voor wereldfietsers zijn de supercharters van R-M wellicht interessant.
https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharger/

Het Rohloff model heeft wel een riem inplaats van een ketting en mogelijkheid tot dubbele accu
https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 8_28020507

Je bent dan wel 7000 euro verder. Het 25 km/h model is dan maar 300 euro goedkoper.
Ligt dat aan mij of vinden anderen het ook misschien wat eng om continu hoge snelheden te rijden met een speedbike-derailleurfiets? De ketting slingert dan immers continu alle kanten op - er is niet overal glad asfalt - en wat gebeurt er dan als de kettingloop mis gaat? Ik ga zelf regelmatig zo hard, maar dat is wel een afdaling met de benen stil, waarbij de ketting dus stilstaat. Ik zorg dan al altijd dat de ketting zeker niet om het grootste kransje ligt.
Leon schreef:
di 01 mei, 2018 15:36
Ligt dat aan mij of vinden anderen het ook misschien wat eng om continu hoge snelheden te rijden met een speedbike-derailleurfiets? De ketting slingert dan immers continu alle kanten op - er is niet overal glad asfalt - en wat gebeurt er dan als de kettingloop mis gaat? Ik ga zelf regelmatig zo hard, maar dat is wel een afdaling met de benen stil, waarbij de ketting dus stilstaat. Ik zorg dan al altijd dat de ketting zeker niet om het grootste kransje ligt.
Veel (getrainde) wielertoeristen rijden ook achteraan de 30, vooraan in de 40 en ongevallen door een probleem in de aandrijflijn zijn voorzover ik weet eerder uitzonderlijk. Overigens is de derailleur veer het hardst gespannen als je op het grootste kransje zit, dus de kans dat ie dan net lost is kleiner dan elders. Dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Wel verwacht ik dat zo'n fiets nog veel gevoeliger is voor ketting/tandwielen slijtage omdat je nu eenmaal met hogere krachten zit.
Zou me daar geen zorgen over maken. Kijk hier maar even. Let ook op de banden en de spaken bij de vertraagde opnames onbegrijpelijk dat er nog maar zo weinig langs de kant komen te staan.
Mee eens. Wel hebben wielertoeristen meestal erg goed onderhouden en afgestelde spullen, wat bij anderen, inclusief mezelf, wel eens anders is.
Leon schreef:
wo 02 mei, 2018 13:08
Mee eens. Wel hebben wielertoeristen meestal erg goed onderhouden en afgestelde spullen, wat bij anderen, inclusief mezelf, wel eens anders is.
Wat fijn dat er alternatieven zijn voor de minder poets-en-sleutel-goden, ook al kost dat een aantal procenten in efficiency.
Hans Keesom schreef:
wo 02 mei, 2018 17:33
Leon schreef:
wo 02 mei, 2018 13:08
Mee eens. Wel hebben wielertoeristen meestal erg goed onderhouden en afgestelde spullen, wat bij anderen, inclusief mezelf, wel eens anders is.
Wat fijn dat er alternatieven zijn voor de minder poets-en-sleutel-goden, ook al kost dat een aantal procenten in efficiency.
Steek je me nu een veer in mijn kont of in mijn oog?
Leon schreef:
wo 02 mei, 2018 17:35
Hans Keesom schreef:
wo 02 mei, 2018 17:33
Leon schreef:
wo 02 mei, 2018 13:08
Mee eens. Wel hebben wielertoeristen meestal erg goed onderhouden en afgestelde spullen, wat bij anderen, inclusief mezelf, wel eens anders is.
Wat fijn dat er alternatieven zijn voor de minder poets-en-sleutel-goden, ook al kost dat een aantal procenten in efficiency.
Steek je me nu een veer in mijn kont of in mijn oog?
Meer een schuldbekentenis dat ik schandalig weinig aan het onderhoud doe aan mijn fiets en dat ik 'm zaterdag weer fijn bij de FM langsbreng voor een beurt. Ieder z'n vak ;-)
Vorig weekend zijn op weg naar huis (Zuid-Limburg) vanuit Clervaux in Luxemburg via Troisvierges, Monschau en Aken, over de Vennbahn in één dag naar huis gefietst; 160 km totaal (beetje rond gefietst in Monschau op zoek naar hotel) en ik had nog 50% over in de accu ,en nog een actieradius van 82km. Nu is het vanaf Monschau natuurlijk een beetje vals plat naar beneden, maar zelfs de fietsenmaker was verrast! Als je een beetje goed meetrapt kun je heel ver komen met één accu.
BertKremer schreef:
zo 20 mei, 2018 17:52
Vorig weekend zijn op weg naar huis (Zuid-Limburg) vanuit Clervaux in Luxemburg via Troisvierges, Monschau en Aken, over de Vennbahn in één dag naar huis gefietst; 160 km totaal (beetje rond gefietst in Monschau op zoek naar hotel) en ik had nog 50% over in de accu ,en nog een actieradius van 82km. Nu is het vanaf Monschau natuurlijk een beetje vals plat naar beneden, maar zelfs de fietsenmaker was verrast! Als je een beetje goed meetrapt kun je heel ver komen met één accu.
Hallo Bert,

Mooi verhaal, mooi voorbeeld van de kunst van kilometers maken met een e-bike. Ik kan me voorstellen dat 160 km zonder accu net even te veel van het goede is op een dag.

Ik merk zelf ook dat ik een accu niet eens zozeer gebruik om de snelheid te verhogen, maar vooral om lichter te fietsen zodat ik meer uren en kilometers op de fiets kan blijven en daardoor meer zie en meer geniet. Ik durf ook langere ritten aan te gaan omdat ik weet dat als de benen moe beginnen te raken ik dat met de accu kan oplossen en thuis kan komen.

Veel fietsplezier,

Hans