Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch - Forum Wereldfietser

Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch

Ik open dit topic omdat er misschien nog meer mensen zijn die interesse in hebben om een bestaande vakantiefiets om te bouwen naar elektrisch. Ik kon hier zo geen info over vinden.
Dus wat ben ik aan het doen. Ik heb een Koga Traveller Lady, wat ouder model, tweedehands gekocht en hier fiets ik sinds een paar jaar naar volle tevredenheid op. Twee jaar geleden heb ik hiermee de Hart van Engeland route gereden tot bristol. Erg leuk, maar zodra het heel steil wordt dan moet ik toch lopen. Een en ander was ook omdat ik niet de lichtste ben. Nu in 2018 ben ik wel een stuk lichter en heb ik weer plannen zoals de Way of the Roses en de Muur van Hadrianus. Geholpen door een maagverkleining is de 70 kg wel bereikbaar voor mij. Dit heft dan de hoeveelheid kg die erbij komt door motor en accu lekker op.
De fiets ga ik ook dagelijks gebruiken om mijn pedicure bezoeken af te leggen met een klein boodschappenwagentje als aanhanger. Aangezien hier in de polders nog wel eens wind staat leek mij elektrisch een stuk beter. Dan kan ik er van op aan dat ik op tijd aan kom ongeacht het weer.
Wat gaat er nu gebeuren?
Bike4travel gaat de fiets nu een beurt geven en er komen oa magura 33 remmen op en nog wat andere kleine dingen.
In april gaat de fiets dan naar fietsunie in emmen. Daar komt een Bafang middenmotor van 500watt eronder (volgens bike4travel een fijne profwielrenner :shock: ) en een ruime 36volt 20.4Ah 734.4Wh frame accu. Verder worden de tandwielen nog iets aangepast zodat ik er fijner in de heuvels mee kan rijden. Ik ga namelijk van 3 x 9 naar 1 x 9.
Op de rechte stukken hier zo in de polder zou ik dan met een gangetje of 30 kunnen rijden. Harder hoeft van mij ook niet. Omdat er geen km beperking op zit houdt de ondersteuning niet op bij 25. Aan de buitenkant ziet het er ook uit als een gewone elektrische fiets. Wel zo fijn, want ik ga echt niet op de rijbaan tussen de autos met een speedpedelec. Totale kosten van het elektrische ombouwen bij fietsunie inclusief de tandwielen is begroot op 1450 incl btw. Aangezien ik de fietsaanpassing ook zakelijk ga gebruiken krijg ik de btw terug, dat maakt het weer een stuk aantrekkelijker.
In de tussentijd blijf ik natuurlijk gewoon lekker fietsen en kamperen zoals de fiets nu is om conditie en gewicht zo goed mogelijk te krijgen. Hoe langer ik met de accu doe. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.
Interessant project! Maarre, als je kiest voor een speed pedelec (want dat wordt het toch?), moet je m.i. ook kiezen voor een plaats op de rijbaan bij de andere speed pedelecs. Zoals we dat met elkaar hebben afgesproken. Jij wil ook geen brommer op het fietspad als die op de rijbaan moet. Talk the talk, walk the walk. Of bike the bike, je snapt me wel :wink:
Voor- en na-foto's zijn welkom. Ik ben benieuwd hoe het frame aangepast gaat worden zodat de motor er in past.

Ik ging er eigenlijk van uit dat het "gewoon" een voorwielmotor (of een motor in het achterwiel) zou worden toen ik de titel las.
Hallo Kathy. In het geval de fiets een speed pedelec wordt, moet je dan geen rekening houden met verzekering (en kentekenplaatje)? Ik zou me daar terdegen over laten informeren. Het gaat natuurlijk niet om de snelheid waarmee je fiets, maar om de snelheid waarmee dat zou kunnen. Ook met 25 op een fietspad blijft een speed pedelec een speed pedelec.

Groet, Tom
Als het inderdaad een speedpedelec wordt is ook een helm verplicht!

Verder is 1450 € investeren in een “oude “ fiets best we een groot bedrag :shock:

Ook je voornemen om van 3x9 naar 1x9 te gaan is mischien ook niet gunstig voor het lichter willen fietsen.
Verder wel veel succes toegewenst

Dirk
kathy78 schreef:
do 11 jan, 2018 13:49
In april gaat de fiets dan naar fietsunie in emmen. Daar komt een Bafang middenmotor van 500watt eronder (volgens bike4travel een fijne profwielrenner :shock: ) en een ruime 36volt 20.4Ah 734.4Wh frame accu. Verder worden de tandwielen nog iets aangepast zodat ik er fijner in de heuvels mee kan rijden. Ik ga namelijk van 3 x 9 naar 1 x 9.
Op de rechte stukken hier zo in de polder zou ik dan met een gangetje of 30 kunnen rijden. Harder hoeft van mij ook niet. Omdat er geen km beperking op zit houdt de ondersteuning niet op bij 25.

Aan de buitenkant ziet het er ook uit als een gewone elektrische fiets. Wel zo fijn, want ik ga echt niet op de rijbaan tussen de autos met een speedpedelec.
Ik wens het je niet toe, maar als je een ongeval krijgt dan kan je behoorlijk in de problemen komen. Je bent immers in overtreding door (in Nederland) op het fietspad te rijden (in België zijn de regels anders) met zo'n fiets. Ook ben je verplicht een verzekering af te sluiten, een nummerplaat te voorzien en een helm te dragen.

Renaat
Ik sluit me bij de vorige posters aan. Ben erg benieuwd naar dit project dus voor- en foto's - en misschien ook wel tijdens foto's ben ik erg benieuwd naar.

En zou zeker naar verzekering, helm e.d. informeren i.v.m. het zijn van een speedpedelec ook al ga je minder hard. Dit daar de e-bikes begrenst zijn op 25km per uur.
Fedor schreef:
do 11 jan, 2018 15:24
Voor- en na-foto's zijn welkom. Ik ben benieuwd hoe het frame aangepast gaat worden zodat de motor er in past.

Ik ging er eigenlijk van uit dat het "gewoon" een voorwielmotor (of een motor in het achterwiel) zou worden toen ik de titel las.
De motor hangt onder de trapas. Zit via beugels vast aan het trapas. De normale trapas wordt vervangen voor een trapas met de motor eraan via een beugel.

https://www.youtube.com/watch?v=jLDH530LrOA
kathy78 schreef:
do 11 jan, 2018 13:49
Ik open dit topic omdat er misschien nog meer mensen zijn die interesse in hebben om een bestaande vakantiefiets om te bouwen naar elektrisch. Ik kon hier zo geen info over vinden.
Dat is toch niet zo moeilijk? Dit zijn allemaal linkt naar ombouw met hetzelfde merk motor:
https://www.google.nl/search?source=hp& ... D75-8nfg60
De derde link gaat zelfs naar een discussie op dit forum met de naam 8FUN midden motor.

En er is er nog een: viewtopic.php?t=24053
Dan neemt de Q (breedte van de crank positie) wel flink toe denk ik, of heb ik dat mis?
Veel meer info over ombouwen met o.a. Bafang kan je vinden bij Tweakers.

Verder vind ik het persoonlijk geen prettig idee dat er zonder begrenzing wordt rondgekachelt op het fietspad. Ik heb ervaring met een 25kmpu fiets en ervaar de risico's van een E-bike elke dag. Er wordt veel meer van je remmen gevraagd.

Betreft de kosten, ik vraag me af of een nieuwe e-bike met middenmotor niet een beter idee is, zoveel gaat dat niet schelen als je je oude fiets inruilt. Dan zit je legaal goed en heb je een nieuwe, verzekerbare fiets (dat scheelt in de kosten!). Ikzelf ben voor een habbekrats verzekert voor allerlei ellende waaronder valpartijen, vochtschade etc.

- Mijn vrouw haar display laten vallen... 125,- werd 25,- eigen risico.
- Vriend uit Amerika valt met mijn fiets: Kromme crank en set pedalen. Kosten 25,- eigen risico
- Trelock slot klemde en moest worden vervangen. Dat betekende ook een nieuw accuslot. 25,-

En dan heb ik nog niks aan mijn motor gehad, dat kan helemaal in de papieren lopen...
Het is zeker niet zo dat ik als een idioot over het fietspad ga. Het moet zeker wel verantwoord zijn. Dat wil zeggen een leeg fietspad dat niet uit kleine tegeltjes bestaat en die heb je hier genoeg. Nee niet in de bebouwde kom, maar er zijn genoeg fietspaden langs provinciale wegen die rustig zijn. Ik heb uren op het internet zitten zoeken en ik heb geen fiets aangetroffen die nog betaalbaar is en ik mijn bagage mee kan nemen in de heuvels Of de accu is te klein of er is iets anders. Ik zag een mooie Santos maar bij de fietserbond getest en in de Eifel valt de achtermotor uit door verhitting. En daar zat nog geen eens bepakking op.
Enige wat ik zo nog in de buurt vind komen is de batavus razor maar die heeft wel een kleine accu. En dat loopt ook nog aardig in de papieren. Er is wel een begrenzer op te stellen heb ik vonden. Ik zou het natuurlijk op 30 kunnen stellen. Dat ga ik eens navragen. Ik weet van iemand die een Santos heeft dat die pas stopt bij ondersteunen bij 30-32 en dat is geen speedpedelec. De reden waarom ik niet voor de 250 watt motor wil gaan is dat ik bang ben dan in de Yorkshire dales stil komt te vallen of te veel vraag van de motor. Tandwielen worden ook iets aangepast zodat het bereik groter wordt. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik van de 27 versnellingen er maar een paar gebruik. Ach misschien ben ik niet zo,n diehard fietser als sommigen hier. Ën wie weet als ik wat sportiever wordt en ik de volgende keer misschien wel aan een lichtere motor voldoende.
kathy78 schreef:
vr 12 jan, 2018 12:55
Ik weet van iemand die een Santos heeft dat die pas stopt bij ondersteunen bij 30-32 en dat is geen speedpedelec.
Voor de wet en de verzekering gaat er niet om wat jij of Santos vindt maar wat de wet er van zegt.
Ik ben bang dat als je een fiets zonder begrenzing hebt en niet de zaken opvolgt die ervoor gelden dat je een illegaal voertuig hebt, ook als je langzaam fietst. Ik zeg niet dat je daarmee in de problemen komt en durf zelfs te stellen dat de kans dat oom agent boos op je wordt en zijn boekje pakt minimaal is, maar je geeft je verzekering wel een stok om te slaan als er eens iets echt ergs gebeurt zoals waneer je een andere fietser of een voetganger in de prak rijdt.
Het gaat er hier meer om dat het wel legaal moet blijven. Illegaal betekent ook niet verzekerd, en dat betekent dat als jij iemand aanrijdt en letselschade veroorzaakt jij niet verzekerd bent. Ik zou niet aangereden willen worden door iemand die niet verzekerd is voor de soms zeer kostbare gevolgen.
Ik denk dat zo'n omgebouwde bafang fiets niet in aanmerking komt voor een kenteken.
En ik denk dat je zonder kenteken dan weer geen verzekering kan afsluiten voor eventueel aanrijdingen.
(dat je de fiets zelf kan verzekeren dat zal wel)

Je kan natuurlijk ook gewoon de bafangmotor instellen zodat hij niet harder kan dan 27.5 km

27.5 km is ook hoe snel een boschmotor gaat.

Let wel dat een Qwic performance rd10 (en ik vermoed andere modellen performance ook) in de maximale stand (4) ook al 35 km per uur gaat. En qwic is een legale "normale" elektrische fiets
Die Qwic kende ik niet. Inderdaad wel een leuke fiets. Kan ook een grotere accu op. Alleen wel jammer van die achtermotor. Dat wordt hem niet in de heuvels. Twijfel twijfel, is er iemand die een 250 watt motor heeft en die met bagage voor en achter de heuvels op kom? Scheelt 80 euro op de motor, accu blijft wel hetzelfde.
Hoi kathy,

Ik wou niet suggereren dat jij je als een kip zonder kop in het verkeer stort, maar dat je ook bij normaal beschaafd gebruik harder gaat dan je denkt. Als je de bebouwde kom grotendeels ontwijkt is het natuurlijk niet zo spannend. Maar als ervaringsdeskundige wil ik goed adviseren... en dan zijn remmen gewoon echt een factor van belang op een E-bike.

Ik wil ook niet stellen dat jouw plan slecht is (Bafang is een prima product!), maar 1400,- is een flink bedrag, terwijl een nieuwe e-bike ergens tussen de 2000-2500 te vinden moet zijn. Als je 300 euro vangt voor je oude fiets ben je al een heel eind. Voordeel van een nieuwe fiets is het stukje garantie/verzekering en dat is echt wel iets om te overwegen. Als je pech hebt ben je in een keer uit die meerkosten.

Dan je vragen:

Met een moderne middenmotor (O.a. Bosch, Bafang, Yamaha, Brose) kom je met bepakking een muurtje op. De truc zit hem niet in het vermogen, maar in het koppel en hitte-gevoeligheid. Bosch en Yamaha zijn 250 watt, maar hebben een heel hoog koppel (zeker de Yamaha), bovendien hebben ze minder (in de praktijk geen) last van de warmte issues die een zwaar belaste naafmotor ondervindt. Wat ook speelt is dat je een middenmotor ontlast door een kleine versnelling te nemen, de goede kant van het tweesnijdend zwaard (nadeel is transmissie slijtage).

Betreft de Razer: de accu is klein, maar de actieradius is groot. Dat is niet alleen mijn ervaring(en die op tweakers), dit is ook zo getest door Testkees. Niet elke motor is even efficient.

Er zijn ook prima andere merken met Bosch zoals Merida, Cube, Bulls, Focus etc.

Maar los van mijn advies zou ik bij Tweakers je projectje noemen, er is daar een schat aan Bafang ervaring. Specifieke vakantiefietskennis kan je hier halen, maar over e-bikes en zeker zelfbouw is dat een veel betere plek (met alle respect naar een ieder die hier is!).
Twee klanten hadden op hun Koga en Santos vakantiefiets de Pendix laten zetten en zij waren er erg tevreden over.

Ook al is er een Q-factor die nergens op slaat, het frappante is dat ik er bij het fietsen (ik heb erop gereden) geen problemen mee had.

Ik heb met Pendix gesproken op de Eurobike beurs en het was een serieus bedrijf. Ook op kritische vragen hadden ze een goed (en soms niet gewenst) antwoord. Wat prijs betreft zit hij boven de Bafang.
kathy78 schreef:
do 11 jan, 2018 13:49
Bike4travel gaat de fiets nu een beurt geven en er komen oa magura 33 remmen op en nog wat andere kleine dingen.
In april gaat de fiets dan naar fietsunie in emmen.
..
Omdat er geen km beperking op zit houdt de ondersteuning niet op bij 25. Aan de buitenkant ziet het er ook uit als een gewone elektrische fiets. Wel zo fijn,
Hier wordt op zijn minst gesuggereerd dat de vakhandel meewerkt aan dit soort plannen. Illegale voertuigen, die veel te hard kunnen, in elkaar knutselen voor iemand die daarmee op "ons" fietspad wil. Een moderne vorm van wegpiraterij.

Of de bestuurder van zo'n voertuig wel of niet verzekerd is (niet dus) zal mij een zorg zijn. Ik maak me meer druk over het fenomeen an sich. Het is nog gevaarlijker dan een crossbrommer of -motor op het fietspad, want je hoort zo'n "fiets" niet aankomen.

Ik denk ook niet dat we het in dit soort gevallen nog over fiets moeten hebben. Verder vraag ik me af of dit soort winkels hierdoor geen klanten gaan verliezen, het is natuurlijk "handel", maar op langere termijn krijg je natuurlijk toch een reputatie die meer lijkt op die van een misdadiger dan die van een fietsleverancier in een niche-markt.
Let op dat die bafang ook gewoon afgesteld kan worden op 25 km per uur.
Dat de gebruiker dat vervolgens wijzigt daar kan de ondernemer niets aan doen.