Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevaarlijke situaties en afleidingen - Forum Wereldfietser

gevaarlijke situaties en afleidingen

Ik werd laatst nog bijna aangereden toen een e-biker druk met zijn mobieltje bezig was en mij geruisloos en rakelings van achteren passeerde op grote snelheid. Wat mij betreft een achteruitgang in veiligheid op fietspaden, samen met andere nieuwerwetse apparatuur die in het verkeer gebruikt wordt.
jeroen_ schreef:Ik werd laatst nog bijna aangereden toen een e-biker druk met zijn mobieltje bezig was en mij geruisloos en rakelings van achteren passeerde op grote snelheid. Wat mij betreft een achteruitgang in veiligheid op fietspaden, samen met andere nieuwerwetse apparatuur die in het verkeer gebruikt wordt.
Tsja, bellen in het verkeer moet je niet doen, maar had je het wel ok gevonden als het een ligfiets was geweest?

In de categorie rare statistieken: onder de 65 jaar is een ebike veiliger dan een gewone fiets :lol:
loknor schreef:
jeroen_ schreef:Ik werd laatst nog bijna aangereden toen een e-biker druk met zijn mobieltje bezig was en mij geruisloos en rakelings van achteren passeerde op grote snelheid. Wat mij betreft een achteruitgang in veiligheid op fietspaden, samen met andere nieuwerwetse apparatuur die in het verkeer gebruikt wordt.
Tsja, bellen in het verkeer moet je niet doen, maar had je het wel ok gevonden als het een ligfiets was geweest?

In de categorie rare statistieken: onder de 65 jaar is een ebike veiliger dan een gewone fiets :lol:
Iedereen ongeacht het voertuig die zoiets doet vind ik slecht bezig. Maar ik vrees dat het aantal e-bikes veel groter gaat worden dan het m.i. verwaarloosbare aantal ligfietsers. I.c.m. displays en telefoontjes geeft het mij in ieder geval geen goed gevoel, vooral niet als er snelheden van 30 km/uur en hoger mee gereden worden.
Zolang de statistieken aangeven dat een niet pensioengerechtigde ebiker zeker zo veilig is als een gewone fietser wordt je angst vooralsnog niet gestaafd.

Ik denk dat het risico meer zit in de toenemende populariteit van fietsen onder ouderen (waar het aantal ongelukken wel sterk toeneemt), vermoedelijk omdat die anders niet meer zouden fietsen.

We zullen er maar mee moeten leven. We zullen toch die auto uit moeten en de Ebike is tot nog toe het meest succesvolle alternatief.
Ik blijf er bij dat het weinig met fietsen, en al helemaal avontuurlijk fietsen, te maken heeft.
Tsja, zo vind ik velomobiels niet op fietspaden thuis horen. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ik vind alleen wel dat onderwerpen hier snel stammenstrijd worden waarbij de afkeer voor elkaars hobby vervalt tot het opgooien van vergezochte bezwaren :wink:
loknor schreef:Tsja, zo vind ik velomobiels niet op fietspaden thuis horen. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ik vind alleen wel dat onderwerpen hier snel stammenstrijd worden waarbij de afkeer voor elkaars hobby vervalt tot het opgooien van vergezochte bezwaren :wink:
Ik vind dat velomobielen ook niet op fietspaden thuis horen. Wat mij betreft hoort snel verkeer (> 25 km/uur) niet op fietspaden samen met langzaam verkeer thuis. Wat ik persoonlijk mooi aan de ongemotoriseerde fiets vind is dat de berijder zelf een limiet is voor de snelheid die hij kan bereiken.

Waar ik bang voor ben is dat er straks snellere krachtigere e-bikes op fietspaden gaan komen die snelheden van scooters halen, maar dan zonder geluid. Als statistiek aangeeft dat het niet onveiliger wordt dan ben ik geen tegenstander van deze ontwikkeling, maar op dit moment heb ik mijn twijfels.
Wat mij betreft gaat al het gemotoriseerde verkeer van het fietspad af en tussen de auto's. Overigens is het zo dat je op een ebike (wnat gemotoriseerd) ook geen mobieltje vast mag houden anders dan wanneer je stilstaat. Nog even afgezien van het feit dat je je af kan vragen wat er nu echt zo veel belangrijker kan zijn dan je eigen veiligheid of die van een ander.
Dat velomobielen liever op het fietspad rijden is denk ik omdat ze daar geen (of minder) hinder ondervinden van automobilisten die ook steeds slechter opletten.

Peter, samen met Jeroen ligfietsers (en daarnaast zelf in het bezit van nog 4 gewone fietsen)
jeroen_ schreef: Ik vind dat velomobielen ook niet op fietspaden thuis horen. Wat mij betreft hoort snel verkeer (> 25 km/uur) niet op fietspaden samen met langzaam verkeer thuis. Wat ik persoonlijk mooi aan de ongemotoriseerde fiets vind is dat de berijder zelf een limiet is voor de snelheid die hij kan bereiken.

Waar ik bang voor ben is dat er straks snellere krachtigere e-bikes op fietspaden gaan komen die snelheden van scooters halen, maar dan zonder geluid. Als statistiek aangeeft dat het niet onveiliger wordt dan ben ik geen tegenstander van deze ontwikkeling, maar op dit moment heb ik mijn twijfels.
Het probleem heeft volgens mij (nog meer in België dan in Nederland maar toch ook in Nederland) ook voor een groot deel met ruimte te maken. Of beter gezegd met het gebrek aan ruimte voor (relatief) duurzame vervoerswijzen.

Want hoewel ik begrijp dat fietsers niet gelukkig worden van 45-km/uur rijdende (meestal ondersteunde) fietsers en die liever niet op het fietspad zien. Maar als dat fietspad naast een weg ligt waar 80 km/uur (in België eerder 70 of 90 km/uur) mag gereden worden dan is het vanuit veiligheidsoogpunt van deze snelle fietsers ook niet wenselijk ze te dwingen zich te vermengen met het gemotoriseerde verkeer dat zich makkelijk aan 30-50 km/uur meer verplaatst.

Als fietspaden gemiddeld 1-2 meter breder zouden zijn dan nu het geval is zou een (oplettende) snelle fietser (velomobiel, speedpedelec, snelle koersfietser) geen probleem mogen geven. Omdat deze voertuigen mijn inziens een grote toekomst voor zich hebben, zeker in het bestrijden van het overmatige autogebruik, dan dienen deze voertuigen ook de nodige ruimte te krijgen.

Natuurlijk dienen snelle fietser altijd hun snelheid (en overige gedrag) aan te passen aan de omstandigheden. Dat betekent dat men zich er bewust van moet zijn dat 45 km/uur niet overal kan (en trouwens ook niet overal mag). Er is echter voldoende bestaande wetgeving om gevaarlijk rijgedrag (o.a. onaangepaste snelheid) te bestraffen.

Renaat
_Peter_ schreef:Wat mij betreft gaat al het gemotoriseerde verkeer van het fietspad af en tussen de auto's. Overigens is het zo dat je op een ebike (wnat gemotoriseerd)
Je beschouwt een gewone elektrisch ondersteunde fiets blijkbaar als gemotoriseerd. Kan je mij uitleggen wat er logisch zou zijn om elektrisch ondersteunde fietsers die aan 20-25 km/uur rijden van het fietspad te willen weren en koersfietsers en ligfietsers die aan veel hogere snelheden fietsen niet?
_Peter_ schreef:Overigens is het zo dat je op een ebike (wnat gemotoriseerd) ook geen mobieltje vast mag houden anders dan wanneer je stilstaat. Nog even afgezien van het feit dat je je af kan vragen wat er nu echt zo veel belangrijker kan zijn dan je eigen veiligheid of die van een ander.
België kan op het gebied van verkeersveiligheid heel veel leren van Nederland. Maar heel soms is het ook omgekeerd. Ik heb nooit begrepen dat het in Nederland niet verboden is om een telefoon te gebruiken tijdens het fietsen. In België is het gebruik van een mobiele telefoon (of beter gezegd - het vasthebben van een mobiele telefoon) verboden voor elke bestuurder en worden ook fietsers als bestuurders beschouwd. Vanuit veiligheidsoogpunt lijkt me dat ook zeer logisch.
_Peter_ schreef: Dat velomobielen liever op het fietspad rijden is denk ik omdat ze daar geen (of minder) hinder ondervinden van automobilisten die ook steeds slechter opletten.
Als een snelheidsverschil van 20-30 km/uur op een fietspad een probleem is voor de 'gewone fietser' dan lijkt me een snelheidsverschil van 30-50 km/uur door veel velomobielgebruikers terecht ook als een probleem ervaren. Velomobielrijders in alle situaties van het fietspad weren lijkt me vanuit verkeersveiligheidsoogpunt ongewenst, niet noodzakelijk en een perfecte manier om de velomobiel als waardevol alternatief voor de wagen volledig te marginaliseren.

Renaat
Stel je voor dat men in België en Nederland er voor zou kiezen om echt voluit (nog veel meer dan nu) de kaart van de fiets te trekken als het vervoersmiddel van de toekomst (samen met het OV en verplaatsingen te voet voor de korte afstanden) en men daarmee samenhangend fietsers echt de ruimte zouden geven die ze verdienen, dan zouden volgens mij veel van de conflicten tussen de diverse soorten fietsers (en op sommige locaties tussen fietsers en voetgangers) opgelost zijn.

Renaat

P.S.: Ik weet dat ik een stuk vanuit Belgische perspectief spreek en de situatie in Nederland vaak een pak beter is. Maar naar mijn gevoel durft men zelf in Nederland nog te weinig 'radicaal' de kaart van duurzame vervoerswijzen kiezen.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar daarmee is het nog niet altijd simpel op te lossen. Ik woon in Groningen, en daar is het fietsgebruik zo toegenomen (mede door de enorme groei van het hoger onderwijs) dat er vaak gewoon niet genoeg ruimte is voor al die fietsen, ook als je alle auto's uit het centrum zou verbannen.
De gemeente werkt nu aan een reeks van fietssnelwegen vanuit de buitenwijken naar de binnenstad, en dat is prima, maar eenmaal in de binnenstad blijft het gevaarlijk druk. Het gevaarlijke rijgedrag van nogal wat adolescente fietsers helpt daarbij niet, al moet ik zeggen dat het heilig is vergeleken bij het levensgevaarlijke rijgedrag van veel fietsers hier in Parijs. Zo dwaas zie je het toch niet in Nederland.
loknor schreef:Zolang de statistieken aangeven dat een niet pensioengerechtigde ebiker zeker zo veilig is als een gewone fietser wordt je angst vooralsnog niet gestaafd.

Ik denk dat het risico meer zit in de toenemende populariteit van fietsen onder ouderen (waar het aantal ongelukken wel sterk toeneemt), vermoedelijk omdat die anders niet meer zouden fietsen.
Ik zoek regelmatig naar die juiste statistieken, maar ik kan de niet vinden. Fietsberaad heeft het betreffende fietsongevallen over het "topje van de ijsberg". Er is te weinig en te onnauwkeurige ongevalsregistratie voor fietsers, om daar geen zinnige conclusie aan te verbonden. Jammer. Ook voor de z.g. black spots voor fietsers.

Geschatte ernstige gewonde per jaar is circa 10.000, waarvan circa 60% enkelvoudig.
Geschatte behandelingen SEH per jaar circa 70.000, waarvan circa 47.000 enkelvoudig.

Over leeftijdsgroepen is weinig bekend bij de SEH (Spoedeisende Hulp), zeker met betrekking tot behandeling bij huisartsen. Daarbij meegenomen dat jeugdige fietsers minder vaak blijven liggen op straat. Ook niet meegenomen zijn de ongevallen, die een oorzakelijk verband hebben met het foute gedrag van andere fietsers, die zonder te kijken gewoon zijn doorgereden na het roepen van sorry. Het hufter gedrag onder fietsers neemt toe. Vooral onder jong volwassenen, met of zonder e-bike.

Piet.
Wim schreef:Ik denk dat je gelijk hebt, maar daarmee is het nog niet altijd simpel op te lossen. Ik woon in Groningen, en daar is het fietsgebruik zo toegenomen (mede door de enorme groei van het hoger onderwijs) dat er vaak gewoon niet genoeg ruimte is voor al die fietsen, ook als je alle auto's uit het centrum zou verbannen.
Er zullen natuurlijk altijd locaties zijn, hoofdzakelijk binnen de steden, waar de verkeersdrukte met momenten dusdanig is dat de enige verantwoorde manier om zich te verplaatsen aan lage snelheid is. Wie verwacht om met een snelle (al dan niet ondersteunde) fiets overal 30-40 km/uur te kunnen rijden zou zijn/haar verwachtingen dringend moeten bijstellen.

Maar het is moeilijk om een aangepaste snelheid van b.v. 20 km/uur of minder te verwachten van fietsers op locaties waar de infrastructuur en regels de automobilisten toelaat om 30, 50 of zelf 80 (in België 70 of 90) km/uur te rijden. In al die gevallen dient er volgens mij nog eens grondig naar de infrastructuur gekeken te worden.

In België is het probleem overigens dat de infrastructuur voor fietsers deze vaak niet toelaat om veilig en comfortabel door te fietsen. En die mogelijkheid om op veel locaties en zeker bij verplaatsingen over wat langere afstand wel 'goed door te rijden' bepaald zeer sterk het autovervangende potentieel van de fiets. De overheid dient er mijn inziens naar te streven de fietser op zoveel mogelijk locaties (maar dus niet overal in de binnenstad) de mogelijkheid te geven om veilig en comfortabel en zonder andere te hinderen of in gevaar te brengen aan snelheden van 30-45 km/uur te fietsen.

Renaat
Dit is een afgesplitst onderwerp van dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 59&t=28500
PietV schreef:Het hufter gedrag onder fietsers neemt toe. Vooral onder jong volwassenen, met of zonder e-bike.

Piet.
Een beetje makkelijk om het alleen op jongeren af te schrijven. Ik ben opgegroeid in een dorp met 600 inwoners. Als ik een ongeluk veroorzaak kan ik niet eens doorrijden want dan staan ze een uur later op de stoep. Dat geldt ook voor omliggende dorpen waar ze je ook wel kennen.

Noem het gemeenschappelijke, sociaal of gewoon noodzaak, maar de instelling dat je om elkaar denkt neem je mee naar de 'grote stad' (Groningen in mijn geval). Ondanks dat Groningen nog als een fijne, gemoedelijke en kleine stad wordt gezien, is het leven daar al een stuk 'harder'.

Overigens heb ik regelmatig 'last' van ouderen en scholieren op mijn wielrenfiets. Ouderen die een heel fietspad met z'n 2'en in beslag nemen, doof zijn voor 3x bellen en roepen, vervolgens een zwieper naar links maken als ze je eindelijk door hebben en vervolgens ook nog denken dat het om een opgefokte respectloze jongere gaat. De E-bike heeft dat alleen maar lastiger gemaakt want A) ze verwachten niet meer dat ze ingehaald worden, B) ze willen liever niet ingehaald worden en C) door de motorhulp die ze krijgen hebben E-bikers doorgaans aandacht meer bij de omgeving dan op de weg en het fietsen.

Uit beleefdheid bedank ik de mensen dat ze me er na 3x bellen toch langs laten en dat maakt het gelukkig allemaal een stuk dragelijker. Als wielrennen gaat dit elke 4e keer tijdens een ritje toch wel een beetje vervelen, zeker omdat het vaak niet nodig blijkt als mensen gewoon opletten en binnen de lijntjes blijven.

Scholieren zijn helemaal vreselijk, met z'n 3/4 naast elkaar, omgekeerd op de fiets en het liefst nog met een mp3 speler in en telefoon in de hand. Ik ben nog maar 26, maar kan ze wel schieten soms.
Ypuh,

Ja, fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. De aanvullende regel: "indien het overig verkeer niet wordt gehinderd" is vervallen. De laatste zin werd bij de invoering van het RVV 1990 overbodig geacht, om dat artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1995 daarin voorzag.
Hinder of gevaar, door naast elkander te blijven rijden, is nu niet meer te handhaven, omdat bij constatering van het naast elkaar rijden, het veroorzaakte gevaar of hinder specifiek moet worden omschreven.

Maar jong volwassenen hebben meer haast dan ouderen op het fietspad. Vooral wielrenners in groepen, zonder de verplichte bel van 30 gram of luisterend naar muziek met oorproppen in of een spelend met een smartphone. Ook met 3 naast elkaar. Dat zie je ouderen zeer zelden doen.

Waar ik op doelde was de jong volwassen snelle fietser, die niet belt en voldoende ruimte neemt om veilig in te halen. Dwangmatig capriolen uit haalt om te passeren, schrikreacties veroorzaakt (gevaar of hinder) en met "sorry" zonder omkijken verder gaat. Meestal mannen die filerijden op fietspaden verafschuwen.

Iedereen heeft in gelijk mate aanspraak op veilig gebruik van de weg. Verkeer is afgeleid van "Verkeren". Met elkaar omgaan. Het lijkt vaak meer op een vechtscheiding.

Ja, overvolle wegen en paden geven irritatie. Het wordt er niet beter op. Ook niet met meer asfalt en beton. Meer kilometers maken i.p.v. verhuizen. Ook flexwerken draagt bij aan meer kilometer woon-/werkverkeer. Maar de speed-pedelecers gaan binnenkort naar de rijbaan :D

Piet.
Omdat de overheid er niks aan diet vind ik dat ziektekosten- en andere verzekeringen zich eens van zich af moeten gaan bijten.
Het zal me namelijk een rotzorg wezen als iemand, met welk vervoermiddel dan ook, zich een ongeluk rijdt doordat hij of zij bezig is met allerlei electronica.
Waar ik wel heel boos van kan worden zijn twee dingen:
1. dat ze mij, mijn familie en mijn vrienden hiermee in gevaar brengen.
2. dat ik aan al die ellende mag meebetalen.

Met punt 1 kunnen we niks, maar bij punt 2 is de oplossing even simpel als doeltreffend: dat verzekeringen eens nee zeggen er eens een aantal mensen financieel aangepakt worden. Mijn solidariteit gaat ver, maar zeker als mensen weten dat ze dom bezig zijn, meerdere malen gewaarschuwd zijn en dan willens en wetens door blijven gaan met hun stommiteiten en daarmee mij en mijn dierbaren in gevaar brengen houdt het voor mij op.

En zeg niet dat het niet gebeurt want ik mag in het verkeer, zowel per fiets als per auto steeds vaker en dagelijks mijn best doen om te remmen en uit te wijken voor anderen die zich duidelijk niet bezighouden met het verkeer.
PietV schreef: Maar jong volwassenen hebben meer haast dan ouderen op het fietspad. Vooral wielrenners in groepen, zonder de verplichte bel van 30 gram of luisterend naar muziek met oorproppen in of een spelend met een smartphone. Ook met 3 naast elkaar. Dat zie je ouderen zeer zelden doen.

Waar ik op doelde was de jong volwassen snelle fietser, die niet belt en voldoende ruimte neemt om veilig in te halen. Dwangmatig capriolen uit haalt om te passeren, schrikreacties veroorzaakt (gevaar of hinder) en met "sorry" zonder omkijken verder gaat. Meestal mannen die filerijden op fietspaden verafschuwen.


... Maar de speed-pedelecers gaan binnenkort naar de rijbaan :D

Piet.
Ondanks dat ik behoorlijk netjes rij in vergelijking met het overall beeld, heb ik mij ook wel eens schuldig gemaakt aan de criteria die je noemt. Ik rij altijd solo, heb een bel, ben niet in het bezit van een mp3 speler en zie een smartphone als noodzakelijk kwaad. Zoals eerder genoemd is het bellen, pardon roepen, wachten op de uitzwaai en bedanken de eerste 1, 2 en 3 keer van een ritje niet zo'n probleem. Bij de 4e, 5e en daaropvolgende keren (het zogenoemde filerijden op fietspaden) begint het wel een beetje storend te worden.

Ik zal ook niet ontkennen dat ik wel eens denk: "Ik hoop dat ze schrikken en de rest van de dag strak tegen de berm aanrijden". Van een gevaarlijke situatie of vreemde capriolen wil ik niet spreken, het is niet dat ik met opzet er rakelings langsscheer als er meer ruimte is. Of ik er nou met 20 of 30 langsvlieg, schrikken doen ze toch wel want mijn bel hebben ze niet gehoord.

Mijn oplossing is al jaren vrij simpel. Niet op zondag fietsen en/of de populaire paden vermijden en in de middle of nowhere langs de dijken van Noord Nederland rijden (50km+ alleen maar schapen).

Ondanks dat ik dus een bel heb, mij aanpas, de mensen vriendelijk bedank etc etc. val ik dus nog wel steeds in het verdomhoekje dat wielrenner zijn heet. Als ik nu over mijn rechten begin gooi ik helemaal mijn eigen glazen in.

Ps. Overigens haal ik die 25km/u+ op mijn vakantiefietsen ook en is daar hetzelfde probleem met inhalen. Omdat ik het dan geen wielrenfiets is, is de publieke opinie ineens een stuk milder.

Ps2. Als wielrenner rijdt ik zelf liever ook op de rijbaan.

En Ps3. Het probleem moge duidelijk zijn. Een echte schuld wil ik ook niet aan één groep toewijzen, maar hoe zouden wij dit als gezamenlijke fietsliefhebbers op kunnen lossen en tegelijkertijd fietsen kunnen blijven stimuleren? Ik vind het geweldig als mensen/scholieren de fiets verkiezen boven een gemotoriseerd voertuig als dagelijks vervoermiddel. Is een breder fietspad een verbetering voor de langere termijn, of zouden we juist moeten denken in een stukje opleiding/bewustwording?
Ypuh schreef: Ps. Overigens haal ik die 25km/u+ op mijn vakantiefietsen ook en is daar hetzelfde probleem met inhalen. Omdat ik het dan geen wielrenfiets is, is de publieke opinie ineens een stuk milder.
Precies hierom laat ik tijdens zonnige weekenden mijn racefiets steeds vaker thuis en pak de vakantiefiets. Snelheidsverschil is gewoon te groot, dus pas me eenbeetje aan.

Wat wel een ergernis van mijn kant is, zijn de gemotoriseerde stellen die niet van elkaars zijde wijken en consequent iedere bocht aan de verkeerde kant van het fietspad uitkomen.