Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten. - Forum Wereldfietser

Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

205 berichten
Wat zijn de aandachtspunten bij aankoop van een E-Bike met als doel meerdaagse tietstochten te kunnen maken. (80 tot 100 km p/d.)
Wat zijn jullie ervaringen en eventuele suggesties voor bepaalde fietsen / merken?
Alvast bedankt.
Beste Ed, je bent te vaag om goed antwoord te geven:

1. Wat voor terrein? Heuvels? Vlak? Onverhard?
2. Hoeveel bagage neem je mee? Ga je kamperen? Hotels?
3. Hoe is je lichamelijke gesteldheid? Kan je diep zitten? Heb je zitvlees? Zijn er lichamelijke redenen om een ebike te nemen?

Voor vlak gebied met hotels kan je met elke fiets met Bosch/Yamaha middenmotor je wel redden. Voor zwaarder gebied gaat je actieradius hard naar beneden en wil je zo aerodynamisch (diep) zitten. Zo ook voor bagage, wil je meer meenemen vallen stadsmodellen snel af.

Mijn lijst is nog steeds een goed begin:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 59&t=26582
loknor schreef:Beste Ed, je bent te vaag om goed antwoord te geven:
Snap ik, terechte opmerking ... even wat verduidelijken dus.

1) Wat voor terrein? Heuvels? Vlak? Onverhard?
Bedoeling is om de volledige grens van België te rijden.
Maar kan indien nodig ook wat anders worden. (Rondje Nederland).


2) Hoeveel bagage neem je mee? Ga je kamperen? Hotels?
Volledig bepakt, tent, slaapzak, matrasje...
Voor, achter en stuurtassen.
Af en toe hotel of dergelijke, zoveel mogelijk kamperen.


3) Hoe is je lichamelijke gesteldheid? Kan je diep zitten? Heb je zitvlees? Zijn er lichamelijke redenen om een ebike
te nemen?
Lichamelijke toestand oorzaak van eventuele keuze voor electrische ondersteuning. (Nog op zoek naar oorzaak)
Ook Colitis Ulcerosa patient waardoor minder energie / weerstand / kracht.
Voorbereiding moet terug worden opgestart, bijna vanaf nul zeg maar. (Periode zonder langere afstand fietsen).


Alvast bedankt voor lijstje.
Absolute pré: een fiets met een afneembare accu (zo zijn de meeste, tegenwoordig wel, denk ik). Niet overal kan je fiets vlak bij een stopcontact staan.
Hoi Ed, Ik zou zeggen:

Batavus Razer (Yamaha) => Ik raad je een aantal goedkope aanpassingen aan betreft stuur en handvatten. Een goede FM doet een deel daarvan met gesloten beurs. Lees mijn eigen review voor aanbevelingen.
Gaastra Fyts (Bosch, 1000,- duurder, maar luxer uitgerust).

Beide fietsen hebben nog bidonhouders en (tubus?) lowrider nodig.

Deze keuzes zijn gebaseerd op zowel je gebruik als de mogelijkheid tot voordrager. Sowieso zijn beide fietsen uitgerust met een middenmotor en dat is een pre qua ondersteuning en actieradius.

Betreft Accu, zowel de frame accu als achterdrager oplossing zijn prima. De Fyts heeft in theorie een iets mindere gewichtsverdeling, maar dat merk je niet.. hij heeft echt een fijne rij-karakteristiek.

Verder ga je zowel qua stroomvoorziening als actieradius je in Noord Europa prima kunnen redden, dus daar zie ik geen enkele belemmering.
Ter aanvulling ... Ik prefereer een hydraulisch remsysteem boven schijfremmen.
Ik wil geen dubbele voorvering, mono kan eventueel wel.
Stuur denk ik aan een model waarvan de grepen naar me toe komen ... heb eens een testfiets
gereden met zo'n stuur (iets Amerikaans denk ik, ben de naam vergeten) beviel me erg.
Zadel word een Brooks.

Heb een fietsenmaker in de familie, zelf monteren is dus geen probleem.
Op onze website ben ik bezig met het schrijven van een keuzehulp voor vakantie-e-bikes: https://www.vakantiefietser.nl/vakantie ... rsteuning/.

De beperking is wel dat ik mij min of meer houd aan onze drie merken met trapondersteuning: Tout Terrain, idworx en Santos. Maar misschien helpt het jou op weg.
Ja, als je voor de Razer gaat (die heeft HS11 remmen^^), zou ik zeker het stuur vervangen door iets met terugstand. Er zijn hele mooie Amerikaanse sturen (zijn wat duurder) en goedkope maar degelijke alternatieven van Duitse verdelers zoals Shumpert en XLC.

Het standaard zadel van de Razer is prut, maar dat vind ik eigenlijk geen probleem. Zoiets is zo vreselijk persoonlijks, een fabrikant hoeft wat mij betreft daar geen geld in te investeren. Zo vind ik Brooks weer niks (uiteraard prima als iemand het geweldig vind^^)en zweer ik bij Specialized BG zadels. Iedere bilpartij is nu eenmaal anders.
Er heeft laatst in het WF tijdschrift een uitgebreide bespreking gestaan van een aantal Ebikes. Die zijn inderdaad de afgelopen jaren flink verbeterd, en een stuk bruikbaarder geworden voor langere reizen. Ik weet niets van je gezondheid, maar een ebike lijkt me daarom een goede optie als je denkt dat het nooit meer echt goed komt met je conditie. Als je denkt die conditie te gaan verbeteren met fietsen kun je misschien toch beter een gewone fiets proberen. Dat is een vraag die ik aan je artsen zou voorleggen.
Met een niet ondersteunde fiets kan het misschien ook een stuk makkelijker dan het nu gaat. Een betere houding, banden met minder rolweerstand dan de pantserbanden die velen tegenwoordig hebben, en veel lichtere bagage kunnen een wereld van verschil maken. Tot een kilometer of 20 is de weerstand vooral rolweerstand, en een snelle band kan zo maar een derde minder rolweerstand hebben dan een zwaar antilek onding. Bij klimmen draait alles om gewicht. Als ik lees dat je ook voortassen mee wilt nemen vrees ik dat je nodeloos veel mee wilt nemen. Zie hier voor wat suggesties: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf In plaats van de 20-25 kg die velen meezeulen kan het binnen Europa ook heel goed met 12-15 kg, zonder comfortverlies. En in het begin kun je ook dagtochten zonder bagage maken om je conditie te verbeteren. Maak een plan samen met je fysiotherapeut.
Banden met minder rolweerstand en minder bagage zijn overigens ook met een Ebike een goed plan, omdat ze de actieradius van je accu aardig kunnen vergroten.
Op de site van de Fietsersbond ook veel info over E-bikes, met praktijktesten zie,
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... test-2016/
Wim schreef:een ebike lijkt me daarom een goede optie als je denkt dat het nooit meer echt goed komt met je conditie.
Gezien de leeftijdsopbouw van de vereniging komt deze mededeling op de maandagmorgen bij driekwart van de leden misschien wat kil over.... :wink:

Ik vind het ook niet correct. Als je met een E-bike wel de rondjes kunt maken die je met je oude fiets niet meer kunt of wanneer je met de e-bike goed met het groepje vrienden mee kunt staat dit los van de conditie.
Wim schreef:Tot een kilometer of 20 {per uur} is de weerstand vooral rolweerstand
Zonder de geneugten van fijne banden te ontkennen moet ik deze stelling toch ontkrachten. Het is niet alleen onwaar, maar ik vind het ook geen uitleg die begrip oplevert van deze juist geleidelijk verlopende grootheid.
Ik heb eens wat data in mijn spreadsheet ingevuld die gelden voor heel veel fietsers en kom tot het volgende verband tussen de snelheid in km/u en het percentage van het vermogen dat besteed moet worden aan wrijving in en aan de fiets. De rest is dus luchtweerstand. Uiteraard geldt dit bij windstil weer. Bij 20 km is de luchtweerstand dus al driekwart van het te leveren vermogen.
Afbeelding
Beetje off topic:
Wim misschien een idee om ook een paklijst toe te voegen aan het file van wereldfietser 1e keer fietsvakantie. En daarbij een gewichtsonderscheid te maken voor 1 persoon en 2 personen (aangezien de laatste altijd relatief minder gewicht mee zullen nemen door het delen van de verschillende spullen)

Dit gezegt hebbende ik kom nog steeds niet aan de 15 kg bagage. Maar goed ligt misschien aan de stoel die meegaat en de redelijk zware camera samen goed voor 2300 gr. (totaal bagage 19.5 kg zonder tassen)
IK heb zo'n paklijst tot nu toe niet willen maken. Het is toch een beetje betuttelend - iedereen moet toch zijn eigen afwegingen maken. Het ging mij vooral om de logica. En ja twee personen kunnen inderdaad van alles delen, en bijvoorbeeld een tweepersoons kookset of tent zijn ook lang zo zwaar niet als iets voor 1 persoon. Maar daar is weinig aan te veranderen. Ik heb het gewicht van mijn eenpersoons bagage toch weer bijna een kilo kunnen verlagen met lichtere tassen. Als je lichte spullen hebt en geen extra dingen meeneemt lijkt 12-15 kg mij voor een persoon gewoon goed te halen: 12 kg als je dure lichtgewicht spullen hebt en iets van 15 kg als het op een beperkt budget moet. Wil je minder, dan ga je denk ik wel comfort inleveren. Maar dit blijven natte vinger berekeningen natuurlijk.
Ed kettingvet schreef:Ter aanvulling ... Ik prefereer een hydraulisch remsysteem boven schijfremmen.
Ik wil geen dubbele voorvering, mono kan eventueel wel.
Twee opmerkingen hierover:
- een hydraulisch remsysteem kan ook een schijfremsysteem zijn. Maar vermoedelijk bedoel je hier hydraulische velgremmen?
- werkelijk waar geen idee wat je met een "dubbele voorvering" bedoelt :?:
Druk het misschien wat simpel / niet specifiek uit, dus even verduidelijken.
Inderdaad (Magura)HS11 velgremmen zoals loknor in een eerdere post aangaf.
Dubbele vering = Telescoopvork.
Snap nog steeds niet wat je bedoelt met telescoopvork? Misschien moet je je even verdiepen in de verschillende opties als het gaat om geveerde voorvorken.

De meest voor de hand liggende optie is echter vrij simpel: géén vering, maar een starre voorvork. Minder gewicht, geen onderhoud, en vaak makkelijker te combineren met velgremmen.
Ik kwam dit en keer tegen:
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... Language=8
Ik weet niet of het allemaal waar is, maar het geeft wel een indicatie van wat ingrijpt op je actieradius met een bepaalde motor en accu. En dan hebben we niet over al die mensen die teleurgesteld zijn over het rap teruglopen van de accucapiciteit in de loop der jaren. ik zie al voormalig elektrische fietsen zonder accu rondrijden. Of nog erger: elektrische fietsen met losse batterij koplampen????

Dit is een bergtest;
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-e-bikes-bergen/

In het laatste nummer van de Vogelvrije Fietser van de Fietsersbond heeft TestKees wat luchtweerstandsproeven gedaan met een vermogensmeter. Op de site kon ik niks terug vinden.
Conclusie's (zie dus ook blad) b.v. (en is dus ook interessant voor de km's die je met een accu kunt halen)
Basis zonder tassen 20 km/u = 78 watt, 25 km/u = 126 watt, 30 km/u = 196 watt vermogen nodig.
Alleen achtertassen kost respectievelijk 6 - 9 - 9 % meer vermogen.
Alleen voortassen kost respectievelijk 12 - 10 - 9 % meer vermogen.
Dikke winterjas kost respectievelijk 9 - 13 - 14 % meer vermogen.
Nou kan je wel weer wat gaan afdingen op de test. En het het advies om de voortassen thuis te laten en de grote kanotas achterop vooral in de lengterichting op de drager te monteren zal voor veel mensen niet praktisch of haalbaar zijn en is dodelijk voor de gewichtsverdeling, maar toch….
Alle wat uitsteekt en fladdert kost je dus energie op het vlakke.

En dan nog deze:
https://www.schwalbe.com/nl/tour.html
Je kan de banden onderling vergelijken met het hokjes systeem (vakjes aanklikken). De site bikerollingresistance denkt er misschien iets anders over ;-). Mijn ervaringen komen wel overeen met de rolweerstand van de "3 tot 5 hokjes" banden. Voor 70 euro heb je via internet een setje "6 hokjes" Almotions. Ik ben eigenlijk gek dat ik dat niet nog niet heb gedaan. Moet je wel je banden op de goede spanning zetten, anders heeft het echt geen zin!
Misschien bedoelt Wim hier de derde minder rolweerstand mee? Scheelt ook weer in de km's per acculading.
Wim - dat is waar zou zo misschien kunnen overkomen. Doch als een houvast juist misschien wel fijn. Weet dat ik dat zelf, als ik in die schoenen stond, erg op prijs zou stellen.

Mooie besparing die je wederom gedaan hebt. Ga nog uitproberen of ik het deze keer alleen in de achtertassen kwijt kan. Als me dat zou lukken dan bespaar ik een kleine 2kg aan tassen.
cyclos schreef:Ik kwam dit en keer tegen:
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... Language=8
Ik weet niet of het allemaal waar is, maar het geeft wel een indicatie van wat ingrijpt op je actieradius met een bepaalde motor en accu.
Die site komt op Tweakers ook in de zoveel tijd voorbij en is verassend genoeg behoorlijk accuraat. Ik vind hem zeker niet te optimistisch.
En dan hebben we niet over al die mensen die teleurgesteld zijn over het rap teruglopen van de accucapiciteit in de loop der jaren.
Moderne accu's zijn behoorlijk betrouwbaar en in geval van defect worden ze vaak gewoon vervangen.

Wij zelf hebben met nimh en lion accu's in +/- 200.000km, 7-8 jaar, 3 fietsen (na 5 jaar zijn de fietsen vervangen) 2 nimh accu's laten vervangen, niet voor "luiheid", maar vanwege doorgebrande controllers.

Accu's hebben niet het eeuwige leven en accu's zijn relatief kwetsbaar tov de rest van het systeem, maar met verstandig laden is het heel goed te doen
Die Bosch calculator is inderdaad erg leuk. Je kunt dus zien dat banden flink uit kunnen maken, en dat de invloed van gewicht ook niet te verwaarlozen is, zeker in bergachtig terrein. Diezelfde invloeden mag je ook verwachten bij een fiets zonder ondersteuning.