Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Video | Tijdschrift de wereldfietser: E-bike voor watjes!?! - Forum Wereldfietser

Video | Tijdschrift de wereldfietser: E-bike voor watjes!?!

E-bike voor watjes !?!

De redactie van het tijdschrift de wereldfietser/ de vakantiefietser fietste een weekend op e-bikes.
Lees het oordeel in tijdschriften de wereldfietser of de vakantiefietser nummer 1, 20 januari 2017

Geen lid? Koop het tijdschrift dan in de winkel in Nederland of wordt nog gauw lid van de wereldfietser
of de vakantiefietser!



Bron




Bron
Ik ben benieuwd wat ze ervan hebben gemaakt! 8)
Er komt een uitgebreid stuk door de hoofdredacteur Frouke van Ommeren met bijpassende foto's van Ron Visser aan. Nog maar eventjes wachten tot 20 januari Loknor!
Prachtige trailer! Hopelijk komt er naast het artikel ook een uitgebreider filmverfslag?
Polling schreef:Prachtige trailer! Hopelijk komt er naast het artikel ook een uitgebreider filmverfslag?
Dank je Polling. Nee er komt geen uitgebreider filmverslag naast deze teaser. Wel een uitgebreid artikel van Frouke op 20 januari aanstaande 8)
Artikel zal vast interessant zijn, maar toch jammer dat er geen uitgebreid vdeverslag komt. Zo mooi gefilmd...
Dank je! Maar niet getreurd Polling er valt 20 januari aanstaande veel ander moois op de deurmat in tijdschriftvorm, kijk maar --> http://www.tijdschriftwereldfietser.nl/verwacht
Ik ben niet zo van de dure tijdschriften, als je dezelfde informatie net zo goed of beter (want met bewegend beeld) digitaal kunt overbrengen. Dan kan de contributie omlaag, hoeven een aantal bomen niet te worden gekapt.. Maar die discussie is in diverse vergaderingen gevoerd en heb ik verloren, dus zie ik uit naar het tijdschrift en verslag.
Polling schreef:Ik ben niet zo van de dure tijdschriften, als je dezelfde informatie net zo goed of beter (want met bewegend beeld) digitaal kunt overbrengen. Dan kan de contributie omlaag, hoeven een aantal bomen niet te worden gekapt.. Maar die discussie is in diverse vergaderingen gevoerd en heb ik verloren, dus zie ik uit naar het tijdschrift en verslag.
Heb je enig idee hoeveel werk het maken van een (digitaal)tijdschrift al dan niet met videos kost, Polling? Hoeveel vrijwilligers werk kan en wil jij doen naast de tijd die je nodig hebt voor het verdienen van een inkomen en een privé leven? De e-bike teaser was geen opdracht maar is vrij spontaan ontstaan en dat wat mogelijk voor mij was qua tijd en inzet op dat moment. Daarom is het geen volledige video reportage geworden. Een filmpje maken, is niet simpel een knop van de camera indrukken en dan klaar. Een goede videoreportage vraagt om voorbereiding in de vorm van een concept en script, goede regie, camera, belichting en audio op een draaidag en daarna tijd en vaardigheid in de montage. Naast ondersteunende muziek gemaakt door een muzikant die ook een boterham wil eten. Dus dat is allemaal wel degelijk echt werk. Dit geldt ook voor het schrijven van artikelen en maken van foto's voor een papieren of digitaal tijdschrift. Bovendien als je een film of digitaal tijdschrift host, belast je het milieu ook hoor - servers leven niet van lucht. En er zijn ook weer mensen nodig die o.a. servers moeten beheren :wink: Dus net als het papieren tijdschrift (waar een aantal profs betaald voor werken maar nog meer enthousiaste kundige onbetaalde vrijwilligers), kost ook een digitaal tijdschrift bestaande uit artikelen en videos wel degelijk stroom en inzet van mensen en machines.

En de contributie van 22 euro omlaag? Die is toch al bijzonder laag voor een tijdschrift, een website, landeninformatie, activiteiten en verder alles wat de vereniging biedt?
Helemaal eens met Blanche. Effe een video in elkaar prutsen is echt een hoop (wel leuk) werk. Ben er zelf wat mee begonnen te experimenteren en dan weet je pas dat het best veel energie kost. Veel goedkoper dan een tijdschrift zou het denk ik niet zijn.
22 euro's vind ik ook meer dan acceptabel. Tijdschrift lees ik zelf steeds minder, dat wel. Op internet lees ik meer dan voldoende mooie verhalen. Maar goed, ik heb er geen problemen mee om mee te betalen aan iets wat de meeste leden wel mooi vinden. Meeste stemmen gelden.

Mooi trailer Blanche. e-Bikes zijn inderdaad niet meer weg te denken. Not my cup of tea maar dat wil niet zeggen dat er geen aandacht aan besteed moet worden. Integendeel zelf. Ben wel benieuwd naar het oordeel. Heb zelf al best wat mensen ontmoet die weken op een ebike onderweg zijn en die zijn best enthousiast. Zit een beetje tussen een fiets en een brommertje in. Leuk dat er nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan.
Mijn vrouw op de E-bike, geweldig.

Tot voor een jaar of 6 a 7 geleden hebben mijn vrouw en ik veel samen gefietst. Helaas kwam daar om gezondheidsredenen de klad in.

Sinds vorig jaar heeft ze een E-bike en kunnen we samen weer mooie dag- of meerdaagse-tochten maken.

Leve de E-bike
Blanche, Marco, mijn bericht is veel minder kritisch bedoeld dan het klaarblijkelijk overkomt. Excuses voor de blijkbaar te kritische toon.
Ik lees dus het tijdschrift nauwelijks en ben fan van pdf met links naar bewegend beeld. Dat ik nu meebetaal aan een tijdschrift dat ik niet lees, vind ik ook geen probleem, omdat zoals Marco al zegt de meerderheid van de leden er wel belang bij heeft, en die discussie is gevoerd.

Over mij vrijwilligerswerk wil ik best iets zeggen, ik heb voor de Wereldfietser een jaar de kascommissie bemenst, ik ben komende beurs te vinden op het tentenveldje en ik doe veel voor diverse andere stichtingen en instellingen (kerk, vluchtelingenwerk) op lokaal niveau. Jammer dat ik me nu aangevallen voel, at zal vast niet de bedoeling zijn van Blanche.
Je bericht werd niet opgevat als kritisch en mijn reactie was al zeer zeker niet als aanval bedoeld naar jou Polling. Ik kreeg alleen de indruk dat jij dacht dat het maken van een digitaal blad met videos goedkoper is. En dat beeld wilde ik met wat voorbeelden recht zetten. Niet meer en niet minder. :wink: Leuk dat je je ook zo vrijwillig inzet voor de WF en andere organisaties!
janenliseth schreef:Mijn vrouw op de E-bike, geweldig.

Tot voor een jaar of 6 a 7 geleden hebben mijn vrouw en ik veel samen gefietst. Helaas kwam daar om gezondheidsredenen de klad in.

Sinds vorig jaar heeft ze een E-bike en kunnen we samen weer mooie dag- of meerdaagse-tochten maken.

Leve de E-bike
Heel mooi Jan dat jullie toch weer kunnen genieten met zijn tweeën! Inderdaad een e-bike biedt voor heel veel mensen toch de mogelijkheid om erop uit te trekken. Ikzelf had in eerste instantie een beetje een vertekend beeld van e-bikes maar daar ben ik helemaal van teruggekomen. Zeer zeker nadat ik de stoere e-bikes van de WF test bereden had. Ikzelf ga (nog) niet aan de e-bike maar meer verklap ik niet.

Lees het artikel van onze WF hoofdredacteur Frouke en fotograaf Ron op 20 januari aanstaande 8)
@Belle - tijdens een persreis voor bike&trekking verbleven we eens in een hotel voor sporters op Cyprus. Ik sprak daar met een stel dat professioneel mountain biker was. Zij fietste tijdens de trainingen op een e-mountainbike. Ik vroeg haar waarom. Ze zei dat ze alleen zo samen met haar man kon meefietsen - ook een prof. Dus hoezo is een e-bike alleen voor mensen met een medische redenen? Sinds mijn medewerking aan het artikel geschreven door Frouke van Ommeren heb ik mijn mening over een e-bike wel aardig bijgesteld. Maar toch zou ikzelf op dit moment niet kiezen voor een e-bike omdat we zo vrij mogelijk willen zijn. Wij fietsen dan ook vaak in erg verlaten gebieden. Dat betekend dus geen afhankelijkheid van stopcontacten en overnachten daar waar het uitkomt in de tent, met waterfilter, eten voor een paar dagen mee en zonnepaneel. Een e-bike betekend nu een beperking. Maar zowel mijn partner als ik kunnen ons heel goed voorstellen dat we ooit nog eens gebruik zullen maken van dit middel om zo heel lang nog op fietsvakantie te gaan. En ja je hebt nu van die dagen dat het eigenlijk too much is en waarbij een e-bike het verschil had kunnen betekenen tussen blijven genieten of bikkelen. Begrijp me goed ik hou wel van bikkelen zo af en toe. Maar soms heb je van die dagen waarop je meer energie steekt in het bikkelen dan het genieten van je omgeving. Zoals laatst 1950 hoogtemeters over soms meer dan 10%. Die onbalans zou met een e-bike wellicht weggenomen kunnen worden (mits je op tijd een stopcontact vind :lol: )
Belle schreef:Daardoor kunnen we tijdens onze vakanties grotere afstanden afleggen en meer zien.
Dit is een veel voorkomend misverstand, dat je meer zou zien wanneer je grotere afstanden aflegt. Okee, met windkracht 6 tegen op de Afsluitdijk of tijdens een beklimming van de Mahlknechtjoch (zie hier) kan trapondersteuning natuurlijk wel fijn zijn (al zou ik op de steilste stukken van de afdaling op het losse grind van de Mahknechtjoch dan toch weer gaan lopen). Ook als je dagelijks naar een werkplek fietst door een omgeving die je allang kent, zie ik de voordelen van een grotere snelheid. Maar op vakantie?
Vroeger reed ik ook wel eens 180 km op een dag. Dat lukt nu waarschijnlijk niet meer en het hoeft van mij ook niet meer. Als ik die tochten van toen vergelijk met de tochten die ik nu maak, is me één ding wel heel duidelijk geworden: veel zien is niet hetzelfde als veel kilometers afleggen. Dit is ook altijd mijn eerste stelling wanneer ik iets vertel over fotograferen op de fiets.

Afbeelding
Helmaal eens met je plaatje Kees! En daarom fietsen ook wij steeds minder km's tijdens onze reizen. En ook op een lager tempo. Fietsen is voor ons het middel om zo de omgeving beter te zien. We laten ons dan gidsen door datgene waar we zin in hebben en daarom gaan we bijna helemaal zelfvoorzienend op reis. Een keer in Tibet stopte we al na 10-15 km omdat we een uitnodiging kregen van een Tibetaan die eindelijk eens wat woordjes Engels sprak. Een buitenkans om het land beter te leren kennen dus we stopte. Na onze grote reis* moest iedereen weten hoeveel km we gereden hadden. Ik antwoord altijd, vraag me naar hoeveel ik gezien en genoten heb. Maar soms moet je wel door ook als je moe bent of het genoeg is voor die dag - en dan wordt het fietsen soms vervelend. Bijvoorbeeld als je geen water of eten meer hebt. Of als je op een pas bent en je liever eroverheen, afgedaald je tent opzet. Of als er geen geschikte wildkampeerplek is. Tijdens onze eerste tocht na de grote reis met een stel wereldfietsers viel ons op dat het zo hard ging en dat vonden we beiden jammer.

*Van Mongolie, door China en Tibet naar ZO Azië, Oman, Iran, Armenië, Tajikistan, Oezbekistan en Kirgizstan.
Ik spreek misschien wel als de grootste (vocaalste) E-Bike promoters binnen de Wereldfietser:

Een erg goed geschreven artikel voor een toch wat sceptische doelgroep. Het is goed om te zien dat de vooroordelen grotendeels in de praktijk weg vielen.

Inhoudelijk waren er een paar dingen die ik als enthusiast erg interessant vond!

Dat meer vermogen niet automatisch leidt tot minder efficiëntie is ook mijn ervaring met een Yamaha Motor, dus het valt op dat de CX zoveel minder efficiënt zijn, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Mits je met eco rijdt zou ik hebben gedacht dat hij vrijwel net zo efficiënt zou zijn als de "oude" Bosch. Wellicht heeft het uitgenodigd voor iets agressiever rijden?

Opvallend dat de fiets met achtervering en weg-banden minder efficient is dan de fiets zonder achtervering en profielbanden (en een wind happende voordrager). Op het systeem gewicht is die 2kg extra nauwelijks spannend, maar de actieradius is blijkbaar aanmerkelijk lager.

Hoe dan ook, ik vind het een uitstekend artikel, juist omdat jullie niet teveel op de fietsen zelf hebben ingezoomd.