Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bulls Lacuba EVO E45 - Forum Wereldfietser

Bulls Lacuba EVO E45

Ik ben niet van plan mijn Gaastra te vervangen. Maar we gaan waarschijnlijk met het werk verhuizen naar een locatie die 45 km van huis is, nu is dat 15-17 km.

Ik wil kijken of het haalbaar is dat te doen met een speedpedelec. Na veel zoeken op internet uitgekomen bij de stromer ST2, maar die is gewoon te duur. Bovengenoemde Bulls heb ik bij de plaatselijke fietsenboer gezien n op gereden, heerlijke fiets met Brose middenmotor (350 wat) en grote accu (650 Wh), waardoor de actieradius goed is. Schijfremmen, brede banden, 2x10 derailleur.
Bij de proefrit bleek dat 40 inderdaad gemakkelijk haalbaar is, en met uitgeschakelde motor ook goed te fietsen valt.

Zijn er mensen met op- of aanmerkingen, extra aandachtspunten, zaken waar ik op moet letten? Ik weet dat een helm straks verplicht wordt (gen probleem) en dat er kentekenplicht is (en gewijzigd wordt???) Iemand al zicht op hoe en wanneer?

Zijn er ervaringen met een Bulls? Met de Brosemotor? Hoe is het met de aandrijving van middenmotor naar achterwiel, dat is een aandachtspunt bij een speedpedelec begreep ik...
Ik denk dat de actieradius bij maximale ondersteuning wel een aandachtspunt is.
Ik heb zelf eens een testdag bezocht via http://www.elektrischefietsen.com.
Veel fietsen geprobeerd met verschillende aandrijvingen.
De Brose aandrijving is een topper.
Geruisloos door de tandriem overbrenging in de motor.

Wil je ervaringen kezen, kijk dan eens op dit forum
http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... delecs.14/

Ik weet niet of het nog steeds een issue is, maar er waren problemen met de displays.
Verder vond ik de Bosch CX en de Yamaha aandrijving ook zeer goed.

Ps...vraag loknor eens, hij heeft waarschijnlijk de meeste kennis van elektrische fietsen op dit forum.
Nog even wachten, ik heb hem besteld, hij is op voorraad, maar RDW heeft pas half november tijd....
Polling schreef:Na veel zoeken op internet uitgekomen bij de stromer ST2, maar die is gewoon te duur. Bovengenoemde Bulls heb ik bij de plaatselijke fietsenboer gezien n op gereden, heerlijke fiets met Brose middenmotor (350 wat) en grote accu (650 Wh), waardoor de actieradius goed is. Schijfremmen, brede banden, 2x10 derailleur.
Bij de proefrit bleek dat 40 inderdaad gemakkelijk haalbaar is, en met uitgeschakelde motor ook goed te fietsen valt.

Zijn er mensen met op- of aanmerkingen, extra aandachtspunten, zaken waar ik op moet letten? Ik weet dat een helm straks verplicht wordt (gen probleem) en dat er kentekenplicht is (en gewijzigd wordt???) Iemand al zicht op hoe en wanneer?
De nieuwe Europese wetgeving, die per 01-01-2017 in werking treed, is al geruime tijd bekend. Ook de overgangsregeling van snor- naar bromfiets.
Maar naast de Stromer ST2 zijn er weinig speed-pedelecs die voldoende motorvermogen leveren om op de rijbaan gemakkelijk de 45 km/h te halen. 350 W motorvermogen is erg weinig. Te groot voor servet en te klein voor tafellaken. Als bromfiets heb je circa 500 W ondersteuning nodig om in de binnen de bebouwde kommen op de rijbaan met het auto's mee te komen.
Verkopers van speed-pedelecs zijn erg zwijgzaam over de nieuwe wetgeving en plaats op de weg. Je volgt als bromfietser (45) de bromfietsregels.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... delec.aspx

Piet.
PietV schreef:Maar naast de Stromer ST2 zijn er weinig speed-pedelecs die voldoende motorvermogen leveren om op de rijbaan gemakkelijk de 45 km/h te halen. 350 W motorvermogen is erg weinig. Te groot voor servet en te klein voor tafellaken. Als bromfiets heb je circa 500 W ondersteuning nodig om in de binnen de bebouwde kommen op de rijbaan met het auto's mee te komen.
Dat klopt inderdaad met berekeningen die ik wel eens heb uitgevoerd aan fietsen.
Met een doodgewone fiets waarmee je 20 km/u gaat als je 100W levert ga je pas 45 km/u met een input van 875W, waarvan je zelf met veel moeite en een goede conditie 175 W levert. Met 450W (350 plus 100 van jezelf) blijf je bij 35 km/u. En dan is het windstil, vlak en heb je goed opgepompje en soepele banden en geen heel dikke jas aan die veel wind vangt. In de winter met een regenbroek, regenjas en tegenwind is 25 km/u dan al heel wat(t).
Vlak achter een auto hangen helpt zeker, totdat het een keer mis gaat en een ongeluk krijgt of klappen krijgt van een boze automobilist.
Ik fiets nu 22-25 km per uur op een gewone dikke-banden-fiets. Bij de proefrit haaalde ik gemakkelijk 35-40 zonder al te veel inspanning. Ik heb begrepen dat de 350 wat motor de topsnelheid misschien wat beperkt, maar de actieradius wel vergroot. Verder lijkt het zo te zijn. Dat de Brose-motor relatief efficiënt is?
Kijk, 45 ga ik niet rijden, maar als ik in anderhalf uur naar het werk kan rijden, ben ik tevreden. Alleen de auto is dan sneller, en alleen als er geen files staan....
Wanneer het kentekenbewijs van jouw speed-pedelec is overgezet van snor- naar bromfiets, waarschijnlijk voor 1 juli 2017, gelden voor jou de volgende maximum snelheden:
Binnen de bebouwde kom:
1. op het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
Buiten de bebouwde kom:
1. op het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur.

Je mag dan geen gebruik meer maken van het fietspad en binnen bebouwde kom zul je vaak moeten rijden op de rijbaan tussen de motorvoertuigen. Ook in de file.
Als je onvoldoende mee kunt komen, zul je regelmatig worden ingehaald en mogelijk “gesneden”. Bij een te lage snelheid t.o.v. het overig verkeer creëer je voortdurend conflictsituaties. Maar ik ken jouw route woon-werkverkeer niet.
PietV schreef:Wanneer ... gelden voor jou de volgende maximum snelheden:
{Piet geeft een lezing}
Joh, Polling gaat zich toch gewoon net zo netjes gedragen als elke snor- en bromfietser? :lol:
Piet,
Ik heb her en der binnen dit forum je bezwaren tegen de nieuwe regels al gelezen. Meden daarom ook dat ik blij ben met het sub-forum.

Ik ben goed op de hoogte van de nieuwe regels en de nadelen daarvan, maar die kunnen we nu niet veranderen. Daar moeten we ons met verstand en in gedrag maar aan aanpassen. En met gezond verstand en burgerlijke ongehoorzaamheid al dan niet die regels volgen, zoals een Nederlands fietser betaamt.. ;-).
Ik heb geen bezwaar tegen nieuwe wetgeving betreffende de speed-pedelec, maar het dumpen van snorfiets pedelecs (350 W), die al jaren als speed-pedelec worden verkocht.
In de voorgaande Europese wetgeving werd bij keuring geen rekening gehouden met de fysieke trapkracht van de snorfietser. Maximaal 350 W was voldoende om de snorfiets te begrenzen op de wettelijk 25 km/h, feitelijk circa 26,5 km. Al is de begrenzing op elke willekeurige gekozen snelheid in te stellen.

In de nieuwe Europese wetgeving, Verordening 168/2013/EG, wordt met de fysieke trapkracht van de bromfietser wel rekening gehouden en is de “ontgrensde” snorfiets, feitelijk een iets krachtiger e-bike, zo maar speed-pedelec geworden. Of wel gewoon een bromfiets (45). Dit is sinds 2013 bekend. Weinig fabrikanten hebben geïnvesteerd in technisch voldoende krachtige speed-pedelecs.

Inmiddels zijn duizenden van dergelijke “speed-pedelecs” in Nederland verkocht. Moet je je in stedelijke gebieden het snot voor de ogen trappen om op de rijbaan met het overig verkeer mee te kunnen komen.
@Polling, testen is sowieso een goede manier om een ebike te kiezen. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven. Hou er rekening mee dat met dat soort snelheden je erg veel power (en dus actieradius!) wint met diep zitten en echte wielerkleding.

@PietV. Stromer staat inderdaad op eenzame hoogte., maar die Cube is nog niet zo slecht. Ik deel je zorgen wel over de wetgeving, maar een en ander hangt ook af van de omgeving. Er zijn zat plekken in Nederland waar je prima op de rijbaan kan zonder direct te worden platgereden.

Verder: Voor een ieder die een ebike wil kopen zijn er twee links die ik aanraad:

The Gathering of Tweakers (GOT), wat de grootste technologie community van Nederland is. Hier vind je ook de grootste draad over ebikes, met name voor forenzen en ook wel minder validen.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1711133

Dan volgens mij het grootste ebike gebruikersforum in Europa (de link is al gegeven). Duitstalig:

http://www.pedelecforum.de/forum/index.php

Ik hoop dat mensen van hier die een ebike aanschaffen hun ervaringen delen op Tweakers, de inslag hier is namelijk heel anders dan daar en is daarom heel waardevol.
loknor schreef:@PietV. Stromer staat inderdaad op eenzame hoogte., maar die Cube is nog niet zo slecht. Ik deel je zorgen wel over de wetgeving, maar een en ander hangt ook af van de omgeving. Er zijn zat plekken in Nederland waar je prima op de rijbaan kan zonder direct te worden platgereden.
Ook de Cube speed-pedelec heeft maar een 350 W middenmotor. Nadeel is het kleine aandrijvende kettingwiel en de extra tandwielen tussen trapas en dat aandrijvende kettingwiel van deze middenmotor. Bovendien zit daar een 11 speed smalle derailleur-ketting op, die motor- en trapvermogen tezamen zal moeten overbrengen. Dat slijt erg snel voor een bromfiets. Ook zullen niet alle versnellingen niet even goed bruikbaar zijn i.v.m. een scheve kettinglijn. De middelste 7 zal goed gaan.

500 W motorondersteuning is minimaal. Zie de grafiek op bladzijde 8 van het rapport "Effecten van mogelijke gedragsregels voor speed-pedelecs.
http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... delecs.pdf
Ik weet het Piet, die zorg deel ik. Maar niet overal in Nederland ga je worden geplet als je 35kmpu op de weg rijdt.

Hoe dan ook, het gaat een puinhoop worden, waarbij ik benieuwd ben wat de politie uiteindelijk gaat doen. Ik vrees willekeur.
De luchtweerstand slurpt de meeste energie op. Ligfietsers zijn praktischer. Die rijden erg vlot met een ontgrensde e-bike (250 W) over fiets- en fiets/bromfietspaden. Liggend heb je circa halve luchtweerstand. Met stroomlijn, in een velomobiel, haal je vlot die 45 km/h zonder motorondersteuning.

Maar er is hoop. Als de klant een comfortabele speed-pedelec wil, zal die geproduceerd gaan worden. De huidige speed-pedelecs zijn gemaakt op de verouderde Richtlijn 2002/24/EG, die tot het einde van dit jaar in Nederland zal gelden. Met een overgangsregeling tot 01-07-2017 voor de blauwe kentekens.
Hij is binnen! In de schuur nu. En ik ben er blij mee. Ik heb nu eerst de tassen er aan gehangen die ik ook met we-verkeer gebruik, de helm opgezet (Kask met vizier) e flink doorgetrapt. Tegenwind open gebied windkracht 4-5 haal ik met moeite 42 kpu, maar dat houd ik niet lang vol. Kruissnelheid 30-35 tegenwind, 35-40 zij- of meewind is goed te doen. Proefrondje is 12 km geweest.

De combinatie van standaard met veer en de wijze van verwijderen van accu is geen goede. Ik begrijp dat de standaard een Europese eis is, maar handig is het niet, elke keer als de fiets naar voren rijdt op de standaard of even naar links kantelt omdat ik met de fiets bezig ben, klapt de standaard in. Niet handig bij een fiets waarbij de accu verwijderen twee handen vereist.

Morgen eerste keer nog korte afstand ww-verkeer, 2 x 15,5 km. Op de gewone fiets 45-50 minuten, Nu kijken hoe het gaat. Donderdag toevallig naar Eindhoven, voorproefje voor over een paar maanden.

Voorlopig trouwens nog een blauw plaatje, ook RDW zegt nog geen idee te hebben of en wanneer de nieuwe regels ook echt in praktijk worden gebracht? Of er was een onwetende ambtenaar, dat kan natuurlijk ook.
Vanochtend 07.15 op de fiets, snel naar Eindhoven. Wat veel tijd kost is de stad. Maar ik deed over de 54 km toch maar 100 minuten, dat lukt dus nooit met mijn gewone fiets. De accu was toen wel vrijwel leeg. Bij vd Valk met wat moeite kunnen opladen, dus terug (17.15 weggereden) weer met een volle accu. Wel rustiger aan gedaan, ook omdat de grootste versnelling wat springt en de voorrem moet worden afgesteld, liep af en toe wat aan. Na 110 minuten thuis, en nog een streepje accu over.

Mooie test, en het is dus prima te doen zo. Net zo lang als met OV. Helm is ook lekker, niet te warm, en met het vizier is snelheid ook goed te doen.

Ik merk wel dat je zeer defensief moet rijden, de andere weggebruikers zijn aan deze snelle fietsen nog niet gewend en schatten de snelheid gauw verkeerd in. Morgen terug naar de FM voor afstelling en uitleg, ik wil toch zelf een aanlopende rem over overslaande versnelling kunnen oplossen. Heb nog nooit met derailleur of schijfrem gefietst, nog even leren dus En nu was het donker, dan lukt het toch al moeilijker....
Ik weet niet waar je moet zijn in Eindhoven, maar het loont de moeite een stoplichtvrije route uit te zoeken. Hoewel het langs de Boschdijk mooi rechtdoor gaat, kost het mij met de racefiets vanwege alle stoplichten zeker 10 minuten extra.
Gisteren op een bijeenkomst van de Fietsersbond en de gemeente 's-Hertogenbosch werd vermeld dat de snelfietsroute 's-Hertogenbosch naar Eindhoven bijna klaar is. Maar ik weet niet of dat vanaf jouw woonplaats relevant is ...
[quote="Polling"]
Ik merk wel dat je zeer defensief moet rijden, de andere weggebruikers zijn aan deze snelle fietsen nog niet gewend en schatten de snelheid gauw verkeerd in. [/quote]
Ik zou maar eens gaan denken over een hi viz jasje. Dat scheelt juist in zulke omstandigheden flink.