Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accuduur verlengen opladen - Forum Wereldfietser

Accuduur verlengen opladen

Ik heb een Batavus Stream N7 en altijd begrepen dat ik het beste pas kan opladen als de accu helemaal leeg is om te voorkomen dat ik vroegtijdig een nieuwe accu moet kopen. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat de accu eerder op is als je vaker op 'high' fietst i.p.v eco.

Dus wat is dan beter:
A. Tijdje fietsen op high om er voor te zorgen dat je kan laden als hij helemaal leeg is.
B. Gaan laden als accu nog niet helemaal leeg is.

BTW ander vraagje is of je normaal gesproken ook geacht wordt iets te consumeren bij café of restaurant waar ze oplaadpunt hebben. Vermoed van wel, maar hoop van niet.
Je moet een accu NIET leeg rijden! Diepte ontladen is de pest voor accus. Ook moet je hem niet uren vol aan de lader laten, LI-ION accu's worden daar lui van (NIMH kan daar veel beter tegen).

Op Tweakers wordt dit uitgebreid besproken door geeks die er alles van weten, maar ik zelf hou de volgende regels aan en dat werkt prima:

1. Ik laad eens per twee/drie dagen als ik zie dat ik de volgende dag tekort ga komen.
2.Ik haal hem ervan af als hij 90%+ is, al is het vaak ook 100%, zo vreselijk strak ben ik daar niet op.

Dat levert dus relatief weinig laadcycli op, zonder dat ik echt in de gevarenzone kom. Bij een Stream moet dit helemaal een eitje zijn, die heeft een bizarre actieradius.
loknor schreef:Op Tweakers wordt dit uitgebreid besproken door geeks die er alles van weten, maar ik zelf hou de volgende regels aan en dat werkt prima.
Nou nou, om de tweakers onder ons nu direct voor geeks uit te maken :p.

Overigens, een fraai overzicht van het effect verschil in ontladen kun je ook terugvinden op de volgende pagina:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Een volledige discharge moet je inderdaad voorkomen. Beter nog dan iedere 2 à 3 dagen opladen als je ziet dat je de volgende dag tekort gaat komen kun je het best de moderne lithium batterij gewoon aan het net hangen na gebruik en er weer vanaf halen nabij je de 100% haalt. Een slim stopcontact, of ouderwets analoog stopcontact met timer, is handig indien je er niet over na wilt denken om het na bijvoorbeeld een uurtje laden weer van het net te halen.

Het kan zijn dat er één keer een volledige discharge aanbevolen is bij een apparaat en hierna een volledige laadcyclus met het apparaat uit, staat veelal in de handleiding. Maar heeft niets met de batterij te maken, maar enkel en alleen met de kalibratie van het device. Het apparaat weet hierbij vervolgens wat het ware nulpunt en 100% status is van de batterij.
Dat is voor zover ik begrijp uit jouw link voor Li-ION niet het geval, die hebben geen geheugen, daar waar NIMH dus inderdaad af en toe leeg moet om kristal vorming te voorkomen. Het probleem is ook dat fietsenmakers zelf het ook niet weten en dus met slechte adviezen komen. Het verschil tussen het omgaan met NIMH en LI-ION is best groot.

Overigens zijn wij nu 2.5 jaar verder met 395 watt LI-ION accus (Yamaha) en hebben nog geen last van degradatie. Die is er wel (inherent aan het type), maar niet van dien aard dat ik de 100km niet haal (Uiteraard Eco). Ook andere signalen van anderen doen me denken dat het minder problematisch is dan 1=2 generaties e-bikes geleden.

Maar diepte ontladen? Niet doen!

Over de andere vragen: Eco/Standaard/High maken in directe zin niets uit voor je accu. Maar omdat je met high vaker zal laden is het natuurlijk onder de streep slechter (meer laadcycli)

Betreft consumptie als je laadt: Lijkt me een kwestie van fatsoen, niet van de kosten (dat is centjes werk). Overigens kan je met een Stream een ontzettend end fietsen, dus ik denk niet dat je vaak tussendoor zal moeten laden. Als je echt per dag 120+ door heuvels gaat afleggen en niet onderweg wil stoppen is een e-bike niet ideaal.
loknor schreef:
za 02 sep, 2017 07:32
........ Als je echt per dag 120+ door heuvels gaat afleggen en niet onderweg wil stoppen is een e-bike niet ideaal.
Tweede accu meenemen?
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 13:41
loknor schreef:
za 02 sep, 2017 07:32
........ Als je echt per dag 120+ door heuvels gaat afleggen en niet onderweg wil stoppen is een e-bike niet ideaal.
Tweede accu meenemen?
Laadtijden worden dan ook wel een issue. Maar het kan. Duur grapje, dat wel.
loknor schreef:
za 07 apr, 2018 13:59
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 13:41
loknor schreef:
za 02 sep, 2017 07:32
........ Als je echt per dag 120+ door heuvels gaat afleggen en niet onderweg wil stoppen is een e-bike niet ideaal.
Tweede accu meenemen?
Laadtijden worden dan ook wel een issue. Maar het kan. Duur grapje, dat wel.
Dat eerste hangt af van de vraag of je beide accu's helemaal leegrijdt en of je ze 's nachts helemaal vollaadt.

Deze leek me wel wat, maakt mijn fiets 21% duurder en een paar kilo zwaarder, dat is inderdaad niet ideaal ;-)
https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/ ... 4ah-500wh/
@ loknor

Diep-ontladen van een accu is inderdaad de pest. Maar op je fiets, camera, laptop, scooter of wat dan ook zal dat niet gebeuren. De elektronica in je device beschermd de accu tegen diep-ontladen. Je kan dus gewoon doorgaan tot je device aangeeft dat de accu leeg is, de spanning wordt dan (na een waarschuwing) automatisch afgeschakeld. In werkelijkheid is de accu dan dus niet "leeg" maar mag alleen niet nog verder worden ontladen. Daarom is het belangrijk de accu in opgeladen toestand op te slaan. Want elke accu lijdt aan een zekere mate van zelf-ontlading waardoor een "lege" accu dan dus wel het stadium van diep-ontladen kan bereiken en kapot gaat.

Overigens is het ook niet goed om je device (labtop, draadloos scheerapparaat) altijd aan de lader te hebben. De accu gaat het langste mee als je gewoon een cyclus van ontladen en opladen aanhoudt (binnen de grenzen die je device aangeeft). Dat geldt zeker voor NiMH (penlights voor je GPS, accu in draadloos scheerapparaat), van NiMH batterijen neemt de capaciteit af als je ze steeds tussentijds oplaadt. Een Li-Ion (accu in je labtop, fototoestel) ondervinden geen hinder van tussentijds opladen. Overigens bereikt een nieuwe Li-Ion batterij pas zijn volledige capaciteit na een aantal volledige gebruikscycli, daarna pas kan je tussentijds gaan opladen. Ik meen dat het vaststellen van een baseline voor de oplader (kalibratie) hier los van staat.

Ga je accu's opslaan, dan adviseert onder meer de geciteerde battery university Li-Ion batterijen bij 15 graden Celsius op te slaan met circa 50 - 75% lading. Warm opslaan (25 - 30 graden Celsius) verkort de levensduur.
Zoals op Tweakers gezegd, en op veel andere plaatsen met kennis: een lion batterij blijft het beste als je hem zo dicht mogelijk bij 50% lading houdt (en bij zo laag mogelijke temperatuur) . Met de opmerking dat je bij normaal gebruik bij een fietsaccu om de paar maanden hem een uur op 100% moet laden ivm het herbalanceren, en hem een keer moet leegtrekken ivm hercalibratie bms (o.a. afhankelijk van de uniformiteit van de batterijen).
Aangezien je de accu wel wilt gebruiken is precies 50% niet werkbaar en is een richtlijn zoals 'tussen de 20 en 80%' het best bruikbaar. Mocht je hem toch tot 100% opladen dan zo snel mogelijk gebruiken, bij tot 0% leegtrekken zo snel mogelijk opladen. Alles om zo dicht mogelijk bij de 50 te blijven.
Aangezien elke fabrikant zijn bms anders instelt en er verschillende batterij samenstellingen zijn, zijn de precieze grenswaarden voor ons niet bekend maar het aanhouden van ongeveer 25 en 75% levert zeer goede resultaten op (batterij levensduur 3 tot 10 keer zo hoog). Wel natuurlijk met als gevolg dat je maar de helft verder komt per keer :(.
Je kan de accu volgens mij prima weer naar 100% opladen vlak voor je gaat fietsen. Alleen dat lang van te voren doen , ofwel de accu langdurig op 100% wegzetten, is slecht. Ik bewaar mijn Li-ion accu's idd half geladen en als ik ze ga gebruiken laad ik ze eventueel naar 100% op. Doe ik trouwens ook met mijn laptop, je kan instellen dat ie niet verder moet laden dan bv 60% tijdens de hele dag werken aan de lader.
Gerard van Hattum schreef:
wo 02 sep, 2020 14:23
Je moet ze inderdaad niet te lang blootstellen aan direct zonlicht.
Wordt toch wel lastig op fietsvakantie. Dan maar 's nachts gaan fietsen? :wink: