Pagina 2 van 4

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 12:21
door Berger
Ypuh schreef: Ps. Overigens haal ik die 25km/u+ op mijn vakantiefietsen ook en is daar hetzelfde probleem met inhalen. Omdat ik het dan geen wielrenfiets is, is de publieke opinie ineens een stuk milder.
Precies hierom laat ik tijdens zonnige weekenden mijn racefiets steeds vaker thuis en pak de vakantiefiets. Snelheidsverschil is gewoon te groot, dus pas ik me een beetje aan.

Wat wel een ergernis van mijn kant is, zijn de gemotoriseerde stellen die niet van elkaars zijde wijken en consequent iedere bocht aan de verkeerde kant van het fietspad uitkomen.

Re: Test "vakantiefietsen" fietsersbond

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 13:34
door Carl
_Peter_ schreef:Dat velomobielen liever op het fietspad rijden is denk ik omdat ze daar geen (of minder) hinder ondervinden van automobilisten die ook steeds slechter opletten.
Wat betreft opletten van automobilisten denkt mijn velomobiel dat hij zichtbaarder is op de rijbaan dan op het fietspad.

Ik weet niet hoe het voor andere velomobilisten zit, maar ik rijd zelf vrijwel altijd op het fietspad omdat ik vind dat ik niet hard genoeg rijd om met het autoverkeer mee te komen. Afhankelijk van de omstandigheden rijd ik in mijn velomobiel zo'n 35-40 km/u en vooral optrekken gaat veel langzamer dan met een auto, en ik snap wel dat automobilisten daar geïrriteerd op reageren. (Die irritatie wordt trouwens verergerd doordat de meeste automobilisten niet weten dat fietsen met meer dan twee wielen, breder dan 75 cm, op de rijbaan mogen.) Inhalen is ook vaak niet zo makkelijk - hoewel een velomobiel niet eens zo veel meer ruimte vereist dan het fatsoenlijk inhalen van andere fietsers, maar de psychologische barrière is groter en dat houd ik, in het belang van mijn dure lak, graag zo. ;)

Overigens is er nog een probleempje aan tussen de auto's rijden: sommige verkeerslichten voor auto's reageren niet op een velomobiel (hoewel dat op te lossen schijnt te zijn met magneetjes).

Carl

Re: Test "vakantiefietsen" fietsersbond

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 14:14
door _Peter_
Carl schreef:
_Peter_ schreef:Dat velomobielen liever op het fietspad rijden is denk ik omdat ze daar geen (of minder) hinder ondervinden van automobilisten die ook steeds slechter opletten.
Wat betreft opletten van automobilisten denkt mijn velomobiel dat hij zichtbaarder is op de rijbaan dan op het fietspad.
Gelukkig worden velomobielen ook steeds slimmer (of denken ze dat alleen maar?) :lol:

(Ik had dus, denk ik, velomobilisten moeten schrijven)

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 15:35
door Openaf
Wat olie op het vuur. :D
Ook ik was/ben zo'n gevaarlijke stuntfietser en ik vermoed dat de meesten vergeten zijn hoe fijn de vrijheid op de fiets is.
Een Belgische stad, waar teveel mensen te pas en te onpas de auto als vervoersmiddel nemen en er een gebrek is aan goede infrastructuur, is een zeer vijandige omgeving om te fietsen.
Als je niet assertief bent, had je net zo goed de auto kunnen nemen. Ik heb altijd respect voor mijn medefietser, maar als deze mij vertraagt dan zoek ik alternatieven om alsnog vlot mijn weg voort te zetten. De fiets is mijn anarchistisch vervoersalternatief. De enige die ik soms in gevaar breng, is mezelf of de suffe automobilist die zich een infarct schrikt. Had ie maar de fiets moeten nemen.
Er is geen plaats voor de auto in een stad. De wegen slibben toe en de luchtvervuiling is niet te harden. Zonder auto's zijn er trouwens zo goed als geen verkeersregels nodig. Behalve rechts rijden dan.

Dus ieder alternatief voor de auto of stinkbrommer is aan te moedigen. Alles begint met goeie infrastructuur en een autoban. Respect voor andere fietsers, liggend of elektrisch, vind ik vanzelfsprekend. Al de rest is gezeur.
Nou, dit deed deugd. :twisted:

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 16:57
door Bert van Sprang
Openaf, dus enerzijds verlang je wel compassie voor ganzen die levend geplukt worden, maar anderzijds veroorzaak je wel zonder enige compassie een suffe automobilist een infarct. Met mensen die meer compassie hebben voor dieren als voor hun medemens heb ik altijd wat moeite :lol: .

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 17:16
door Wim
En ook medefietsers in gevaar brengen. Ik word met een behoorlijke regelmaat zowat van de fiets gereden door malloten die denken dat er voor fietsen geen verkeersregels zijn en hoeven te zijn, als een idioot tussen andere fietsen door slalommen en wat niet al.
Ik ben een fervent fietser en auto- en scooterhater, maar het kan geen kwaad ook eens een pijl te richten op het gedrag van sommige fietsers. En in een drukke binnenstad als Groningen kun je ze niet ontwijken.

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 17:27
door Openaf
Bert van Sprang schreef:Openaf, dus enerzijds verlang je wel compassie voor ganzen die levend geplukt worden, maar anderzijds veroorzaak je wel zonder enige compassie een suffe automobilist een infarct. Met mensen die meer compassie hebben voor dieren als voor hun medemens heb ik altijd wat moeite :lol: .
Hahahaa, die zag ik aankomen. Dit is voor mij geen morele contradictie. Mensen hebben keuzes, dieren niet en ondergaan vaak de vreselijkste handelingen veroorzaakt door mensen. Ik weet wel, in de 'wildernis' ligt het lam ook niet vredig naast de wolf maar als 'hogere' diersoort (voor discussie vatbaar) vind ik dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en dieren niet nodeloos lijden mogen aandoen.
Wat mijn houding betreft in het stadsverkeer; ik vind automobilisten die ondanks de algemene kennis van de oorzaken van luchtvervuiling, verkeersonveiligheid en files (ingenomen ruimte) toch de stad inrijden, ontzettend egoïstisch. Als fietser wil ik dit niet ondergaan, ik eis mijn plaats op.
Fietsers van hun fiets rijden, is mijn stijl niet. Ik haal auto's wel langs links in of durf soms verkeersregels te overtreden die gecreëerd zijn door het drukke autoverkeer. Bemerk wel dat fietsen in België anders is dan in Nederland. En dat Belgen net wat ongehoorzamer zijn dan Nederlanders??

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 18:07
door Ypuh
Openaf schreef:Wat mijn houding betreft in het stadsverkeer; ik vind automobilisten die ondanks de algemene kennis van de oorzaken van luchtvervuiling, verkeersonveiligheid en files (ingenomen ruimte) toch de stad inrijden, ontzettend egoïstisch.
Toevallig heb ik deze week een sollicitatiegesprek achter de rug voor mijn eerste baan waar ik ook een lease auto krijg. Tijdens één van de gesprekken werd de auto genoemd als een 'bonus', terwijl het voor mij gewoon pure noodzaak zal zijn om (een beetje netjes) op kantoor of bij een klant te geraken. Ik heb aangegeven geen waarde te hechten aan een auto en als het zou kunnen ik liever op 2 wielen kom. Dat terwijl een lease auto toch een beetje het lokkertje is in de IT wereld.

Overigens zou ik ook graag in de randstad wonen en lopend/fietsend naar mijn werk gaan, maar de huizen/appartementen/studios in en rondom Utrecht zijn absoluut onbetaalbaar voor een starter (€800,- voor nog geen 30m2). De baan is me op het lijf geschreven, maar een auto is gewoon een noodzakelijk kwaad.

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 18:14
door Wim
Gefeliciteerd met je baan. Echte banen liggen niet voor het opscheppen. En inderdaad, daar hoort soms wel een auto bij.

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 18:36
door Openaf
Ypuh schreef:... maar een auto is gewoon een noodzakelijk kwaad.
Je hebt gelijk, het is niet zo zwart wit. Maar een beleid met visie en een serieuze mentaliteitsverandering dringen zich op.

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 18:44
door Dennis1987
Wat een irritaties lees ik hier allemaal zeg :shock: Gelukkig heb ik daar nooit last van aangezien ik altijd rustig fiets en dus niet veel mensen hoef in te halen. Ik ben wel iemand die altijd rechts op het fietspad fietst zodat ik niemand in de weg zit :)

Als ik jullie reacties zo lees dan ben ik blij dat ik nooit gehaast ben. Ik heb wel regelmatig muziek aan tijdens het fietsen en een telefoon op het stuur. Als je de telefoon met een montage aan het stuur hebt is het veel veiliger om die te bedienen tijdens het fietsen dan wanneer je hem in je hand houd. Dan is het hetzelfde als een fietscomputertje

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 18:47
door loknor
@ Ypuh,

Ik zat van de week in de bus vanaf Purmerend naar Amsterdam, tegen de spits in.

Het was waanzin. 40 minuten langs langzaamrijdende autos gereden waar meestal maar 1 man in zat.

Links of rechtsom, dit schaalt niet meer. Zowel ruimte technisch als voor het milieu moet het autogebruik fors worden aangepakt. En ja, dan moeten we anders gaan werken en wonen. De wal gaat het schip kei en keihard keren.

En hopelijk gaat de fiets daar een grote rol in spelen.

@Dennis, het is gewoon op heel veel plekken niet alleen druk op de weg, maar ook op het fietspad. Zonder je te irriteren is het wel duidelijk dat er grote issues zijn.

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 18:52
door Bert van Sprang
Dat de wal het schip keihard gaat keren werd in de vorige eeuw ook al geroepen. Ja, het zal wel ooit gebeuren, maar geloof maar niet dat dat al binnenkort zal zijn.En ook ik ben benieuwd hoe het tijdperk van na de auto er uit ziet, maar ik denk niet dat ik het nog mee ga maken :roll: .

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 19:03
door Dennis1987
Zo'n velomobiel lijkt me wel mooi , maar als je met een velomobiel op het fietspad fietst en je moet bij elk stoplicht op dat knopje drukken , hoe doe je dat dan als je een dichte kap hebt ?

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 19:53
door Polling
Bert van Sprang schreef:Dat de wal het schip keihard gaat keren werd in de vorige eeuw ook al geroepen. Ja, het zal wel ooit gebeuren, maar geloof maar niet dat dat al binnenkort zal zijn.En ook ik ben benieuwd hoe het tijdperk van na de auto er uit ziet, maar ik denk niet dat ik het nog mee ga maken :roll: .
Halverwege de 19e eeuw waren er wetenschappers die waarschuwden voor het gevaar van de toenemende aantallen koetsen in Londen. De trekpaarden lieten inmiddels zoveel mest achter, dat de berekeningen lieten zien dat na 50-60 jaar de stad bedekt zou zijn met een halve meter paardenmest... Die voorspelling is niet uitgekomen, maar er is wel enige andersoortige vervuiling voor in de plaats gekomen... ;-)

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 20:00
door Ypuh
loknor schreef:@ Ypuh,

Ik zat van de week in de bus vanaf Purmerend naar Amsterdam, tegen de spits in.

Het was waanzin. 40 minuten langs langzaamrijdende autos gereden waar meestal maar 1 man in zat.

Links of rechtsom, dit schaalt niet meer. Zowel ruimte technisch als voor het milieu moet het autogebruik fors worden aangepakt. En ja, dan moeten we anders gaan werken en wonen. De wal gaat het schip kei en keihard keren.

En hopelijk gaat de fiets daar een grote rol in spelen.

@Dennis, het is gewoon op heel veel plekken niet alleen druk op de weg, maar ook op het fietspad. Zonder je te irriteren is het wel duidelijk dat er grote issues zijn.
Tjah, ik had ook graag 5 minuten naast mijn werk gewoond. Als consultant varieert je werkplek regelmatig (elke 3-6 maanden) en telkens verhuizen zit er niet in. Ook is het een baan die vaak op projectbasis plaatsvind, bedrijven hebben dus niet de nood/ruimte een vaste consultant in dienst te nemen. De kennis hebben ze schijnbaar niet in huis en daarom wordt er een externe binnen gehaald.

Een vaste baan, werkplaats en zonder klantcontact zou ideaal zijn voor WW verkeer op de fiets, maar dat is gewoon niet mogelijk in deze functie. File rijden is voor mij niet de #1 reden om een andere baan te kiezen en dat geldt voor vele anderen (veelal in en om de randstad).

Overigens heb ik hiervoor in Jakarta gewoond en gewerkt. Als ik het verkeer daar mee vergelijk mag Nederland het geen eens een probleem noemen. Daar is een veelvoud van de inwoners en motorvoertuigen terwijl OV en fietsverkeer non-existant zijn. De wal is daar ook nog niet geraakt (wat technisch gezien ook onmogelijk is bij autoverkeer).

Nogmaals, ik ben een groot fietsliefhebber, gebruik liever geen auto, maar merk nu dat het gewoon een noodzaak voor mij gaat worden.

Ps. Ik wordt ook gewoon een beetje boos als ik de huurprijzen in de vrije woonsector zie. Met mijn inkomen heb ik geen recht op huursubsidie, de wachtlijst voor een sociale huurwoning is ca. 8+ jaar en mijn salaris is weer te laag voor veel moderne woningen (min. 4-5x de kale huur als bruto salaris). Daarmee val ik precies tussen wal en schip en is de concurrentie voor een woning groot, waar de (private) huurders volop de vruchten van plukken. In de buurt van kantoor wonen is gewoon financieel onmogelijk tenzij ik in een studentenhuis ga wonen.

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 20:10
door Yopie
Wat mij als toerist in Nederland altijd als eerste opvalt is de enorme haast die men heeft. Men is altijd gejaagd, gestresst en geïrriteerd bezig, behalve dan de bejaarden. Heerlijke fietsers! Vooral de vrouwen omdat je met ze kunt lachen zoals je alleen met vrouwen kunt. Dit omdat ik hier weleens lees dat oudere dames niet kunnen fietsen, althans niet zo goed als de wereldfietser natuurlijk. :roll:

En naast de bejaarde weet ook duidelijk de wielrenner, ligfietser, e-biker, mtb'er, jongere en de scholier niet wat fietsen is, om nog maar te zwijgen over de domme toerist. En dan heb je nog de scooter, brommer, motorrijder en de automobilist, die weten al helemáál niet wat ze aan het doen zijn. Ik krijg altijd zo'n verhelderend beeld over Nederland als ik dit soort discussies hier lees.

Wat mij de oplossing lijkt is een beetje meer voorstellingsvermogen en begrip voor elkaar. En als je dat niet kunt is 't nog geen ramp want je hoeft elkaar niet te begrijpen, je moet alleen je plaats erin weten te vinden. En als ook dat niet lukt stap je op je fiets, steek je je middelvinger op naar al die nederlandse zeurpieten en zoek je je geluk ergens anders. Werkt gegarandeerd! :wink:

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 20:21
door Bert van Sprang
Yopie for president!

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 20:32
door Berger
@Ypuh: Hebben ze geen campertje voor je in de lease? :lol:

Re: gevaarlijke situaties en afleidingen

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 20:32
door Ypuh
Berger schreef:@Ypuh: Hebben ze geen campertje voor je in de lease? :lol:
:D