Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworkx OOPSpinion E - Forum Wereldfietser

Idworkx OOPSpinion E

Ik heb in het verleden al een paar maal mijn bezwaren tegen naafmotoren uiteen gezet. Met name het bij sommige modellen tekort schietende vermogen en oplopende hitte.

Hier is een voorbeeld van precies waar ik voor waarschuwde. Een Idworkx met een (hoog aangeschreven) Neodrive.

http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... itte-motor

Laten we eerlijk zijn... een ebike van bijna 8000 euro waar je geen helling op kan? Lijkt me niet de bedoeling. Helemaal jammer omdat het Powerrohler model met Bosch motor hier vrijwel zeker totaal geen probleem mee heeft (gezien ervaringen op andere fietsen waaronder mountainbikes).

Overigens zegt dit natuurlijk niet iets over een Swiss of andere naafmotor, al zijn gebruikers tests hierover wel in lijn: als het echt steil wordt lopen ze veel eerder tegen de limiet dan een Bosch of Yamaha middenmotor.
We weten nu dus wat het betekent als iemand van de Fietsersbond zegt dat het 'een beetje jammer' is. :lol: :lol: :lol:
loknor schreef:Ik heb in het verleden al een paar maal mijn bezwaren tegen naafmotoren uiteen gezet. Met name het bij sommige modellen tekort schietende vermogen en oplopende hitte.

Hier is een voorbeeld van precies waar ik voor waarschuwde. Een Idworkx met een (hoog aangeschreven) Neodrive.

http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... itte-motor

Laten we eerlijk zijn... een ebike van bijna 8000 euro waar je geen helling op kan? Lijkt me niet de bedoeling. Helemaal jammer omdat het Powerrohler model met Bosch motor hier vrijwel zeker totaal geen probleem mee heeft (gezien ervaringen op andere fietsen waaronder mountainbikes).

Overigens zegt dit natuurlijk niet iets over een Swiss of andere naafmotor, al zijn gebruikers tests hierover wel in lijn: als het echt steil wordt lopen ze veel eerder tegen de limiet dan een Bosch of Yamaha middenmotor.
Enige commentaar op jouw betoog: waarschijnlijk was dit niet gebeurd als Kees in een lichtere versnelling de berg op was gegaan, met een hoger beentempo. Zoals hij zelf min of meer aangeeft.
Andere commentaar op TestKees: draag een helm, NutKees!
Waarom die helm bij een volwassen iemand als Kees? Volgens mij is het nog steeds zo dat een helm niet per se veiliger is? Als je echt een klapper maakt, boven de 20 km/u, gaat deze voorbij de norm van de fietshelm en heb je er weinig aan.

Fietshelmen geven geen goede bescherming bij ongevallen met gemotoriseerd verkeer, waarbij snelheden van meer dan 20 km/u worden behaald. Ontwerp van de fietshelm is namelijk tot een snelheid van 20 km/u. Juist de ongelukken met gemiddeld hoger letsel zie je boven de 20 km/u.

Uit onderzoek dat gedaan is bij het gebruik van een fietshelm in acht landen komt naar voren dat landen met hoger aantal gebruikers van fietshelm ook een hoger risico lopen op een dodelijk ongeval. Daarnaast komt naar voren dat bij een stijging van het gebruik van de fietshelm tot een daling leidt van het aantal fietsers. Fietsersbond heeft het volgende geschreven; "elke 5% meer fietshelmen geeft 4% minder fietsers maar geeft de fietser wel 10% meer risico op een ernstiger afloop bij een ongeval."

Afbeelding

Mensen in de leeftijd tussen de 12-18 jaar + bejaarden scoren hoog in de lijstjes als het gaat om ongevallen. Dit zijn met name ongevallen met gemotoriseerd verkeer, waar de fietshelm dus geen (goede) bescherming biedt. Dat er wordt aanbevolen om jonge kinderen een helm op te doen, tegen vallen en dergelijke, vind ik logischer.

Afbeelding

---
http://www.crow.nl/mobiliteit-en-gedrag ... agesize=10
http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad ... t-een-helm
http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/ve ... AoiETKxXqY
Travelmaster schreef:waarschijnlijk was dit niet gebeurd als Kees in een lichtere versnelling de berg op was gegaan, met een hoger beentempo. Zoals hij zelf min of meer aangeeft.
Ik hoor hem dat niet aangeven en volgens mij mis jij juist de essentie van wat loknor bedoelt, namelijk dat het voor de naafmotor niet uitmaakt in wat voor verzet de berijder rijdt.
Beste Friso,

Jij mag best vinden dat het dragen van een fietshelm onzin is, echter stoor ik me wel aan het verdraaien van de feiten.
Het feit dat een helm slechts tot 20 km per uur is getest, betekent niet dat de lagere kans op letsel door het dragen van een helm bij snelheden boven de 20 km meteen 0 is.
Het feit dat in landen met de hoogste helmdracht ook het ongevalrisico het hoogst is, betekent nog lang niet dat door het dragen van een helm het ongevalrisico wordt verhoogd.
Enzoverder.
Loknor: wat heeft dit met fietsvakanties te maken?
Bert van Sprang schreef:Beste Friso,

echter stoor ik me wel aan het verdraaien van de feiten.
Beste Bert,

Laat je niet storen. Mijns inziens verdraai ik geen feiten, maar geef conclusies weer welke uit onderzoeken naar voren zijn gekomen. Ook quote ik een en ander. Wat er gesteld wordt in jouw post, dat effect niet gelijk 0 zou zijn, wordt niet in mijn post weergegeven. Voor dit gaat uitmonden in een topic over punten en komma's, geef ik mij bij voorbaat gewonnen. Prettig weekend.
Zullen we de helm discussie ergens anders houden? Dit gaat over de Pinion met een naafmotor.
Travelmaster schreef: Enige commentaar op jouw betoog: waarschijnlijk was dit niet gebeurd als Kees in een lichtere versnelling de berg op was gegaan, met een hoger beentempo. Zoals hij zelf min of meer aangeeft.
Nope, dat maakt niks uit voor het aantal toeren van de naafmotor!

Dat trucje werkt overigens wel op een middenmotor.
willem.m schreef:Loknor: wat heeft dit met fietsvakanties te maken?
Deze 25 km pu pedelec is bedoeld voor fietsvakanties. als hij de berg niet op kan is hij ongeschikt.

Maar misschien suggereer jij iets anders ? :wink:
loknor schreef: Nope, dat maakt niks uit voor het aantal toeren van de naafmotor!

Dat trucje werkt overigens wel op een middenmotor.
Heb inderdaad al eerder jouw bezwaren (interessant leesvoer) aangaande dit onderwerp gelezen, heb je zelf een bike met ondersteuning of ben je puur uit interesse in deze materie gedoken?
Waarom zou er gekozen zijn voor een naafmotor?
Ik heb nu 7 jaar (misschien 8?) een ebike, zie voor meer achtergrond mijn review over de Razer. Ik en mijn vrouw zijn elke dag bezig met grote vrachten (Twee kinderen+ bagage), zowel alledaags als op vakantie. Daarnaast ben ik een van de actievere posters op de grootste Nederlandse draad op Tweakers.

Vanwege die achtergrond (ik geef vrij regelmatig advies)lees ik zoveel mogelijk en test ik als het kan nieuwe modellen (Mijn FM laat me testritjes maken op nieuwe modellen en vraagt dan naar mijn mening).

Ik probeer ook een beetje ambassadeur te zijn omdat ik naast de gewone fiets de e-bike een wapen tegen onze vastzittende steden vind (en onze vastzittende medemensen^^). Dat betekent dat ik goed onderbouwd advies probeer te geven en mensen ook dingen die mijns inziens niet goed zijn echt afraad, juist omdat dit bij een ebike erg in de papieren kan lopen.
Dank je wel. Doe je goed hoor.
Friso* schreef: Waarom zou er gekozen zijn voor een naafmotor?
De belangrijkste reden: Een Pinion kan alleen samen met een naafmotor. Overigens is dit voor mij een reden om Pinion voor vakantie ebikes af te raden. De combinatie Middenmotor+Derrie/Rohloff/Alfine is gewoon veel sterker en vermoedelijk een stuk goedkoper.

Het argument dat een middenmotor meer transmissie slijtage oplevert is terecht, maar in de praktijk is het een acceptabel risico voor standaard ebikes (voor s-pedelecs ligt dit heel anders!). Uit ervaring van mezelf en ervaringen van anderen blijken zelfs Alfine (Nexus 8) naven behoorlijk bomb-proof, dus een Rohloff kan dit makkelijk hebben.

Tweede reden: Een Naafmotor vraagt geen aangepast frame (dat is natuurlijk een slap argument als je over Pinion praat). Santos is bijvoorbeeld begonnen met hun standaard TM om te bouwen met een "ombouwsetje". Dat scheelt de fabrikant klauwen met geld.

Ik ben op zich niet super negatief over naafmotoren (ik heb er 5-6 jaar heel veel plezier van gehad), zeker voor een forens kan het prima voldoen. Maar voor een fiets die zwaar belast bergop moet zijn ze minder geschikt omdat het lage toerental ze nekt.
loknor schreef:
willem.m schreef:Loknor: wat heeft dit met fietsvakanties te maken?
Deze 25 km pu pedelec is bedoeld voor fietsvakanties. als hij de berg niet op kan is hij ongeschikt.

Maar misschien suggereer jij iets anders ? :wink:
Een fiets van 8000 euro, zitten we daar echt op te wachten?
loknor schreef:Het argument dat een middenmotor meer transmissie slijtage oplevert is terecht, maar in de praktijk is het een acceptabel risico voor standaard ebikes (voor s-pedelecs ligt dit heel anders!).
Bij meer power is het uiteindelijk een kwestie van dimensionering:
Afbeelding

Op zoek naar bovenstaande foto kwam ik dit tegen:
Afbeelding
En ketting om mee te fietsen en een voor de electrische aandrijving.
Geniaal of overdreven?
Link: https://www.wired.com/2011/07/electric- ... t-10000rpm
Nu komen we in het deel waar mijn natuurkunde kennis tekort gaat schieten.

Ik neem aan dat bij een kleinere versnelling de slijtage toeneemt (ketting gaat sneller), maar de piekbelasting zal lager zijn.

Ik neem aan dat bij een (fiets)ketting de piekbelasting zelden een issue is tenzij de schalm beschadigd is? Bij een motorfiets wordt beide gecorrigeerd door een veel zwaardere ketting (uiteraard zijn de krachten ook vele malen groter).

Bosch heeft in ieder geval een twee keer zo hoge overbrenging. Yamaha heeft dit niet, maar heeft door de transmissie in ieder geval genoeg marge om in de praktijk net zo goed als Bosch een helling op te ploeteren (het gaat om het ploeteren^^).

Maar ik hoop dat de mensen die beter onderlegd zijn op het gebied van Mechanica dit beter kunnen analyseren. Ik ga vooral af van gebruikers en eigen ervaringen gekoppeld met kennis van anderen (waaronder mensen hier).
willem.m schreef: Een fiets van 8000 euro, zitten we daar echt op te wachten?
.
Tsja, jij en ik niet... maar dan nog. Als iemand zoveel geld wil uitgeven vind ik het prima. Sowieso altijd beter dan nog een toet-toet (en nog steeds vele malen goedkoper).

Maar los van het bedrag, het ging me vooral om het idee van een naafmotor voor vakantiefietsen. Dit filmpje gaf aan dat mijn bezwaar niet uit de lucht is gegrepen.

En het geeft aan dat een Pinion voor ebikes vooral leuk is voor forenzen, maar dat het toepassen van deze versnellingsbak in een vakantie ebike toch niet zo makkelijk is.
loknor schreef:Nu komen we in het deel waar mijn natuurkunde kennis tekort gaat schieten.
Ik neem aan dat bij een kleinere versnelling de slijtage toeneemt (ketting gaat sneller), maar de piekbelasting zal lager zijn.
Ik neem aan dat bij een (fiets)ketting de piekbelasting zelden een issue is tenzij de schalm beschadigd is? Bij een motorfiets wordt beide gecorrigeerd door een veel zwaardere ketting (uiteraard zijn de krachten ook vele malen groter).
In de splijtageleer is het uitgangspunt dat slijtage evenreding toeneemt met zowel snelheid als kracht. Huis-tuin-en-keukenuitleg: duw je twee keer zo hard op het schuurpapier dan schuur je ook twee keer zo veel af en ga je twee keer zo snel dan kun je in dezelfde tijd met je arm nog een keer de beweging maken en schuur je dus ook twee keer zo veel af.

In de praktijk kan de slijtage echter nogal naast deze eerste-orde-voorspelling zitten met als vervelende praktijkwaarheid dat slijtage erg slecht te voorspellen is.
Bij een fietsketting is de piekbelasting inderdaad zeldeen een punt, tenzij je als echte zwaargewicht met een voorblaadje 22 een zwaarbepakte klim over hobbelig onverhard gaat doen. Nb. Bij vaststaande kracht van het been en nauwelijks variabele crancklengte is de diameter van het voorblad het enige dat de kracht op de ketting verandert.
loknor schreef:
Friso* schreef: Waarom zou er gekozen zijn voor een naafmotor?
De belangrijkste reden: Een Pinion kan alleen samen met een naafmotor. Overigens is dit voor mij een reden om Pinion voor vakantie ebikes af te raden. De combinatie Middenmotor+Derrie/Rohloff/Alfine is gewoon veel sterker en vermoedelijk een stuk goedkoper.

Het argument dat een middenmotor meer transmissie slijtage oplevert is terecht, maar in de praktijk is het een acceptabel risico voor standaard ebikes (voor s-pedelecs ligt dit heel anders!). Uit ervaring van mezelf en ervaringen van anderen blijken zelfs Alfine (Nexus 8) naven behoorlijk bomb-proof, dus een Rohloff kan dit makkelijk hebben.

Tweede reden: Een Naafmotor vraagt geen aangepast frame (dat is natuurlijk een slap argument als je over Pinion praat). Santos is bijvoorbeeld begonnen met hun standaard TM om te bouwen met een "ombouwsetje". Dat scheelt de fabrikant klauwen met geld.

Ik ben op zich niet super negatief over naafmotoren (ik heb er 5-6 jaar heel veel plezier van gehad), zeker voor een forens kan het prima voldoen. Maar voor een fiets die zwaar belast bergop moet zijn ze minder geschikt omdat het lage toerental ze nekt.

Mag ik nog één voordeel van de naafmotor opgeven toz van middenmotor :shock:

Bij mijn swissmotor hoef ik de tandwielen niet te demonteren wanneer er een spaak is gebroken aan tandwielzijde. De omtrek van de motorbehuizing is namelijk groter dan het grootste achtertandwiel.
Sorry Loknor ik kon het echt niet laten lol, enfin ik spreek uit ervaring want ik moet de laatste tijd spaken vernieuwen bij de vleet :roll: ...
Hoi Thierry,

Natuurlijk zijn er voordelen aan de naafmotor, ik ken ze beter dan wie dan ook. Maar als je met zware belasting geen steile helling opkomt is een fiets gewoon nutteloos voor dat doeleinde.

Sowieso is het voordeel van je cassette niet hoeven te demonteren voor het vervangen van een spaak geen ontzettend groot voordeel. De meeste mensen breken zelden of nooit een spaak. En de middenmotor heeft dan weer het voordeel dat het een gewoon standaard achterwiel is waarvoor de spaaklengtes standaard zijn en de naaf door elke FM kan worden geleverd.

Overigens, als je spaken blijft breken dan zou ik hem door een GOEDE wielbouwer helemaal laten nalopen, want dan is er duidelijk wat aan de hand met de krachtverdeling (of de flensgaatjes/spaak verhouding?).