Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

205 berichten
Fedor schreef:
wo 28 feb, 2018 18:00
Ed kettingvet schreef:
wo 28 feb, 2018 16:04
Wat mij erg opvalt in mijn speurtocht is dat ik weinig Rohloff / beltdrive combinaties vind.
Er zijn sowieso weinig electrische fietsen met Rohloff (altijd in combinatie met middenmotor). Idworx is per definitie nog tegenstander van de riem (ook op de manueel aangedreven fietsen) dus dan blijft er weinig over.
De RieseMuller met Rohloff heeft idd ook een ketting (in een chainglider). Alleen de Koga heeft een riem (maar een ketting is ook mogelijk).
Tja op je eigen gevoel afgaan zou ik zeggen.
BTW: Als een beetje een idee over wat je wil? Je bent vanaf april 2017 bezig maar ik werk nog niet echt een voorkeursrichting...

Ik ben er nu eenmaal wel voor bekend van een hoop geduld te kunnen opbrengen voor aankoop van bepaalde spullen.
Zeker als het over een naar mijn norm serieus bedrag gaat.

Situatie tot nog toe:
Half maart verwacht de fietsenmaker een Merida testfiets.
Verder heb ik intussen al heel veel zoekwerk verricht via google, echter nog niet veel gevonden waar ik nieuwsgierig naar ben.(Op bezoek gaan bij verschillende fietsenmakers is moeilijk voor me).
M.a.w. hoe meer ik me al lezende informeer hoe meer ik benieuwd ben naar zowel Beltdrive als Rohloff.
Riese&Müller had /heeft de charger GX Rohloff, dus Belt en Rohloff maar dan zal ik mezelf moeten gaan overtuigen om mijn budget nogal drastisch te verhogen.
Deze fiets is ook nogal aan de zware kant.
Verder werkt dit merk met nuvinci op andere modellen.
Bij ketting / derailleur is er natuurlijk oneindig veel keus, daar staat de Merida E-SPRESSO SPORT 511 dus te wachten op een testrit.
Ik zal daarna ook hebben ondervonden hoe ik deze systemen t.o.v. elkaar ervaar.
Misschien word ik dan helemaal over de streep getrokken om te gaan voor de moderne technieken, Belt / Rohloff dus en dieper in de buidel te tasten.
@Polling:
Ik zoek geen HS.

Ik zie juist dat de supercharger ook in 25km/h versie bestaat.
https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 7_28010507
Uiteindelijk blijven er nog 2 kandidaten over:
Zoals jullie merken hebben beide ketting / derallieur.
Riemaandrijving / naafversnelling hebben naar mijn idee geen meerwaarde voor me.

De Merida:
https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s ... ciet/2018/

De Riese & Müller:
https://www.r-m.de/nl/e-bike/charger/ch ... 7_05010719

Motor, accu en groep zijn bij beide idem, zijnde:
Bosch Performance Line CX aandrijving
500 Wh accu
Shimano XT-11
Maar de Riese & Müller is met een prijs vanaf 3.979€ zo'n 780€ duurder.
Alhoewel ik de Riese & Müller mooier vind (model) gaat mijn voorkeur toch uit naar de Merida, evenveel fiets voor behoorlijk minder centen.
Zodra de weersomstandigheden het toelaten zal ik even kunnen proefrijden met een nieuwe Merida die klaarstaat bij de dealer.
Voor echt testrijden moet ik naar Apeldoorn in het Merida Experience Center , helaas voor mij niet mogelijk / haalbaar.
Normaal vind ik de modellen van Riese & Müller vaak niet mooi, maar deze mag er wezen. En met lekkere dikke sloffen eronder (62mm).

De Merida heeft meer wielen voor de weg. Vraag is wat je met de fiets wilt doen. Met de Riese & Müller zal onverhard wel wat beter gaan.
Een stukje onverhard of bospad zal al wel eens in een route voorkomen die ik zal rijden, maar hoofdzakelijk zal het traject over verharde wegen gaan.
Je kan wel zien waar het verschil ziet maar 780,- is een bak geld. Maar Merida is toch echt wel een prima merk. Ik zou ook voor de portemonnee gaan mits de Merida goed rijdt (en daar heb ik vertrouwen in).
loknor schreef:
do 08 mar, 2018 21:29
Je kan wel zien waar het verschil ziet maar 780,- is een bak geld. Maar Merida is toch echt wel een prima merk.
Waar dan?
- Frame design
- Suntour Aion Vork met ThruAxle versus Suntour NCX vork met snelspanner
- Dikkere banden zullen iets duurder zijn.
- FSA cockpit versus Merida eigen merk. Dat ga je niet merken, maar R&M zal op dit punt wat duurder inkopen, komt ook door de schaal van Merida.

De R&M heeft dikkere banden en een stuk meer travel voorin, maar ik denk dat je met de Merida banden prima uit de voeten kan komen. Ik rijd zelf met 42mm op mijn Razer, geen vering en dat gaat heel comfortabel. Voor een incidenteel bospad gaat dat vooralsnog uitstekend.

Resumerend: Als je echt offroad stukken moet doen is de R&M duidelijk beter uitgerust, maar voor gebruik op de weg (inclusief nette bospaadjes) ga je er prima uitkomen met de Merida, waarbij de Merida vermoedelijk net wat efficienter gaat zijn (die dikke banden zijn erg zwaar en lopen niet super op de weg).

Het gat is financieel dusdanig dat ik kijkend naar jouw eisen ik dat geld in mijn zak zou houden. Was het verschil rond de 250,- had ik de R&M overwogen.
Wat mij erg opvalt in mijn speurtocht is dat ik weinig Rohloff / beltdrive combinaties vind.
https://www.radfahren.de/test-teile/e-b ... e-verbaut/

(Denk dat de meeste optie beltdrive hebben).
Met het oog op een drie weekse toer met bagagekar door Ijsland ben ik zinnes deze aan te kopen!
Bedoeling is om met de 650w batterij de 100-km te halen.
Is deze e-bike geschikt voor mijn reisdoelstellingen?
Grtz
https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-st ... -45141_ZEG
loknor schreef:
vr 09 mar, 2018 09:59
- Frame design
- Suntour Aion Vork met ThruAxle versus Suntour NCX vork met snelspanner
- Dikkere banden zullen iets duurder zijn.
- FSA cockpit versus Merida eigen merk. Dat ga je niet merken, maar R&M zal op dit punt wat duurder inkopen, komt ook door de schaal van Merida.
De R&M heeft dikkere banden en een stuk meer travel voorin, maar ik denk dat je met de Merida banden prima uit de voeten kan komen. Ik rijd zelf met 42mm op mijn Razer, geen vering en dat gaat heel comfortabel. Voor een incidenteel bospad gaat dat vooralsnog uitstekend.
Resumerend: Als je echt offroad stukken moet doen is de R&M duidelijk beter uitgerust, maar voor gebruik op de weg (inclusief nette bospaadjes) ga je er prima uitkomen met de Merida, waarbij de Merida vermoedelijk net wat efficienter gaat zijn (die dikke banden zijn erg zwaar en lopen niet super op de weg).
Het gat is financieel dusdanig dat ik kijkend naar jouw eisen ik dat geld in mijn zak zou houden. Was het verschil rond de 250,- had ik de R&M overwogen.
Ik heb aan bepaalde onderdelen bewust minder aandacht geschonken.
B.v.b. de verende vork ... ik denk deze of per direct of nadien eraf te zwieren en een vast exemplaar te monteren.
Waarom meteen ... wel, fietsenmaker neemt deze dan over.
Ik rijd nu eenmaal liever zonder vering, en een vaste vork leent zich makkelijker tot opbouw lowrider.
Bij monteren vaste vork zal ook de bandenkeuze worden gemaakt, ook dan is fietsenmaker bereid tot overname banden.
De Riese & Müller is ook wat zwaarder dan de Merida.
Vermoedelijk is het frame daar grotendeels verantwoordelijk voor.
vikinger schreef:
vr 09 mar, 2018 11:31
Met het oog op een drie weekse toer met bagagekar door Ijsland ben ik zinnes deze aan te kopen!
Bedoeling is om met de 650w batterij de 100-km te halen.
Is deze e-bike geschikt voor mijn reisdoelstellingen?
Grtz
https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-st ... -45141_ZEG
Ik mag aannemen dat je dan op de geasfalteerde ringweg blijft?

Gee
vikinger schreef: ↑
Met het oog op een drie weekse toer met bagagekar door Ijsland ben ik zinnes deze aan te kopen!
Bedoeling is om met de 650w batterij de 100-km te halen.
Is deze e-bike geschikt voor mijn reisdoelstellingen?
Grtz
https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-st ... -45141_ZEG
Ik mag aannemen dat je dan op de geasfalteerde ringweg blijft?

Gee

Gee, toch niet alles op de ringweg! ook de bedoeling om met deze mtb stuk binneland mee te pakken!

Mic
Hi Mic,

(Misschien een beetje off-topic) Als je echt het binnenland ingaat, bv de Sprengisandur of de Kjolur piste, dan denk ik dat je het niet redt met een acculading want er zijn geen stopcontacten :(

Althans niet toen ik er was:



Fraaie fiets, overigens! En veel plezier met de voorbereidingen!

Gee
vikinger schreef:
vr 09 mar, 2018 11:31
Met het oog op een drie weekse toer met bagagekar door Ijsland ben ik zinnes deze aan te kopen!
Bedoeling is om met de 650w batterij de 100-km te halen.
Is deze e-bike geschikt voor mijn reisdoelstellingen?
Grtz
https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-st ... -45141_ZEG
Als je met jouw vraag bedoelt 'zal ik op één acculading 100 km halen,' dan is het antwoord: 'hoogstwaarschijnlijk niet'. Maar dat hangt allemaal af van hoe je met ondersteuning om gaat. Volgens veel metingen zit je al snel aan 10 Wh/km met een conventionele pedelec. Zo haal je dus geen 100 km (het is trouwens Wh, geen W, als om capaciteit gaat). Niet in IJsland en ook niet in Nederland. Niet op asfalt en zeker niet op onverhard. Helemaal niet met een fietskar erachter. In dat geval kun je best een tweede accu meenemen.
Die Bulls is een mooie fiets maar kan je daarbij een tweede accu meenemen? Dan is een MTB met losse accu misschien handiger.

CapoJan heeft gelijk: Met een aanhanger en helemaal met die "gemalen-koffie-wegen" in het binnenland ga je die 100km echt niet halen op één accu.
Ed kettingvet schreef:
vr 09 mar, 2018 11:41
Ik heb aan bepaalde onderdelen bewust minder aandacht geschonken.
B.v.b. de verende vork ... ik denk deze of per direct of nadien eraf te zwieren en een vast exemplaar te monteren.
Waarom meteen ... wel, fietsenmaker neemt deze dan over.
Ik rijd nu eenmaal liever zonder vering, en een vaste vork leent zich makkelijker tot opbouw lowrider.
Bij monteren vaste vork zal ook de bandenkeuze worden gemaakt, ook dan is fietsenmaker bereid tot overname banden.
De Riese & Müller is ook wat zwaarder dan de Merida.
Vermoedelijk is het frame daar grotendeels verantwoordelijk voor.
Vanmorgen wat gaan rijden met de Merida en gekocht.
Bedankt allemaal voor jullie advies.
Pics or it didn't happen :wink:

Van harte met je aanschaf! Gebruikerservaringen zijn uiteraard welkom :)
Gefeliciteerd met je aankoop!
Ben benieuwd naar je gebruikerservaringen.

Gee