Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworkx OOPSpinion E - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworkx OOPSpinion E

Leon schreef:
Travelmaster schreef:waarschijnlijk was dit niet gebeurd als Kees in een lichtere versnelling de berg op was gegaan, met een hoger beentempo. Zoals hij zelf min of meer aangeeft.
Ik hoor hem dat niet aangeven en volgens mij mis jij juist de essentie van wat loknor bedoelt, namelijk dat het voor de naafmotor niet uitmaakt in wat voor verzet de berijder rijdt.
Die essentie had ik inderdaad gemist, thanks. En die helmopmerking was een eigen overtuiging, statistieken boeien me wat dat betreft niet zo, maar ik had 'm inderdaad kunnen weglaten.
loknor schreef:Hoi Thierry,

Natuurlijk zijn er voordelen aan de naafmotor, ik ken ze beter dan wie dan ook. Maar als je met zware belasting geen steile helling opkomt is een fiets gewoon nutteloos voor dat doeleinde.

Sowieso is het voordeel van je cassette niet hoeven te demonteren voor het vervangen van een spaak geen ontzettend groot voordeel. De meeste mensen breken zelden of nooit een spaak. En de middenmotor heeft dan weer het voordeel dat het een gewoon standaard achterwiel is waarvoor de spaaklengtes standaard zijn en de naaf door elke FM kan worden geleverd.

Overigens, als je spaken blijft breken dan zou ik hem door een GOEDE wielbouwer helemaal laten nalopen, want dan is er duidelijk wat aan de hand met de krachtverdeling (of de flensgaatjes/spaak verhouding?).

Was maar een geintje :-)

Idd is een beetje een probleem aan het worden met mijn spaken in het achterwiel.
Mijn fietsmaker stelt voor om de flensgaten van de naafmotor uit te boren om dan twee maal zo dikke spaken te kunnen plaatsen , daar moet ik toch nog eerst is over nadenken ...
thierry v schreef: ...Mijn fietsmaker stelt voor om de flensgaten van de naafmotor uit te boren om dan twee maal zo dikke spaken te kunnen plaatsen , daar moet ik toch nog eerst is over nadenken ...
Uitboren lijkt me een ondoordachte oplossing. Gewone 2 mm spaken kunnen de minimum en maximum krachten die naven en velgen toestaan goed aan.

Zijn je wielen wel goed gespaakt? Dat lijkt een onnozele vraag, maar bedenk dat een elektromotor probleemloos veel meer dan de ca. 400W kan leveren die een getrainde fietser kortdurend op de pedalen kan zetten. Voor het achterwiel is het probleem eigenlijk omgekeerd aan dat wat krachtige schijfremmen doen. Bij wielen met schijfremmen worden de spaakkoppen in het achterwiel aan de schijfkant omgekeerd gericht vanwege het grote remvermogen. Dat moet je met een electromotor in het achterwiel juist niet doen. Zie onder 'Disc Brakes' op pagina 3 in http://hollandmechanics.com/wp-content/ ... y_2001.pdf
Lees ook dit over het richten van de nippels. Holland Mechanics zijn professionals in het spaken van wielen. Ze hebben goed nagedacht over het krachtenspel.
thierry v schreef: Idd is een beetje een probleem aan het worden met mijn spaken in het achterwiel.
Mijn fietsmaker stelt voor om de flensgaten van de naafmotor uit te boren om dan twee maal zo dikke spaken te kunnen plaatsen , daar moet ik toch nog eerst is over nadenken ...
WAT? Die fietsenmaker is een beunhaas. Hij moet met zijn tengels van je motor afblijven, want je bent meteen alle garantie kwijt, net op het meest garantie gevoelige onderdeel van je fiets :x

Een Swiss motor is prima afgewerkt en daar kan je heel goede, probleemloze wielen mee bouwen. Het probleem van springende spaken komt mij dan ook niet bekend in de oren.

Ga er mee naar een GOEDE wielbouwer. Zelfs als er een structureel belasting probleem zou zijn (ik betwijfel het ten zeerste!) zijn daar andere oplossingen voor zonder dat je de naaf moet molesteren.
math schreef:bedenk dat een elektromotor probleemloos veel meer dan de ca. 400W kan leveren die een getrainde fietser kortdurend op de pedalen kan zetten.
Het gaat om de kracht, niet het vermogen. Remmen is overigens nog krachtiger.
thierry v schreef:Mijn fietsmaker stelt voor om de flensgaten van de naafmotor uit te boren om dan twee maal zo dikke spaken te kunnen plaatsen , daar moet ik toch nog eerst is over nadenken ...
Wat vindt je velg daarvan?
Al die elektrische aandrijvingen zijn nog in ontwikkeling, geen enkele oplossing zal optimaal blijken te zijn voor alle gebruik.

Goedkope/betaalbare elektrische fietsen zijn eigenlijk per definitie ontworpen voor gebruik op het (bijna) platte asfalt, waarbij tegenwind soms al een te zware opgave kan zijn.

Fabrikanten zullen met oplossingen moeten komen die werken. Een motor die afschakelt in een klim is uiteraard niet acceptabel. Beveiligingen zijn er om nooit in te hoeven grijpen, dat is de belangrijkste taak van de regelaar die op zo'n aandrijving hoort te zitten. Als de Neodrive bedoeld is voor tegen een helling op rijden dan zal er iemand terug naar de tekentafel moeten. Zo niet dan heeft Idworx zitten slapen.

Dit roept wel de vraag op wat al die praatjes van Idworx nu eigenlijk waard zijn: zijn zij nu werkelijk niet zelf op het idee gekomen hun 8000 euro kostende fiets een keer te testen tegen een helling op?

Vanuit een duur merken als Idworx wordt volop gepraat over innovaties, in de tussentijd komen de werkelijke innovaties van de fabrikanten van onderdelen. Dat onderdelen die meer bieden duurder zijn lijkt mij erg logisch. Bij die hoge prijzen voor een Idworx heb ik daar toch mijn bedenkingen bij, en zo'n sof als dit bevestigd dit nog eens.

Om een naafaandrijving beter geschikt te maken zijn er natuurlijk wel oplossing denkbaar: transmissie in de naafaandrijving, of de naaf gevuld met olie om de warmte af te voeren (het zou mij eigenlijk verbazen als dat nu al niet het geval is).
Ebikes zijn ook een succes in Duitsland en zijn prima in de heuvels/off road. Alleen dan wel een andere (midden?)motor. Mijn Razer is helemaal niet wild duur (een derde van de Idworkx) en is prima geschikt voor een fietsvakantie, zelfs in de bergen.

Dat naafmotoren niet ideaal zijn in dit werk betekent niet dat het meteen einde verhaal is... er zijn prima alternatieven (overigens ook aangeboden door Idworkx^^).

En om deze te benadrukken: Bosch, Yamaha, Swiss, Stromer, allemaal merken die uit bergachtige streken komen en daar prima tot hun recht komen.
loknor schreef:
thierry v schreef: Mijn fietsmaker stelt voor om de flensgaten van de naafmotor uit te boren om dan twee maal zo dikke spaken te kunnen plaatsen
WAT? Die fietsenmaker is een beunhaas. Hij moet met zijn tengels van je motor afblijven, want je bent meteen alle garantie kwijt, net op het meest garantie gevoelige onderdeel van je fiets :x

Een Swiss motor is prima afgewerkt en daar kan je heel goede, probleemloze wielen mee bouwen. Het probleem van springende spaken komt mij dan ook niet bekend in de oren.

Ga er mee naar een GOEDE wielbouwer. Zelfs als er een structureel belasting probleem zou zijn (ik betwijfel het ten zeerste!) zijn daar andere oplossingen voor zonder dat je de naaf moet molesteren.
Idd, wat een pannenkoek die FM, ongelooflijk.
Zoek evt een velg waarvande oriëntatie van de spaakgaten berekend is op een naaf met een veel grotere diameter, en laat een wiel spaken door een goede wielenbouwer.
Ik was zowiezo niet van plan dit te laten doen want dat betekent een verzwakking terhoogte van de flensgaten :-(
Is wel eigenaardig dat het probleem begint te verergeren, laatst knalde er een spaak terwijl ik gewoon naast mijn fiets stond altijd breken ze terhoogte van het spaakkopje aan de flens.
Ik zal idd het wiel moeten laten herspaken door een vakman denk ik ...
Een dikkere spaak is niet sterker, integendeel. Wel belangrijk is dat de spaakdiameter afgestemd is op het spaakgat in de naaf. Ik lever regelmatig op maat gemaakte Sapim Strong spaken (2.34mm aan de kop, verlopend naar 2.00mm aan de nippel) aan fietsenmakers. Samen met een velg met gerichte spaakgaten (Ryde Andra 30, 40...), een beetje vakmanschap én een (goede) spaakspanningsmeter (mét ijkingstabel) zijn problemen met spaakbreuk bij achterwielmotoren meestal opgelost.
Just Koen schreef:Een dikkere spaak is niet sterker, integendeel.
Als je het zo uitlegt lijk je wel het doel te hebben om anderen het niet te laten begrijpen.

Natuurlijk is een spaak van 4 mm dikte sterker dan een van 0,5 mm.
Als je bewering waar zou zijn dat zou je spaken willen gebruiken van 0,01 mm diameter.

De dikte van spaken moet echter afgestemd zijn op de andere afmetingen ervan: de kop, het draaduiteinde en de lengte. In een goed gespaakt wiel heeft een spaak namelijk een bepaalde rek, die ervoor zorgt dat de variatie van de spaakspanning bij gebruik van het wiel over meerdere spaken verdeeld wordt en bij normale en incidenteel overmatige belasting de piekspanningen daardoor niet al te hoog oplopen. Een niet te dikke spaak die wat dunner is in het midden dan aan de uiteinden zijn voor veel fietswielen daarbij optimaal. Kies je de spaken te dik dan kan het inderdaad zo uitpakken dat ze zelfs eerder gaan breken. Kies je ze nog dikker dan trek je de naafgaten een de velg kapot voordat je het in de gaten hebt.
Leon schreef:Just Koen schreef:
Een dikkere spaak is niet sterker, integendeel.
Als je het zo uitlegt lijk je wel het doel te hebben om anderen het niet te laten begrijpen.
Ik had inderdaad moeten schrijven: 'Een dikkere spaak is niet noodzakelijk sterker, vaak zelfs integendeel. Het is te complex en er zijn te veel factoren mee gemoeid om het hier even kort uit te leggen'.
Just Koen schreef:
Leon schreef:Just Koen schreef:
Een dikkere spaak is niet sterker, integendeel.
Als je het zo uitlegt lijk je wel het doel te hebben om anderen het niet te laten begrijpen.
Ik had inderdaad moeten schrijven: 'Een dikkere spaak is niet noodzakelijk sterker, vaak zelfs integendeel. Het is te complex en er zijn te veel factoren mee gemoeid om het hier even kort uit te leggen'.
Dank voor je reactie. Ik ben benieuwd naar jouw lange versie. :D
Leon... Je hebt je gelijk al hoor :roll:
Gerrit Gaasta reageerde eerder zelf op het forum sintchristophorus :

20 November 2015
Wij hebben ook al een tijd een achterwiel motor in de test en merken ook dat dit in de bergen problematisch is omdat de motor dan bij lage toeren (geen verzet zoals in de Bosch motor!) niet meer efficient werkt en meer warmte produceert. Dit is voor de Duitse markt een groot probleem.

Bionx heeft met de nieuwe pizza-schijf motor een software aanpassingsmogelijkheid voor steile hellingen maar dan wordt, vermoed ik, alleen het vermogen wat gereduceerd. Meer weet ik hierover volgende week want ook hiervan hebben wij nu een monster om te testen. Wel heeft deze motor heeft een groter oppervlak waardoor theoretisch de hitte beter afgegeven kan worden. Misschien kan dit een “plug and play” optie voor een idworx oPinion worden.

2 Maart 2016
Wij hebben na lang testen (o.a. Go Swiss Drive en Bionix) voor de Neodrives gekozen voor onze (o)Pinion fietsen. Net als de beide anderen zeer stil maar met een groot voordeel voor Neodrives: snelspanner! Volgens een Duitse redacteur is de Neodrives de stilste van de drie. Bergop is een achterwielmotor iets in het nadeel zeker bij lange stijlen klimmen. Maar wanneer jezelf nog redelijk mee trapt wat ook kan door het brede bereik van de Pinion transmissie zie ik weinig redenen voor problemen. Wanneer de motor iets te warm wordt neemt hij performance terug waardoor de motor niet kan beschadigen. Dus voor lange ritten bergop Bosch bij ons, anders kan ook, of beter in andere opzichten, de achterwielmotor.
Tsja, dat antwoord van Gerrit is wat mij betreft knots.

Ik heb echt niks tegen ultra dure fietsen (1 moet iedereen zelf weten. 2 goedkoper dan een toettoet)... maar als je er ddan niet mee een flinke berg over kan krabbel ik me toch achter de oren wat nou precies het idee is achter deze fiets.

Zoals hij al zegt, de Bosch+Rohloff Powerrohler heeft dit issue niet. Ik vind het geluid argument gewoon niet afdoende voor een dusdanige beperking.

Maar goed, zo kijk ik er tegenaan.
thierry v schreef: Is wel eigenaardig dat het probleem begint te verergeren, laatst knalde er een spaak terwijl ik gewoon naast mijn fiets stond altijd breken ze terhoogte van het spaakkopje aan de flens.
Ik zal idd het wiel moeten laten herspaken door een vakman denk ik ...
Dat doet me denken aan een probleem waar ik jaren geleden tegenaan liep (met een velomobiel). Ook daar braken de spaken aan het kopje. De oorzaak: te dunne flenzen, waardoor de bocht in de spaak niet tegen de flens aan lag. Daar kwam veel kracht op te staan en daar braken ze. De oplossing: achter elke kop een messing spaakring. Geen breuk meer daarna.