Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike voor camper en tochten. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

E-bike voor camper en tochten.

Conway had het zelf ook verkeerd weergegeven.
Ik vond hier https://www.bikester.be/conway-eurban-c ... 12402.html dat het 27,5 inch was.
Ed kettingvet schreef:
do 26 apr, 2018 21:52
Ik vond hier https://www.bikester.be/conway-eurban-c ... 12402.html dat het 27,5 inch was.
Niets om de ketting heen of is dat alleen voor de foto?
Ik vraag mij af wat campers en e-bikes met fietsvakanties te maken hebben?
Hans Keesom schreef:
zo 29 apr, 2018 13:13
Ed kettingvet schreef:
do 26 apr, 2018 21:52
Ik vond hier https://www.bikester.be/conway-eurban-c ... 12402.html dat het 27,5 inch was.
Niets om de ketting heen of is dat alleen voor de foto?
Inderdaad, geen kettingbescherming, hoeft voor mij ook helemaal niet.
jeroen_ schreef:
zo 29 apr, 2018 13:39
Ik vraag mij af wat campers en e-bikes met fietsvakanties te maken hebben?
Misschien even terug gaan naar begin van de thread en de naam van deze sectie.

De beginner van deze discussie ga aan dat hij een e-bike zoekt voor woon-werk verkeer en eentje om als ie op reis is met zijn camper mee te nemen. De laatste zal zijn tijdens zijn vakantie waarin hij ook wat fietst.

Ik vermoed niet de soort fietsvakantie zoals jij die in het hoofd hebt. Maar is dat erg?
Dit is ook wat mij betreft wel een principieel punt. Ik vind het helemaal niet erg iemand die hier langs komt met een vraag over een stadsfiets wat advies te geven, en ook de enkele vraag over een Ebike mag wat mij betreft langs komen, maar daar moet het wat mij betreft wel bij blijven. Dit is voor mij geen Ebike forum en ook geen forum voor vakanties met campers en caravans. Wat mij betreft blijven we dus flexibel en een beetje behulpzaam, maar behouden we wel ons karakter.
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 16:50
Dit is ook wat mij betreft wel een principieel punt. Ik vind het helemaal niet erg iemand die hier langs komt met een vraag over een stadsfiets wat advies te geven, en ook de enkele vraag over een Ebike mag wat mij betreft langs komen, maar daar moet het wat mij betreft wel bij blijven. Dit is voor mij geen Ebike forum en ook geen forum voor vakanties met campers en caravans. Wat mij betreft blijven we dus flexibel en een beetje behulpzaam, maar behouden we wel ons karakter.
Dit mapje heet : "Forumoverzicht-> Reizen -> Reizen per elektrische fiets"
Een beter mapje heb ik op dit forum niet kunnen vinden. Ik denk dat je op basis van dit mapje redelijk kunt verwachten dat je vragen over elektrische fietsen kunt verwachten.

Op welke manier ondervind jij nadeel/nadelen van het feit dat dit mapje bestaat en de inhoud ervan? Belet het je om jouw verhaal en jouw vragen aan de orde te stellen?
Ik heb evenmin nadeel van mensen die met de auto op vakantie gaan, en toch hoort dat hier niet. Net als vele wereldfietsers vind ik dat de Ebike hier behoudens uitzonderingen eigenlijk niet hoort, en al helemaal niet als er niet eens mee gereisd wordt. Dat is niet onvriendelijk bedoeld, maar wel een principieel punt. Het heeft te maken met groepsidentiteit en de helderheid van de boodschap die hier uitgedragen wordt.
Ik begrijp eerlijk gezegd deze discussie niet.
Wanneer dit draadje hier niet thuishoort waarom hebben de mods dan nog niet beslist om dit te verplaatsen?
Blijkbaar is dit niet gebeurt en kan men alleen maar oordelen dat het correct geplaatst staat.
Ik dacht dat ik helder en begrijpelijk was. Wat de moderators vinden maakt me niet echt uit, en verboden is discussie over Ebikes ook niet. Ik heb alleen mijn mening gegeven, en die van nogal wat wereldfietsers die ik spreek, dat Ebikes eigenlijk iets anders zijn dan vakantiefietsen en niet echt bij ons thuis horen.
Op dezelfde manier hadden velen van ons een ongemakkelijk gevoel bij de laatste Wereldfietser beurs in Ede met een hal die vol stond met Ebikes. Dat is niet onze wereld.
Het doet me net iets teveel denken aan de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond die ooit een club van automobilisten werd.
Misschien ga je het allemaal wat ruimer gaan zien op de moment dat je, door omstandigheden, alleen nog een kleine kans maakt om een fietsvakantie te ondernemen door te kiezen voor electrische ondersteuning.
Waarom Ebikes eigenlijk iets anders zijn dan vakantiefietsen ... ik zou het niet weten.
Kijk bvb naar de Conway ... voorvork met nokjes voor lowrider, stevige achterdrager ... wat maakt een "vakantiefiets" nog meer vakantiefiets?
https://www.conway-bikes.de/modell/conway-e-urban-tour/
Ik ben 65 en ben me er dus heel goed van bewust dat ik ook wel eens ondersteuning nodig kan gaan hebben, maar mij maak je niet wijs dat de enorme boom in elektrische fietsen daar nu zoveel mee te maken heeft.
Voor mij, en ik denk voor velen hier, blijft de essentie van het vakantiefietsen dat je zelf trapt, in elk geval zolang je dat kunt. Nokjes op de voorvork zijn daar niet eens voor nodig - sterker nog, als je zoveel bagage meeneemt gaat het zeker moeilijker.
Een E-Bike is geen bromfiets hé ... zonder trappen gaat die niet vooruit.
De kern van het hele Ebike gebeuren is toch dat je zelf niet veel trapt? Maar laat maar, ik heb mijn punt gemaakt dat wat mij betreft Ebikes hier slechts een zeer ondergeschikte rol horen te spelen en niet gezien moeten worden als 'het nieuwe fietsen' ook al is dat wat de industrie lijkt te willen.
De kern van e- biken is volgens mijn bescheiden mening dat je hulp krijgt tijdens het trappen.
Net zoals je hulp krijgt van je versnellingsapparaat ... die helpt je ook om wat makkelijker te kunnen klimmen.
Volgens mijn bescheiden kennis van de natuurkunde gaat het toch echt om twee verschillende dingen. Als ik het makkelijker wilde doen ging ik met de auto, maar dat niet doen is nu net de grap van het vakantiefietsen. En de passie om je dus wel zelf in het zweet te trappen en die auto of camper thuis te laten is nu net wat ons hier verbindt - denk ik.
Begrijp me goed, ik vind het prima als mensen die niet meer zo goed zelf kunnen fietsen ondersteuning krijgen van een motortje - als dat echt zo is hoor je mij daar niet over. Maar laten we niet doen alsof dit gewoon hetzelfde is als zelf fietsen. Van die pretentie heb ik een beetje genoeg. Het is een pretentie die leuk is voor de handel, maar niet voor de gezondheid van de meeste Ebikers, die het in veel gevallen best zelf zouden moeten kunnen, desnoods na wat trainen en na aanschaf van een betere fiets met betere banden en een betere efficiëntere zithouding. Ik vind het echt schokkend als ik zie hoe een stel gezonde 50 plussers zichzelf Ebikes aanpraat of laat aanpraten.
Ik ben het van harte met Wim eens. Basisidee van wereldfietsen is dat je 100% op eigen kracht fietst en daarbij zelf je bagage meedraagt. Er zijn genoeg 'fiets'-gerelateerde activiteiten; mountainbiken, wielrennen, tochtjes maken met een mobilette of solex, spinning. Daar zou je in dit forum allemaal aparte topics van kunnen maken. De elektrische fiets is aan een onstuitbare opmars bezig maar ik zie dat toch meer als een nieuw vervoerfenomeen dan als een variant op fietsen. Het lijkt verdacht veel op fietsen, maar is het net niet. Je spullen van A naar B laten vervoeren en er zelf achteraan fietsen is ook geen wereldfietsen.
En laten we eerlijk zijn, de gemiddelde leeftijd van de leden van deze vereniging is vast ook boven de vijftig (met best wat leden boven de zeventig). Juist deze vereniging is een goed voorbeeld van de modernere manier waarop je oud kunt worden.
Het is hetzelfde als normaal fietsen, alleen krijg je wat ondersteuning, hoeveel ondersteuning je wil kan je trouwens zelf instellen / kiezen.
Als je het dan toch allemaal op eigen kracht wil doen waarom moet er dan een versnellingsapparaat op jullie vakantiefiets.